Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste måten å få maten varm på tur


can

Anbefalte innlegg

For la oss sei ca ei til to veker i fjellet kva er den luraste måten å varme opp maten på? Tenker på koke vatn, steike fisk muligens koke (trekke) fisk også. Det står jo enormt mykje her på forumet om dei forskjellige gassbrennere, parafin, bensin, rødsprit, esbit osv men før eg går inn på ein spesifikk måte så bør eg kanskje ha klart for meg kva "metode" eg bør gå for.

 

Bruksområde er som sagt på fjellet, i sommarhalvåret var på tur i fjor. Da brukte eg ein primus multifuel som eg fyrte med lampeolje. Fungerte greit det men tenkte at eg skulle ha litt mindre vekt i år, det bør vel vera mulig?. Ett av kriteriene mine er at eg må kunne lage maten inne i teltet enten i fortelt som i fjor (helsport nordmarka 2) eller i selve "rommet" dersom det blir ett nytt og mindre (og ikkje minst lettare telt). Vekt er derfor viktigt for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

siå ingen svare så trur eg at eg konkludere med at gass virker best og går for ein eller annen gassbrenner, veit ikkje heilt ken av de eg skal velga, får sjå pluss ett eller fleire lette kokekar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok trur kanskje eg går for gass selv om eg ikkje har vore borti det før, vanskeligt å sei kanskje men kor mykje gass bør ein ta med seg for la oss sei ei vekas tur? Tenke litt høgt her dersom ein går for gassoppvarming så kan ein ikkje "porsjonere" som ein kan med flytande drivstoff. Når ein tar med gass så må ein iverfall på første turen ta eks vis 1,2 eller 3 bokser. Som sagt har eg ikkje vore borti dette før men ein bør vel rekne 2 bokser for ei veka vel? Veit ikkje kor mykje dei veg men noke må det jo vera blir dette lettare enn flytande mon tru? Der vil jo vekta minske etter kvart ,blir mange spørsmål dette her men virker vel som dei fleste her bruker gass på sommaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primusen du har burde også gå på gass, men Optimus Vega er et lettere alternativ til brenner. Primus Easyfuel II selges veldig billig på XXL denne uken, men den er tyngre.

Men det vil gå et kryssningspunkt der gass blir tyngre i totalvekt, der kommer av at boksene veiere en del selv om de er tomme og disse må du enten bære på eller få levert i søpla. Jetboil har et "crunchkit" som gjør det trygt å tømme og punktere tomme gassbeholdere så du kan kaste de som metallemballasje.

Plastkanner med flytende drivstoff veier mindre.

Men gass er enklere totalt sett.

Snuser du litt her på forumet er det noen tråder om beregnibg av forbruk og energimengde pr. vektenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja får bæring av beholdere ut igjen også men trur eg går for gass allikavel kjøper meg enten ein optimus vega eller ein fire maple fms 117 t, får sjå kva eg lander på den sistnevnte er lettare men den fra optimus virker som ett tryggare valg kanskje. Litt kjipt å stå på vidda og så virker ikkje tinga. Så var det kokekar kva som er lurt der skulle prøvd å fått kjøkkenet utenom gass så lett som muligt helst ned mot 300 gram ser at allrando har ett titankjelesett til 799 det veg 237 gram. Tåler titan bål mon tru, det hadde jo vært ein fordel eller blir eg forgifta og må fraktast ut i ein body bag etter ett sånt stunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja får bæring av beholdere ut igjen også men trur eg går for gass allikavel kjøper meg enten ein optimus vega eller ein fire maple fms 117 t, får sjå kva eg lander på den sistnevnte er lettare men den fra optimus virker som ett tryggare valg kanskje. Litt kjipt å stå på vidda og så virker ikkje tinga. Så var det kokekar kva som er lurt der skulle prøvd å fått kjøkkenet utenom gass så lett som muligt helst ned mot 300 gram ser at allrando har ett titankjelesett til 799 det veg 237 gram. Tåler titan bål mon tru, det hadde jo vært ein fordel eller blir eg forgifta og må fraktast ut i ein body bag etter ett sånt stunt.

