Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Venus II med 2xDownMat LW?


olay

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal kjøpe meg nytt telt og har bestemt meg for kuppeltelt. Det står mellom Venus II, Orion II og Reinsfjell 2SL. Foretrekker Venus, siden man kan åpne forteltet helt og få panoramautsikt fra teltet.

 

Ser at både Venus og Orion er 125cm brede. Dette betyr i prinsippet at jeg ikke får plass til to downmats i Long Wide versjon (2 x 65 cm brede). Det mangler kun 5 cm, så spørsmålet er om noen har prøvd dette? Reinsfjell er 130, så det går akkurat.

 

Ellers lurer jeg på hva forskjellen er mellom Venus II og Venus II extreme? På hjemmesiden til Exped ser jeg at Venus II veier litt mer, eller ser jeg ingen forskjell.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen mellom Extreme-modellene og de som ikke heter Extreme er at førstnevnte har silikonbelagt ytterduk, de andre har PU-belegg. Og Extreme-utgaven er lettere som du har oppdaget. Orion er betydelig høyere innvendig enn Venus, for noen er det viktig, det gjør det lettere å sitte oppreist for lange personer. Orion er også litt mer stabilt i sterk vind siden den langsgående stangen går helt til bakken i begge endene.

Om du får plass til 130cm underlag i teltet vet jeg ikke, men du kan ringe importøren (Utedepot) og spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Siden Orion og Venus er like brede så satser jeg på at 2xLW går like bra i Venus som i Orion.

 

Ser ingen grunn til å ikke velge Extreme når vekta er lavere? Er silikonbelagt bedre enn PU-belegg?

 

Jeg har sett at Orion er betydelig høyere og det er helt klart en fordel. Men så er det denne panoramautsikten. Skulle gjerne ha sett begge teltene oppslått. Noen som vet om disse står utstilt noe sted i Osloområdet? Var innom Oslo sportslager i helgen, men de hadde ikke disse teltene oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til venus, men hvis de har en panoramafunksjon vil jeg tippe at luftingen er bedre enn på orion - ventilåpningene er temmelig små hvis det regner og du ikke vil åpne døra helt. Men takhøyden er fantastisk! Hvis du vil lese mer om hva jeg syns om orion (dagen etter enda en snøstorm) kan du se her http://www.trailspace.com/gear/exped/orion/#review33458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ser ingen grunn til å ikke velge Extreme når vekta er lavere? Er silikonbelagt bedre enn PU-belegg?

 

 

"Det brukes to typer belegg; polyuretan (PU-belegg) og silikon. Silikonbelegg, som er dyrere og lettere, brukes ofte på ytterduken. PU-belegg – som sterkere mot ytre skader, men som tåler sollys dårligere – brukes ofte på bunnduken."

Sitatet er fra denne artikkelen:

http://www.abcnyheter.no/livet/2013/05/18/173458/reis-et-telt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Vanskelig å bestemme seg uten å ha sett teltene oppslått. Jeg telter sjeldent i skikkelig dårlig være og vurderer derfor Venus UL utgaven også, evt Reinsfjell SL, bare litt skeptisk til om de tåler samme behandling og om de duger på vinteren. Tips om utstilling av telt taes imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det er nyttig info. Var innom XXL Sandvika idag og tittet i katalogen. Der stod det at Reinsfjell er 120 cm bredt, ikke 130 som det står på nettet. Kanskje derfor det blir trangt med to LW. De var dessverre utsolgt for Reinsfjell, så jeg fikk ikke sett på det. Må nok tilbake neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.