Gå til innhold
  • Bli medlem

Pris vs kvalitet (splittet fra Ringstind 2 VS Ringstind 2 light)


Peter F.

Anbefalte innlegg

Det går med noen m2 med stoff for å lage et telt, dette vil det være prisforskjell på. Stengene har forskjellig materialkvalitet, bardunsnorene, strammerne og pluggene. Teltet skal utvikles og testes, ikke bare litt, men også over tid med varierende forhold. Produksjonsvolumet på telt er ikke gigantisk.

Ta en jakke f.eks den har ikke mange m2 med stoff, men de koster fra noen 100 lapper til mange 1000, det er en slags vedtatt sannet at en skalljakke i øverste sjikt koster 6000 ordinær pris. "Motejakker" kan sågar koste det dobbelte.

Antall brukstimer vil selvsagt være høyere for en jakke enn for et telt, men at materialkosten på en jakke er ikke 6x høyere for en til 6000 enn for en til 1000 (mva og % vis påslag utgjør også litt på totalen). Produksjonskosten i form av arbeid og maskiner er heller ikke 6x høyere.

Personlig har jeg større problemer med å akseptere en pris på 6000 på en jakke enn på et telt.

Billigere telt har kanske lavere takhøyde og litt mindre gulvareal, skrår kanskje mer i bakkant= en del mindre ytterstoff, mindre stoff til bunnduk og kortere stenger= mindre mengder materialer. De har kanskje mindre detaljer og enklere konstruksjon= mindre direkte produksjonskost. Og til sist billigere materiale som det attpåtil går mindre av.

En jakke i XL har tilnærmet like mye m2 materiale om den er billig eller dyr. Det kan være noe variasjon i direkte produksjonskost ut fra kompleksitet. Det er ikke forskjell i pris på en jakke i størrelse XS og en i XXL, hadde materialkoste vært en vesentlig del av prisen så hadde denne vært differensiert på størrelse. Produksjonsvolumet på jakker er nok mye høyere enn for telt.

Så egentlig syns jeg det kanskje er minder merkverdig at det er prisforskje på telt enn på jakker.

Men jeg er også skjeleglad for at jeg ikke bruker veske...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som fortsatt ikke tar inn over seg at prisingen er en del av et produktimage forstår lite.

 

Jeg vil utfordre noen å komme med faktiske kostnader til "de dyre merkene" kontra det det som de selges for. Jeg kom med to eksempler på hvordan produkter fører forbrukerne bak lyset, og har kun sett en og en halv som henger med på hva som er blitt sagt. LPP (low price point) MPP (Medium Price Point) og HPP (High price point) er ikke gjort for å "hjelpe" oss forbrukerne, men for å maksimere fortjeneste. En nevnte her at han synes det er grei for de må tjene til livets opphold. Vel jeg sier, om du ikke kan konkurere på pris OG kvalitet, så blir mine penger stående på min konto.

 

Dette er egentlig veldig enkelt.
 
Markedet reguleres av tilbud og etterspørsel.
 
Kjøp det produktet som du mener gir best kvalitet i forhold til pris.
 
Hvis du virkelig ønsker å gjøre det vanskelig kan du jo ta med følgende i ligningen: 
 
*Produksjonsland
*Arbeidvilkår for de som lager produktet
*Lønnsvilkår for de som lager produktet
*Midler foretaket bruker på utvikling og forskning
*Lokal sysselsetting
*Miljøhensyn i forhold til produksjon
*miljøhensyn i forhold til transport.
*miljøhensyn i forhold til varighet på produktet
*miljøhensyn i forhold til gjenbruk av produktets materialer
*Service og support ved evt. feil og mangler.
 
Skal ikke påberope meg kjennskap til hvordan merkevareleverandørene innen sportsutstyr jobber, men vet fra min egen bransje at etikk ikke er hovedfokus til leverandører av "no name" brands.... 
 
Så skal jeg gi deg rett i at enkelte leverandører bevisst legger seg i et øvre prissjikte for å fremså som seriøse aktører, og bygge merkevare, fremfor å konkurrere med "no names" produkter.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette er egentlig veldig enkelt.
 
Markedet reguleres av tilbud og etterspørsel.
 
Kjøp det produktet som du mener gir best kvalitet i forhold til pris.
 
Hvis du virkelig ønsker å gjøre det vanskelig kan du jo ta med følgende i ligningen: 
 
*Produksjonsland
*Arbeidvilkår for de som lager produktet
*Lønnsvilkår for de som lager produktet
*Midler foretaket bruker på utvikling og forskning
*Lokal sysselsetting
*Miljøhensyn i forhold til produksjon
*miljøhensyn i forhold til transport.
*miljøhensyn i forhold til varighet på produktet
*miljøhensyn i forhold til gjenbruk av produktets materialer
*Service og support ved evt. feil og mangler.
 
