Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva kan jeg forvente av lette Gore Tex sko?


olay

Anbefalte innlegg

hei, har et par lette Gore Tex sko, se bilde. Disse holder meg tørr på beina i regnvær på grusvei, fjell og sti, men tåler ikke at jeg tråkker i myr eller tråkker i bekken. Jeg har impregnert de utallige ganger, men det holder bare en halv dag hvis det er bløtt i terrenget. Trodde de ville tåle mer vann. Høres dette riktig ut?

 

post-17042-0-32613000-1433170684_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GoreTex-membranen i sko holder ikke så lenge, siden den utsettes for ganske store belastninger. Noen sko holder bare et år eller to med aktivt bruk før membranen skades og lekker. Det kan virke som nettopp det er tilfellet med dine sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har vel hatt skoene i ca 3 år og har brukt de endel. Tipper at membranen er lekk, for det blir mye vann i skoen (mer enn at sokkene blir våte. Minner mest om plumping). Da blir det nye sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvler med mye tekstil suger mye mer vann enn lærstøvler, tåler mindre før noe stikker høl på membranen. Lærstøvler avviser mye mer fuktighet før det trekker gjennom slik at det blir noe mindre belastning på membranen. Dog bare snakk om tid før membranen ryker på de også, de kan holde 3mnd eller 1,5år feks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er Gore Tex (står på en flik på helen, som såvidt synes på bildet, bare ikke teksten). Har et par lærstøvler (ganske tunge) som jeg har hatt i 10 år og brukt mye på tur og jakt og de holder meg fortsatt tørre på beina (selv om de ikke er like bra som da de var nye). Det skal jeg tydeligvis være veldig fornøyd med. De lette støvlene er mye mer behagelig å gå i, men når de er så følsomme for hull i membranen, så vurderer jeg å gå for lettere lærstøvler denne gangen. En slags mellomting mellom de to parene jeg har nå. Tips til støvler mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, bruker mitt andre par crispi skarven, behagelige støvler, ikke tunge men ikke de beste på vått berg.

Lettere men tette støvler som Lundhags kan være et alternativ, men min erfaring med Lundhags er at det er noe ræl. Enten løsner sålene i liminga hver uke som det skjedde med mitt aller, mitt livs aller aller siste par Lundhagsstøvler, eller så ryker sømmen i overgangen mellom gummifotdelen og overskaftet i lær, eller så revner gummien som skjedde et par ganger med de svindyre professionalstøvla som jeg en gang brukte. Utenom første paret mitt; Luffar, som etter et sålebytte holdt i endel år faktisk. Lundhags kan være fristende mht vekt og vanntetthet, men på bakgrunn av min erfaring med Lundhags så vil jeg anbefale deg å styre unna. Andre igjen har gode erfaringer, men de skal jaggu jobbe hardt for å overbevise meg mht min erfaring med de ;-)

Alfa Walk king kan være et alternativ, føles ikke like "premium" som skarven. Crispi besseggen, dagens modell, bør du være obs på fasongen på hæl-/akillespartiet da den er veldig innsvingt der - den kan lage gnag eller skape betennelse alt ettersom din fotfasong.

Meindl har god kvalitet, scarpa likeså. De to sistnevnte og crispi skarven er ikke nødvendigvis de billigste støvlene.

Prøv godt i butikken, se om du kan få en finger bak akillesen/hælen når tærne er helt i tuppen, og at ikke støvelen trykker inn mot akillessena. Støvler med høy gummikant rundt som feks skarven er vanskeligere å få blokket ut (hos skomaker) om de skulle vise seg å være litt for trange. Jeg er relativt brei over foten og skarven passer meg fint. Men passform er individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Som flere her inne skriver så erdet ikke uvanlig å få våte sko i myrterreng. Og grunnen til det kan være følgende. Yttermaterialet i sko vil trekke vann før eller siden om man går timesvis i våtmark. Det som da kan skje er at vannet kryper oppover i materialet og tipper ned i foret over tid, og man blir bløt på beina. Derfor jegere ofte har høye støvler.

Det er og sjeldent at sko har goretex membran hele veien opp til kanten av skoen noe som ikke gjør saken noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bumper denne tråden litt ved å si noe jeg ikke kan huske å ha lest her inne: Jeg vil slå et slag for å bruke gamasjer, ikke bare på vinteren. Har et par bergans dermizax-gamasjer som jeg syntes holder bena tørrere enn når jeg ikke bruker dem. Perfekt i våt lyng og slikt. Skjønt skoa (Skarven) trekker nå alltids vann til slutt da :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.