Gå til innhold
  • Bli medlem

Holdbart, tynt ullundertøy


Staffberg

Anbefalte innlegg

På lenger turer liker jeg best å gå med tynt ullundertøy på overkroppen. Problemet er bare at de fleste tynne ullundertøy raskt går i stykker, spesielt om man går med ryggsekk. Er det noen som har erfaring av hva som holder best og eventuelt hvor man finner det merket i Trondheim sentrum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dovre ullundertøy har jeg god erfaring med. Behagelig å ha på. Passe tynt, og langt mer slitesterkt enn flere av de anerkjente merkene som er populære innen friluftslivkretser. Det føres av bl.a. Match, VIC, Urban Sport, Gunnar Ree m.fl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ullunderställ av märket Janus, köpt på Coop Obs. Vet inte om det finns i Trondheim? Antar att det finns någon i alla fall.

Har hållit länge, törs inte säga ännu om det är mycket bättre än andra märken, men det häller minst lika bra och kostar betydligt mindre än halva priset mot de flesta mer kända märken, så köp två och de håller dubbelt så länge til samma eller fortsatt mindre peng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No spørs det kva du meiner med tynt ullundertøy,men generellt så er tynt ullundertøy lite slitesterkt om ein samanliknar med tjukkare typar. Største forskjellen på slitestyrke går meir på tjukkelse og kva tjukkelse på ullfiber enn på kva slags merke ein har . Om du derimot tillater at det er ein viss andel syntet så aukar slitestyrken betraktelig.  For min del så betyr slitestyrken ikkje så mykje, eg reknar ullundertøy som forbruksvare og er villig til å ofre litt på slitestyrken for å få fordelen med tynt ullundertøy når det ikkje er så kaldt.  Viss du absolutt set slitestyrken som eit krav så kan eg anbefale to ulike trøyer frå Brynje:

Brynje Wool Classic som har ei vekt på 190gr/m2  og inneheld 80% og 20% polyamid, denne trøya har fått mykje skryt og har ullas fordeler + syntetens ,  I tillegg har Brynje ein modell ved namn Wool Thermo Light  denna er endå tynnare 160gr/m2 ellers samme fordeling av ull og polyamid.  Dette er ei finmaska ullnetting trøye,men den er ikkje så gjennomsiktig som deiras vanlige ullnetting,minner meir om ei vanlig ulltrøye.  meir info www.brynje.no i outleten finn du forresten Wool Thermo Light i raud farge på tilbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange raske svar.

Burde kanskje ha presisert at det må ikke være 100 % ull, litt syntet for å bedre holdbarheten er ikke noe problem. Om Icebreaker ikke holder bedre enn Devold skal jeg nok ikke prøve det, jeg har dårlig erfaring med Devold.

Janus har jeg hørt en del bra om tidligere, dessverre rekker jeg nok ikke en tur til de stedene der man finner COOP sport. Dovre, virker bra, men dessverre trur jeg ikke man finner noen av butikkene i Trondheim som Trango nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange raske svar.

Burde kanskje ha presisert at det må ikke være 100 % ull, litt syntet for å bedre holdbarheten er ikke noe problem. Om Icebreaker ikke holder bedre enn Devold skal jeg nok ikke prøve det, jeg har dårlig erfaring med Devold.

Janus har jeg hørt en del bra om tidligere, dessverre rekker jeg nok ikke en tur til de stedene der man finner COOP sport. Dovre, virker bra, men dessverre trur jeg ikke man finner noen av butikkene i Trondheim som Trango nevner.

 

Joda:-)

 

Gunnar Ree AS, Søndre gate 21, 7010 Trondheim

Match Man Solsiden, Beddingen, TRONDHEIM
Match Byhaven avd 143, Olav Tryggvasons Gate, TRONDHEIM
VIC, Dronningens Gate, TRONDHEIM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes devold breeze t skjorta holder bra. Jo tykkere ull, spesielt når det går over i løsstrikket frotte (woolpower f.eks) jo lavere slitestyrke. Også har det noe med mengde andre stoffer i ulla og gjøre og.. Janus dealer de på coop hypermarket i alle fall. Kjøpte en 400gram jakke og skjorte og stillongs der til halv pris før jul:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig erfaring med Janus i forhold til holdbarhet. De er gode å ha på, men slites like fort som Dovre, Smartwool osv. Ullvang sine treningstrøyer i ull med syntetpanel på ryggen for bedre fukttransport er supre. De holder bra med litt syntet i veven, men er litt snaue i lengdene, i alle fall for en lang mann som meg.

