Gå til innhold
  • Bli medlem

nytt telt, med rare ønsker(?)!


ViktorS

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 3 uker senere...

Sitter nå og ser på Helsport sine Fjellheimen og Dovrefjell 3manns. Ganske like telt, og klarer ikke helt å bestemme meg... Helsport Lavvu Light frister også veldig, men er skeptisk til hvordan det er i vind, opp til 12-15 ms... Som regler så holder jeg meg hjemme ved slike vindhasrigheter, men man kan jo bli overrasket på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ett Helsport Fjellheimen 3camp. Veier inn på ca 3,5kg med plugger og rep-kit. Ikke det letteste, men absolutt innafor.

Det skal soves på en synmat 7 lw, med chair kit, inni en helsport Alta wide. Blir vel ca 6 kg for telt/pose/underlag. Med kjøkken, kaseroller, kaffekjele, rødsprit, bestikk/fat/skål, og alt annet must-have ting, så lander jeg vel på kanskje 10-12kg. Så kommer mat, klær og fiskeutstyr i tillegg.. Så det er absolutt kurrant. Skal bli spennende å se hva jeg havner på totalt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Vekker denne til liv igjen. Har brukt Fjellheimen 3 camp på norn turer nå, og er veldig forbøyd med plassen :) men blir litt for stort pakkvolum og tyngde på den for soloturene. Vil ha god plass når jeg er alene, med en vekt på ca 2kg, så er tilbake å leker litt med tanken på en lavvolight :) eneste ankepunktet er hvis jeg blir overrakset av skikkelig styggevær. Nå drar jeg sjelden på tur hvis værmeldinga er ille, da jeg stort sett er på tur med fluestanga, og den er ikke glad i spesiellt sterk vind :)

noen som har erfaringer med lavvu light og sterk vind her?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe mer erfaring i vind enn jeg skrev i en tidligere post her. Men den tåler en del. En forskjell blir at den beveger seg mer i sterk vind selv om den ikke blåser ned. Kan gjøre det vanskeligere å sove pga lyd. Med 12 barduner står den rimelig støtt.
Siden du nevner ca 2 kilo. Lavulight veier mer enn det. Du finner nok noen sider om oppgir 1,7 kilo, men det er feil. Det er bare duken som veier 1,7 kilo. Med stang, plugger og bunnduk veier den 2,5-2,6 kilo så vidt jeg husker. Lenge siden jeg har veid min.

Kanskje du heller skulle se på Fjellheimen superlight 2 eller 3. Til solo tregner du ikke camp versjon og da er du godt under 2 kilo.

Endret av borgern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har sett litt på fjellheimen superlight 2 camp, og superlight (ikke camp). Flotte telt med heidundrende priser... Har derfor sett litt på force ten nitro 200, som er ganske likt fjellheimen sitt telt...

Hvordan er det å kokkelere i telt som superlight(uten camp-fortelt).

må også ha ett telt der soveposen ikke ligger å stanger mot innerteltet, vil unngå å få gjennomslag av kondens/vann fra yttertelt, via innertelt og over på dunposen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.