Gå til innhold
  • Bli medlem

hva er en god kniv?


Rullestaden

Anbefalte innlegg

trenger ny kniv, og tenkte jeg skulle ha noe litt mer heavy duty greier som tåler en del juling. kniver jeg har sett på er fallkniven s1, brusletto femundsmarka og lurer på om øyo nordic hunter er noe bra (så den hadde dårlig kritikk) noen her som har erfaring med noen av disse? har dere noen flere anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trenger ny kniv, og tenkte jeg skulle ha noe litt mer heavy duty greier som tåler en del juling. kniver jeg har sett på er fallkniven s1, brusletto femundsmarka og lurer på om øyo nordic hunter er noe bra (så den hadde dårlig kritikk) noen her som har erfaring med noen av disse? har dere noen flere anbefalinger?

 

Se denne karen som lenge trodde han trenge noe "heavy duty" https://www.youtube.com/watch?v=ciNwjU498ZQ men nå heller mot mer håndterlige varianter.

Så vurder om du heller skal kjøpe deg et lita øks + en mer vanlig kniv,  se fx på Helle sin Temagami. Den fås både i rustfritt laminert stål og i en karbonstål (CA) utgave. Sistnevnte er nok

litt lettere å holde kvass når du er på tur og bare har et enkelt bryne eller ei lærstropp med deg, men karbon kniver er jo samtidig mer utsatt for rust/flekking om du ikke passer godt på (holder den ren/tørr og

oljer/setter inn med fett). Litt patina er ikke til å unngå med slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morakniv til 30-spenn er det ingen som slår med tanke på robusthet. Fallkniven skal jeg vertfall aldri ha igjen. Kniven er for dyr til at du tør å bruke den hardt. Min fallkniv sprakk skaftet på etter bare noen måneder. Pen kniv man kan henge på veggen, men ikke noe mer i mine øyne.

En skikkelig samekniv fra Strømeng er også en vinner. Har selv en samekniv som jeg kjøpte i militæret for 25 år siden. Den er like fin den dag i dag.

Slike superdyre kniver har jeg særdeles dårlig erfaring med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte nokk å nevne at den skulle vere håndterbar. den same kniven ser ganske bra ut, men den er nokk litt stor for min bruk. fra før har jeg nesten bare erfaring med foldekniver, som i min erfaring ikke varer lenge. så når jeg sier heavy duty så mener jeg ikke akkurat crocodile dundee kniv, men noe som tåler en del juling og som er godt balansert    :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Brusletto Bamsen har tålt alt jeg har gjort mot den til nå i 3-4år. Kløyver ved ved hjelp av batong med den. Har satt den opp en gang siden ny bare. Tjukt blad så den er ikke av den letteste sorten å holde sylskarp, men til heavy duty er den helt konge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en brusletto Bamsen men har helt andre erfaringer. Fikk min til jul og er brukt til og lage opp bål og rense fisk. Først løsna aluminium bak delen og så sprakk håndtaket. Snakket med brusletto og de ville ikke en gang ha inn kniven da det var klart min feil at det hadde skjedd. Så jeg vil fra råde brusletto. Men som andre sier ha med en liten øks og en liten kniv. Kommer lengre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Bear Grylls kniven har jeg, og den er faktisk ganske bra :)

Dyrere kniv enn jeg trenger, men Morakniven er uansett med som reserve, hehe

 

Men for å svare direkte på tittelen i tråden:

En god kniv for meg er en kniv som er stor nok til det bruket jeg har og som ikke blir sløv etter helg i skog og mark. Å slipe kniver er noe jeg ikke gidder. Når kniven er sløv så kaster jeg den og kjøper en ny. Derfor så vil jeg ikke ha så veldig dyre kniver. Men samekniven får du også i mindre utgaver. Har en samekniv som er ganske liten. Den har tynnere blad og etter to uker så slo jeg et skall av eggen. Altså ikke noe for mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en kniv med 10 - 12 cm langtblad, stor nok så fremt du ikke skal ut i krigen med den.

Er bladet for tykt er den dårlig egnet til spikking, skjæring av brød, sløying av fisk etc.

En finnkniv med 5 " blad er mer en stor nok til det aller meste.

Og den er ikke iveien når du henger den i beltet heller.

En kniv er et skjære redskap og ikke et hugge/bryte redskap.

Så kjøper du deg en liten øks.

Da kan du hugge ved, banke ned teltplugger, slå ihjel stor ørreten eller hva du trenger å slå/hugge ned.

 

Bruker selv en liten øks og en leatherman wave.

