Gå til innhold
  • Bli medlem

Ferieplaner


REs

Anbefalte innlegg

For en mann som meg så burde det vel ikke være noe problem å planlegge ferie, og selv syntes jeg at jeg hadde en god plan da temaet en kveld ble tatt opp i et uformelt familieråd. 

PASSVIK.

Etter at jeg avtjente deler av militærtjenesten på grensen mot Russland, den gang Sovjetunionen, så har jeg alltid lengtet tilbake.

forslaget førte med seg noen sekunder med "øredøvende" taushet før minstemann på femten skled ubemerket tilbake til pc og Playstation på rommet sitt. Kona fikk det alvorlige uttrykket i ansiktet som varsler at nå bør jeg helt være verdens beste konfliktløser eller så er det bare å kaste inn håndkleet. 

"Vi har jo vert på kanotur, var ikke det nok da?"

Ok, tre fire dager med kano og telt går ikke inn i min historie som noe så spesielt at det blir husket i all fremtid, men jeg måtte jo innrømme at det var litt ok for meg også.

Selv kunne jeg tenke meg en uke minst med telt og primus, men siden jeg er medlem av en familie hvor jeg er alene om denne interessen så blir det ikke særlig enkelt.

Min yngste sønn krever kun varme, svømmebasseng, men ikke lang reise.

Min eldste sønn kan godt reise langt bare det ikke er varmt der vi kommer og min kone hadde lett tatt både to og tre uker midt i f.eks. London. 

Jeg blir stresset og utilpass av mye folk. Jeg har vert både i London og Paris og bortsett fra at jeg en gang ble gift i Paris så var disse stedene mye verre enn jeg hadde tenkt meg.

(Kanskje New York, så kan jeg slå opp telt i Hyde park og så kan min kone bruke tiden på 5th Avenue?)

Dette blir ikke lett hvis vi skal få noen uker sammen i ferien.

Men jeg er sannsynligvis ikke alene om denne problemstillingen og jeg begynner også å bli litt for gammel til å se et konebytte som en fornuftig løsning. Men hvordan løses slike problemer i en diplomatisk familie?

 

"  Jeg vil på tur med telt, jeg vil, jeg vil, jeg vil ! ! !"

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vel litt av samme utfordring som deg, men ungene er heldigvis så små foreløpig at de blir med på hva som helst. For min del løser jeg det ved å si fra i god tid. "Neste sommer skal jeg til Pasvik, jeg tar med ca halvparten av ungene" og da blir det sånn. Har innsett at noen ferier må jeg ta alene, og noen tar vi sammen. Fungerer egentlig veldig fint.

 

Så mitt tips er: Dra alene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lange "pappa"ferier må varsles i god tid, gjerne et år i forveien. Min første var da "ungene" var 16 og 17. I år blir det tre uker i kano fra Skjomen retning Botniska Viken.

 

Lykke til med forhandlingene, REs!

 

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å varsle slike små "egotripper" i god tid er nok en god idé. Selv har min kone allerede bukket tur til Brugge i Belgia på julehandel i år.

Både hun og vi har vert der før og nå vant hun plutselig en gratis overnatting på det hotellet vi har brukt før og da måtte hun jo selvfølgelig dra dit og bruke opp gevinsten.

Siden jeg tok henne med til Trysil da jeg vant tur hos Polarbrød så fikk jeg tilbud om å være med, men jeg takket nei så det ble en venninne som fikk den plassen.

Vi får vel prøve å finne en "fellesnevner" som de fleste kan leve med og så får jeg forsøke å få meg en tur alene, noe som ikke burde være så vanskelig, i hvert fall ikke hvis jeg, som nå, blir gående arbeidsledig en stund utover høsten.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den minste er femten er jeg imponert over at den eldste i det hele tatt kan tenkes å ville være med på ferie. Jeg protesterte høylytt da jeg måtte være med mine foreldre på ferie da jeg var 16, bare fordi et søskenbarn giftet seg.

 

- Så kanskje benytte anledningen mens den ennå er der, og da er det antagelig deres behov som bør dekkes først og mest. :) Det er uansett neppe lenge til det er bare du og kjerringa som må finne fellesnevner. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en mann som meg så burde det vel ikke være noe problem å planlegge ferie, og selv syntes jeg at jeg hadde en god plan da temaet en kveld ble tatt opp i et uformelt familieråd. 

PASSVIK.

 Men hvordan løses slike problemer i en diplomatisk familie?

 

"  Jeg vil på tur med telt, jeg vil, jeg vil, jeg vil ! ! !"

Jeg tror nøkkelen til problemene ligger i de få setningene over.

