Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse - Haukeliseter rute?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal gå min første fjelltur denne sommeren, valget har falt på Hardangervidda. Og jeg har lyst å gå fra Finse til Haukeliseter. Har noen tips om en fin rute på denne distansen? Jeg tenker hytte til hytte, litt usikker på telt, men åpen for å høre erfaringer fra andre.

Alle tips om rute/tid/hytter/ hva jeg burde ha med av mat, ja alt av ting jeg trenger å vite tas i mot med stor takk :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe dårlig valg. Her får du opplevd alt fra isbreer til steppelandskap.

 

Mitt ruteforslag er Finse til Kjeldebu - Dyranut - Sandhaug - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter.  Tar en uke med hviledag.

 

Telt eller hytte, vel hytter er jo veldig praktiske å overnatta på siden man får lettere sekk og har muligheten til å tørke klær om det blir dårlig vær.

Koster endel såklart, men det gjør jo også et nytt telt :-)

Hyttene ligger vanligvis rundt 6 - 8 timers gange fra hverandre. Vær likevel obs på at etappen mellom Finse og Kjeldebu er drøy. DNT beregner denne til 9 timer, men det tror jeg må være med god medvind.

Den kan fort ta 12 timer ved dårlig vær, så det er best å starte tidlig på dag 1, enten med overnatting på Finsehytta eller reise opp med nattoget. Kjeldebu er ikke betjent, men vil nok være befolket i sesongen.

Etter Dyranut flater det ut iallefall til Litlos, videre sørover er jeg ikke kjent.

 

Når det gjelder mat så vil det enkleste(og dyreste :fear: ) være å spise på hyttene. Ta likevell med noe å spise under dagsmarsjene, nøtteblanding, sjokkis, knekkebrød med pålegg. Kansje og en liten termos med varmvann og noen poser Real turmat. Disse løfter virkelig humøret om man går seg tom underveis.

 

Når det gjelder tid kan nok mange andre her svare bedre enn meg, men med tanke på all snøen som ennå ligger så spøker det kansje for Juli måned i år.

 

Vel jeg heller litt mot hytte til hytte siden det er din første fjelltur. Det er ikke noe problem å telte på turen, men da får man vekten av telt, liggeunderlag primus og drivstoff samt mat for en uke i tillegg.

 

Og om du ikke har gått så mye med ryggsekk før anbefaler jeg å ta noen dagsturer hjemmefra i forkant. Bruk den sekken og det fottøyet du skal ha med til hardangervidda, legg i 8 - 10 Kg, og ta turer på rundt en 5 timer ungefær.

 

EDIT: http://ut.no/kart/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har telt, sovepose, liggeunderlag, proviant, kogegrej og brændstof med, bliver rygsækken meget tungere, du kan ikke gå så hurtigt, du når ikke så langt pr. dag, og du trænger flere dage for at nå hele turen. På den måde bliver Finse-Haukeliseter en lang tur. Hvis du skal være hjemme til et bestemt tidspunkt, vil jeg anbefale en kortere tur eller en tur, hvor det er lettere at afbryde undervejs. Næste gang du skal af sted og har lidt mere erfaring, kan du bedre selv vurdere, hvad du kan klare. Med let rygsæk og brug af hytter går det meget lettere, og da klarer du fint denne tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det er fort gjort å "undervurdere" oppgitte timer mellom hyttene når man er i planleggingsfasen - har gjort det selv. DNTs oppgitte timer betinger meget rask gange og med 7-8 kg i sekken! Turen kan da bli et blodslit i stedet for noe hyggelig. Dere bør regne med 7-800kr pr. hytteovernatting på betjente hytter (mat + overnatting).

Min første tur var fra Ustaoset til Haukeliseter. Jeg var da 16 år, 160cm og 62 kg tung. Vi bar alt av mat og overnattingsutstyr. Det ble et blodslit, men merkelig nok ga det mersmak. Som syklist er jeg vant til å presse meg, noe jeg fikk god bruk for på denne turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har telt, sovepose, liggeunderlag, proviant, kogegrej og brændstof med, bliver rygsækken meget tungere, du kan ikke gå så hurtigt, du når ikke så langt pr. dag, og du trænger flere dage for at nå hele turen. På den måde bliver Finse-Haukeliseter en lang tur. Hvis du skal være hjemme til et bestemt tidspunkt, vil jeg anbefale en kortere tur eller en tur, hvor det er lettere at afbryde undervejs. Næste gang du skal af sted og har lidt mere erfaring, kan du bedre selv vurdere, hvad du kan klare. Med let rygsæk og brug af hytter går det meget lettere, og da klarer du fint denne tur.

