Gå til innhold
  • Bli medlem

Samletråd for oppskrifter til hjemmetørket turmat


Lindap

Anbefalte innlegg

Hei.

I denne tråden kan vi samle oppskrifter på hjemmelaget, tørket turmat. Del gjerne dine vellykkede oppskrifter her. Diskusjoner om produksjonsprosessen eller mindre vellykkede retter, kan tas i en annen tråd.

Hilsen

Linda

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pasta med tomatsaus, til 2 personer

Macaroni (gjerne fullkorn) med kort koketid, 180-190 gram
1 glass pastasaus med mye smak, kan erstattes med hjemmelaget saus
Små cherrietomater, halvert
Sjampignonger
Paprika
Squash
Pasta Rosso krydder
Buljong
Karbonadedeig, stekt, i små klumper
Chilipepper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chili Con Carne / Taco-bønner til 2 personer

 

- salatbønner fra 1 boks, lekket ut og purert
- tomater, husker ikke hvor mye
- 1 paprika
- fennikel
- vårløk
- sjampignonger
- chili con carne krydder eller tacokrydder
- 300 gr stekt karbonadedeig i små biter
- buljongpulver
- en pose potetmos

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Chili Con Carne / Taco-bønner til 2 personer

 

- salatbønner fra 1 boks, lekket ut og purert

- tomater, husker ikke hvor mye

- 1 paprika

- fennikel

- vårløk

- sjampignonger

- chili con carne krydder eller tacokrydder

- 300 gr stekt karbonadedeig i små biter

- buljongpulver

- en pose potetmos

Salatbønner rett ut av boksen, lekke ut og purere den. Inn i tørkeapparatet.

Tomater: enten i tynne skriver rå inn i tørkeapparat. Eller steke dem først og inn i tørkeapparat. Eller lage tomatsaus, koke inn til den er tykk og smøre ut på et bakeark og inn i tørkeapparat.

For alle indredienser som kommer til å lekke, bruker jeg bakepapir eller bakeark under.

Fennikel og sjampignong forveller jeg til de er spiseferdig og steker videre til vannet har fordampet. Deretter inn. Tørkeapparat.

Vårløk, rå eller kortkokt i tørkeapparat.

Karbonadedeig tørrstekes til spiseferdig og inn i tørkeapparat.

Når det er tørr, etter ca 10 timer og 55 grader eller noe sånt, putter jeg det i en ziplockpose.

Krydder, buljongpulver og potetmos blir helt rett inn i posen.

På tur heller du inn kokende vann, rører godt og venter. Rør av og til og varm litt opp igjen før spising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta med tomatsaus, til 2 personer

Macaroni (gjerne fullkorn) med kort koketid, 180-190 gram

1 glass pastasaus med mye smak, kan erstattes med hjemmelaget saus

Små cherrietomater, halvert

Sjampignonger

Paprika

Squash

Pasta Rosso krydder

Buljong

Karbonadedeig, stekt, i små klumper

Chilipepper

Saus kokes inn å legges på rist dekkes med bakepapir og inn intørkeapparat.

Cherrietomater har jeg halvert og tørket rå eller etter tørrsteking. De tar veldig lang tid å tørke.

Paprika, squash i terninger, kokes til spiseferdig. Lekkes ut og på et brett i tørkeapparat.

Sjampignong forvelles i tynne skriver, lekkes ut og inn i tørkeapparat.

Karbonadedeig tørrstekes i gryte mens du hakker det med spade i små klumper. Opp på brett i tørkeapparat.

Macaroni og krydder rett inn i ziplockposen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To oppskrifter fra www.utsidan.se/

 

Det är ingen slump att frystorkad mat är så populär. Den är lätt att ta med sig, hållbar och dessutom snabblagad. Det går faktiskt att göra sin egen ”frystorkade" mat som du bara häller vatten över för att tillaga.