Og så tror jeg du har misforstått begrepene "familieråd" og "diplomati". :P

 

 Men spøk til side, Miamaria har et godt innspill over. En femtenåring med familien på ferie?? Om han gidder i det hele tatt å bli med, burde du juble av lykke - dersom det er familieferie du ønsker. Er ikke mange år igjen til du er nødt for å ta soloturer!  

 

Ville vurdert et nytt "familieråd" med litt ånkli diplomati. Kanskje det heller blir noe annet crazy som alle vil prøve? :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du utnytte situasjonen! Du har jo en kjempemulighet!

 

Forslag: Ikke si deg fornøyd med bare ei uke i telt med primus i Pasvik nå.

 

Sørg for snarlig avklaring av alle eventuelle jobbsøknader du har inne (feks innen 2 uker fra nå). Så får du enten avtalt en dato på sensommeren der du starter å jobbe, eventuelt hvis du ikke får noe nå så vent til høsten kommer med å søke mer jobb. 

 

Så reiser du om to uker til Pasvik og blir der ei god stund på ubestemt tid, helt til du er fornøyd. Så reiser du hjem og tar et par ukers ferie med familien før du reiser tilbake til Finnmark på nye eventyr i en måneds tid. I denne situasjonen gjelder det å se muligheter. 

 

 

 

Avslutningsvis: Ikke kall villmarksturer for "egotripp". Det er tross alt ute i naturen vi friluftsfolk gjenvinner krefter, energi og styrke for strabasene i sivilisasjonen. Det er i villmarka det er rom for de store refleksjonene. Personlig er det først når det nærmer seg ei uke i villmarka, utfor dekning, at jeg finner den store roen i kropp og sjel. Da er det viktig at turen ikke nærmer seg slutten riktig enda. Her er det bare å ha Helge Ingstad i bakhodet og stå på kravene. Da Ingstad var et år i lag med eskimoene i Alaska så var han på familieferie i USA med kona og si nyfødte datter. Det hindret han likevel ikke i å sende familien alene hjem slik at han fikk dratt på tur i et års tid. Det er jeg tilbøyelig til å kalle for egotripp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg plukker opp igjen denne tråden siden det nå snart har gått et år siden sist, og planer for sommerferien på nytt har blitt et tema i familien. Junior som nå er 16 år er fast bestemt på at Italia med varme og svømmebasseng er løsningen, og han har fått mor med på laget. Jeg er som før, mer opptatt av å komme meg ut i naturen og være litt "villmann" i norsk natur. Som et alternativ så var jeg innom en nettside og sjekket opp en tur i Cairngorm i Skottland. Det ble ganske dyrt. Jeg sjekket opp en organisert og guidet tur med lett sekk og deltakeravgiften var ca. 4500,- + flybillett tur retur og billetter til en ca. fire timer tur / retur med tog + kanskje også et par overnattinger på hotell.

Jeg hadde en liten forhåpning om at dette ville kunne bli akseptert, men som vanlig ble jeg nedstemt igjen.

Etter snart to år uten fast arbeid så er nok ikke feriebudsjettet like romslig som det var da jeg fikk over hundre tusen i feriepenger, og selv om resten av familien ikke ser ut til å bry seg noe særlig om det så føler jeg at det kanskje hadde vert lurt å få til en ferie som ikke koster en arm og et øye.

Jeg lengter stadig tilbake til øvre Passvik og hvis jeg skal komme tilbake dit får jeg parkerer fjellskoene for godt så bør jeg kanskje snart se til å få "raua i gir".

Jeg har vert innom "Bjarness turblogg, fra øvre Passvik nasjonalpark og lest til "øyet ble stort og vått". http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2014/07/vre-pasvik-nasjonalpark.html  Men jeg har ikke tålmodighet til å sitte dagevis i bil for å komme dit så jeg tenkte at det kunne være greit å fly til Kirkenes, leie en bil og kjøre sørover til øvre Passvik.

For å ha en mikroskopisk mulighet til å få noen av familiemedlemmene med på en sånn tur så bør den være skikkelig planlagt, og da hadde det vert kjempefint hvis det fantes noen i området som kunne tenke seg f.eks. å stille med kano / kanoer og kanskje også være litt guide på en sånn tur. Jeg regner ikke med at konemor blir med, men mine to sønner kan nok være interesserte i en sånn tur og da vil det nok være behov for to kanoer.

Hvis det finnes noen der ute et sted som kunne tenke seg å diskutere et opplegg for en sånn tur så er det bare å si fra. Det gjør ikke noe om et sånn opplegg også involverer noen kroner.

 

 

 

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at du fant inspirasjon i turen min i Øvre Pasvik. :)

Vil bare gi et tips om at en tur i denne nasjonalparken ikke nødvendigvis trengs å tas i kano for et fint utbytte. Hva med å følge Piilola trail over til Finland et stykke? Da er det et par koier underveis også inkl. Ellenkoia.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvfølgelig trenger vi ikke det. Hvorfor tenkte jeg ikke på det da? (Men så er jeg nok godt over middels glad i å være på tur i kano.)

