Gå til innhold
  • Bli medlem

Bil inn til Snøheim


Magnus

Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde tenkt meg på en liten tur i Snøheim-området på Dovre i helga. Er det noen som vet hvordan det er med kjøring inn til Snøheim? Er denne veien åpen for alle? Trenger man en nøkkel til bom, og i så fall hvor får man tak i det?

På forhånd takk!!

m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...

Den grensen du kommer til der veien er stengt, er grensen til Dovrefjell-Sunndalsfjella nasjonalpark. (Og forsåvidt også grenen for skytefeltet, dvs. du forlater skytefeltet igjen.

I lys av diskusjonen om kjettingen på Veslefjell kunne de jo vært "hjølma arti" å høre hva dere mener om Snøheim og veien. Det er jo en omdiskutert sak nå.

Skal en kunne kjøre til trappa (1 km inne i parken), skal DNT få drive Snøheim (BB sa i utredningen til vernet den skulle fjernes, men er i ferd med å ombestemme seg), skal det anlegges P-plass ved NP-grensa, skal veien fjernes når skytefeltet legges ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Anonymous

Gammelt tema, men:

Ser ikke helt poenget med å sperre av 1km før Snøheim. Kunne like gjerne fått kjøre helt fram :wink:

Fjernes veien helt, det blir for dumt. Hvis ikke kommer bare en sti som ser verre ut. Stien som går fra Snøheim i retning Snøhetta er jo flere meter bred, og ligner mest på en vei (sett fra avstand).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La denne veien ligge, bygg parkeringsplass ved grensa 1km fra Snøheim, la DNT (eller andre) drive Snøheim.

Alle andre veier i skytefeltet bør fjernes og sårene repareres. Dette gjelder også alle andre skader på naturen i området. Eventuelt kan ringveien gjøres om til en sykkelsti, men da med noe smalere veibane enn i dag.

Det var min mening om saken :wink: Et spennende prosjekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revegeter hele skiten, og klar og hold ett eneste populært fjellsted sånn halvveis DNT fritt da vel!? Det er ikke fordi jeg ikke liker DNTs virksomhet, men det er fordi jeg også setter pris på populære fjellsteder som også er DNT frie.

Om så bare for å vise at det går an å reversere menneskelige inngrep er jeg for å revegetere hele skiten. De eneste som vil lide er de som vil ha en makelig adkomst til stortoppene på Dovrefjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Er Snøhetta fra Snøheim en fornuftig dagstur ? er det greit skiføre i området nå ? Hva med rasfare ?

Jeg er forøvrig sikkert imot denne veien, men sålenge den ligger der så kjører jeg jo gjerne på den :wink:

3 timer en vei er bedagelig tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedagelig tempo høres passe fort ut. Stor sjanse for at jeg kommer til å benytte både Snøhøl turisthytte og veien, da Snøhetta helt klart står på ønskelisten.

Etter at jeg har vært der kan dere godt revegetere hele skiten. Er helt enig med Morten i at det bør finnes NOEN fjellområder hvor Den Norske Taggeforening kan holde kleptopølsene fra fatet.

Er vel en fordel å ha med moskusspray dersom disse hårete kyrne skulle dukke opp ?

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en fordel å ha med moskusspray dersom disse hårete kyrne skulle dukke opp ?

mvh Bjørn Revil

Har støtt på disse "kyrne" som faktisk er nærmere i slekt med sauer noen ganger og inntrykket er at de er ganske fredelige. Spray tror jeg du klarer deg godt uten. Hvis ikke du absolutt skal portrettfotografere dem er det liten sjanse for at de vil prøve å måke horna sine opp i endetarmen din.

For øvrig uvanlig å møte moskus på strekningen Snøheim - Snøhetta. De er jo tross alt beitedyr og det er forholdsvis lite å beite på her. I tillegg til mye menneskelig aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Bedagelig tempo høres passe fort ut. Stor sjanse for at jeg kommer til å benytte både Snøhøl turisthytte og veien, da Snøhetta helt klart står på ønskelisten.

mvh Bjørn Revil

Utover at Snøhetta er høyeste topp på Dovrefjell, var det en skuffelse å være der. For mange inngrep med disse jernstengene langs hele veien til toppen, og for ikke å snakke om bygget som står på hovedtoppen. Jeg var forsåvidt "advart" gjennom å ha lest om turen på etojm.com, men likevel.

Ellers var det veeeeldig greit å kunne kjøre til bommen (kjettingen) 1km før Snøheim. Uten hadde man fort måttet plusse på 2-3timer hver vei.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har gått fra hjerkinn stasjon å til kjettingen før snøheim..

Vi brukte 7 timer. Så snudde vi å gravde oss ned under ei bro litt lenger nede. Jaggu dårlig vær gitt...

Major skytefelt fortalte at det var målt sterk storm på skytebanene lenger nede og at de måtte innstille skytingen...

Var litt vind jau...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.