För att kunna tillaga måltiden genom att hälla hett vatten över den så måste den bestå av ingredienser som tillagas väldigt snabbt eller ingredienser som redan är tillagade. I det här fallet använder jag snabbris, tonfisken är från burk och redan tillagad. Så här gjorde jag denna rätt:

1. Först torkade jag 150 gram tonfisk i vatten i en torkugn, jag lät tonfisken ligga på teflonpapper men det går lika bra att lägga den på nät om den får rinna av en stund. 70 grader i cirka sex timmar.

2. Efter torkningen smulade jag den torra tonfisken, då kommer den att blötas upp snabbare.

3. Jag packade 15 ml olja i en vaccpåse som jag förslöt med en vakuumpackare, portionspåsen med sweet chilisås behöver jag inte göra något med.

4. Sedan är det bara att blanda allt och lägga till lite salt – färdigt! Påsen jag blandade i är en återvunnen (läs diskad) påse för frystorkat. De brukar gå att använda en gång till, sedan blir det hål i dem. Det som är bra är att de går att använda när du tillagar maten, det vill säga när du häller vatten över maten. Men det går förstås att tillaga maten i en kastrull.

5. När du tillagar maten lägger du i oljan allra sist när maten ät tillagad, annars absorberar maten vattnet sämre.
 

VIKT OCH ENERGI
160 g utan förpackning
Energi 690 kcal
Protein 40 g, fett 20 g, kolhydrater 85 g
Energiprocent (protein 24%, fett 26%, kolhydrater 50%
 

INGREDIENSER
140 g tonfisk i vatten som torkas
3 dl snabbris (3 min)
1 liten påse sweetchilisås
15 ml olja
Lite salt & peppar

+ 3 dl hett vatten

34609.jpg?m=1
Torkad tonfisk

34611.jpg?m=1
imgzoom.gif
15 ml olja och 10 ml sweetchilisås

34610.jpg?m=1
imgzoom.gif
Snabbris och torkad tonfisk

34612.jpg?m=1
En färdig rätt. Det är nu bara att ta ur påsarna och hälla på vatten!

 

Här kommer andra delen om hur man kan göra sin egen ”frystorkade mat”. I den förra artikeln gav jag en inblick i hur man kan göra egna rätter som du bara häller vatten över vid tillagning – precis som med frystorkad mat.
I artikeln gav ett jag exempel med lufttorkad tonfisk, snabbris och sweetchilisås. Man man kan förstås göra mycket mer än så. Därför tänkte jag gå igenom olika smarta ingredienser som du kan använda till dina egna rätter.

GENERELLT OM INGREDIENSER TILL SNABBA RÄTTER
Tunna och porösa. Ingredienserna till rätter som du bara häller vatten över för att tillaga måste antingen vara färdiglagade eller tillagas på kort tid. Om de ska tillagas bör de vara tunna och/eller porösa för att blötas tillagas snabbt när du häller hett vatten över maten. Om vi tar pasta som exempel så fungerar det bra med nudlar som har två-tre minuters koktid men dåligt med penne-pasta som har en koktid på över tio minuter. Grönsaker som torkats bör förvällas.

Energirika. Ingredienserna till friluftsmat bör vara energirika för att maten ska bli så lätt som möjligt. Energirika ingredienser är till exempel torkad korv, matfett, couscous och gräddpulver.

34831.jpg?m=1imgzoom.gif

 

 

DELARNA I EN MÅLTID
En måltid bör innehålla protein, kolhydrater, fett och förstås kryddor för den goda smakens skull.

1. Protein - protein bygger upp dina muskler och är bra för återhämtning av kroppen: (vegetariskt): kokta, torkade och finkrossade bönor, linser & ärter; äggpulver, tahini (i påse), nötter & frön, torkad ost. (kött): torkad korv & salami, torkat kött, beef jerky...

2. Kolhydrater - utgör ofta basen i vår mat. Kolhydraterna är bra för matsmältningen och kostar inte mindre än mat med mycket protein: kokt torkad potatis i strimlor eller krossad, potatismos, snabbris, couscous, snabbnudlar....

