Gå til innhold
  • Bli medlem

sovepose til vår sommar og haust


can

Anbefalte innlegg

Skal brukast i telt, tenkte derfor på dun om ikkje det hadde vært lurt for å spara vekt. Har sett på fra oslo sportslager, fjellsport, hektapåtur samt cumulus. Eg fryse litt lett og denne skal brukast på høgfjellet så den må tåla litt. Ett alternativ fra cumulus er panyam 600, noken erfaringer med den? Ser at dei skal ha 300 euro for den veit ikkje kva den kjem på før eg har den i handa men blir vel ein del meir. Ett anna alt fra samme produsen er mysterious traveller som er 40 euro billigare er det pga at den er litt tyngre mon tru. 

 

Av norske butikker ser eg at hektapåtur har tilbud på denne her http://www.hektapatur.no/-c-161-p-1519.aspx

Oslo sportslager har denne https://www.oslosportslager.no/produkt/mammut-sphere-ul-winter-dunsovepose-33500.aspx

og fjellsport har ein heil haug med soveposer.

 

Bakgrunnen til at eg vil ha ny er at eg har blitt innspirert av lettpakking, den soveposen eg har no veg 2463 gram med trekk er over 20 år og heller ikkje særlig varm. Ønsker derfor ein ny som ikkje er for tung men som sammtidig held meg varm. Kanskje noken andre har ett bra alternativ. Utelukker ikkje vanlig syntetisk heller. Har aldri lagt i ein dunpose så veit egentlig ikkje om det er det er det rette for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk også Western Mountaineering, lette poser med veldig god dunkvalitet som er gode og varme.

De kan fremstå som dyre, men når du holder i en eller krabber ned i en skjønner du at det er second to none poser.

Noen modeller er ekstra vide om du trenger/ønsker litt armslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode produsenter av lette soveposer. Her er det noe omdiskutert hva folk setter øverst.

Western Mountaineering

PHDesigns

Feathered Friends

Zpacks

 

Og for de der penger er viktigere enn samvittighet.

Cumulus

Roberts

 

 

Ved valg av sovepose må hver enkelt kjenne til seg selv hvor stor toleranse for kulde de har. Den panyam-posen du linker til har en t-lim på -13, noe de fleste vil føle er rimelig overkill for tresesongsbruk. Da skal du være ganske frossen av deg. Hvis du kjøper en ny sovepose i dag vil varmeratingen sannsynligvis oppleves som noe helt annet enn den du har som er 20 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, noke som har slått meg er dette med fuktighet i teltet og at soveposen dermed klapper sammen er det noke råd for det? Tenker kanskje på dei to polske firmaene har skjønt at dei kan spesialsy eller vil ett vanntett ytterstoff på posen berre føre til at den ikkje puster ut fuktigheita fra kroppen? Teltet eg har er nå vanntett så kanskje dette ikkje er noke problem. Såg på Mountain Equipment 550 og, kanksje litt tung?  Ser ut som dei "tre store" ikkje bør vega meir enn 3 kg tilsammen her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Mountain Equipment Xero 550 http://www.hektapatur.no/-c-161-p-1432.aspx

Jeg har samme pose selv - koster veil 5998,- så et KUPP. Kan bli varm om sommeren, men bruk den da som dyne. Selv har jeg Mountain Equipment Xero 300 til sommerbruk i fjellet.

Dessverre finnes Xero 550 bare i Large hos hektapatur, som blir for stor. Fjellsport har den til noe høyere pris http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-equipment-xero-550-true-red.html

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, noke som har slått meg er dette med fuktighet i teltet og at soveposen dermed klapper sammen er det noke råd for det?

Ver nøye med korleis du innreier teltet. Hald vått utstyr skilt frå det som helst skal vera tørt, slik som soveposen. Når ein er bevisst på dette, er ikkje fukt noko stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lure litt på å slå til på ME 550 posen fra fjellsport er 180 cm så da skulle 185 varianten dei har passa fint. Trur det får bli den eller panyam 600 posen eller ein fra roberts når eg har orientert meg litt meir der. Kan tenka meg at det er litt leveringstid fra polen, er jo ein ulempe men viktigst er å få noke eg blir fornøyd med over tid. panyam er vel litt lettare enn ME posen, kva pose ville de valgt utifra kriteriene: ikkje for tung, god og varm (høgfjellet om sommaren tidleg haust) slitestyrke og generell fornøgdhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

ME 300 veier 755 gram ME 550 veier 1095. Spørs jo helt på bruken/temperatur/høydemeter.

