Jump to content
IGNORED

Reklamasjon glidelås

trygvecowboy
 Share

Recommended Posts

Hei,

Ønsker synspunkter på reklamasjon på glidelås.

Har en ca 3 år gammel Norrøna Amundsen jakke som er brukt minimalt, kanskje 6-7 ganger. Glidelåsen er av relativt spinkel type og har fliset seg opp ca 5 cm fra bunn, noe som medførte at det ikke gikk an å dra glidelåsen helt ned. Den har kun blitt brukt til søndagsturer. Jakken er å betrakte som ny. Den delvis ødelagte glidelåsen er ikke noe stort problem, men litt irriterende. Har gode erfaringer med reklamasjon hos Norrøna fra tidligere - og leverte inn jakken via lokal Norrøna forhandler. Etter en tid fikk jeg melding fra forhandler om at jakken var kommet i retur. Glidelåsen var fikset, god som ny, men Norrøna forlanger kr 450 for reparasjonen - dersom jeg ikke kan fremlegge kvittering på at jakken er under to år - all den tid de visstnok har to års reklamasjon på glidelåser. Jeg ba forhandler sjekke med Norrøna om de ikke kunne kjøre dette som en reklamasjon likevel. Svaret var at de hadde prinsipielt to års reklamasjon på glidelåser. 

Jeg ga vel ca 600 kr for jakken på salg, og synes derfor 450 kr er noe stivt å betale. Kvitteringen er dessverre historie etter 2 flyttinger de siste 3 år. Det jeg ønsker synspunkter på er:

1. Gjelder ikke kjøpsloven på 5 år her?
  2. Bør det ikke utvises skjønn når jakken er særdeles lite brukt (dette vises tydelig på jakken) og Norrøna har valgt en relativt spinkel glidelås?
  3. Bør ikke Norrøna informere kunden om at en reparasjon ikke dekkes av garanti/kjøpslov og at en reparasjon vil koste kr 450 - slik at kunden kan velge om man vil koste på en reparasjon?

Dersom ikke Norrøna velger å la dette gå på garanti vurderer jeg å droppe å betale de 450 kronene reparasjonen koster og heller la jakken forbli i Norrønas eie. Vet jo at jeg står svakt uten kvittering, men stusser mest på at Norrøna iverksetter en (relativt ) dyr reparasjon uten å spørre kunden om dette er ønskelig.

Du må ikke blande garanti og reklamasjonsrett.

"Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel tv, pc og mobiltelefon.

En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven – enten i tid eller omfang. For eksempel kan en selger velge å gi deg rett til å klage på varen, selv om det er du selv som har forårsaket feilen." (forbrukerrådet).

Hvis du betalte jakken med kort, kan du prøve å finne kjøpet på en bankutskrift. Det pleier i de fleste tilfeller å holde som kvittering. I utgangspunktet er det butikken du reklamerte hos som skal informere om kostnader og prosedyre ved slike saker. Du har en kjøpsavtale med butikken, og ikke leverandøren, selv om mange butikker prøver å skyve dette videre på leverandøren for å slippe å være ansvarlig mellomledd.