Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose valg


Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg kunne trengt litt hjelp til å finne en grei sovepose, vil ha minst mulig størrelse og minst mulig vekt og at det er en 3sesongs sovepose. Er det noen her som har noen tips? Tenker meg en tur til Hardangervidda i sommer, så den må tåle den temperaturen.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ajungilak/Mammut Sphere Spring funker fint for meg. Har sovet i den i en del minus uten problem, dog med naturlig polstring, vinterunderlag og lakenpose. Ikke akkurat billig, men det er mulig å finne den på tilbud med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 0, avhengig av hvor frossen du er? Du kan supplere med et lakentrekk i for eksempel silke, som vil gjøre komforttemperaturen et par grader lavere. Lakentrekk er uansett lurt til dunposer, da slipper du å rense den så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har vært i samme dilemma selv, og jeg fikk selv gode råd av noen her på forumet.

I høyfjellet om sommeren kan det fort bli 0 grader og lavere. Jeg har selv opplevd -1 til -3 på Hardangervidda i juli/august flere ganger. Med et godt underlag av type Exped/Therm a rest og ullundertøy kan man komme godt ut av det med en sovepose med comfort limit på 0 grader. Mountain Equipment Xero 300 holder -2 (EN-standard) og -5 i følge Mountain Equipment selv. Det er 30% ut dagen. Dette er en topp sovepose fra en topp og annerkjent produsent. http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-equipment-xero-300-green-shoots.html

Dersom jeg skulle hatt kun en dunpose og hvor pris er underordnet hadde jeg valgt Western Mountaineering UltraLite. Den er lett og varm. http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/western-mountaineering-ultralite.html

Skal du bruke soveposen om høsten i telt er comfort limit på 0 grader ikke varmt nok.

For meg fungerer Mountain Equipment Xero 300 som en bra 3-sesongs sovepose. Jeg har nylig kjøpt Mountain Equipment Xero 550 som blir en ren vår/høst sovepose. Den markedsføres som 3-sesongs sovepose, men jeg ville ikke brukt den om sommeren med mindre jeg var veldig frysen http://www.tgomagazine.co.uk/gearreview/review-mountain-equipment-xero-550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står "Good night sleep garanti: -5 C" på ME Xero 300, bør ikke den da holde som 3-sesongers? For en har da også med seg ullundertøy, en kompakt/down dunjakke (evnt. varm genser), tykke sokker, samt et skikkelig liggeunderlag, når en går i høyfjellet.

Rett meg gjerne om jeg tar feil, for har selv stort sett brukt poser som går mye kaldere, men vurderer å slå til på det tilbudet til Fjellsport. Men kanskje det er bedre å velge f.eks en Roberts Ultralight 400 (850 dun), som går ned til -9 i komforttemperatur, kombinert med at den både er lettere og billigere. (Når jeg skriver det slik, så virker valget ganske åpenbart, haha).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Good night sleep garanti: -5 C er hva Mountain Equipment mener soveposen bør klare for personer som er vant til å sove ute. Som du skriver bidrar skikkelig underlag og ullundertøy. Har du i tillegg lakenpose er du godt sikret. Jeg bruker min Xero 300, vår, sommer og høst. Har bare prøvd den i -2 med lakenpose og ulltøy (var varm og god hele natta).

Roberts Ultralight 400 tåler -9! Egen skala eller EN-standard? Til sammenlikning tåler ME Xero 550gram -8 (-11 Good night sleep) og Western Mountaineering VersaLite Super tåler -12 (fylt med 565gram). ME Xero har 850 cuin, mens WM har 850+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN-standard. Ser at de kaller det "Men Comf.", og tenkte da at dette var Comfort, men det er det de kaller for "Women Comf". "Men Comf." er med andre ord "Lower Limit - the temperature at which a standard man can sleep for eight hours in a curled position without waking.".

 

Roberts Ultralight 400:
Upper limit. 20 C

Comfort. -2

Lower Limit. -9

Extreme. -21

 

ME Xero 300:

Upper limit. ??

Comfort. 4

Lower Limit. -2

Extreme. -18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN-standard. Ser at de kaller det "Men Comf.", og tenkte da at dette var Comfort, men det er det de kaller for "Women Comf". "Men Comf." er med andre ord "Lower Limit - the temperature at which a standard man can sleep for eight hours in a curled position without waking.".

 

Roberts Ultralight 400:

Upper limit. 20 C

Comfort. -2

Lower Limit. -9

Extreme. -21

 

ME Xero 300:

Upper limit. ??

Comfort. 4

Lower Limit. -2

Extreme. -18

 

Takk! Det gjorde det endel enklere, og billigere :) har trodd hele tiden at det var comfort man gikk etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.