Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Svalbard 6camp eller Svalbard High Camp 5?!


Thomas_B

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er så i tvil hva slags telt jeg skal velge. Vi er en familie på fire. Ønsker telt som tåler en tøff tur uten barn i tillegg. Blir Svalbard 6camp for stort og voldsomt? Dette er jo 160cm høyt. Eller er det et passe telt for fire? Svalbard High Camp 5 er jo også stort, men kun 120cm høyt. Har ikke sett noen av teltene i virkeligheten. Har et tremanns telt nå. Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

High 5 bør holde fint til fire stk. (to voksne / to barn).

Har ikke testet 6 camp, men den ekstra plassen jeg vet du har i innerteltet på 6 camp veies opp av at 5 har mye større fortelt.

 

Ta og en kikk på Svea 4.

Teltvalg blir til slutt en smakssak, men Svea har to innganger i tillegg til enormt fortelt. Dobbel inngang er praktisk når man har med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv 6 camp og det anbefales. Har ikke erfaring med de andre, så de kan være vel så bra de altså. :)

6 camp på vintertur med 2voksne +2 barn føles topp. Kjekt med høyden inni, for å slippe klaustrofobifølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er størrelsen sammenpakket? Står jo noen mål i beskrivelsen, men blir det veldig stort i sekken i forhold til andre store telt?

 

Hvordan er størrelsen sammenpakket? Står jo noen mål i beskrivelsen, men blir det veldig stort i sekken i forhold til andre store telt?

Det er forholdsvis stort å ha i sekken ja, kan sammenlignes med et Mammut Bamse underlag, sånn ca.

 

Tenker også at det må være kjekt med ekstra takhøyde i forhold til nettinghylla man kan henge i taket?

Nettinghylla i taket er helt topp ja. Den brukes flittig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet det i mye vind enda selv, men utifra det jeg har lest er det mere enn godt nok. Ref. Ekspedisjoner etc.

Det er ganske lett å sette opp, men det bør lages en rutine på at man plugger fast enden mot vinden, for å slippe å springe etter det, gjelder jo alle telt. :)

Dobble stenger tviler jeg på at jeg kommer til å bruke noen gang, det virker veldig solid med enkelt sett. Og 6kg (som det veier med enkelt sett) er jo nok det også.

Mrk. Gul/rød fargekoding på stengene og lommene de skal inni er genialt! Umulig å tre feil!

Positivt at det er lett å kroke av innerteltet for å vaske det også, det gar vi allerede testa. :)

Og jeg ELSKER kvaliteten på duken det er laget av, minner meg om en proff spinnaker. Herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja absolutt. Det er jo skråtak der, så litt begrenset blir det jo. Vi hadde pulken og slikt inni forteltet på denne turen på kvelden, og det var fremdeles god plass til å bruke forteltet som påkledningsrom osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintertid er takhøgde i fortelt kun eit spørsmål om kor djupt ein gidd grave. Sumartid kan telting vera langt meir kummerleg...

Synes stadig det er lite snø å grave i jeg.

 

Ellers så ville ikke jeg brukt Svalbard 6 på vidda vinterstid, hvis jeg kunne velge noe annet. Det er for høyt og har for stort vindfang. Har brukt 5eren, og de kryssende stengende var en pine å tre inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. Men jeg synes ofte at fjelltelt er for lave til å ha det komfortabelt inni, uten å måtte ligge. Tenkte derfor at dette teltet kunne være et fint kompromiss.

 

og med barn på tur, så har man ofte en del andre behov enn en voksen person/voksen gruppe. som f.eks. å kunne sitte oppreist inne i teltet og hjelpe barna med klærna osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere tenker å bruke teltet også til litt "tøffere" bruk uten barn som dere skriver, så ville jeg gått for 5 high. Har brukt Svalbard-teltene mye(!), både 3 high, 5 high og 6, og synes at 6 utgaven er for høy og stor i forhold til konstruksjonen mtp vind. Har opplevd å måtte legge ned et Svalbard 6 i storm mens bla. Svalbard 5 som stod ved siden av stod greit. Svalbard 6 blir også kaldere innendørs om man fyrer der med primus enn 5 high pga av høyden(om det er av betydning).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassen er veldig avhengig av personenes størrelse og årstid. Med 5 high burde det ikke være problem med to små barn men med to tenåringer begynner det nok å føles  litt trangt. Det går akkurat med fire stykk vinterstid men vil ikke anse det som komfortabelt i så måte. Med tre voksne burde det være god plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.