Skal ikke påberope meg kjennskap til hvordan merkevareleverandørene innen sportsutstyr jobber, men vet fra min egen bransje at etikk ikke er hovedfokus til leverandører av "no name" brands.... 
 
Så skal jeg gi deg rett i at enkelte leverandører bevisst legger seg i et øvre prissjikte for å fremså som seriøse aktører, og bygge merkevare, fremfor å konkurrere med "no names" produkter.

 

Tja, det du skriver: "Markedet reguleres av tilbud og etterspørsel" kan vi vel alle være enige i.

 

At høytkostnads merkevarer generelt er bedre mht. de øvrige ti punktene du lister opp, kan vel diskuteres. Erfaringer har dessverre vist at også disse setter bort sin produksjon til laveste tilbyder uten spesiell fokus på helse, miljø og sikkerhet. De aller fleste til tilbydere i lavkostland.

 

For å spore fullstendig av, så er det også interessant å se hvor stor fokus mange av oss inklusive meg selv har på utstyrstrådene på dette forumet med så mange turtråder... Det sier nok dessverre mye om hvorfor etterspørselen og prisene stadig øker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg kanskje vi nærmer oss sannheten her. Mange av oss har vel rullet seg litt i glansen av å eie noe ekslusivt, uten at det nødvendigvis bør være noe bedre enn rimeligere varianter av den grunn. Ikke noe galt med det, for all del. Jeg har vert der selv...flere ganger, men har sett meg litt lei på det for å være ærlig. Det er derfor jeg er litt krass i disse teltkvalitetstrådene etc.

 

Man finner slike forum over alt. En jeg kjenner har to høytalerkabler på til sammen 3-meter av den nette sum av 45.000,-(!!!)

Ikke bare er han såpass freidig og mener at han kan høre forskjell på lyden med disse kablene kontra andre gode kabler av samme lengde, men til en brøkdel av prisen.

 

Hvordan jeg testet dette?

På en fest hos han. Jeg og en kompis byttet ut ledningene med vanlige kabler og han skrøt av lyden hele kvelden til andre. Han ble paff når jeg dro frem de rette kablene hans fra skuffen. Man kan innbille seg selv mye rart, men noen trenger bare å få passet sitt påskrevet.

 

Jeg har vert der selv og jeg blir regelrett flau over meg selv når jeg tenker over det. Men det er vel bare slik vi mennesker er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest gjennom alle innlegg her. Men jeg har opplevd å stå på en campingplass under Ben Nevisi Scotland. Det blåste veldig hardt. Nesten alle telt rundtom oss ble blåst flat. Vårt telt den gangen, et Phoenix Phalcon holdt seg greit stående. Naboteltet Northface Westwind, stod som et hus. Alle andre telt ble blåst overende og folk slet. Dette er for meg en grunn til å kjøpe en viss kvalitet. Jeg vil være sikker at mitt telt blir stående, også når jeg står midt på fjellet uten andre muligheter til å finne ly. Det finnes flere slike stødige telt og noen er lettere enn andre og derfor dyrere. Vi har også et billig og stødig telt som vi bruker når vi ikke trenger å være lettvekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange faktorer som spiller inn her. Hvordan var de andre teltene festet? Hvilke plugger ble brukt? Hvordan var underlaget?

Tror ikke jeg ville brukt et slikt scenario som en rettesnor for hva man bør råde andre til å kjøpe.

 

Men det var hyggelig å høre at teltet ditt klarte seg da :)

 

En kompis av meg har hatt mye problemer med sin splitter nye BMW. Det i seg selv er ikke holdbart nok til å kalle BMW for en dårligere bil enn andre biler. Men kjører man Mercedes selv, så er det jo litt artig å gni det inn så klart, men rettferdig er det nok ikke, hehe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg kanskje vi nærmer oss sannheten her. Mange av oss har vel rullet seg litt i glansen av å eie noe ekslusivt, uten at det nødvendigvis bør være noe bedre enn rimeligere varianter av den grunn. Ikke noe galt med det, for all del. Jeg har vert der selv...flere ganger, men har sett meg litt lei på det for å være ærlig. Det er derfor jeg er litt krass i disse teltkvalitetstrådene etc.

 

Man finner slike forum over alt. En jeg kjenner har to høytalerkabler på til sammen 3-meter av den nette sum av 45.000,-(!!!)