Jeg gikk fra Haukeliseter og sørover til Lysebotn og hadde pakket med meg telt, primus, sovepose og liggeunderlag og sekken min ble 22 kilo.

Det ble for mye for meg som er 172 cm høy og veier ca 70 kg.I slutten av turen gikk jeg to og to hytter for å komme hjem til avtalt tid. Jeg klarte akkurat å holde de oppgitte tidene mellom hyttene, men det hadde sin pris. 8 - 10 timers dagsmarsjer med for tung sekk kostet meg en sprukket menisk, og det er ikke så bra å gå i tre dager med en slik skade. Det er lurt å legge inn litt slakk så det ikke blir for mye stress. Men hvis dere er flere i følge så kan jo telt, kokeutstyr etc. fordeles slik at sekkene får en akseptabel vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I Alle postet jeg har sett på forumet om folk som går denne strekningen velger de å starte på Finse. Er det en spesiell grunn til det? Jeg planlegger denne turen i september med start på Haukeliseter. Er det noe jeg ikke vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegging. På Haukeliseter kan man(ge) bli hentet av noen man kjenner, altså er det rom for litt fleksibilitet (mtp tidspunkt). Noen velger antakelig også å plassere bilen sin der på forhånd, slik at man kan dra så fort en kommer frem. Buss er også en mulighet. Det eneste som passerer Finse er Bergensbanen, og det passerer bare 4 ganger per dag. Og det er ganske vanskelig å beregne slik at man treffer et tog som går kl 14.30 (eks) etter 7 dager med gåing... Altså ender man fort opp med å måtte kjøpe billetter samme dag som man drar, hvilket fort blir ganske så dyrt. (Alternativet er selvfølgelig å beregne god tid, men da må man kanskje ligge og vente en natt i telt på Finse).

 

Lukt. Det er ikke spesielt artig å sitte på tog sammen med rene byfolk etter en uke i telt... (Dette er kanskje ikke noe bedre i buss men.)

 

Høydeforskjell. Finse (1222) ligger endel høyere enn Haukeliseter (990), altså er det litt lettere å gå den derfra.

 

8Mfee3El.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Alle postet jeg har sett på forumet om folk som går denne strekningen velger de å starte på Finse. Er det en spesiell grunn til det? Jeg planlegger denne turen i september med start på Haukeliseter. Er det noe jeg ikke vet??

 

Litt lettere å flekse med bussen enn med toget om en ikke fullfører på planlagt tid. Finse - Haukeli har en også sola i ansiktet noe som kan være både fordel og ulempe. Har gått begge veier selv og må si det er litt mer stas å komme fram til Finse enn til Haukeliseter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

lurer også litt på hvilken rute jeg skal gå. Med tanke på transport må jeg starte på Finse og avslutte på Haukeliseter.

 

Ser ruteforslaget som er nevnt her, Finse til Kjeldebu - Dyranut - Sandhaug - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter.

Den såg grei ut men k
unne gjerne tenke meg å vært innom hårteigen mens jeg var i nærheten.

Hvordan er den turen i forhold til for eksempel denne ruta:
Finse - kjeldebu - Dyranut - Hadlaskard - (hårteigen) -Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter.

Blir den mye lengre og tyngre å gå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer også litt på hvilken rute jeg skal gå. Med tanke på transport må jeg starte på Finse og avslutte på Haukeliseter.

 

Ser ruteforslaget som er nevnt her, Finse til Kjeldebu - Dyranut - Sandhaug - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter.

Den såg grei ut men kunne gjerne tenke meg å vært innom hårteigen mens jeg var i nærheten.

Hvordan er den turen i forhold til for eksempel denne ruta:

Finse - kjeldebu - Dyranut - Hadlaskard - (hårteigen) -Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter.

