Gå til innhold
  • Bli medlem

sykle opp galdhøpiggen?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse

Hva er poenget? Dere må garantert trille syklene deler av veien om dere er gode. Er dere mindre gode må dere trille det meste av veien. Det føyer seg litt rekken av stunt ala: Gå Norge på langs baklengs, padle stormyra, klatre Storen med ski. Jeg tror ikke det er noen som har kommet på denne ideen før i alle fall - Så dere kan godt bli de første, men det skulle ikke forundre meg om noen har syklet opp og ned til Juvass, noe som er et langt bedre foreteende dersom dere har gode snødekk og fast skareføre en forsommerdag.

Vet at folk har syklet Besseggen.

Vær for øvrig klar over at smale sykkeldekk normalt setter mye dypere og skarpere avtrykk enn fjellstøvler i vått og myrlendt terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har gjort det?

Jeg og bror min tenkte å gjøre det til sommeren. Tar baksiden fra Spiterstulen.

-T

Jeg kjenner ikke til at noen tidligere har gjort dette. Klarer dere å sykle fra Spiterstulen og til topps uten å sette bena i bakken, ja da blir jeg mektig imponert 8) Ender dere opp med å trille større deler av veien, blir jeg ikke så imponert. Synes å huske at det bratteste partiet kommer først, så hvis dere fikser den første kilometeren skulle dere være godt igang.

Jeg synes det høres ut som et kult prosjekt jeg. Et par sykkelspor i den allerde opptråkka løypa har ingenting å si på naturslitasjen.

Stå på :P

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syklet fra Bøverdalen opp til Juvass på tursykel med 18 gir. Det var i 1988. Hvis jeg trådde for hardt gikk forhjulet opp i luften! Nedover måte farten holdes unna 15 km/t, på grunn av ujamnhetene i vegen og felga blev kjølet i bekke langs veien.

Jeg har også syklet til Vetti Gard, dér var mye mere bratt enn til Juvass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Silseth var på galdhøpiggen med terrengsykkel for en del år siden - om vinteren! Tviler på at det var mange meter han syklet, selv nedover!

Finnes jo så utrolig mange fine fjellturer man kan sykle.... så hvorfor velge å bære trille den gjennom steinura?.... folk er tydeligvis forskjellige....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Med mindre dette er en spøk, er det noe av det dummeste jeg har hørt på lenge. Det er selvsagt helt greit at noen har lyst til å gjøre dumme ting, men jeg blir veldig provosert av at bestemmelsene for ferdsel i nasjonalparkene glemmes på veien.

Det spiller ingen rolle at det allerede er veldig oppgått til Galdhøpiggen. Det spiller forsåvidt heller ingen rolle at det står ei hytte på toppen. Det blir som å si at en som røyker 40 om dagen like gjerne kan gå opp til 60, han er jo snart dau likevel!

Varsom ferdsel er helt essensielt hvis vi skal bevare nasjonalparkene våre for all framtid. Det er ikke for sent å redde de mest nedgåtte områdene. Prøv heller å sykle gjennom Nordmarka i en snorrett linje, det blir omtrent like dustete og slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

delte meninger om dette skjønner jeg. Grunnen til jeg vil gjøre dette er rett å slett at tanken slo meg og hørtes ut som en annerledes tur med utfordring. Det blir ikke noen leiing eller bæring. Det er ikke sykling. men hvis det blir nødvendig, da skal jeg være den første som sier at jeg ikke greide det.

ang. oppførsel i nasjonalpark så er det ingen motorsykkel jeg kommer med. to sykkelhjul gjør da ingen mer skade enn to føtter.

men det er fint du gir tilbakemelding. sånn at ikke jeg tar med meg sykkelen opp på hver 2000-topp i Norge, hehe. (dette blir faktisk første gang jeg bruker sykkel på fjellet i det hele tatt...)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Det høres ikke ut til at du blir førstemann på sykkel på Galdhøpiggen Torkel. For 100 år siden eller noe var det noen som kjørte bil til toppen, det får du neppe lov til idag, ref. en sak med en rullestolbruker som ville opp med en terrenggående rullestol eller noe.

Jeg traff en kar på sykkel nesten på toppen av Gaustatoppen en gang. Må innrømme at jeg rista på hue og lurte på om det var veddemål eller utdrikkingslag. Men nei da, det var tredje gangen det året sa mannen. Han hadde med dama si som ikke syklet. Hun så ut som hun var litt flau over typen sin :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Huff, denne tråden minner meg om alle de som rister på hodet hvis man går med randonee-ski i områder der det er litt flatt.... Hvis noen gidder å bære en sykkel opp for så å kjøre ned, så er det faktisk godt mulig at de har forstått/opplevd noe vi andre ikke har! Sist jeg fikk "hva går det av den tullingen blikket" var når jeg kjørte ned fra Høgevarde med alpinski, hjelm og ryggplate. Jeg hadde en utrolig bra tur - riktig nok litt flat på slutten.

Forøvrig - hvor er de fine fjellturene på sykkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvis noen bærer en kano rundt i Frognerparken så er det greit for meg. Det er mulig de har sett lyset mens jeg fortsatt vandrer i mørket. Folk som stabber rundt på Randonee-ski i slakt langrennsterreng er sikkert også veldig lykkelige innerst inne.

Men vi er alle medeiere av nasjonalparkene og har rett til å mene noe om bruken av dem. Jeg driver masse terrengsykling og synes det er topp at folk bruker sykkelen til å komme seg ut i terrenget. Men Jotuneimen, og noen andre områder, er litt ekstra hellig - ikke bare for meg tror jeg - og jeg synes bare at det ikke gjør seg med sykkel der. Ikke motorbåt, bruer eller røde T-er heller, for den saks skyld. Litt mer ydmykhet hadde gjort seg. Det mener jeg. Så får andre mene noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Selv ivrig stisykler, og helt enige med de som tar til orde for å være varsom.

En sykkel setter mye merker, særlig i bløtt terreng, men også på steinete og løst underlag ved bremsing (særlig når hjulet låser seg). Har sett mange eksempler på stier som blir totalt og varig forandret over tid av mange syklister.

Poenget er vel at hvis du ikke er varsom så vil du på sikt bidra til å gi stisyklingen et (enda) dårligere rykte, og dermed ikke bare ødelegge naturen, men også ødelegge for alle oss andre som liker å drive på med det.

Og, Norge er stort nok til at en sykle utenom naturparkene.

Selvsagt en artig ide, mht nedturen (det blir det på en eller annen måte), men jeg vil kanskje anbefale at idehaveren går turen på beina først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.