Ikke bare er han såpass freidig og mener at han kan høre forskjell på lyden med disse kablene kontra andre gode kabler av samme lengde, men til en brøkdel av prisen.

 

Hvordan jeg testet dette?

På en fest hos han. Jeg og en kompis byttet ut ledningene med vanlige kabler og han skrøt av lyden hele kvelden til andre. Han ble paff når jeg dro frem de rette kablene hans fra skuffen. Man kan innbille seg selv mye rart, men noen trenger bare å få passet sitt påskrevet.

 

Jeg har vert der selv og jeg blir regelrett flau over meg selv når jeg tenker over det. Men det er vel bare slik vi mennesker er...

Joda, jeg er enig med dere i at det er mulig å finne gode og billige produkter - er derimot ikke enig i at alt som kommer fra merkevareleverandører ikke forsvarer prisen, slik jeg får inntrykk av at enkelte mener.

 

Jeg har selv ikke turutstyr i de mest ekstreme priskategorier, men etterstreber å finne godt utstyr som passer mitt bruk. Da ender svært ofte valget på produkter fra kjente leverandører - og disse har enda tilgode å svikte meg.

 

Har fått nok av å utelukkende fokusere på pris, og ende opp med varer som er mest egnet til å øke søppelberget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har sine preferanser.

- På et bilforum vil du finne folk som bruker halve lønna på opplevd kvalitet, selv om biler til under halve prisen vil gjøre 95% av den samme jobben.

- På fjellforum vil du finne folk som betaler noen 1000 ekstra for et telt som gir dem større opplevd kvalitet, det kan ikke være overraskende.

 

På fjellforum finner du folk som vil ha større opplevd kvalitet på mange ulike ting, som for eksempel lamper til bruk i telt og som "koselys". Noen sitater:

 

- "Men jeg vil ha kvalitet og jeg vil den skal vare en stund før tanken tømmes."

- "Den må være av høy kvalitet, flott og se på og brenne fint."

- "Pris er ikke veldig viktig, men alt med måte..."

- "men den virker litt skjør og er jo kanskje ikke så voldsomt "flott" og se på."

- "Jeg vet jo man får slike parafinlamper kastet etter seg for slikk og ingenting på Europris, men er disse noe tess?"

 

Oj sann, alle disse kommer fra en viss @Bjerknez. Du er opptatt av parafinlamper skjønner jeg, og det skal du få lov til. Hvis du leser disse sitatene, ser du at alle passer godt for en som er opptatt av telt.

 

Som sagt, alle har sine preferanser. For meg er lys lys, og den vesle hodelykta hengt opp i telttaket duger i massevis, til og med som "koselys"

Opplevd kvalitet................!!!!!!!!!!  Det beste og mest presise uttrykket for selvbedrag jeg har hørt på mange år :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innrømmer gjerne at jeg flotter meg med en del dyrt utstyr. Men jeg er nøye med å kjøpe til riktig pris, gjerne brukt.  Idag solgte jeg et Hilleberg telt som jeg har hatt stor glede av i 5år. Det teltet har kostet meg noen få hundrelapper i verditap på disse årene. Hilleberg er sikkert overpriset som så mye annet, men det er kvalitet og for meg en meget god innvestering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest gjennom alle innlegg her. Men jeg har opplevd å stå på en campingplass under Ben Nevisi Scotland. Det blåste veldig hardt. Nesten alle telt rundtom oss ble blåst flat. Vårt telt den gangen, et Phoenix Phalcon holdt seg greit stående. Naboteltet Northface Westwind, stod som et hus. Alle andre telt ble blåst overende og folk slet. Dette er for meg en grunn til å kjøpe en viss kvalitet. Jeg vil være sikker at mitt telt blir stående, også når jeg står midt på fjellet uten andre muligheter til å finne ly. Det finnes flere slike stødige telt og noen er lettere enn andre og derfor dyrere. Vi har også et billig og stødig telt som vi bruker når vi ikke trenger å være lettvekt.

Lurer på om Nordmarka 2 teltet mitt som stod støtt hele natta på Lifjell i stiv kuling ville holdt der da:) Forøvrig er det helt feil at man må betale mere for et lettvektstelt...dersom man vil ta av seg "merkevarebrillene"

 

Det hele handler handler om du får den kvaliteten du betaler for (vs andre billigere modeller) eller om kvaliteten er noe vi forteller oss selv...nå bedre kjent som "opplevd kvalitet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring, som ikke nødvendigvis gjelder telt spesielt, men turutstyr og turklær generelt, er at det er ikke sikkert et produkt nøkternt sett er verdt merkostnaden over et billigere produkt tiltenkt samme bruksområde, men ofte(ikke alltid) er det slik at merkostnaden er det en må ut med for å få de detaljene og løsningene som en ønsker seg. 