3. Fett - superviktigt för att få tillräckligt med energi på din tur och för att hålla ner vikten på maten. Det är speciellt viktigt om du bär din mat eller om den måste packas kompakt, till exempel vid vandring eller cykling. Antingen portionspackar du fettet eller så har du en större burk/flaska som du tar ur allterftersom: matolja, olivolja, smör (fungerar vid kalla årstider), ghee (klarat smör), kokosolja, gräddpulver, kokosmjölkpulver...

4. Smak - glöm inte bort smaken! Här är några tips på goda smakgivare:vanliga torkade kryddor (ofta på burk), egna lufttorkade örter och kryddor, varma koppen, soppulver, ghee, torkad ost, torkad korv i skivor, torkade oliver...

5. Konsistensgivare - dessa ingredienser ger konsistens och i vissa fall även smak: äggpulver, gräddpulver, mjölkpulver, arrowrot, potatismos, snabbris krossat till fint pulver, varma koppen, sopppulver, vetemjöl, torkad ost...

34827.jpg?m=1
imgzoom.gif
Superenkel rätt med snabbris, spiskummin och torkad köttfärs (mortlad).

 

 

HUR SÄTTER MAN IHOP ETT RECEPT?
En rätt bör landa på cirka 600 KCAL. Det är inte helt lätt att räkna ut men det är inte jättenoga. En gramvåg är bra att ha. Sedan är det bara att väga och ta reda på energiinnehållet på livsmedlets förpackning, du kan även söka på energiinnehåll och ett specifikt livsmedel på nätet. Om du använder ingredienser som tillagas på tio minuter med kokande vatten så kan det inte gå så fel. Det som kan hända är:

  • Det blev en soppa istället för en gryta - du har använt för mycket vatten. Gör om gör rätt (testa hemma!)
  • Maten blev för fast eller blöttes inte upp ordentligt - du har för lite vatten -  Klart bättre är det ovan då du kan lägga till mer vätska.
  • Maten smakar inte - experimentera med kryddor som smakar mer. Du kan t.ex. torka senap och tomatpuré.
  • Maten har en tråkig konsistens - experimentera med olika konsistensgivare och/eller torkade grönsaker, nötter m.m.

 

PACKA DIN RÄTT 
Packa maten i en gammal frystorkat-påse eller i en vaccpåse. Du kan också packa i en vanlig tunn plastpåse men då kan du inte tillaga direkt i påsen (utan får tillaga i en kastrull eller kåsa). Vakuumpacka rätten om den innehåller fett och om den ska förvaras länge.

 

 

 

Här hittar du några recept på snabba rätter!

 

 

 

34826.jpg?m=1
imgzoom.gif
OVAN. En snabb rätt med torkad korv, snabbris och torkat ägg.

34829.jpg?m=1imgzoom.gif

OVAN. Cashew, mynta, couscous, aprikoser, torkad mortlad ost...

http://www.utsidan.se/cldoc/gor-din-egen-frystorkade-mat-del.htm

http://www.utsidan.se/cldoc/gor-egna-frystorkade-ratter-del-2.htm

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har nettopp begynt og eksperimentere med tørka mat til tur, og så langt har alt gått greit. Det vil si, har ikke satt sammen ferdige retter og prøvespist enda. Jeg leste enten her inne på forumet eller ett annet forum en "oppskrift" hvor det ble brukt maismel eller potetmel som bindingsmiddel, altså tørka kjøtt, grønnsaker, evt. krydder/oljeblanding og en viss mengde mais/potetmel. Forsto det slik at melet gjorde blandinga litt mer "gryterettaktig". Er det noen som har prøvd dette? Hvilke blandingsforhold anbefales pr porsjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå i sommer har vi prøvd flere retter. Her kommer oppskriftene:

Reinsdyrgryte:

- Reinsdyrskav, tørrstekt slik at den er ferdig stekt. Tørket.

