Gå til innhold
  • Bli medlem

brukererfaringer med Lavvo Varanger 4-6 CAMP?


Trond Arvid Hagen

Anbefalte innlegg

hei, går veldig og lurer på lavvo om dagen, og ser litt på 2 forskjelige fra helsport. varangercamp 4-6, og finnmark.

er på jakt etter erfaringer som eier av diss har ghort seg på godt og vondt.

finnmark kommer jo ferdig med bunnduk og innertelt, men har en egentlig bruk for innertelt?

hvor mye mere robust er finnark i forhold til vind.

teltet kommer nok mest til og bli brukt vår sommer og høst og i lavlandet, men det hender en sjelden gang et en er en tur på høyfjellet.

er jo også en viss vekt og prisforskjell på disse.

så kom veldig gjerne med erfaringer både posetive og negative, eller andre telt jeg kanskje også bør vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke jeg kan hjelpe, men leste en plass om at folk ikke anbefalte å ha lavvo med påsydd bunn. For min del endte jeg opp med Varanger (8-10) da vi er to voksne, en hund og et barn. Vil gjerne ha god plass. Varanger hat også blitt kåret til best i test og blir anbefalt fra flere hold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, går veldig og lurer på lavvo om dagen, og ser litt på 2 forskjelige fra helsport. varangercamp 4-6, og finnmark.

er på jakt etter erfaringer som eier av diss har ghort seg på godt og vondt.

finnmark kommer jo ferdig med bunnduk og innertelt, men har en egentlig bruk for innertelt?

hvor mye mere robust er finnark i forhold til vind.

teltet kommer nok mest til og bli brukt vår sommer og høst og i lavlandet, men det hender en sjelden gang et en er en tur på høyfjellet.

er jo også en viss vekt og prisforskjell på disse.

så kom veldig gjerne med erfaringer både posetive og negative, eller andre telt jeg kanskje også bør vurdere

Jeg har Varanger 4-6 camp, og det jeg kan si er: Kjempe lavvo med god kvalitet og kjempe ventilasjon! jeg bruker ikke innertelt eller bunn, da den brukes mest 3 sesonger. men et inntelt vinterstid ville jeg nok kosta på. innerteltet kan senkes slik at det blir mindre rom å varme.

leste noe om at varanger var mye bedre enn finnmark når det kom til ventilering. har kjempe bra med barduner som kan justeres etter eget ønske. camp modellen er også mye bedre i vind, samt du kan ha "døra" oppe uten at det snør eller regner inn.

Du har også et vindu, som du kan velge om du vil ha lys inn eller ikke.

Det jeg må nevne er plassen, om du skal ha sekker og utstyr inn i lavvon, vil jeg si det nok med 3 pers der.

Jeg har ikke noe negativt og si om denne lavvoen, etter 2 år :) 

 

Håper dette hjalp deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt erfaring med en lavvo, Hel Sport Reinsfjell 4 - 6. Vi hadde to slike i en speidergruppe hvor jeg var med som leder.

Jeg sov aldri i denne typen telt når vi var på tur med speiderne, jeg sov enten ute eller i min Hilleberg Akto.

Men jeg hadde en gang en av disse med på en ferietur med familien og da sov vi, fire personer, i dette teltet.

Teltet fungerte helt greit bortsett fra at det ble fryktelig mye kondens, og da skulle det ikke mye bevegelse til før det ble lokale regnbyger inne i teltet.

På denne turen fikk vi et fryktelig regnvær og da måtte jeg ut for å tette igjen åpningen i toppen. Den var åpen for å få god lufting, men da regnet kom så regnet rett inn i teltet.

Men nå er det ikke denne typen telt du er interessert i erfaringer med, men disse lavvoene er vel ikke så veldig forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.