 

Selv ser jeg dette spesielt godt på jaktklær. Jeg har ved enkelte anledninger prøvd meg med rimeligere løsninger. Og klærne er gjerne helt greie, men jeg sitter alltid igjen med at det er løsninger som er unødvendige/lite gjennomtenkte/direkte dårlige. Og da blir det til at en tyr til de dyrere, og for det meste, mer gjennomarbeidede/gjennomtenkte plaggene. Innen denne spesielle produktgruppa så sitter jeg ofte med følelsen av at billigprodusentene på død og liv skal kopiere alle løsningene til de dyrere merkene, men til en lavere pris. Da blir ofte løsningene dårlig gjennomført og en hadde vært bedre tjent med at de hadde droppet dem og presset prisen enda mer ned.

 

Dette er, etter min mening, overførbart i noe grad til andre produktgrupper og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med produktutvikling og testing? Dette koster MYE penger. Særlig om det er utført i norge.

 

Helsport viser jo tydelig med sine billigtelt at de kan levere ganske god kvalitet for en ganske liten penge. Skal de derimot kunne forsvare å drive kontinuerlig utvikling, så må noen betale for de kostnadene det innebærer.

 

Når utviklingen av kuppel- og tunnelltelt er kommet så langt som den har så krever det desto mer arbeid å gjøre teltet bare litt bedre. Derfor får man i dag veldig mye for den første tusenlappen, og man må må ut med veldig mye penger for å få noe som er vesentlig bedre.

 

For meg blir denne diskusjonen litt rar. Noen av 1000-kronersteltene som selges nå er bedre enn luksusteltene var  for 20 år siden. Det er altså fult mulig å klare seg med dem. På en annen side så er det umulig for andre enn den enkelte bruker å avgjøre hva som skal til for at et telt skal være verdt en tusenlapp eller fem til. For en som går mange mil hver dag kan 100 gram vektreduksjon være verdt tusenlapper. For en som skal krysse Grønnland med pulk er det kanskje ikke så viktig med vekt, men det å slippe frykten for ødelagt telt kan godt være verdt mye.

 

Det er nok riktig at mange av oss overdriver vårt behov for kvalitet, men jeg synes det blir litt naivt å si at dyre telt er overpriset. Utvikling er dyrt, kopiering er billig (uavhengig av om man kopierer sitt eget design eller andres).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med produktutvikling og testing? Dette koster MYE penger. Særlig om det er utført i norge.

 

Helsport viser jo tydelig med sine billigtelt at de kan levere ganske god kvalitet for en ganske liten penge. Skal de derimot kunne forsvare å drive kontinuerlig utvikling, så må noen betale for de kostnadene det innebærer.

 

Når utviklingen av kuppel- og tunnelltelt er kommet så langt som den har så krever det desto mer arbeid å gjøre teltet bare litt bedre. Derfor får man i dag veldig mye for den første tusenlappen, og man må må ut med veldig mye penger for å få noe som er vesentlig bedre.

 

For meg blir denne diskusjonen litt rar. Noen av 1000-kronersteltene som selges nå er bedre enn luksusteltene var  for 20 år siden. Det er altså fult mulig å klare seg med dem. På en annen side så er det umulig for andre enn den enkelte bruker å avgjøre hva som skal til for at et telt skal være verdt en tusenlapp eller fem til. For en som går mange mil hver dag kan 100 gram vektreduksjon være verdt tusenlapper. For en som skal krysse Grønnland med pulk er det kanskje ikke så viktig med vekt, men det å slippe frykten for ødelagt telt kan godt være verdt mye.

 

Det er nok riktig at mange av oss overdriver vårt behov for kvalitet, men jeg synes det blir litt naivt å si at dyre telt er overpriset. Utvikling er dyrt, kopiering er billig (uavhengig av om man kopierer sitt eget design eller andres).