Blir den mye lengre og tyngre å gå?

 

 

Dyranut-Hadlaskard-Litlos-Hellevasbu-Haukeliseter er en flott rute. Jeg har ikke gått via Sandhaug og kommer nok heller ikke til å gjøre det på sommeren. 

Fra Dyranut til Hadlaskard er det relativt lett terreng. Bratt ned siste hundre metrene til Hadlaskard. 

Videre til Litlos går det mye opp og ned, men slik jeg husker terrenget var det lettgått. Videre til Hellevassbu ble det brattere, her var det mye stigning og mer stein. Man kommer litt mer opp i høyden på denne etappen. 

Fra Hellevassbu er det først ganske mye stigning, men husker det som ganske uproblematisk. Deretter flatt og bratt ned. 

Helt overkommelig om du er i passe grei form. De fleste klarer denne turen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det nok den ruta, så får jeg med meg hårteigen med det samme ;) Har hørt den er klumsete å komme seg opp på, men at det ikke er umulig å dra med hunden opp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en enkel Sveibu, og jeg bestiger Hårteigen ganske greit så tipper en Haugesunder skal klare det såvidt.  ;-) Hårteigen anbefales absolutt!! Det er også mobildekning på toppen, så du kan sjekke opp i værmelding, h-avis.no og denslags :-) Hund, da bør hunden være trygg på litt klyving. Det er en plass eller to det kan være litt ekkelt hvis det ligger mye snø, eller hvis det er glatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det nok den ruta, så får jeg med meg hårteigen med det samme ;) Har hørt den er klumsete å komme seg opp på, men at det ikke er umulig å dra med hunden opp?

 

Hårteigen er ganske grei å komme seg opp, tar ca. 30 min. hvis du tar det rolig. Det er et parti der du må klyve litt. Ikke så skummelt, men du må i så fall bære med deg hunden. Så er det et parti der det er ganske luftig, ikke farlig, men kan hende hunden får problemer her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ups, bære hunden ja. Det må jeg sørge for å få på film, jeg på 164cm og bikkja på 24kg. Ingenting er vel umulig, bare man er sta nok :D

Vi skal nok komme oss til toppen begge to! og helt i mål til Haukeliseter også forhåpentligvis...
Wow, dekning på toppen altså, da må jeg sørge for å ha fulloppladet mobil! ;)

Tusen takk for svar alle! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk Fagerheim-Krekkja-Finse i helgen, meget flott! Men på ski.... Det er MASSE snø i fjellet nå, så det kan kanskje bli et problem et par uker. Men ikke nødvendigvis, for snøen bærer godt og er god å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Så hyggelig å se at jeg kommer til å møte på folk på Hardangervidda i sommer! Jeg planlegger å gå Haukeliseter-Finse eller Rjukan-Finse til sommeren.

Det blir min første 2-3 ukers tur alene med telt, så jeg er litt spent. Jeg har skaffet meg kraftig solo-telt (Hilleberg) og Spot.

Jeg har gått mange lengre turer med tidligere følge, men nå må jeg lære meg å gå på lengre turer alene, så jeg dropper Nord-Norge i denne omgang (som jeg har gått mye i tidligere) og koser meg med Hardangervidda i stedet. 

Jeg har gått Haukeliseter-Finse en gang tidligere, og vurderer derfor Rjukan-Finse, hvor jeg ikke har gått. Jeg ønsker å ende opp ved toget, og planlegger kollektivtransport i begge ender, for jeg vil slippe å hente eller bringe bilen min. Jeg tror jeg legger ferien litt opp etter antatt føre og snøsituasjon... Så kanskje juli/august, og så jobbe litt i juli i stedet. 

Følger litt med på forslagene her. Jeg har to alternativer på Rjukan-Finse, men foreløpig bare en på Haukeliseter-Finse, men tar eventuelle krumspring underveis. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvilke ruter har du for Rjukan-Finse? Har sett et par andre alternative som starter/ender i Rjukan. 

 

Har lyst til å gå Hardangervidda i begynnelsen av august og ser litt på hvor jeg skal gå. 

Finse - Haukeliseter er jo den mest klassiska, Men er jo mange alternativer for en ukestur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.