Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner på ski, hvor starte?


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg har lekt med denne tanken en liten stund: jeg kunne tenke meg å dra på toppturer på vinteren (gjerne neste år), men jeg har aldri stått på alpint/slalom i det hele tatt. Blitt litt snowboard, men såpass sjelden at kunnskapene er ikke-eksisterende. I vinter ble det bare langrenn. Hvor skal jeg starte? Ta en helgekurs ved et alpintanlegg for å være basic teknikk, så ta spesifikt kurs for toppturer? Hva er erfaringene deres? Holder til i Oslo forresten.

 

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en stor fordel å ha litt trening fra skibakken før man går topptur, ihvertfall de lengste turene. På topptur må du ofte takle forskjellige forhold så da er det greit å være forberedt. På en topptur får du også en tur til dagen, så du får trent mye mer skiteknikk i anlegg enn du gjør på topptur.

 

Ta gjerne et kurs eller lær av venner så tidlig som mulig når snøen kommer til vinteren (evt i et av sommerskisentrene allerede i sommer). Stå så mye som mulig på ski i anlegg i desember/januar/februar. I mars begynner den beste tiden for toppturer, så da har du hatt flere måneder med skiteknikk trening allerede. Kan anbefale deg å melde deg på Highcamp Turtagrø til neste år, de har nybegynnerkurs og flere guidede turer i forskjellige vanskelighetsgrader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Øving gjør mester"

Meld deg på et alpinkurs, kanskje ikke et dyrt helgekurs i en skibakke, men sjekk med din lokale skiforening (Turistforening) og bli med på et av deres kurs som går over flere helger. De vil gi deg mange gode tips og plukke av deg irriterende feil.

Eksempel:

En av mine kamerater var en ivrig telemarkskjører med dyre ski, gammeldagse klær og en lang hjemmelaget stav. (Ikke noe å si på utstyret.)

Problemet var bare at han stadig vekk havnet på ryggen i svingene.

Jeg har gjennomført skiforeningens alpine skiintruktørkurs, og en dag vi var ute og koste oss i bakken så beklaget han seg over at han til stadighet havnet på ryggen.

Jeg stilte meg opp og så på når han rant, og svaret var like klart som himmelen den dagen.

"Rotasjon". Når han svingte så vred han overkroppen i svingretningen og da fikk han maksimal effekt av sentrifugalkraften og havnet på ryggen.

Problemet ble løst ved at han holdt staven foran seg med begge hendene og når han svingte så skulle ikke staven i bakken, men holdes på tvers av bakkens fallretning. Da tvinger du overkroppen i riktig posisjon og står gjennom svingene med glans.

En liten filleting, men veldig vesentlig for hans skiteknikk. 

Dette vil du kunne oppleve på et bra alpinkurs. Sitter du for eksempel for mye "bakpå", en svært vanlig feil,  så mister du trykk på fremre del av skiene og du får problemer med å svinge siden du bare svinger med halve bakdel av skien. Det blir bare mye skrens og lite kontroll.

Filmscener med mye løs puddersnø og skiløpere som surfer nedover, godt bakoverlent med skituppene så vidt over snøkanten foran seg er folk som har lang erfaring og god teknikk. Da kan du tillate deg å ha det gøy uten å tenke på teknikken. 

(Se litt film og kjenn suget i magen.  :hyper: )

http://folk.uio.no/hfe/fritid/ski/lossno.html

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de også telemark-opplæring på Turtagrø highcamp? Har kjøpt plastsko nå, er det lurt å leie ski først for å prøve forskjellige typer før kjøp? (Sorry, var ikke meningen å kuppe tråden din Julie_G :no: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kan lære litt grunnleggende teknikk kommer man også et stykke med bare å kjøre masse enkle bakker i begynnelsen. Hemsedal har for eksempel noen ganske lange og veldig slake bakker. Bare å ignoerere at folk ser rart på deg for at det går sakte, ingen som kjenner deg igjen på After-ski likevel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de også telemark-opplæring på Turtagrø highcamp? Har kjøpt plastsko nå, er det lurt å leie ski først for å prøve forskjellige typer før kjøp? (Sorry, var ikke meningen å kuppe tråden din Julie_G :no: )

 

