Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken stillegående brenner?


EspenKaa

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier er jeg ute etter en mest mulig stillegående brenner til vinterbruk (oppvarming av telt). Jeg har en gammel og velbrukt Optimus Explorer som har gjort jobben i mange år, men som begynner å bli sliten. Nå er jeg på jakt etter en erstatning for denne. Vekt er underordnet ettersom den vil bli trukket dit den skal i hundeslede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MSR Whisperlite. Ikke bare er den av de mest stillegående brennerne som finnes. Den er også omtrent vedlikeholdsfri. Gjør den ren etter hver tur, og du går i grava før den slutter å brenne. 

 

Hvor mye rengjør du etter tur? Og hvordan? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimus Explorer er en fantastisk primus, verdt å koste på litt service.

 

Når du er komfortabel med denne typen brenner så er det vanskelig å anbefale noe annet. Jeg har ikke Explorer, men jeg har en Whisperlite (gammel men i OK stand) og hadde bytta usett med din Explorer, med andre ord, jeg opppfatter whisprerlite som en upraktisk brenner sammenlignet med Optimus første stillegående brennere. 

 

Siden du er vant med Explorer gjetter jeg på at du helst vil ha en brenner som ikke bare kan brenne parafin, men har dette som hoveddrivstoff. De fleste multifuel brennere har et hoved brennstoff, og fungerer greit på andre typer  brennstoff. 

 

Ubrukte 111 med stillebrenner er fortsatt på markedet. Explorer er "umulig" å få tak i (Jeg har prøvd).

 

Når jeg nå relativt bastant slår fast at tilsvarende brenner som den du har er den beste på parafin, og blant andre stillebrennere er det bare bensinbrennere med regulering helt nede på brenneren som er brukbart så vil nok en del der ute tilskrive meg enkelte lite ærefulle titler og omtaler, men det er en kort udokumentert oppsummering av mange års erfaring med ulike brennere. :D

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye rengjør du etter tur? Og hvordan? :)

 

 

Har nå hatt denne brenneren et par år..Jeg har alltid med spritservietter, type 85% av merke Antibac i sånne små hendige beholdere på tur. Disse er også utmerket å rengjøre Whisperlite med. Pleier å ta en runde over den etter at jeg har slokket den for siste gang på turen. Blåser bare vekk det verste av sota under og ned mot forvarmingsskåla og bruker et par spritservietter i alle kriker og kroker, så blir den gullende ren. Du får jo også kjøpt trykkluft på boks du kan bruke. Og er det behov, kan du jo sikkert også alltids bruke en trykkluftspistol koblet til en kompressor for å blåse ekstra rent, men det har det ihvertfall hos undertegnede ikke vært behov for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo også kjøpt trykkluft på boks du kan bruke.  

Litt off topic, advarsel og småironisk sammentreff: Enkelte bokser med såkalt trykkluft har et innhold (sjekk HMS databladet) som er slående likt det som gassbrennere må ha for å blomstre i lys og varme. Det kan imidlertid bli noe utrivelig om man tenner en lighter like etter at man har blåst ren brenneren med "trykkluft".

 

(Jeg oppdaget dette noen sekunder før jeg skulle blåse bort noe i motorrommet i båten, og teststarte bensinmotoren etterpå - kastet et blikk på innholdsdeklarasjonen, ble plutselig veldig interessert og la deretter resolutt om på planene...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fjellforum.no/topic/31841-st%C3%B8ydemper-til-omnilite-ti/page-2

Denne tråden omhandler silent caps til Omi'ene til Primus.

Selv har jeg begge og Breniedwg caps til de, lydmålinger jeg har foretatt viser -7dB forskjell, noe som tilsvare hva man oppfatter som en halvering. Merk, ikke alle drivstofftyper er ambefalt ved bruk av silent cap.

Primus har kommet med en egenprodusert cap til Omnilite TI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Optimus 111T hvor jeg sliter med en lekkasje.

Så etter mye om og men så endte jeg opp på en Whisperlite i vinter.

Den er veldig lett å vedlikeholde, og det er enkel deletilgang.

Jeg har ikke gitt opp håpet på 111T enda. Jeg vil veldig gjerne fortsette å bruke den på litt roligere koseturer i skogen hvor mat er i fokus, for 111 har langt bedre regulering i likhet med Explorer.

Men på høyfjellet vinterstid lager jeg ikke noe fancy mat. Da unngår jeg all form for oppvask, og holder meg til vannkoking og drytec eller lignende. Da mener jeg Whisperlite er en perfekt brenner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Siden du er vant med Explorer gjetter jeg på at du helst vil ha en brenner som ikke bare kan brenne parafin, men har dette som hoveddrivstoff. De fleste multifuel brennere har et hoved brennstoff, og fungerer greit på andre typerbrennstoff. 