Hadde vært svært enig med deg hvis det ikke hadde vært for at prisene blir satt opp på allerede eksisterende modeller uten at endringer i designet blir gjennomført. Man må ta det som en selvfølge at utvikling av produkter koster penger og at dette gjenspeiles i prisen, men at prisen øker med flere tusen fra et år til et annet eller over et par år uten at det er gjort (merkbare) endringer, er jeg ikke helt enig i at kan avskrives til produktutvikling. Forøvrig er det ikke rart at billigteltene til Helsport er gode. De har produsert kvalitetsprodukter i en mannsalder og har naturligvis opparbeidet seg et solid antall gode patenter på denne tiden. Etterhvert kan man vel si at mange av disse patentene blir internalisert som en del av merkevaren Helsport og dermed går igjen i alle produktene. Det samme ser du i og for seg også for eksempel hos Shimano-sneller, men det blir en annen sak. Uansett kan man vel si at prisen delvis gjenspeiler produktutvikling, men også forbrukerne kjøpekraft- og vilje. Det blir uansett feil å si at teltene er overpriset. Om de hadde vært overpriset, hadde det ikke vært lønnsomt å selge dem til den prisen. Markedskrefter er rare greier... Noen vil sikkert si at produsenter og butikker tjener mer på produkter enn de burde, men da får man bare få med seg folk flest til å boikotte produktene til den prisen, lykke til med det. I forbindelse med en reklamasjonssak, fikk jeg i og for seg kjøpt en fleecejakke til 260 kr. Dette var innkjøpspris for butikken. De selger den til 800 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir uansett feil å si at teltene er overpriset. Om de hadde vært overpriset, hadde det ikke vært lønnsomt å selge dem til den prisen. Markedskrefter er rare greier... Noen vil sikkert si at produsenter og butikker tjener mer på produkter enn de burde, men da får man bare få med seg folk flest til å boikotte produktene til den prisen, lykke til med det.

 

Da må jeg si at du har et noe naivt syn på hvordan forbrukermarkedet idag fungerer. Vi ser det på matvarer også (E-stoffer, konserveringsmiddel, utvanning av kjøtt etc)...og dette er ting vi gafler i oss, og produsentene er fullstendig skamløse. Og du tror da at friluftsprodusenter er frittatt fra å tenke kynisk profitt? Jeg tror dessverre det er vanskelig for folk å bite i det sure eplet å innse at de betaler for Hilleberg, Norrønna, Traa, Helsport-logoen i minst like stor grad som den faktiske kvaliteten (vs biligere alternativer) Men verden vil bedras.

 

Jeg selv har dyre elementer i oppakkingen, spesielt på sekk, men jeg fikk det til en nedsatt pris...ganske enkelt for at jeg er kjip :)

 

For meg blir denne diskusjonen litt rar. Noen av 1000-kronersteltene som selges nå er bedre enn luksusteltene var  for 20 år siden. Det er altså fult mulig å klare seg med dem. På en annen side så er det umulig for andre enn den enkelte bruker å avgjøre hva som skal til for at et telt skal være verdt en tusenlapp eller fem til. For en som går mange mil hver dag kan 100 gram vektreduksjon være verdt tusenlapper. For en som skal krysse Grønnland med pulk er det kanskje ikke så viktig med vekt, men det å slippe frykten for ødelagt telt kan godt være verdt mye.

 

Det er nok riktig at mange av oss overdriver vårt behov for kvalitet, men jeg synes det blir litt naivt å si at dyre telt er overpriset. Utvikling er dyrt, kopiering er billig (uavhengig av om man kopierer sitt eget design eller andres).

 

Det er langt mere naivt å tro at ikke produsenter glatt lurer forbrukerne for å maksimere profitten. Som sagt, når de ikke bryr seg om maten vi stapper i oss, så må du ikke tro de bryr seg om teltet du sover i, eller buksa du går i, bare de får netto-pengene du har jobbet hardt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg si at du har et noe naivt syn på hvordan forbrukermarkedet idag fungerer. Vi ser det på matvarer også (E-stoffer, konserveringsmiddel, utvanning av kjøtt etc)...og dette er ting vi gafler i oss, og produsentene er fullstendig skamløse. Og du tror da at friluftsprodusenter er frittatt fra å tenke kynisk profitt? Jeg tror dessverre det er vanskelig for folk å bite i det sure eplet å innse at de betaler for Hilleberg, Norrønna, Traa, Helsport-logoen i minst like stor grad som den faktiske kvaliteten (vs biligere alternativer) Men verden vil bedras.

 

Jeg selv har dyre elementer i oppakkingen, spesielt på sekk, men jeg fikk det til en nedsatt pris...ganske enkelt for at jeg er kjip :)

 

 

Det er langt mere naivt å tro at ikke produsenter glatt lurer forbrukerne for å maksimere profitten. Som sagt, når de ikke bryr seg om maten vi stapper i oss, så må du ikke tro de bryr seg om teltet du sover i, eller buksa du går i, bare de får netto-pengene du har jobbet hardt for.

Jeg lurer på om du ikke er svært negativ. At mange ting er kostbart er sikker, og at de koster mer enn DU er villig til å betale, kommer også klart frem.

