Gå til innhold
  • Bli medlem

Ulrikseggen (Byfjellene i Bergen)


Gauken

Anbefalte innlegg

Kan noen med erfaring si noe om Ulrikseggen? Jeg ser at den nesten årlig er med på "Byfjellstrimmen" til turlaget så den kan jo ikke være så vanskelig. Likevel leser jeg jo også nesten årlig om folk som trenger hjelp av Bergen Brannvesens klatregruppe, og da er det som oftest akkurat i det området de har gått seg fast.

Derfor lurer jeg på hvor lett det er å følge/finne stien. http://ut.no/tur/2.11035/ Her omtales det som "delvis røde bånd rundt trær" Er det en mer eller mindre tydelig sti eller må du gå litt på "gefühlen"?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser den er med blant turene i "Byfjellstrimmen" i år også, går om 3 uker (16 juni) og er ansett å ha vanskelighetsgrad "Middels" https://www.bergenoghordalandturlag.no/aktiviteter/vis/822615/

 

Kan dessverre ikke svare på spørsmålene ditt, har aldri gått den veien opp til Ulriken - men er det fint turvær om tre uker, ser jeg ikke bort fra at det kan bli første gang. Tenkte ellers å følge med på om det kom noen gode tips i tråden din, om jeg i stedet tar den solo :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden var dette bare et tråkk, men trafikken har økt så pass at det er blitt en forholdsvis tydelig sti. Den er ikke merket eller ryddet.

Den øvre halvdelen følger i hovedsak ryggen, mens den nedre går i flanken mot Isdalen. De som trenger redning går gjerne nedover i skumringen og holder for langt mot vest. Dermed havner de i et terreng som er krevende selv i dagslys.

 

Jeg anbefaler å gå oppover første gangen. Du følger grusveien rundt Svartediket til omtrent der stien opp Isdalen tar av. Her deler veien seg i to; en god grusvei ned til vannet og en dårlig traktorvei rett frem. Denne traktorveien følger du et par hundre meter til den gjør en sving. Her er det en stor stein på ene siden og en liten varde som markerer stien på andre siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Slo meg sammen med rundt tredve andre i det flotte turværet i dag :-) Når man går oppover er stien lett å se, og den sørger for at blodpumpa setter fart - ganske så bratt hist og pist. Vi gikk en annen rute ned (Korketrekkeren), så jeg vet ikke om det er lettere å miste stien på tur nedover - men tror at det bør være grei skuring så lenge det er lyst og klarvær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli 2 år siden jeg gikk den. Den gang var det ingen merking, bortsett fra helt i starten. Det vi synes var vanskeligst var å finne starten, men når det var gjort så var det ingen problemer.

Ikke veldig god sti oppover den gangen, men helt greit og ingen vanskeligheter og snakke om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tok turen opp Ulrikseggen for noen dager siden, etter ca. 8 år. Ingen merking i starten, så hold øyene åpne eller bruk GPS / Smartphone. Den første delen er myrete som f*en, men greit. Senere blir det litt kaotisk. På grunn av stormen tidlig 2015 ligger det ganske mange veltet treer som må bypasses. Det vil si at folk har tråkket nye stier, noen av de ganske luftige. En go del steder må begge håndene brukes. Jeg ville ikke anbefale å ta den nedover hvis man ikke leter bevisst etter scrambling og vanskeligheter. Men jeg liker den turen godt, supert når man kommer seg opp til Rusta, da blir det windy!

Jeg har også tatt Isdalen og Hardbakkedalen nylig og ser ut som mindre og mindre folk bruker de, stiene forsvinner helt på enkelte steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.