Aclima sin netting er også bra, for den har forsterkninger over skuldrene mot slitasje. Som deg så sliter jeg med at ryggsekken ødelegger ulltrøyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha noe som er skikkelig holdbart av undertøy, så skal du kjøpe Brynje Super Thermo. Neida, det er ikke ull, men det fungerer faktisk bedre enn ull. Holder deg varm når det er kaldt, både når det er tørt og når det er vått. Du føler deg langt mindre våt med Brynje nærmest kroppen. Tro meg, jeg vet for jeg svetter mye når jeg går på tur.

 

Jeg kjøpte for syv år siden (fant kvitteringen her om dagen) 5 stk slike T-skjorter med kort arm. Siden har jeg kjøpt 4 nye, men de er i en litt annen farge, så jeg ser når jeg tar de gamle eller de nye. Saken er at jeg går hver eneste dag fra september til mai i disse skjortene (hvis jeg ikke er på tur og har langarmete plagg). Ikke ett av dem viser det minste tegn på slitasje. Jeg skifter t-skjorte en tre ganger i uka ca, bare hiver den i skittentøyet. Så skjer det en hemmelig prosess og noen dager etterpå er t-skjorta vaska og i skapet igjen. :) Kona har etter hvert blitt så lei av å se Brynjemerket i halsen, at hun kjøper gensere og skjorter som er slik at de dekker brynjemerket.

 

Til turbruk har jeg langarmede skjorter og også lange underbukser i samme Brynje Super Thermo. Nå har de kommet med gylf, og det er det neste jeg skal skaffe. Kun ett plagg har tegn på slitasje, og det er armbåndsuret som har forårsaket på en av de langarmede skjortene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med Janus. Det selges blant annet på Sparkjøp.

Jeg har flere typer tynne ulltrøyer, men noen av dem er veldig tynne, men de er så nye at jeg ikke har fått prøvd dem ordentlig.

Jeg bruker ulltrøyer både til sykling og fjellturer hele året.

Jeg har flere trøyer av merket Janus og de begynner å bli veldig gamle og velbrukte, men de holder fremdeles.

I forhold til prisen så får du nok mest igjen for pengene hvis du f.eks. går på Sparkjøp og kjøper Janus.

XXL selger noen trøyer av merket IRIS SPORT. De koster ca. kr. 100,-.

http://www.xxl.no/klar/klar-barn-og-junior/undertoy-barn/overdeler/merino-sport-shirt-ulltroye-gutt/p/1094721_1_style

Jeg hat to av denne typen som stort sett bare har vert brukt til sykling. Da vaskes de min. en til to ganger i uka, men de holder fremdeles etter ca to år. Men jeg vet ikke hvordan de takler en tung sekk.

MX sport selger trøyer av merket Smartvool til ca kr. 900,- 

Jeg tror ikke at denne prisforskjellen avspeiler kvalitetsforskjell.

http://www.xxl.no/klar/klar-herre/undertoy-herre/overdeler/merino-sport-shirt-ulltroye-herre/p/1094726_1_style

 

Jeg har også en ulltrøye som er veldig tynn. Jeg husker ikke merket, men i logoen er det bilde av et indianerhode. Denne var ganske dyr, er veldig behagelig å ha på, men jeg mistenker at den ikke er så veldig slitesterk. Så tynn merinoull kan umulig være like slitesterk som en Janus, Dovre eller Devold. Disse produsentene har levert kvalitet helt siden "tidenes litt utpå dagen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha noe som er skikkelig holdbart av undertøy, så skal du kjøpe Brynje Super Thermo. Neida, det er ikke ull, men det fungerer faktisk bedre enn ull. Holder deg varm når det er kaldt, både når det er tørt og når det er vått. Du føler deg langt mindre våt med Brynje nærmest kroppen. Tro meg, jeg vet for jeg svetter mye når jeg går på tur.