På den annen side er jeg villig til å betale mye for små fordeler - selv om disse fordelene ikke utgjør noen som helst forskjell uten om i ekstreme situasjoner. (Da, på den andre side, er det svært greit å ha disse "fordelene". Det gjelder både for telt og klær.)

 

Beskyldningene om at leverandører og butikker vil lure "forbrukerne" faller på sin egen urimelighet. Seriøse aktører vil aldri finne på å ødelegge sitt gode navn og rykte for en kjapp fortjeneste. Det koster alt for mye å bygge opp et merke til det.

 

Nå finnes det selvsagt lurendreiere som gjør nøyaktig det - lurer folk, men de er ikke mange.

Og siden det er snakk om fortjeneste - sjekk selskapene som blir nevnt. Ingen av disse har fantasioverskudd.

 

(Og for å henge meg litt opp i noe annet. Når du nevne e-stoffer, så mener du sikker E 300 - askobinsyre. Det er farlig det....)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alt utstyr eg har kjøpt, har eg alltid vore villig til å betale prisen. Det eg ikkje har vore villig til å betale for, har eg heller ikkje kjøpt. I den samanhengen er det enkelt å konkludere med at alt eg ikkje har kjøpt, har vore prisa for høgt. Veldig mykje utstyr med dårleg kvalitet og veldig mykje utstyr med høg kvalitet havnar i gruppa som er prisa for høgt. Faktis det aller meste som vert solgt i landets sportsbutikkar havnar i denne gruppa. Kjøp av friluftsutstyr er heldigvis basert på frivillig handel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At pris og kvalitet går sammen, det kan da ikke benektes, MEN at man kan finne rimelige produkter som er bra kan heller ikke benektes :)

 

 

 

(Og for å henge meg litt opp i noe annet. Når du nevne e-stoffer, så mener du sikker E 300 - askobinsyre. Det er farlig det....)

 

Eller E948, Den er livsfarlig den ;)   (oksygen)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg si at du har et noe naivt syn på hvordan forbrukermarkedet idag fungerer. Vi ser det på matvarer også (E-stoffer, konserveringsmiddel, utvanning av kjøtt etc)...og dette er ting vi gafler i oss, og produsentene er fullstendig skamløse. Og du tror da at friluftsprodusenter er frittatt fra å tenke kynisk profitt? Jeg tror dessverre det er vanskelig for folk å bite i det sure eplet å innse at de betaler for Hilleberg, Norrønna, Traa, Helsport-logoen i minst like stor grad som den faktiske kvaliteten (vs biligere alternativer) Men verden vil bedras.

 

Jeg selv har dyre elementer i oppakkingen, spesielt på sekk, men jeg fikk det til en nedsatt pris...ganske enkelt for at jeg er kjip

Jeg synes det er mer naivt å tro at E-stoffer og konserveringsmidler er skadelige. Det blir som å si at alle som drikker alkohol er alkoholikere og at blomster er gule. Ser imidlertid poenget ditt og ser at du ikke har lest hva jeg har skrevet. De aller færreste har nok innerst inne behov for disse aller dyreste produktene. Imidlertid lever vi i samfunn der flere og flere har god nok råd til å kjøpe ekspedisjonsprodukter for å ta en tur i skogen. Dessuten er det uten tvil løsninger på disse produktene som gjør friluftslivet mer lettvint og komfortabelt. Dette går på alt fra lett vekt til slitasjestyrke, trygghet osv.Når folk har råd til å kjøpe et telt til 10000 istedenfor 5000, gjør de det fordi de ønsker luksus. Det ligger i menneskets natur å tilrettelegge så godt som mulig for at en selv skal få det mest mulig komfortabelt. Produsentene får lønnen sin fra salget. På samme måte som vi ønsker mer lønn, ønsker de det. Selvfølgelig tar veletablerte produsenter mer for produktet sitt enn ukjente produsenter. Du må allikevel være litt mer forsiktig med å overdrive denne verdien, da de i stor grad har et rykte å ta vare på. Men i hovedsak sier du egentlig akkurat det samme som meg med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er sundt med en slik diskusjon i ny og ne. Så klart irriterende for dem som føler seg truffet her som sitter med kjelleren fullt av ekslusivt turutstyr. Jeg synes det er helt greit at noen gir flere tusenlapper for et telt som har en mer eksklusiv duk , er noen cm. høyere etc. Har gitt mye penger selv for utstyr jeg har overbevist meg selv om er best. Ikke turutstyr men en del andre ting. Men gang på gang så må jeg si jeg blir mer eller mindre skuffet. jeg kan ramse opp i fleng av ting jeg har kjøpt hvor langt billigere varianter funker bedre.