- Grønne brekkbønner/haricots verts, hakket i 2 cm lange biter, kokt flere minutter til spiselig.

- Paprika, hakket i biter, kokt noen minutter.

- Vårløk i biter, kokt eller rå.

- Ris, du kan sikkert også bruke potetmos. Vi fant ut at 10 minutter ris tar for lang tid, prøv å finne kortere kokeris.

- Tørkede tranebær, kjøpt ferdig slik.

- Sopp, jeg brukte tørket steinsopp.

- Pose med saus, jeg brukte kremet peppersaus, men kan sikkert varieres.

- Buljongpulver, posesausen er ikke salt nok.

- En cup fond fra Maggi. Jeg tok med hele cupen og puttet den lukket opp i posen. Den ble først åpnet på tur.

Linda

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paella:
- 1/3 pose paellakrydder fra butikken, til 2 porsjoner.
- grønnerter på boks, rett på tørkemaskinen
- rød chilipepper i små biter
- rød paprika
- fiskebuljongpulver

- kortkokris

- safran
- tilsett fersk fisk. Fiske tilsettes helt til slutt når retten skal varmes opp igjen etter å ha stått en stund med kokende vann.

Endret av steingrd
Samlet paella-oppskriften
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnkålstappe:

Dette er en variant av en nederlandsk tradisjonsrett.

Til 2 porsjoner:

- en pakke grønnkål, hakket i biter, kokt noen minutter til spiselig.

- 1,5 pose potetmos

- evt melkepulver om potetmosen ikke inneholder det.

- karbonadedeig med lite fett, tørrstekt i stekepanna.

- 2 cups med fond fra Maggi. Ta med hele cupen, den åpnes på tur.

- sort pepper

- buljongpulver

I opprinnelig tradisjonsrett brukes det en feit røkepølse som Vossakorv. Siden mattørking anbefales uten fett, har jeg bytter den ut med kjøttdeig. Men om du tar med fett pølse, har du droppe kjøttdeigen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkungryte:

- kalkun brødpåleggskriver, trykket frs hverandre og kyttet i små biter.

- brokkoli, kokt til akkurat spiseferdig.

- gultor i små terninget, kokt noen minutter

- ris med kort koketid

- mye currypulver

- paprika i små biter, kokt noen minutter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse i kalkungryten:

- couscous istedenfor ris. Veldig fort ferdig.

- cherrietomater.

- melkepulver for å få en litt kremet substans

Beklager rettelsene i separat post, men jeg kan ikke endre postene mine på mobiltelefonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vil slå et slag for verdens beste tursnæks; tørka rype

Tørkes i ovnen eller dehydrert. Jeg har ovnen på ca 60 grader og lar det tørke i 12 timer, evt me døra på gløtt. Midt i ovnen på rist med bakepapir. Snu på filetene /bitene iblant. Kan tørkes lengre dersom du ønsker de helt tørre. Du kan filetere hele fuglen eller tørke hele brystpartiet for seg. Lykke til:-)

Smaker helt fantastisk, minner om tørka reinhjerte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Den ‎25‎.‎05‎.‎2015 at 21.42, Lindap skrev:

Hei.

 

I denne tråden kan vi samle oppskrifter på hjemmelaget, tørket turmat. Del gjerne dine vellykkede oppskrifter her. Diskusjoner om produksjonsprosessen eller mindre vellykkede retter, kan tas i en annen tråd.

 

Hilsen

 

Linda

Jeg ser av premissene her er oppskrifter på tørket turmat.  

Men når jeg ser på en del av oppskriftene er det også relativt tunge og utørkede ingridienser  som blir brukt, har jeg faktisk behov for å få definert begrepet tur. 

Er det en tur i det grønne en kveld, eller er det 8 - 10 dagers tur  på fjellet? 

Om det er alternativ 1  så er det sikkert greit, men er rettene beregnet på langtur, melder hver fall jeg meg av.