 

Jeg kjøpte for syv år siden (fant kvitteringen her om dagen) 5 stk slike T-skjorter med kort arm. Siden har jeg kjøpt 4 nye, men de er i en litt annen farge, så jeg ser når jeg tar de gamle eller de nye. Saken er at jeg går hver eneste dag fra september til mai i disse skjortene (hvis jeg ikke er på tur og har langarmete plagg). Ikke ett av dem viser det minste tegn på slitasje. Jeg skifter t-skjorte en tre ganger i uka ca, bare hiver den i skittentøyet. Så skjer det en hemmelig prosess og noen dager etterpå er t-skjorta vaska og i skapet igjen. :) Kona har etter hvert blitt så lei av å se Brynjemerket i halsen, at hun kjøper gensere og skjorter som er slik at de dekker brynjemerket.

 

Til turbruk har jeg langarmede skjorter og også lange underbukser i samme Brynje Super Thermo. Nå har de kommet med gylf, og det er det neste jeg skal skaffe. Kun ett plagg har tegn på slitasje, og det er armbåndsuret som har forårsaket på en av de langarmede skjortene.

Jeg har mange års erfaring fra vintertjeneste i Røde Kors Hjelpekorps og har vert på vakt i fjellet vinterstid i over 20 år. Jeg har prøvd disse syntetiske Brynjene og at de holder deg varm selv når du er våt og ikke er i bevegelse er, for å si det pent, bare tull. Så lenge du ikke er tørr og ikke produserer et visst varmeoverskudd så blir du kald.

De transporterer fuktighet når du kaver deg innover fjellet og svetter så det drypper fra haken, men når du setter deg ned for å spise matpakken din så fortsetter disse trøyene å transportere fuktighet fra varmt mot kaldt. All transport krever energi og denne energien henter disse trøyene fra kroppen din og hvis du er våt og ikke har et solid varmeoverskudd så blir du kald.

En liten historie fra virkeligheten:

En vinterdag da vi lå på vakt i fjellet kom det en skiløper og banket på døren. Han hadde smale ski og var kledd i 100% syntetiske klær slik de aller fleste som trener til et eller annet er. Han hadde gått på ski i et par timer før han kom ned til veien og fikk sitte på med en bil det siste stykket. Han var sikkert mye raskere i spore enn noen av oss som var på vakt.

Han kunne fortelle at kameraten hans lå skadet inne på fjellet etter en treningstur. De skulle trene til Sesilåmi, men så hadde det altså gått galt for kameraten hans i en utforkjøring. Han kunne vise vei.

Vi salet opp en snøscooter og plasserte mannen bakpå. Selv stod jeg bak på sleden, og så bar det i vei. Vi tilbød mannen mer klær, men han mente at det sikkert ikke var nødvendig.

Vært var etter hvert blitt ganske dårlig og da vi kom opp på høyfjellet møtte vi noen kraftige snøbyger. På et punkt besluttet vi at vi ikke kunne kjøre videre på grunn av dårlig sikt og fant en passe stor snøskavl hvor vi fikk laget en grei sitteplass godt i le for vinden.

Plutselig oppdaget vi at skiløperen hadde en litt blek farge i ansiktet og han skalv av kulde. 

Jeg tilbød ham klær fra sekken min og sånn ble det. Han hadde brynje fra topp til tå som ble byttet ut med ull under pluss en ekstra ullgenser og så trakk han skidressen sin over det hele før han trakk på seg min ekstra vindbukse.

Da vi endelig kom oss videre så var jeg veldig bekymret for han som lå skadet inne på fjellet. Han var kledd på samme måte.

Jeg fikk rett.

Skaden var ikke alvorlig, men han var iskald og fikk låne et sett ullundertøy av scootersjåføren pluss at vi helte i ham noen kopper varm søt te, før vi pakket ham ned i pulken og dro hjem.