 

Er vel ganske opplagt at Helsport og andre tjener gode penger på de dyreste teltene sine. Avansen tipper jeg også er størst på de dyre teltene hos feks. XXL. Må jo være en grunn til at dem vil selge det dyreste. Eller for å si det på en annen måte, dem går langt får at man ikke skal kjøpe det billigste. Vertfall det jeg har opplevd. Argumentene er ikke spesielt holdbare selv om det er et snev av sannhet i det dem sier. Men dem tar ikke med flere tusen i økt pris med i bildet.

 

Her i dette forumet ser jeg også det er en trend over at det blir anbefalt dyre Hilberg telt til blodferske fjellfolk som skal smake litt på teltlivet. Om ikke det bli anbefalt direkte, så glir praten fort over i det dyre segmentet, og så klart blir medlemmet fornøyd når dem får teltet og vil anbefale dette videre. Poenget er at når det eneste teltet man kanskje har sovet i før dette var et telt fra Nille til 199,- som lakk som en sil, så vil jo et hvilket som helst oppegående telt med respekt for seg selv være en fryd i forhold.

 

Men når det er sagt, så skjønner jeg da altså veldig godt dem som vil gi litt ekstra for flott dukk og lavere vekt samt skryte litt av dette, men å anbefale det samme dyre teltet til alle andre ferskinger som er ute etter telt blir litt overkill og feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en ha luksus så ligger men ikke i telt, da tar man inn på hotell og spiser en 5-retters middag som blir servert.

Å dra på tur dreier seg om opplevelsen, da kan utstyret spille en rolle, drar du utelukkende på tur når været er bra, og holder deg hjemme om det ikke er bra, er det fult mulig å dra på tur med hva som helst.

Skal en på tur som kanskje varer over en lengre periode, er været en faktor som man ikke kan kontrollere, årstiden ja, men ikke været. Hvor turen går spiller også selvsagt inn. Da kan utstyret man har med skille mellom suksess og fiasko, i ytterste konsekvens liv eller død.

Så er det opp til hver enkelt hvor mye man vil legge i opplevelsen sin, og hvor stor sikkerhetsmargin man vil ha.

Jeg har satt opp nok telt (for andre), og sett nok telt dra sin kos eller knele i vind til å ha erfart at et telt er ikke bare et telt.

Men jeg reiser ikke på Meny og kjøper nøyaktig den samme varen dyrere enn jeg kan få på Rema.

Priser på friluftsutstyr varierer fra butikk til butikk, ved å følge litt med så kommer nesten garantert det utstyret en har sett seg ut på tilbud ett eller annet sted, men finner du ut at du skal dra på tur i morgen, og mangler noe utstyr som må kjøpes inn, da er det bare å svelge prisen på det man kjøper.

Har jeg ikke råd til å kjøpe AKKURAT det jeg vil ha, lar jeg heller være, eller venter til jeg har råd.

Jeg kjøper ikke noe jeg egentlig ikke vil ha bare fordi det er billigere, i lengden kan det fort bli dyrt, fordi en kan ende opp med å måtte kjøpe det samme engang til..

Det er ofte en sammenheng mellom pris og kvalitet. Noen merkevarer har oppstått på grunn av kvalitet, andre på grunn av trender/mote, så er det opp til hver enkelt å vurdere om hvilke kriterier som er lagt til grunn for å forsvare prisen.

Og @Bjerknez, det ER forskjell på høyttalerkabler, lyd dreier seg nemlig ikke bare om det man hører, men også om det man ikke hører. Altså stillhet:-)

På en fest er det kun mulig å demonstrere hvor høyt anlegget kan spille, ikke hvor bra..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en ha luksus så ligger men ikke i telt, da tar man inn på hotell og spiser en 5-retters middag som blir servert.

Dette er den tradisjonelle tolkningen og din subjektive mening ;) Noen mener nok også at det er luksus å være UL-pakker og løpe rundt i den norske fjellheimen med 4-5 kg på ryggen eller hva det nå blir (er ikke selv en av dem, men ser at det finnes argumenter for dette). Andre ser på luksus som å kunne våkne opp på et finere strandhotell i syden og bli servert ferdigsmurte brødskiver før man drar på stranda og spiser en femretters middag på flott restaurant. Mitt poeng er bare at begrepet luksus er ekstremt subjektivt. Forøvrig er mye av det du sier sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskyldningene om at leverandører og butikker vil lure "forbrukerne" faller på sin egen urimelighet. Seriøse aktører vil aldri finne på å ødelegge sitt gode navn og rykte for en kjapp fortjeneste. Det koster alt for mye å bygge opp et merke til det.