Du, Lindap som skriver så mye bra, vet like godt som meg at er det noe vi kan spare vekt på så er det dessverre maten.   Jeg reiser hvert fall ikke på Hardangervidda uten å være forberedt på alle 4 årstidene. 

Av ferdigmat, er det eneste (som jeg husker i farten) jeg tar med meg, potetmos med melk, et par tre fiskesupper (lett å tilføre egen fangst).  I pose pannekakerøre, ja, og så må jeg tilstå jeg har en pose sjokoladepudding, og en pose vaniljesaus (Ikke ferdiglaget).  Og så drar jeg på et par Isteposer, og kanskje en pose Pasta de Parma., og kanskje et par pakker Pitabrød

Men blir børa på min sekk over 19 kilo er lever nok sjokoladepuddingen, Pasta de Parma og Pitabrødet et farlig liv.  Sist jeg var på tur etterlot jeg pitabrødet i en lun vik. 

Jeg tørker i mattørke og i stekeovn på ca 50 grader.  For å sjekke om det er tørt nok ta jeg ut litt og etter en avkjøling putter jeg det i en plastpose og lukker den.  Kommer det kondens er tørketiden for kort.

Mine selvtørkede produkter er:  løk, gulrot, egg, bønner i tomat, kjøtt , kjøttdeig og banan.

Løk og gulrot bruker jeg direkte i fiskesuppa, egg og bønner, kjøtt og kjøttdeig må vannes ut.

Mine retter er derfor: 

Fiskesuppe med løk og gulrot

Egg og bønner og 1 pose potetmos

Kjøtt og kjøttdeig + potetmos

+ kjemperetten "Sluring:  Stek opp kjøtt.  Legg det vekk så lenge.  Kok opp en pose brun saus (mye å velge igjennom).  Etter  5 minutter ha i 60 gram havregryn.  Etter et par minutter til ha i kjøttet og kok/stek til det blir sånn passe seigt.  Nam, nam)  Har du ennå en brødblings igjen er det en god kombinasjon.  Og kanskje det viktigste du føler deg mett lenge.

Men la meg understreke at det  som er styrende for meg er 19 kg.   Og for å holde dette, pakker jeg sekken helt ferdig i heimen slik at den bare er til å ta på ryggen og labbe i vei.  Uten å kjøpe noe på veien.   For meg er det den eneste måten for ikke å stoppe på siste butikk og kjøpe på inpuls.

 

PS.  Da jeg begynte å tørke løk var jeg alene i heimen.  Da min kone kom hjem var det hun som plutselig var alene, jeg og mattørken fikk inndradd oppholdstillatelsen og ble forvist til snekkerboden.

 

56a235e1502f9_10-1Forberedelser.thumb.jp

56a2362d08574_10-5Mattrking.thumb.jpg.0356a23655eb28a_10-6Mattrking.jpg.10be4778

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Moussaka (til 2 personer):

- 1,5 aubergine

- 1,5 pose potetmospulver med melk

- 200 gram karbonadedeig

- Moussakekrydder (finn en oppskrift på nettet)

- 1 buljongterning

- vårløk

Skrell av skallet av auberginene. Skallet smaker nemlig bittert når du spiser turmaten. Kut dem i terninger og kok til de er myke og spiselige. La dem lekke godt ut og tørk dem på brett.

Karbonadedeig skal stekes i en tørr panne til ferdig stekt. Av vårløk spiser jeg kun det grønne og det koker jeg ikke på forhånd. 

Hiv all tørket mat i en pose og tilsett så mye krydder du vil. Jeg pleier å tilsette buljongterningen i papiret sitt, slik at vi kan justere mengden på tur.

Endret av Lindap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta med ostesaus:

- Pasta

- Paprika

- Squash

- Champignonger

- en pose Cheddarpulver

- Krydder som pepper og grønne pastakrydder.

- Buljongterning

- Karbonadedeig

 

Endret av Lindap
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.