Gå til innhold
  • Bli medlem

Frisport Yaranga 4light


Bretonmann

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd dette teltet. Ser at det veier kun 2,4kg for et 4manns telt. Finner lite info om teltet. Trenger nytt telt til tre/fire og synes vekten her var svært hyggelig. Ønsker å høre om noen har erfaring med teltet. Størrelse sov og fortelt samt opplevd kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

Da er jeg blitt gjort oppmerksom på denne tråden.

Skal svare så godt jeg kan, men spør i vei om det er noe mer!

Jeg har teltet og har som Tessatroll har sagt testa det på Svalbard i fjor, samt en del turer før og etter det. Har ikke testa det på vinteren så der kan jeg si lite. Jeg opplevde vel duken som veldig tynn da jeg slo det opp første gangen, men etter nokså mye bruk de siste 12 mnd så er duken akkurat like god og viser ingen tegn til å bli sliten eller å få slitasje ved sømmene. Generelt må jeg vel si at bekjentskapet med teltet har vært en veldig positiv opplevelse hele veien. Har stått fint og stille i vind og regn. LItt som med andre modeller så slakkes det når det blir kaldt og rått og strammes når det blir varmt, men ikke mer eller mindre enn andre telt.  For-teltet er romslig. Jeg kan overnatte der om det trengs (men jeg er 165 cm), og samtidig ha plass til mye bagasje. Forteltet har ganske god takhøyde og er helt greit å kokkelere i, om været ute ikke frister. Plassmessig i innertelt er det vel som med mange telt: god plass til en person mindre enn teltet er for, litt trangt når man er 4... Men ikke værre enn andre telt på akkurat det. Det smaler litt av mot fotenden slik at det er bredere øverst. Man er avhengig av å stramme opp bardunen til ventilen i fotenden, ellers blir ytterduken fort liggende på innerduken med påfølgende kondens, - men det er vel av de mindre detaljene. Og når man vet det og gjør det så er problemet vekk. Litt uvant å sette opp i starten fordi det er litt asymetrisk, men det finner man fort ut av og da er jo ikke det noe mer å tenke på. 

Generelt er jeg veldig fornøyd med teltet. Det finnes helt klart romsligere 4-personers telt type keron 4gt osv, men i forhold til vekt så er jeg veldig fornøyd. Det er jo så lett og tar så lite plass at jeg fort kan ta det med på tur når jeg bare går alene også. 

Jeg holder til på Hamar, så er den som er i nærheten kan komme innom og se på det :-)

P7050065.JPG

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 14.6.2016 at 8:27 PM, Turjenta said:

Da er jeg blitt gjort oppmerksom på denne tråden.

Skal svare så godt jeg kan, men spør i vei om det er noe mer!

Jeg har teltet og har som Tessatroll har sagt testa det på Svalbard i fjor, samt en del turer før og etter det. Har ikke testa det på vinteren så der kan jeg si lite. Jeg opplevde vel duken som veldig tynn da jeg slo det opp første gangen, men etter nokså mye bruk de siste 12 mnd så er duken akkurat like god og viser ingen tegn til å bli sliten eller å få slitasje ved sømmene. Generelt må jeg vel si at bekjentskapet med teltet har vært en veldig positiv opplevelse hele veien. Har stått fint og stille i vind og regn. LItt som med andre modeller så slakkes det når det blir kaldt og rått og strammes når det blir varmt, men ikke mer eller mindre enn andre telt.  For-teltet er romslig. Jeg kan overnatte der om det trengs (men jeg er 165 cm), og samtidig ha plass til mye bagasje. Forteltet har ganske god takhøyde og er helt greit å kokkelere i, om været ute ikke frister. Plassmessig i innertelt er det vel som med mange telt: god plass til en person mindre enn teltet er for, litt trangt når man er 4... Men ikke værre enn andre telt på akkurat det. Det smaler litt av mot fotenden slik at det er bredere øverst. Man er avhengig av å stramme opp bardunen til ventilen i fotenden, ellers blir ytterduken fort liggende på innerduken med påfølgende kondens, - men det er vel av de mindre detaljene. Og når man vet det og gjør det så er problemet vekk. Litt uvant å sette opp i starten fordi det er litt asymetrisk, men det finner man fort ut av og da er jo ikke det noe mer å tenke på. 

Generelt er jeg veldig fornøyd med teltet. Det finnes helt klart romsligere 4-personers telt type keron 4gt osv, men i forhold til vekt så er jeg veldig fornøyd. Det er jo så lett og tar så lite plass at jeg fort kan ta det med på tur når jeg bare går alene også. 

Jeg holder til på Hamar, så er den som er i nærheten kan komme innom og se på det :-)

P7050065.JPG

Vi titter på telt om dagen, og hadde egentlig sett oss ut helsport fjellheimen 4 superlight. Men så snublet jeg over dette teltet... Synes dette teltgreiene er vanskelig :o Hva tenker du om sittehøyde i teltet? Jeg er 1.55 så jeg kan sitte oppreist i de fleste telt, men kan mannen min på 1.83 gjøre det i dette teltet uten å stange i teltduken? Vi bor i Løten, så hvis du fortsatt tilbyr at vi kan se så kan det hende vi tar det tilbudet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei! Ser at det er lengesiden denne tråden var aktiv, men prøver meg likevel. Har nettopp kjøpt et Frisport yaranga 3 light og "prøve-slått-opp". Jeg synes det er vanskelig å få inn stengene i sine fester, og nesten like vanskelig å få dem ut igjen. Kjenner du igjen denne problematikk, turjenta? Mvh / Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Malin.

Ja jeg må dessverre si at jeg kjenner igjen det problemet. Særlig om det er varmt i været!! Det ble gradvis bittelitt bedre over 60 netters jevn bruk. Greit nok å sette opp på tiurleik i vår, men med årets sommervarme er det nesten umulig. Jeg har, med bistand fra Virrma, lagd noen snorløsninger som gjør det litt lettere, men jeg trodde de hadde lagd bedre patent nå. Hadde vært min soleklare favoritt på tur nesten alltid om jeg ikke hadde hatt det problemet. Nå velger jeg det ikke om jeg tror det blir varmt, - på grunn av det der.

Løsninga jeg bruker: løkke festet utenfor hullet stanga skal inn i, sånn at jeg har noe bedre å holde/dra i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ang. siliconspray:

Vi har brukt flere forskjellige typer på jobben før, det er stor forskjell på de forskjellige typene. Dyre jernvaremerker synes jeg glir bedre og varer lengre enn biltema. Biltema sin kjennes ut som den er blandet med vann, og blir vasket vekk fortere, men som regel er den også god nok til det meste ;)

Det går an å ta av endene på stengene og kappe av en liten bit, hvis de er for lange til å tre nedi stangkoppene enkelt. Men ta heller litt for lite enn litt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.