Kursene på HighCamp går mest på hvordan gå topptur så da blir ikke forskjellen så stor fra telemark og rando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie_G

 

Glem kurs for topptur, det viktigste er skiferdigheter. Mye på ski før topptur. Har du ikke teknikk vil du slite. Ta kurs for å få det grunnleggende på plass, men viktigst er mye kjøring på ymse underlag, helst utafor de preppa bakkene etter hvert. Fikser du grønne bakker, klarer du kun de aller slakeste toppene og kun superføre. Så min vurdering er at du  i hvert fall bør mestre de rød løypene greit. Skal du kjøre litt brattere bør du beherske svart greit. Skal du kjøre renner, spesielt smale må du ha god form og "hopp" teknikk. Utglidning kan være svært uheldig. Men som nybegynner vil jo svært mange turer åpne seg, så snart det grunnleggende sitter, du kan kjøre de røde, og har prøvd litt mer krevende underlag :-)

 

https://www.dropbox.com/sh/m7kywe859yftjz9/AABGE_t7kpbhSy9uLrhXEp1_a/Leirvassbu-DNT%20Fjellsport.mp4?dl=0

 

På Lillehammers Fjellsporttur i mai, var vi i år 20+ stk, hvorav 2 nybegynnere (selv om turene egentlig krever at du skal kunne ta vare på deg sjøl). I det som må sies å være cruise forhold kom de jo ned på ett vis,  men de virket svært motiverte for kursing/ mer kjøring i bakker før neste tur :-).

 

Toppturer på våren er jo noe av det flotteste man kan gjøre, og ingenting slår å pushe ned litt bratt før man storgliser hele veien videre på store flater med cruising i god fart, kanskje 600-800 hm i ett jafs om låra takler det, og teknikken sitter inne. Det er jo ikke noe stas å vite at man innen to svinger ligger å super snø igjen, og at man må starte med plogsving, eller gå sidelengs fordi det er for "bratt"...  Eksempel: fra Storebjørn og ned til Leirdalen vil typisk kjøring innebære 5-10 minutter (bratt fra toppen, så mye cruising og på slutten litt  flattbrød forhold der hvor sola tok mindre). Jeg vil tippe at de brukte 1-2 timer, og de gliste ikke kan du si... :getlost:

 

Som medlem i DNT er alle turene til Fjellsportgruppene åpne for alle medlemmer, så det er bare å velge fritt etter ambisjon og ferdigheter, og jeg vil si at det er en fin måte å bli introdusert til "sporten".  Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at det blir en del turer i alpinbakkene i år/neste år istedet for, er jo gøy det å. Mulig det blir en hyttetur til Hovden neste vinter. Har begynt med klatring også, så har nok å bryne meg på. Skal komme meg ut å klatre en gang også ;)

 

Hvis jeg skal prøve meg på ymse grunnlag i alpinbakkene, bør jeg se etter allmountain ski da? Og noen tips til type/merke/specs? Har heldigvis god tid til å spare opp på nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nybgynner vil jeg anbefale all-round, så kan du etter hvert spesialisere deg på type ski som står ift det føre du vil kjøre mest på. Randonee eller Telemark, relativt lette og moderate data på bredde, rocher, innsving og stivhet osv. Sjøl sverger jeg til Dynafit, ala type Mustagh Ata som er bra på det meste. http://skiogsurf.no/products/dynafit-mustagh-ata-superlight

Og såpass lette at oppturen går raskt og greit. Skal du hoppe, kjøre isete, skarete og hardt eller i dyp løssnø kreves spesialiserte ski. Disse skiene bruke jeg f.eks til kiting også på mye slag føre, og de vil funke i bakken når det ikke er isete. Skiene er snille dersom teknikken ikke sitter å det er lett å gå fra carv til sladd. Samtidig er de såpass myke at med litt fart så flyer de bra. Kjørt en del på Vestlandet etter store snøfall (80cm :-) ) og de cruiser utrolig bra. Med disse tåler du litt mer flatt terreng også uten at tunge henger helt ute. Totalt oppsett med sko er 6,5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel være bedre å kjøpe vanlige slalomski, type carving, først. Så kjøpe noe all mountain eller rando senere. 