Har egentlig ikke noen preferanser hva angår drivstoff. På Explorer`en har jeg brukt parafin nærmest av gammel vane, men går absolutt ikke av veien for å prøve bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... på høyfjellet vinterstid lager jeg ikke noe fancy mat.  Da mener jeg Whisperlite er en perfekt brenner!

 

Jeg kunne aldri ha levd og trivdes med å spise kun frysetørka mat.. Da hadde livskvaliteten min til fjells visna. Overraskende nok mener jeg at MSR Whisperlite fungerer helt utmerket til tyngre kokkelering også, gitt. 

 

RMovatnetmedKristian001_zps645f183f.jpg

 

082_zps15946e5c.jpg

 

077_zps484342d6.jpg

 

039_zps6a87a55b.jpg

 

019_zpsefdec3f1.jpg

 

017_zps310b6f02.jpg

 

RMovatnetmedKristian009_zps80997f5e.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nordhauk, jeg mener ikke at fiffig kokkelering ikke går på en whisperlite. Har gjort mye rart på den den siste vinteren. Men jeg mener bare at 111T er en bedre brenner til slikt.

Ser ut som om du har det finfint på tur :)

Skal sies at jeg ikke kun spiser frysetørka på tur, men har litt andre alternativer som krever minimalt med oppvask. Men frysetørka blir det mye av til middag. Nå kan jeg også nevne at jeg har et digert lager med http://www.packitgourmet.com/ til neste vinter. Tror det blir en ny verden innen frysetørket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri ha levd og trivdes med å spise kun frysetørka mat.. Da hadde livskvaliteten min til fjells visna. Overraskende nok mener jeg at MSR Whisperlite fungerer helt utmerket til tyngre kokkelering også, gitt. 

 

RMovatnetmedKristian001_zps645f183f.jpg

 

082_zps15946e5c.jpg

 

077_zps484342d6.jpg

 

039_zps6a87a55b.jpg

 

019_zpsefdec3f1.jpg

 

017_zps310b6f02.jpg

 

RMovatnetmedKristian009_zps80997f5e.jpg

 

 

Jeg kunne aldri ha levd og trivdes med å spise kun frysetørka mat.. Da hadde livskvaliteten min til fjells visna. Overraskende nok mener jeg at MSR Whisperlite fungerer helt utmerket til tyngre kokkelering også, gitt. 

 

RMovatnetmedKristian001_zps645f183f.jpg

 

082_zps15946e5c.jpg

 

077_zps484342d6.jpg

 

039_zps6a87a55b.jpg

 

019_zpsefdec3f1.jpg

 

017_zps310b6f02.jpg

 

RMovatnetmedKristian009_zps80997f5e.jpg

Rene kokkeskolen detta! nydelig med skikkelig mat på tur, frysetørka er i nøden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mogleg å styre effekten på dei aller fleste kokeapparata, i alle fall med litt øving. Og øving får ein raskt med sitt eige kokeapparat. Derfor er eg ikkje overraska av at Nordhauk og andre greier å lage mat på Whisperlite. Men enkelte løysingar er langt enklare å styre enn andre.

Regulering rett under brennaren, slik som på 111, gjev rask og presis regulering også for uøvde, og vert foretrukke av dei fleste. Konstruksjonsmessig er det ei utfordring med gjennomføring og tilhøyrande pakningar i ei varm sone av brennaren. Grafittpakninga i 111 er berykta, men det er mest på grunn av korleis brennar og tank er satt saman med kassa i 111. Derfor må ein vera påpasseleg å aldri la regulatorrattet stå i spindelen medan ein pumpar på ein 111. Andre klassiske brennarar med same regulering og same grafittpakning har ikkje det same dårlege ryktet.

Regulering på pumpa og lang slange mellom pumpe og brennar, slik som på Whisperlite, er av dei løysingane som krev litt meir øving og kjennskap til sitt eige kokeapparat. Og når ein er vane med betre løysingar, følest det veldig upresist med slik regulering. Men det er jo ein enkel konstruksjon som er enkel å vedlikehalde.

Sjølv foretrekk eg regulering med trykk som på ein klassisk Primus 210. Der er det ein lufteskruve som gjer at ein kan redusere trykket for å redusere effekten. Dette kan sjølvsagt bare brukast på parafinbrennarar, og konstruksjonen er superenkel. Det var ikkje før eg innførte same systemet på 111'en min, at eg virkeleg vart glad i 111.

Sjølv foretrekk eg bråkebrennar, ettersom eg har dårleg erfaring med stillebrennarar generelt. Men eg har fått litt sansen for Radius spesialstillebrennar, og har ein slik både på ein Radius 1-tank og på ein Optimus 00-tank. Den sistnevnte fungerer godt til teltvarme, men bråkar litt meir enn 111T-brennaren.