Piilola trail ender opp i Finland, men jeg kunne tenke meg en liten rundtur som f.eks. starter / slutter  i sør, f.eks. i området Grenseberg.

Jeg får vel ta en litt grundigere titt på kartet.

Kanskje jeg rett og slett bare bør ta meg en tur selv ,så kan resten av familien bare ha det så godt et sted i Italia eller hvor det nå blir.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, REs skrev:

Nei selvfølgelig trenger vi ikke det. Hvorfor tenkte jeg ikke på det da? (Men så er jeg nok godt over middels glad i å være på tur i kano.)

Piilola trail ender opp i Finland, men jeg kunne tenke meg en liten rundtur som f.eks. starter / slutter  i sør, f.eks. i området Grenseberg.

Jeg får vel ta en litt grundigere titt på kartet.

Kanskje jeg rett og slett bare bør ta meg en tur selv ,så kan resten av familien bare ha det så godt et sted i Italia eller hvor det nå blir.

Mitt synspunkt: Om de andre ikke er særlig interessert i en slik tur ville jeg heller sendt kone og barn til Italia og tatt turen alene. Sannsynligheten for at alle parter får en fin ferie er stor og man slipper at den ene eller andre bare "er med" av pliktgrunner ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur til Øvre Pasvik er aldri feil. Ta kontakt med rogalendingen Hanne-Tove på campingen i Vaggetem, hun kan nok hjelpe deg med kano og skyss fra Kirkenes og mye mer.

Unga mine maser og maser om nye turer til villmarken der nord, foreløpig har jeg bare lovet at når han på 5 blir 7 så skal vi tilbake... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg jo overhodet ikke familie forholdene hos deg @REs men utifra det du skriver kan det virke som friluftsinterresen er heller noe lunken hos de andre familiemedlemmene, ivertfall skikkelig skaugturer med mye vandring og bruk av telt osv... Virker derfor ikke fornuftig slik jeg ser det å kreve at resten av familien skal være med på slike turer, bør nok heller tenke på skogsturer og oppleveleser mere som noe er mest for deg. At familieturene ikke behøver å kosta skjorta er jeg jo helt enig i, mulig du må godta felles feriering på litt andre premisser en rene fjellturer - altså om dere skal dele ferie opplevelser så må dere finne alternativer som alle har lyst til. Er jo mellomting mellom sydenturer og toppturer med telt ? Campingturer med noe mere lukses kanskje i eget land, kan gi mulighet for enkelt turer for deg samtidig som det gir litt luksus og andre mulighter for resten av familien. Er ikke lett dette med kompromisser så føler med deg :)

Om dere har en fast felles ferietur i året så kan jo du gjøre litt mere egoting på andre tider, men syntes det er bra om man som familie kan få til en felles ferie som alle vil trives med. Blir veldig kjipe ferier om en person presser igjennom for mye av sine ønsker.

Ønsker deg lykke til med neste familieråd :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan fint kombineres kan det ikke? Gjøre litt research i forkant, så er det sikkert masse flotte steder i Italia med svømmebasseng og muligheter for fine turer :) Har aldri vært i Italia, så kan vel ikke akkurat anbefale noe sted men prøv Cinque Terre f.eks. Så kan junior og mor nyte bassenglivets glade dager og far gå på tur. Så kan dere spise middag sammen, og kanskje du får lagt inn ei natt i telt også ;) 

Så tar du en tur til Pasvik alene ved en passende anledning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vert i Italia noen ganger før og det er jo visse grenser for hvor mange gamle byer og kirker man kan være interessert i å se på. Det ble lett litt kjedelig for meg som heller ville vert ute og gått i naturen. Vi har bodd to ferier på samme plass i Toscana. Fine leiligheter og et fantastisk vertskap, men litt kjedelig siden stort sett hele området er dyrket opp og brukes til dyrking av vindruer og oliven. Men stedet kan anbefales hvis noen skulle ha interesse av en sånn ferie. 

http://www.english.aziendagrituristicafadanelli.it/

Vi har også hatt en ferie i Nord Italia. I det området hvor norske skiløpere sanker medaljer om vinteren. Her er det en flott natur og jeg fikk meg et par flotte sykkelturer. Det eneste som er litt negativt her er at uansett hvor du er så er turisme en av hovednæringene, og det bærer området preg av. Hvis noen andre kunne tenke seg et besøk i dette området så er den gamle veien fra Monte Tremalzo og ned til Gardasjøen en fantastisk opplevelse på sykkel.

CIMG6445.JPG.db3230c78c848a19d530de10d4c

Vi får se hva jeg får til, det kan bli litt spennende.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.