 

Carvingski er ikke noe bra valg om målet er å komme seg utenfor preppa løype. Da må hun jo ha to par ski allerede første året.

 

Toppturski har også blitt mye mer lettkjørt de siste årene så om en går for noen gode toppturski kan disse fint brukes i bakken også. En ski med ca 90 mm midtbredde, god innsving og med rocker takler det meste av forhold både i bakken og utenfor løypene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carvingski er ikke noe bra valg om målet er å komme seg utenfor preppa løype. Da må hun jo ha to par ski allerede første året.

 

Toppturski har også blitt mye mer lettkjørt de siste årene så om en går for noen gode toppturski kan disse fint brukes i bakken også. En ski med ca 90 mm midtbredde, god innsving og med rocker takler det meste av forhold både i bakken og utenfor løypene.

 

Det var noe sånt jeg tenkte selv. Ski er ofte dyrt, så jeg har nok med  å spare opp til ett par :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn, du skriver at "carvingski" ikke er nået (hvilket jeg er enig i). Men alle ski i dag er av typen "carvingski", bare med mer eller mindre innsving. Så anbefaler du en ski med "god innsving" - altså en utpreget "carvingski". Dette henger jo ikke sammen...
 

Ellers er jeg ganske enig.

85-95mm under foten.
Jeg ville gå for en ski rundt de 20m i svingradius.
Så ville jeg gå for en ski som er relativt myk i tuppen, det gjør det enklere for deg å innlede svinget - med riktig teknikk. Dette er de fleste "all-mountain" ski, og også er det segment som mange bruker på "toppturer".

For eksempel K2 sine Wayback 88 (Talkback 88 i jente modell). Da for du en bra ski til bakken som presterer helt supert uten for pisten og.
Bur og ferdes du primært på Vestlandet så velger du for eksempel Wayback/Talkback 96.

Jeg ville finne en skiskole med utdannede instruktører/skilærere. I Norge er det Den Norske Skiskole som utdanner instruktører etter internasjonale standarter.
Har selv jobbet i snart 16 år som skilærer/guide, og sett alt for mange som har fått dårlig instruksjon av "selv ut nevnte skiinstruktører". Å lære seg bort "uhensiktsmessige" bevegelser, kan ta lang tid - heller få ordentlig profesjonell veiledning fra starten av.

 

Når jeg jobber med ski-føring, da anbefaler jeg, som det også er nevnt her, at folk mestre en rød bakke i alpinsenteret. Da er normalt nivået slikt, at med rett valg av topp/skitur, vil det blir en bra opplevelse. Dette er ikke et nivå som trenger å ta så veldig mange måneder å oppnå, med bra veiledning og masser av timer i bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn, du skriver at "carvingski" ikke er nået (hvilket jeg er enig i). Men alle ski i dag er av typen "carvingski", bare med mer eller mindre innsving. Så anbefaler du en ski med "god innsving" - altså en utpreget "carvingski". Dette henger jo ikke sammen...

 

Joda, men hvis du går på XXL og spør om en carvingski er det en bakkeski tiltenkt slalom du kommer til å bli anbefalt. Selv om de fleste frikjøringsski har mye carvingski i seg er carvingski ikke et begrep man pleier bruke om frikjøringsski.

 

XXL bruker forøvrig Carving (bakke/slalom), Freeride, Topptur og Twintip/park som kategorier for de forskjellige skiene.

 

 

Med god innsving på en toppturski så tenker jeg radius på 15-20 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ski er en ting, men gode (og riktige) støvler er vel aller viktigst. Her er det viktig å gå til et sted som vet hva de driver med. Ville heller brukt mer penger på støvel og heller kjøpt noe billig ski+binding (og kanskje brukt fra finn?) i starten. Det går ikke an å bli god/bedre på ski med en ordentlig vond støvel. Det går derimot an å bli god/bedre på ski med veldig mange forskjellige typer ski. Merk deg at de fleste skiskoler (inkl Tryvann) låner ut gratis utstyr når du tar timer hos dem.

 

I og med at du er en nybegynner, er en mykere støvel (lavere flex tall) å foretrekke. Du burde også kanskje se etter en damespesifikk støvel da de ofte er litt mykere og noe lavere i skaftet en hva unisex støvler er. Det er videre mye man kan gjøre og si om tilpasning av støvler, innersåle osv..