Til bruk i telt vil jeg anbefale Xero-serien, men ikke i veldig fuktig klima. Det er visst nok klatrere som bruker denne i stor høyde, selv om det ikke er tiltenkt som primærbruk fra ME. Ytterstoffet er ganske tynt, så dersom man trenger sovepose til røffere bruk ville jeg valgt en med tykkere ytterstoff. Normal bruk i telt bør være uproblematisk. Jeg er 181cm og 185cm (STD) passer utmerket. Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Western Mountaineering har 3 forskjellige ytterstoff ut fra posekategori, det stoffet som er vanntett er GWS (gore windstopper).

MF er et ektremt tettvevd stoff som ikke behøver coating for å være en del motstandsdyktig mot fukt fra utsiden og det puster bra.

De har også et annet ekstremt lett stoff som brukes på de letteste posene.

På en vintertur var vi 3 stykker i samme telt, jeg hadde en WM med GWS (Antelope), en annen an RAB Andes 700, begge posene var nye. På posen min perlet vanndråper seg, disse kunne jeg "børste" av, stoffet i Rab posen med Quantum Endurance ble fuktig.

Begge posene har omtrent samme dunvekt, men lagret i oppbevaringsposer av samme størrelse er oppbevaringsposen med WM pose stram som en ballong, det er ikke Rab.

Og Rab posen er på ingen måte en dårlig pose.

Men det kan også være et problem med at et tett ytterstoff ikke ventilerer ut fuktighet i form av svettedamp godt nok. Hydrofobisk dun hjelper litt mot at fukt setter seg i dunet, men et pustende stoff vil slippe dette ut i stor grad. Hvis ikke må man bruke dampsperrepose inni soveposen, eller med andre ord sove med en slags søppelsekk inni posen.

Til sommer og høst er behovet for pose med vanntett yttertrekk begrenset, med mindre du bruker tarp eller sover under åpen himmel. Sover du i telt vil ventlilasjonen i teltet være avgjørende for grad av kondens, konstruksjonen på teltet være avgjørende om du brerører teltduken med enden av posen eller ikke. Men det vil stort sett være mulig å få tørket posen om den skulle bli våt.

Poser med vanntett ytterstoff veier en del mer enn lettere og tynnere materialer. Det er alltid fare for at en pose blir våt på en eller annen måte, og på sommeren er ikke dette et like stort problem som på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett alternativ fra cumulus er panyam 600, noken erfaringer med den? Ser at dei skal ha 300 euro for den veit ikkje kva den kjem på før eg har den i handa men blir vel ein del meir. Ett anna alt fra samme produsen er mysterious traveller som er 40 euro billigare er det pga at den er litt tyngre mon tru.

Mysterious traveller är billigare och tyngre för att den har en lite sämre dunkvalitet, 700 cuin mot Panyams 850 cuin.

Detta innebär att samma vikt av dun fyller 700 respektive 850 kubiktum volym.

För att göra saker och ting ännu mer komplicerade mäts cuin lite olika i Europa och USA, dun mätt med den Europeiska normen ligger mellan 10-15% högre kvalitet än den Amerikanska.

Båda säckarna är bra säckar, jag vet inte vad du är villig att betala för viktsparing, går du upp några tior till i Euro kan du spara ytterligare i vikt.

http://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_ultralight#_spiwory

Polen trekker MVA (VAT) från priset när du köper varor in i Norge, om inte reglerna är ändrade under de senaste månaderna, så det blir en del billigare innan du får lägga på norsk MVA och fortollning.

Du som är ny på dun, husk att säcken må förvaras hängd eller i en stor påse när du inte är på tur, annars blir dunet fort tryckt samman och isolerar dåligt, medan en bra skött dunsäck kan fungera gott i tiotals år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ref. leveringstid fra polen: Etter å ha lest en del her på forum så bestemte jeg meg endelig å bestille en sovepose fra Cumulus. Bestilte onsdag kveld, levert på døren på fredag kl 13!

Mulig jeg hadde flaks, men dette imponerte meg Nå gjenstår det bare å teste posen ☺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikkje er noke problem med fuktighet og sovepose i teltet i sommarhalvåret så har eg klart å komme ned på 2 alternativ:

 

1. Panyam 600 fra cumulus.

 

2. Superlight 500 fra roberts er 180 cm høg så her burde vel M+ passe bra på høgd. Er 75 kg med normal kroppsbygning, er usikker på om eg skal velge N, R eller               "utenom" W er vel uaktuelt.Tar alternativet med 850 dun, litt mindre lengde enn på panyam posen, litt dyrare og litt lettare men og med litt mindre dun selv om lengda         er kortare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.