 

Nå finnes det selvsagt lurendreiere som gjør nøyaktig det - lurer folk, men de er ikke mange.

(Og for å henge meg litt opp i noe annet. Når du nevne e-stoffer, så mener du sikker E 300 - askobinsyre. Det er farlig det....)

Første markerte tekst: Gjør det det ja? Kall det hva du vil...å makismere fortjeneste, gi folk en illusjon av at ting er så mye bedre fordi det er dyrere, og derav mere eklsusivt...det er løgn. Hvorfor tror du vi har reklamasjonsrett, kjøpslov og Fobrukerrådet her til lands? Tror ikke vi skal la markedsaktører styre med sin samvittighet. Se forøvrig to eksempel jeg ga tidligere i tråden om bacon og Salmalaks.

 

Andre markerte tekst: Javel? Siden det er så få kan du jo liste de opp da?

 

Tredje markerte tekst: Vet ikke om det var et forsøk på en spøk, men problemet med tilsetningsstoffer, e-stoffer og konserveringsmiddel er at det er gjort mye forskning på de enkeltvis, men de danner cocktails som absolutt ikke er bra. Det var en dokumentar som ble vist på NRK men tror rettighetene var tidsbegrenset, om akkurat dette. Dette er big business og de vil gjerne forske for å overbevise deg om at stoffene er friskmeldt, men igjen, hvordan stoffene agerer sammen er det aldri gjort noen god forskning på, ihvertfall ikke fra produsentenes side. Les hva denne forskeren mener feks . Og det finnes haugevis av artikler der ute om dette temaet.

 

At pris og kvalitet går sammen, det kan da ikke benektes, MEN at man kan finne rimelige produkter som er bra kan heller ikke benektes :)

 

 

Eller E948, Den er livsfarlig den ;)   (oksygen)

Bare å legge ned Forbrukerrådet da, og kjøpsloven? Se forøvrig mine to tidligere eks og begrunn.

 

Og @Bjerknez, det ER forskjell på høyttalerkabler, lyd dreier seg nemlig ikke bare om det man hører, men også om det man ikke hører. Altså stillhet:-)

På en fest er det kun mulig å demonstrere hvor høyt anlegget kan spille, ikke hvor bra..

Da er vi inne på hva er behovet. Det du faktisk ikke kan skille mellom med din egen hørsel, men trenger et måleinstrument for å høre forskjell på er det med andre ord ikke nødvendig å kjøpe. Annet enn for å kunne fortelle prisen å få "beundrende måping" på fest tilbake. Samme kan direkte overføres til fjellet. Jeg kaller det å være fjong i fjellet!

 

Tror det er sundt med en slik diskusjon i ny og ne. Så klart irriterende for dem som føler seg truffet her som sitter med kjelleren fullt av ekslusivt turutstyr.

 

Her i dette forumet ser jeg også det er en trend over at det blir anbefalt dyre Hilberg telt til blodferske fjellfolk som skal smake litt på teltlivet. Om ikke det bli anbefalt direkte, så glir praten fort over i det dyre segmentet, og så klart blir medlemmet fornøyd når dem får teltet og vil anbefale dette videre. Poenget er at når det eneste teltet man kanskje har sovet i før dette var et telt fra Nille til 199,- som lakk som en sil, så vil jo et hvilket som helst oppegående telt med respekt for seg selv være en fryd i forhold.

 

Men når det er sagt, så skjønner jeg da altså veldig godt dem som vil gi litt ekstra for flott dukk og lavere vekt samt skryte litt av dette, men å anbefale det samme dyre teltet til alle andre ferskinger som er ute etter telt blir litt overkill og feil.

Hehe, og amen!

Jeg ser flere ganger at folk kommer inn her som "ferskinger" Kanskje til og med understreker at de feks vil ha en billig sovepose for lett sommerbruk evt. 3-sessonger. Så begynner tipsene å komme fra "fjong-i-fjellet-folket"...da er det poser fra 2000-3000 og opp som anbefales. Da skynder jeg meg ut av tråden før jeg blir fristet til å starte en avsporende debatt :D Er ikke rart folk sitter med kredittkortgjeld her til lands for å si det sånn!

 

Nå skal ikke jeg diskutere så uendelig mye mere om det her da det blir mye repetisjon. Men jeg må si at godtroendeheten ovenfor produsenter til en del forbrukere her i tråden er oppsiktsvekkende. Jeg oppfordrer ikke til paranoia men bevissthet. Banker lurer folk, matprodusenter lurer oss, ernæringsbranjsen har lurt oss...ingen grunn til å tro at man ikke skal gå enhver bransje etter i sømmene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.