 

Når det gjelder "topptur støvler"/rando støvler så er det ikke lenger bare god passform og flex som er viktig. Den burde også være relativt lett og ha en god gå funksjon. Her er det mange ulike løsninger på markedet etterhvert og man kan dele opp "topptur" i flere segmenter alt ettersom hva man vil legge vekt på. Noen rando sko (de fleste) har også en utvendig såle som ikke passer i vanlige alpinbindinger. (Derimot passer de fleste rando sko inn i alle AT bindinger, altså tech bndinger(Dynafit etc..) og vanlige rammebindinger med gå-funksjon)

 

Når alt det er sagt så burde jeg kanskje ikke komme med en konkret anbefaling, da jeg ikke vet hva som vil passe deg. MEN hvis du passer inn i en Salomon MTN Lab støvel eller noe som ligner, har du etter min mening en støvel du kan bruke til alt og det er det enste paret du vil trenge. (Akkurat den blå jeg har linket til der er nok for stiv, men det finnes andre varianter og lignende produkter fra andre merker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke bedre å starte med bakkeski type carving uansett? Du får jo ski ned til 2.000. Eller kjøp noe brukt. Det koster jo uansett en brøkdel av hva man kommer til å bruke på toppturutstyr senere. Sånn har i hvert fall jeg tenkt, jeg har litt halvseriøse planer om å gjøre det samme til neste vinter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lardix, Bakkeski, all-mountain, freeride osv. Der finnes mange flere kategorier end der egentlig trenges. Men skiprodusentene skal jo tjene penge, slik DU kjøper en ski til bakken, en til offpiste og en til skiturer...
Jeg ville slutte å tenke i produsentenes forbruksøkende mønster. Tenk dimensjoner og egenskaper til skien... Det er selvfølgelig enklere for en som har jobbet 21 år med drit'en, men det er ikke så vanskelig heller.
En god kunnskapsrik ekspedient vil kunne hjelpe deg her - ikke sikker på du finner han/hun på XXL... 

Det som adskiller en begynner-ski til bakken og en ski som kan brukes til skiturer, er i stor grad bredden på skiene. begynner skien kommer kanskje i 64-74mm unner foten, turskien ~80+mm. Men 80-90mm unner foten er helt uproblematisk å bruke i bakken, også for en begynner.
Egenskapene en etterspør er nemlig relativt like - myk tupp, og relativt mykt spenn med stivere bakski.

Velger du en ski som for eksempel Wayback 88 som jeg nevnte tidligere (der finnes mange ski av denne type). Da har du en ski som vil kunne brukes til begge dele. Setter du på en lett rammebinding a la Marker Tour, og finner en bra sko med minimum 3 spenner, da er du klar til bakken og til skiturer.
Finner du da med tiden ut av at skiturer er sagen, og kanskje vil ha letter utstyr, da kan du kjøpe det. Men oppsettet som er beskrevet fungerer fint, og brukes av mange uten de har problemer med det.

 

Og så trenger dere jo ikkje kjøpe nytt. Mye "nesten nytt" utstyr for salg ute på nett... Sjek Finn.no og Friflyt.no. En rekke postnumre leverer tradisjonelt sett nesten ubrukt utstyr til gode priser...

 

Mht. kursing i bakken. Jeg ville kanskje starte med 1-2 dager. Finn en flink skilærer (hør om han/hun har ISIA godkjent utdanning - internasjonalt godkjent skilærer). Forklar hva du vil, å da legger dere et program , med fornuftig progresjon, som kanskje går over 2-3 måneder - alt etter hvor ofte en kan komme i bakken.
Å bli flink på ski handler fyrst og fremmes om å stå MYE på ski. En eller en halv dag med en skilærer, få noen elementer å jobbe med, og jobb da det videre med det på egenhånd. Kanskje de neste 3-5 gange en er i bakken. Så møtes med skilæreren igjen, få nye inputs - ut og øve.
Erfaringsmessig gir denne fremgangsmåte veldig gode resultater om folk er motivert. Mye bedre end om alle timene med skilærer bli lagt samlet på 2, 3 eller 4 dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.