 

Disse Brynjene ble veldig populære da de kom, også blant en del medlemmer i Hjelpekorpset, men det er ikke mange fjellvandrere som sverger til disse syntetiske greiene nå lenger.

Helt greit når du tar deg en tur i preppa løyper og vet at du kommer hjem til middag, men vandrer du mil etter mil på fjellet og ikke vet hvor du skal sove neste natt så ville jeg valgt ull, uten tvil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generellt om ull: Ull-fibern er dessverre ikke så tøff I seg selv. Den type som ikke stikker, dvs Merino, er av en tynnere type enn den man broker ved tykke gensere; alltså er all Merino mer følsom enn 'tykk ull-genser-ull'.

 

Forskjellige fabrikanter blander I mer eller mindre kraftigere fiber, feks polyester, for å få en bedre holdbarhet. Dette bedrer holdbarheten, men tar ikke bort det faktum att merinoullfibern er noe følsom. Jeg vil tro at forskjellige fabrikanter velger forskjellige underkvaliteter på merino, men jeg har ikke kjennskap til hva de forskjellige merkevarene bruker. Med underkvaliteter mener jeg fiberlengder og tykkelse, evt å behandlinger.

 

Andre ullkvaliteter en merino finns (kansje ikke på norske markedet, eller en gang lettilgjenelig):

 

De 'exotiske' typene (fin Kashmir, pashmina, kamel etc) tenderer at være ekstra lette/tynne/glansige, men ikke så holdbare. Jeg har kjøpt tre forskjellige Kashmir/pashmina tygstykker for å se forskjellen - vekt, glans, varme per gram er det tydelig forskjell på.

 

New Zealand, Færøyene, Norge tenderer å bruke andre sauer enn Merino. Di første av disse har tykkere fibrer, med bedre holdbarhet - men å risiko for kløing. Dette kommer av at den kraftigere fibern bedre holder stand mot huden ved kontakt. Derfor brukes de I første hand I tykkere gensere, og fibrene er gjerne behandlet på forskjellige matter som enten myker opp fibern, eller får endene til å krølle seg sammen noe. Jeg er ikke kjent med holdbarheten på slike fibrer.

 

Dersom man vill ha skikkelig holdbar ull, så er gammeldags loden et godt valg. Det er ikke tynt :) Bruker selv en bokse fra Svenska Armeen m/1949, der problemet er at tråden buksen er sydd med beginner å gi seg... Loden finns å I forskjellige kvaliteter, der loden egentlig betyr at ullen er kokt og behandlet opprepede ganger, for å oppnå en tett filt. For andre verdenskriget brukte man 50 kok på svenska arme-klaer; under krigen tror jeg man gikk ned på 25 kok. I følge internætet gir mange kok en tettere loden, som bør bety bedre holdbarhet.

 

Noe av de mest holdbare man kan få - men det er vanskelig å finne, og neppe tynt, og det klør - er ubehandlet ull, dvs det er lanolin kvar I ullen. Jeg har arvet en gammel islander I dette materialet; tror gensern har vart brukt I 30 år. Utstrekket, ikke glansig - men hel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulltyper?

Hva med  ull fra norsk spælsau. Jeg kjenner det bare fra min tid som dreng på en bondegård, men da satt ulla fremdeles på sauen.

Jeg vet at ull fra spælsau er veldig populært blant husflidfolk, men jeg vet ikke hvorfor.

Jeg kan jo prøve et søk på nettet å se om jeg finner ut noe. 

http://no.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A6lsau 

Spælsauen kjennes lett igjen siden den nesten ikke har hale. Lammene til spælsauen er også ganske annerledes enn f.eks. dalasu.

