Gå til innhold
  • Bli medlem

nytt telt, med rare ønsker(?)!


ViktorS

Anbefalte innlegg

Hei

På utkikk etter nytt telt, som i hovedsak skal brukes alene, med sønnen min eller en kompis på fjelltur vår/sommer/høst i Finnmark.

Ønsker jeg har for teltet:

-god høyde inni

-fortelt for bagasje og matlaging

-mulighet for å se ut av teltet innenfra, typ "vinduer"?

-burde tåle noe vind, men ikke på utkikk etter noe ekstremt.

Må kunne sitte i chairkittet til synmaten min inni teltet. Gjerne slik at jeg kan sitte å se ut i naturen :-)

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

På utkikk etter nytt telt, som i hovedsak skal brukes alene, med sønnen min eller en kompis på fjelltur vår/sommer/høst i Finnmark.

Ønsker jeg har for teltet:

-god høyde inni

-fortelt for bagasje og matlaging

-mulighet for å se ut av teltet innenfra, typ "vinduer"?

-burde tåle noe vind, men ikke på utkikk etter noe ekstremt.

Må kunne sitte i chairkittet til synmaten min inni teltet. Gjerne slik at jeg kan sitte å se ut i naturen :-)

Noen tips?

 

Jeg har selv Hilleberg Allak, og den passer kriteriene, (selv om kriteriene dine er litt for relative), med 105 innvendig høyde, titt-ut luker i taket, fortelt på hver side etc.

God høyde kan være 90cm for noen og 200cm for andre;)

Det er alltid vanskelig å få pose og sekk i teltverdenen.

Men som @RuneH nevner, så har Hilleberg Nallo og Anjan / Rogen som gode alternativer. Kommer man over tilbud, er det ingenting i veien for å finne seg et Rogen til 5000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinduer er vel noe som ofte er på type "familietelt". De veier gjerne en del. Skal du ha 160cm bredde blir det fort 3 manns telt du må se på.

Ett nytt telt fra Exped, ikke vinduer man kan ha mye av fortelt åpent http://www.exped.com/norway/en/product-category/tents/mira-iii-hl#prettyPhoto

Ikke største fortelt men 2 stk av de.

 

Helsport har også Gimle 4 på tilbud. Det har vinduer og god plass men det blir mye vekt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kanskje mere ut som lavvo er det du er ute etter? Du får jo ikke fortelt da, men matlagingen kan du jo ta inne med godt rom. Litt tunge er de jo, men dersom dere er to sikkert overkommelig.

 

Om ikke ville jeg fokusert på et telt med høyde/bredde kriteriene i kombinasjon med en tarp. Om ikke tror jeg du må opp på skikkelig campingtelt og de er svinetunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på ett par telt fra helspprt, dovrefjell og fjellheim, tror jeg de heter. Begge i 3 manns. Og disse ser unektelig flotte ut!:-)

Har også sett på lavvoer, både pasvik og lavvo light fra helsport. Men er veldig i tvil hvordan de er hvis det blåser litt ute.. Kommer ikke til å bruke disse under ekstremforhold, men sman vet jo aldri hvordan været blir når man er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på ett par telt fra helspprt, dovrefjell og fjellheim, tror jeg de heter. Begge i 3 manns. Og disse ser unektelig flotte ut! :-)

Har også sett på lavvoer, både pasvik og lavvo light fra helsport. Men er veldig i tvil hvordan de er hvis det blåser litt ute.. Kommer ikke til å bruke disse under ekstremforhold, men sman vet jo aldri hvordan været blir når man er på tur.

En lavvo som settes opp rett står meget støtt. Samene klarer seg i full storm på vidda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ett lavvo som lavvo light.. Er det der mulighet og fyre opp gassbrenner, trangia stornkjøkken, eller bioliten, midt i lavvoen da selvfølgelig?

Ser at de har god pris på Pasvik lavvo, men vekta her var litt i overkant av hva jeg gidder å bære ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt er ikke en kjempestor deal egentlig. Men tenker at 5kg er Max, mens alt som nærmer seg 3kg er optimalt !:)

Storheia, ser meget aktuell ut. Bare synd de ikke hadde 3-personern i outletten.

Telt jeg vurderer:

Helsport lavvu light

Bergans wiglo 4

Helsport fjellheimen 3

Storheia 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havner faktisk mere og mere over på helsport lavvu light. Men har lyst på bunnduk til denne. Er det mulighet å åpne denne bunnduken, evnt bare ha deler av den åpen, i tilfelle jeg graver meg ett hull til mat/drikke (øl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Lavvu light så jeg kan si deg litt om den. Siden det er enduks så får du mye plass pr kg i den.

Den tåler en god del vind men ikke så mye som et godt telt. Har hatt den med på tur i Femundsmarka og den overlevde grei vind der selv om det blafrer en del. jeg brukte dog bare 6 av 12 barduner(jeg har eledre modell med 6 barduner og snor mellom øvre og nedre feste. Nyere versjoner har 12 barduner). Den har også stormmatter.

 

Det er jo ikke noe vindu i den men så lenge det ikke regner så kan du ha hele døra åpen, evt med myggnettingen på.

Bunn på den er løs og klipses fast. Det er litt glippe mellom kant på duk og yttertelt, ca 10cm. Du kan klipse fast en del av bunnduken å la resten være hvis du f.eks vil ha halve lavvo men bunn og halve uten.

Lavvo light er fin siden det er enkelt å kjøre primues i den pga stor takhøyde. Ofte laget frokost inne hvis det er mye vind ute. Da gjør jeg forvarming og alt inne. En primus vil ikke gjøre det like varmt i den som i et telt pga høyden.

Den kan ikke fyres med bål, rundbrenner etc.

 

Høyden gir også mulighet til å stå og skifte klær, noe jeg liker godt.

Det negative med den er som nevnt at den er mindre vindstabil enn telt. Siden det er en duk bare vil det også være noe kondens i den. Veggene er bratte så de renner mest ned langs duken. Unntak er hvis det er en del vind ut så den blafrer litt, da kommer den en liten dusj nå og da. Men det er jo ikke mye vann det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et klassisk tunneltelt med langt fortelt med full høyde oppfyller kravene dine. F.eks. Fjellreven Akka 3. Jeg har dette, og det funker til mitt bruk hele året. Åpningen er stor nok til at man kan sitte inne og få god panoramaopplevelse, og forteltet er stort nok til å lagre bagasje og kokkelere i. Har downmat 9 med stoltrekket, og det går fint å sitte i åpningen med det.

Et no nonsense kvalitetstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.