Gå til innhold
  • Bli medlem

Når slutter dere å putte kløv på bikkja?


TonePåTur

Anbefalte innlegg

Har ein aktiv bc mix som har runda 11 år i år. Fremdeles med på turer som før og drar friskt i selen enda. Ser egentlig ikkje at vofsen er 11 ;) Dog har eg sluttet med hundekjøring (med vogn) for å spare skjelettet og hoftene hans. Nå til sommeren planlegger eg som vanlig tur i fjellet med telt og fiskestang...og hund :) Før har han fått båret litt i kløven (nåken store greier har det ikkje vert, maks 4 - 5 kg; bruksfølelsen har vert det viktigste hos oss). Nå er eg begynt å bli skeptisk på om eg skal la han bære kløv. I såfall blir det maks 2 - 3 kg. Varmen er og ein faktor - han blir veldig fort varm sommerstid og da synes eg det er fælt å laste på han ein tett kløv. Det er vel sikkert ein smakssak tenker eg. Men spørsmålet blir da som følger - når er hunden for gammel for å bære kløv med litt vekt i? Takk for eventuelle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes i utgangspunktet ikke at det er alderen som skal bestemme når hunden er for gammel til å jobbe. Det er som du nevner heller hundens helse og fysiske form som bør være avgjørende. Jeg ville vurdert dette opp mot andre faktorer som terreng, temperatur og vekt i kløven. Prøv deg litt frem, så ser du hvordan det går med hunden. Du vil vel også fort merke på hunden om den trives med å bære vekt i kløven eller ikke. Hvis hunden trives med det, ikke får smerter eller blir unormalt stiv/støl så er det nok ingen stor fare med å la den jobbe.

Så lenge du avpasser vekten burde det heller ikke være noe problem å la hunden trekke vogn. Det er mindre belastende for skjelettet å trekke enn å bære kløv. Det er hundens form som avgjør og som må være det styrende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kløv på grønlendertispa mi også sist sommer, da var hun tolv. Med en karriere som hovedsakelig spannhund hadde hun ikke båret ekstremt med kløv opp igjennom(mer sporadisk) og følgelig var ikke lasten på de siste turene veldig stor men det var fin hjelp i at hun bar litt egen mat og den søpla som ble til overs fra oss andre(fylte kløven men ga ikke egentlig noe vekt).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.