Men ettersom trådstartar har god erfaring med Explorer, står eg fortsatt på anbefalinga av 111T. Eller som det også er nevnt i tråden, å stelle fint med exploreren som han allereie har. Kva som bør gjerast er ikkje godt i seie utan å vite kva som er i ferd med å bli gale på han. Men rens av brennaren innvendig og utvendig og eventuelt bytting av pakningar og stell av pumpelær, så er vel brennaren god som ny att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi fått mange fine innlegg her, takk alle sammen.

 

Min erfaring med den aller første whisperlite (uten rensenål) er at med litt fomling går det å justere flammen, men slett ikke så lett som på brennere med justeringen på brenneren. Når det gjelder sot så brenner den seg ganske ren etter 5 min på full guffe, og trenger minimalt med renhold. Jeg har på måte bygget om min til kombinert gass og bensin. MSR ville ikke skaffe ny slange til den gamle brenneren, så jeg mekka litt på egenhånd, og endte opp med et bedre produkt. Går helt perfekt på gass også uten andre endringer. passer da på Primus pumpe (eller tilsvarende kina-kopi)

 

Lekkasje på 111 hørtes ikke bra ut, men burde være mulig å reparere. (Vet at C brennerene har vært utsatt for lekkasjer) T brennere holder normalt i et par generasjoner hvis de ikke blir forvarmet med blåselampe eller hurtigtenner.

 

 

Bruker MSR Dragonfly med Berniedawg silentcap. Suveren justering av flammen og svært stille med capen montert, anbefales!

Dette så absolutt interessant ut, og når trådstarter er "åpen" for bensin som drivstoff vil dette komme ganske nær Explorer. Plastpumpa til MSR har vært beryktet, men jeg har inntrykk av at siste utgave er meget bra.

 

Når det gjelder service på explorer så har vi jo en ekspert i samme landsdel i det minste som kan hjelpe. Runegutt bor i Lødingen og en tur dit kan vel like lette forsvares som en Harrytur fra Oslo :-)

 

Får vi vite hvor utfordringene er skal vi selvsakt hjelpe så langt vi kan her også.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer nye slangebrennere i -30? Blir pakningene sprøe og lekker eller holder det bare å smøre dem på forhånd?

 

Har selv brukt 111T og Phoebus 625 til teltvarme. Prøver meg nå på Optimus Nova siden den brenner bra på parafin i lave temperaturer.

 

Etter å ha opplevd en skikkerlig lekkasje med bensin under trykk, så bruker jeg ikke bensin i telt lenger. Uhellet skjedde heldigvis ute i friluft. Parafin er også en del billigere.

 

 

Edit- har MSR lærpumper eller er det gummi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av spørsmålet ditt er offtopic ettersom dette skulle handle om stillebrennar, det har eg svara i ein annan tråd du har posta same spørsmålet.

Har selv brukt 111T og Phoebus 625 til teltvarme. Prøver meg nå på Optimus Nova siden den brenner bra på parafin i lave temperaturer.

Eg har i alle fall langt betre erfaring med parafin på Nova enn på Phoebus 625. Pheobusen fekk eg aldri til å brenne reint nok til å kunne brukast i telt. Nova var trufast teltvarmer i omlag 10 år, men er erstatta av 111 (bråkebrennar), og eg reknar dei som omlag like gode parafinbrennarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den andre tråden Afe nevner http://www.fjellforum.no/topic/29838-brenner-til-vinterturer-og-fyring-med-parafin/page-3 som også er ganske relevant.

 

Nova kan også bli stillebrenner, riktignok ikke like stille som 111T og Whisperlite, men ikke langt ifra tror jeg. http://www.amazon.com/QUIETSTOVE%C2%AE-OPTIMUS-MULTIFUEL-BACKPACKING-CAMPING/dp/B00DT9S6FA

Man får også silent cap til Omnifuel.

 

 

Har du prøvd flere 625'er eller er det bare den ene? 

 

 

Edit- Men I hovedsak ville jeg anbefalt 111T som Afe sa helt i starten, bruker selv denne på pulkturer. 

625'en er bare med på turer hvor vekt er viktig og blir ofte byttet ut med Svea 123R så kan egenltig sees bort ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare prøvd den eine, men den er prøvd med reservedeler for alt som er byttbart, så i praksis 2 brennarar. Det einaste som har gjort han meir reintbrennande, men langt frå nok til bruk i telt, var å droppe vindskjermen, men då er også flamma vannvittig følsom for alle rørsler i lufta.

Eg har ikkje råd til å prøve fleire Phoebusar. Primus 210, Radius 21 og Optimus 00 er langt billigare, mindre følsom for vind og meir reintbrennande (fungerer også godt med Radius spesialstillebrennar, men er då sjølvsagt meir følsom for vind enn med orginal bråkebrennar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.