Titan er regnet som ikke giftig (det brukes f.eks. til implantater i kroppen), og har et smeltepunkt på 15-1600 grader, så jeg vil tro det går fint å bruke det på bål :)

Men titankokesett er neppe laget av ren titan, det er nok en legering tilsatt f.eks. aluminium og/eller andre stoffer. Men dette er ikke noe jeg er sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye brensel du trenger avhenger også veldig av hvor mye du skal fyre i teltet for varmens skyld i tillegg til matlaginga og evt om du kommer over områder der du kan lage noe av maten på bål eller ikke. 

 

Jeg bruker stort sett å lage mesteparten av maten på gass sommerstid, men gassboksene varer ikke så veldig lenge hvis du skal fyre i timesvis for varmen sin del i tillegg. Jeg synes derfor at multifuelprimus er flott å ha da man kan ha noen liter parafin med i tillegg til gassboksene. Hvis turen er kort så kan du jo se an værmeldinga og beregne ekstra parafin hvis det er meldt dritvær. Hvis du skal på en lengre tur så risikerer du å gå på en kjip smell hvis været plutselig slår om og du står der pessblaut og uten noe nødbrensel for å fyre for varmen sin del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere gode poeng her særlig det med å holde varmen dersom en blir våt. Vanskelig å veta heilt kva en skal kjøpa når en har så lite erfaring, og ingen erfaring fra dårlige vær. Men noen sjanser må en jo ta her i livet. Men Eg er litt avhengig av å bra lett. Leste litt mer om titan, det egna seg vistnok best for koking virka det som og Ikkje like bra til steking,noke med varme ledning. Var inne og såg på tråden drømmehesten sekk på sommeren,var inspirerende men Eg trur kanskje Ikkje at alt der fungerer like godt i praksis For meg overfall. Tenker da litt på kjøkkenutstyr såg på den siste pakkeliste deres. der er det linka til en veldig liten kopp. Det Eg er ute etter er lett utstyr men det må også kunne brukes. Kanskje det hadde gått an og laga en ny tråd med lette men litt mer funksjonelle ting,som Ikkje kun fokuserer på vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fryktelig glad i mitt lille stormkjøkken (Trangia) med gassbrenner. Stødig, trygt, kompakt, effektiv varmefordeling og forholdsvis lett. Ikke noe problem å fyre i fortelt eller i innerteltet når kaldværet setter inn. I tillegg har jeg også gjerne med en dedikert stekepanne (fra Eagle) også mtp. bålfyring. Stormkjøkkenet mitt pakket, inneholdende gassbrenner, kjele, kaffekjele, klype, spork, svamp, fyrstikker, veier under 900g. I tillegg kommer gassboks.

 

På bildet bruker jeg Eaglesteikepanna på stormkjøkkenet. Med mitt forbruk av gass regner jeg ca. en uke på en gassboks som på bildet. Fyrer bål hvis jeg har mulighet også.

 

DSC_2234.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hadde gått an og laga en ny tråd med lette men litt mer funksjonelle ting,som Ikkje kun fokuserer på vekt.

 

Er det noen tråder her der det "kun" fokuseres på vekt da? De fleste er vel opptatt av at utstyret også skal være funksjonelt, at det skal kunne gjøre nytte for seg. Man bærer jo ikke på noe bare for å bære på det.

se http://www.fjellforum.no/tags/forums/lettpakking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foreløpige plan er ein gassbrenner, ei lita steikepanne muligens noe fra trangia + klype pluss denne gryta her dersom den kan brukes på bål http://www.outnorth.no/primus/titech-1-0-l?nosto=productcategory-nosto-3 høyres det fornuftigt ut?   Vekt skulle vel bli sån ca 178 (optimus vega) klype 45, gryte 138, steikepanne ca 200 totalt ca 560 gram.

 

Blei litt meir enn målsetninga på 300-400. Kanskje eg berre dropper steikepanna og går for titangryta, bruker den både til steiking og koking rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje eg berre dropper steikepanna og går for titangryta, bruker den både til steiking og koking rett og slett.

Det omvendte er også mulig - det har jeg gjort med min MSR WindPro II som likner en god del på Optimus Vega (min rundt 15 g tyngre og har større brennerhode og videre varmespredning enn Vega-en). Jeg kjøpte en billig høy 20 cm Trangia-panne med innfellbart håndtak til både transport, steking og koking. Det er egentlig meningen at lokket skal ligge på opp-ned når håndtaket er felt inn, men jeg filte av litt på lokket sånn at det kan stå på rett vei med nedfelt håndtak. Da kan brenner, alufolie-vindskjerm, gassboksstativ og lighter ligge under lokket sammen med håndtaket (vurder om du skal bruke poser elns for å beskytte belegget). Vekt kan være en utfordring, først og fremst siden lokket veier ca 120 g, mens selve panna ikke er blant de aller verste med sine 265 g - og jager man gram kan man selvsagt erstatte lokket med alufolie.