Klarer jeg meg ikke med det, går jeg hjem igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bear Grylls kniven er ikke så ille, ikke de beste stålet i den. Det jeg liker minst ved den er delvis seratert blad. Men den finnes i versjon uten også. Finnes også en versjon som heter PRO. Litt dyrere men har bedre stål.

 

Selv bruker jeg ESEE 6 som røff kniv på tur. Lett å få skikelig skarp og tåler mye. Brukt den en god del til småkløyving. Fine med kniver fra ESEE er at de har livstidgaranti, og den er "no questions". Så skulle du ødelegge den på et vis får du ny. Eneste unntak er vel hvis du har brukt den som kastekniv. De koster litt men da har du i utgangspunktet en kniv resten av livet så lenge du ikke roter den bort. Er vel en nettbutikk i Oslo som selger ESEE kniver, ellers må de kjøpes fra utlandet. De har flere størrelser enn nr 6 som jeg har . http://www.eseeknives.com/

Jeg bestilte herfra http://www.theknifeconnection.net/esee-knives/ . KJøpte da "blade only" og kjøpt G10 håndtak til den i stedet for de orginale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morakniv til 30-spenn er det ingen som slår med tanke på robusthet. Fallkniven skal jeg vertfall aldri ha igjen. Kniven er for dyr til at du tør å bruke den hardt. Min fallkniv sprakk skaftet på etter bare noen måneder. Pen kniv man kan henge på veggen, men ikke noe mer i mine øyne.

En skikkelig samekniv fra Strømeng er også en vinner. Har selv en samekniv som jeg kjøpte i militæret for 25 år siden. Den er like fin den dag i dag.

Slike superdyre kniver har jeg særdeles dårlig erfaring med.

 

Så innmari robust er nå ikke Moraknivene, men de er så billige at det i grunnen ikke er så farlig med de. Når det gjelder din dårlige erfaring med Fällkniven så tror jeg nesten du må ha hatt uflaks. Nå vet jeg ikke hvilken modell du har, men generelt så har da Fällkniven riktig så godt rykte på seg for soliditet. En ødelagt kniv er jo også ganske lite grunnlag å trekke konklusjon på. Alle produsenter har "mandagsprodukter" innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte nokk å nevne at den skulle vere håndterbar. den same kniven ser ganske bra ut, men den er nokk litt stor for min bruk. fra før har jeg nesten bare erfaring med foldekniver, som i min erfaring ikke varer lenge. så når jeg sier heavy duty så mener jeg ikke akkurat crocodile dundee kniv, men noe som tåler en del juling og som er godt balansert    :)

Du kommer langt med en samekniv fra strømeng! har den selv, og den kan du gi juling.. men anbefaler og gå for noe av dem mindre, som 5". ikke gå for dem største, da dette blir mer som en øks ;)

 

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/kniver/knivsmed-stromeng-samekniv-5.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Mora Robust..er nå rimelig robust da. Det er også Grovkniven til Hultafors (den har også stort håndtak som passer for folk med store hender)

 

De er mer enn robuste nok for den bruken de er tiltenkt. Og brukt med litt fornuft så holder de resten av livet. Det gjør og de helt vanlige Moraknivene det. Men det er uansett vanlige stikktangekniver med relativt tynt blad. Like robuste som en fulltangekniv i tykt stål vil de generelt sett ikke være. At Moraknivene sannsynligvis er langt mer egnet til det meste av det, som for oss her i Norden, er å regne som nogenlunde vettug bruk, er en helt annen sak :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikta meg inn på esee sine kniver. virker som prima bra greier. noen flere som har erfaringer med dissse+

 

Bear Grylls kniven er ikke så ille, ikke de beste stålet i den. Det jeg liker minst ved den er delvis seratert blad. Men den finnes i versjon uten også. Finnes også en versjon som heter PRO. Litt dyrere men har bedre stål.

 

Selv bruker jeg ESEE 6 som røff kniv på tur. Lett å få skikelig skarp og tåler mye. Brukt den en god del til småkløyving. Fine med kniver fra ESEE er at de har livstidgaranti, og den er "no questions". Så skulle du ødelegge den på et vis får du ny. Eneste unntak er vel hvis du har brukt den som kastekniv. De koster litt men da har du i utgangspunktet en kniv resten av livet så lenge du ikke roter den bort. Er vel en nettbutikk i Oslo som selger ESEE kniver, ellers må de kjøpes fra utlandet. De har flere størrelser enn nr 6 som jeg har . http://www.eseeknives.com/

Jeg bestilte herfra http://www.theknifeconnection.net/esee-knives/ . KJøpte da "blade only" og kjøpt G10 håndtak til den i stedet for de orginale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.