Gå til innhold
  • Bli medlem

Ei veke i Jotunheimen - med telt, hund og fiskestang


TonePåTur

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg vurderer å reise til Jotunheimen i sommer på tur. Ønsker å bruke ca 1 veke. Skal ligge i telt og er veldig interessert i gode fiskevatn! Skal også ha med hunden. Så lurer litt på;

1) Tips til lette ruter/rundturer?

2) Kva underlag snakker vi egentlig i Jotunheimen? Mjukt eller mykje steinete underlag? Tenker på potene til vofsen...

3) Hoggorm ?!

4) Lurer på å legge turen til Tyin/Tyinholmen og evt starte der...tips?

På forhånd takk for svar ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2) Jotunheimen består mye av stein, men er det oppgåtte stier varierer selvsagt underlager mellom jord og grus. Men det er ikke mye lyng og buskas, så det er endel gress/lav og ur selvsagt, så det er mulig å gå mye på mykt underlag om du ikke alltid tar korteste vei.

3) Har ikke sett orm der, huggorm er vekselvarm så det er nok vanskelig å finne tilstrekkelig med isolasjon til å overleve vinteren der. (det er selvsagt mulig jeg tar feil)

4) Du kan kanskje begynne i krysset ved avkjørselen til Eidsbugarden, og begynne med Horntind som har noe av den beste utsikten i området, jeg så en fastboende/grunneiger fiske på vannet ved demningen der i vinter, så kanskje han vet noe som ingen andre vet. Videre kan du gå i området retning Tomashelleren og Yksendalsbu, videre rundt og ned til Eidsbugarden og ta med noe av nordsiden av Tyinvannet etterpå. Dette er ikke de høyeste delene av Jotunheimen. Skal du litt høyere er Koldedalen/Tyinholmen et mulig startpunk, da kan du gå i området rundt Uranostind, eventuelt mot Skogadalsbøen, Utladalen og Vetti.

Selv har jeg kun gått dagsturer i området og til det er Tyinholmen/Eidsbugarden gode utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.