Og så kommer den visst i flere farger.  :hmm:

post-4220-0-35833200-1433238222_thumb.jp

post-4220-0-54301900-1433238240_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lanullva laga opprinneleg skjorter av norsk ull, i luftig strikka kvalitet. Dette skulle vera første klipp av lamma og naturlegvis med lanolin. No har dei gått over til merinoull, for mange tykte den norske ulla kleia for mykje.  Desse plagga var gjerne meir slitesterke, men dei er da også tjukkare enn vanlege ullskjorter. Elles trudde eg at det var lanolin i alle ullplagg, og at plagga skulle vaskast i ullvaskemiddel for ikkje å vaske vekk lanolinet. I kjemisk behandla ull, som superwash , veit eg ikkje om det er lanolin tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ullunderställ av märket Janus, köpt på Coop Obs. Vet inte om det finns i Trondheim? Antar att det finns någon i alla fall.

Har hållit länge, törs inte säga ännu om det är mycket bättre än andra märken, men det häller minst lika bra och kostar betydligt mindre än halva priset mot de flesta mer kända märken, så köp två och de håller dubbelt så länge til samma eller fortsatt mindre peng.

Har obs og Janus i Trondheim.

Kjøpte Janus til min mann som brukte den hver dag på jobb (jobber ute med stive arbeidsklær) og Janus (buksa) gikk i hvertfall i stykker.. Så har mye å si hva man har utenpå for å si det slik...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv benyttet Brynje Super Themro i mange år, både privat og utlevert i forsvaret. Super Thermo er som tidligere beskrevet syntetisk, har også prøvd Brynjes Wool Thermo (ullnetting) men jeg liker Super Thermo produktene best.

 

Fukttransporten er bedre enn i ullnetting, jeg har aldri blitt kald i disse produktene. Bruker de både til trening og tur. Har flere venner som guider for ulike selskaper, disse har benyttet produktene på Grønland og på Sydpolen (og mange andre kalde steder). Årsaken er den gode fuktransporten og luftlaget nettingen skaper.   adde den syntetiske nettingen vært ubrukelig og man hadde blitt kald, hadde nok disse aldri benyttet produktene, heller ikke forsvaret. Men i dag er det mange som mener at ull er enste som gjelder. Er enig at ull er topp, men utenpå en syntetisk netting.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har obs og Janus i Trondheim.

Kjøpte Janus til min mann som brukte den hver dag på jobb (jobber ute med stive arbeidsklær) og Janus (buksa) gikk i hvertfall i stykker.. Så har mye å si hva man har utenpå for å si det slik...

 Helt riktigt slits tunn ull fort ut vid stort slitage, har du något märke att rekommendera som slits betydligt långsammare än Janus?

Jeg har selv benyttet Brynje Super Themro i mange år, både privat og utlevert i forsvaret. Super Thermo er som tidligere beskrevet syntetisk, har også prøvd Brynjes Wool Thermo (ullnetting) men jeg liker Super Thermo produktene best.

 

Fukttransporten er bedre enn i ullnetting, jeg har aldri blitt kald i disse produktene. Bruker de både til trening og tur. Har flere venner som guider for ulike selskaper, disse har benyttet produktene på Grønland og på Sydpolen (og mange andre kalde steder). Årsaken er den gode fuktransporten og luftlaget nettingen skaper.   adde den syntetiske nettingen vært ubrukelig og man hadde blitt kald, hadde nok disse aldri benyttet produktene, heller ikke forsvaret. Men i dag er det mange som mener at ull er enste som gjelder. Er enig at ull er topp, men utenpå en syntetisk netting.)

Ull är topp på många sätt, men som med alla andra materialer, utstyr och tekniker som brukas i friluftslivet har det fördelar och ulemper.

Vad som är bäst varierar med behov, t.ex var, när och hur länge det ska brukas, vilket väder och temperatur man vistas i, vilket slitage utstyret utsätts för och mycket annat.

Vad man trivs i är inte minst viktigt! :-)

TS själv får avgöra om Brynje kan vara aktuellt, det är en bra produkt med fördelar och ulemper den också. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg hadde ville gått for et sett i kombinert ull/nylon eller noe slikt. Det er ofte det som brukes i sokker for å forsterke hæl og tær for sluttasje. Merke vet jeg ikke.

Helly Hansen har i hvertfall til Arbeidsfolk, så kanskje sjekke ut noe der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.