 

Bruken er rimelig rette fram når det gjelder steking, når det gjelder koking er ca 1 ltr innhold en praktisk grense - da har du ca 1⅓ cm igjen til kanten, og såpass trenger du :-). Ulempe er at det ikke er noen helleutsparring i panna, og det kan være trøblete å treffe en smal kopp for å få kaffen ferdig... Annen ulempe har også med helling å gjøre - du må da passe på tyngdepunktet i panna så håndtaket ikke feller inn.

 

Uansett om dette er den rette høye panna eller ei, så kan i hvertfall en høy panne være et slags kompromiss verdt å vurdere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takknemlig for alle tips, men lit av tanken bak denne titangryta mi var at den skulle kunne brukast på bål også, har ikkje vært på hardangervidda før så veit ikkje kor lett det er å skaffe litt ved da, men tanken er iverfall at eg skal kunne bruka den på gass og bål. Er jo berre 1 liter da så blir vel litt liten til å forhåpentligvis trekkke fisk i men dersom eg kutter fiske opp i biter så går det vel kanskje. Er jo ikkje så store flata å steika på heller da, men det går vel kanskje til ein mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt sikkert bra det også, ja :-) Innlegget mitt var bare for å presentere en annen synsvinkel på utfordringen din - og egentlig tror jeg min løsning passer bedre til min brenner enn til din. Min peiser varmen ut i universet etter at den såvidt toucher kanten av bunnen på smale kjeler når man åpner litt opp, mens en panne får ganske fin og jevn varme.

 

Skitt fiske - husk rømme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tåler titan bål mon tru, det hadde jo vært ein fordel eller blir eg forgifta og må fraktast ut i ein body bag etter ett sånt stunt.

Jeg bruker denne kjelen fra Keith og jeg slenger den på bålet rett som det er. Det går helt supert. Titan er et av de få materialene på jord som er helt harmløst, så det er ingen fare tilknyttet, i forhold til aluminium og stål.

 

Men titankokesett er neppe laget av ren titan, det er nok en legering tilsatt f.eks. aluminium og/eller andre stoffer. Men dette er ikke noe jeg er sikker på.

Titanet i kjelesettet jeg bruker er Grade 2 titan, dvs helt rent og ulegert så det er helt rent. Man ser det blant annet på at det blir lett fingeravtrykk på titanet.

 

Merk at FMS 117T ikke har forvarmingsrør, det gjør brenneren mindre effektiv/dårligere i kulde (se Rookie på tur tråden).

FMS 118 har forvarming, men er ikke lager av deilig titan:-)

Fire Maple FMS-100T har forvarmingsrør og er av "deilig" titan. Den har også integrert vindskjerm og kommer med tenner. Har blitt standard oppakning på vinteren hos meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skriv litt vidare her, har tenkt litt og ikkje minst lest litt på forumet foreløpig har eg  komt fram til at ein gassbrennar som står på bakken kan vera det rette for meg. Virker som dei toppmonterte kan vera litt ustødige samt at dei er mest egna når ein berre skal varma litt vatn for å laga noke rett i koppen, eller noke lignande. Men arrester meg gjerne dersom eg tar feil. Det eg tenkte på var kanskje ein optimus vega eller ein msr windpro 2 (ser at outnorth har denne til 699) Men det eg kom til å tenke på med gass, er det trygt å bruke dette inne i teltet ? Tenkte da i forhold til kullosforgiftning, leste ein plass på forumet at dette var ett problem når ein brukte gass til å laga mat. Men eg har aldri hørt om det ellers så noken som veit kva som stemmer, ikkje så kjekt å finna ut sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for tipset. Blir mykje att og fram med meg men trur kanskje Ikkje at gass er det rette for meg allikavel. Eg kjem berre til å bli sprø av alle Dei halv tomme gass boksene som kjem til å hoppa seg opp. Tenkte Ikkje på det før Eg leste om det i ein Anna tråd. Får heller satsa på ein eller Anna multifuel som Ikkje er så tung. Kanskje ein primus omnilite eller ein Anna brukende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.