Gå til innhold
  • Bli medlem

Steike hjortestek på tur.


esstrom

Anbefalte innlegg

Heisann!

Vi skal på tur til helgen og tenkte å ta med en indre-og ytrefilet. De er ca 1 kg hver. Jeg lurte på om noen har tips til hvordan disse kan stekes. Vi skal bo på en ubetjent dnt hytte med vedovn. Jeg var inne på tanken med å lage en jordovn. Men mistenker det kan ta litt tid. Så jeg tenker å få brukt vedovnen på et slags vis.

Hvis jeg legger steken inni ovnen blir det sikkert for varmt. Men hvis man legger noe isolerende i en gryte å legger gryten oppå oven tenker jeg det kan fungere. Men hva skal dette være?

Setter pris på alt av tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er kanskje litt stor til det, men hva med å lage en liten ovn av to gryter?

 

Hvis du har to gryter som passer oppi hverandre med litt slingringsmonn, så kan du hive tre baller med aluminiumsfolie oppi den største før du hiver den andre gryten oppi. Da kan du steike filetene uten for stor direkte varme med lokk på. Blir litt som i steikeovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan isolere med stein - helst litt runde steiner, som ikke stikker hull på steik eller folie. Sånn ellers anbefaler jeg kokegrop - litt tid- og arbeidskrevende, men veldig morsomt. et lammelår på 2,5 kilo blir veldig godt stekt på 3 timer, så jeg vil tippe en time holder lenge for en stek på en kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stekt både hjortefilet og reinsdyrfilet på bål mange ganger. Denne metoden burde fungere like bra i en vedovn om ikke bedre.
3-4 lag alufolie type tykk. en god klatt med smør, krydder etter smak. pakk det godt inn og legg det på glør. størrelsen vil avgjøre hvor lenge den bør ligge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.