Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Svalbard 6 camp


Thomas_B

Anbefalte innlegg

Annonse

Litt delte erfaringer... vi har vært 5 voksne og en hund som har vært på flere turer av lengre varighet med et slikt telt, fra 2007. 2 lengre kanoturer, 3 påsketurer, hvorav en på Svalbard, og noen kortere turer. Det er god plass i teltet, takhøyden er god, og i den modellen vi har brukt er det et godt og stort fortelt (ser ut som Helsport har endret noe som fungerte til noe som ikke ser like bra ut på bildene de har av teltet nå). Teltet har holdt vann og mygg ute, og vi har ikke hatt problemer med vind. Men så kjøpte jeg et til speidergruppa, og det har vært med på to vinterkurs, et på Saltfjellet mens en eller annen storm med kvinnenavn (mulig det var Hilde) i 2014 og under stromen "Ole" nå i 2015, da i Sulitjelma. På Saltfjellet måtte jeg vekke de som sov i teltet midt på natta for å få satt opp en mur, da teltet lå ganske flatt (og rovere på 17 - 18 år sover godt, selv når teltduken kiler de i nesa), teltet overlevde nå uansett. Når "Ole" kom nå i februar, ble det bygd levegg, men den ble ikke høy nok, og teltet kollapset midt på dagen. I den samme vinden sto Hilleberg Saitaris og Helsport Fjellheimen Xtrem fjellstøtt. Ei stang knakk på Svalbardteltet og de andre fikk en noe spesiell form. Nå kan man jo si at vindretningen endret seg så vinden kom inn fra siden, men samtidig, om teltet settes opp i full storm, og vinden snur litt, så kan man ikke gå ut og snu teltet. Men sånn utover det, er det et kjempetelt, og andre alternativer med samme størrelse vil man vel neppe tatt sjansen på å bruke i slikt vær. Har du noen konkrete spørsmål kan jeg sikkert prøve å svare på de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen på teltet vil passe ypperlig for en familie på 4, men det er jo en vurdering av årstiden teltet skal brukes på. Som ASI skriver er ikke et så pass høyt telt det beste i sterk vind.

Jeg har ikke erfaring med Svalbard 6, men vil tro dette teltet kan være vanskelig å reise i sterk vind for kun to voksne. Vi har selv et Holmeslet Explorer (4 manns) som familietelt. Dette er høyere enn Svalbard 6 og er direkte klønete å sette opp i kraftig vind for kun to personer. Men du verden så godt det er å ha god plass.

Jeg var med å reise et Svalbard 3 i sterk kuling/liten storm og det var heller ikke helt lett for to mann. Når først teltet var oppe sto det veldig støtt, men vi kjempet en del for å få det opp. Personlig synes jeg kuppeltelt er mer langt mer krevende i sterk vind enn tunneltelt. På tunneltelt kan stengene tres helt i og spennes mens teltet ligger på bakken. Så reiser en teltet opp i vindretningen og plugger og bardunerer raskt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Saitaris ble nevnt her, er riktignok et 4 manns, men ser du på målene så er Helsport-mennesker smalere enn Hilleberg-mennesker. Tror sågar det er feil i målet oppgitt på siden til Hilleberg, jeg har målt smaleste bredde på mitt til 185, det står 155 i de nyeste tegningene til Hilleberg.

Det er i alle fall god plass til 3 voksne på vintertur, så til en familie på 4 burde det nok også være plass til. Jeg kjøpte dobbel stang til fortelt delen på teltet mitt, men har enda ikke hatt forhold der jeg har sett nødvendigheten av å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det med doble stenger, har Helsport forberedt stangkoppene for to stenger, eller må man kjøpe til ekstra kopper som må lures inn på noe vis? På de Svalbardteltene jeg har brukt er det kun kopper det går en stang ned i.

 

Når det gjelder Saitaris er det merkbart mindre enn et Svalbard 6, selv om Hillebergmenneskene er større enn Helsportmenneskene. Mener jeg sammenliknet Svalbard 5 med Saitaris og fant ut at femte mann  hos Helsport var 15 centimeter, men i Svalbard 6 kan jeg med mine 192 cm ligge komfortabelt den veien det er naturlig å ligge, dvs med føttene mot bakre fortelt og hodet mot fremre fortelt, og den veien noen mente var naturlig på den første vinterturen med føttene mot en sidevegg og hodet mot den andre. Det kan jeg ikke i Saitaris. Svalbard har også mer takhøyde. Har prøvd Saitaris med 4 voksne + hund, det går, men helst ikke mer enn 2 netter. Kan også tilføye at forteltet er merkbart større i praktisk bruk i Svalbard enn i Saitaris.

 

Selv om jeg personlig foretrekker Saitarisen, så tenker jeg vel egentlig at hvis det er antydning til å bli så mye vær som når Svalbardteltet til speidergruppa kollapset, så drar man neppe på familietur med unger (under 14...?). (At vi la ut med roverne handlet mer om at det var et kurs, hvor det lå an til relativt realistiske øvelser, men med god kontroll, nok telt, og mulighet for retur.) Det handler vel også litt om å vurdere når man kommer til å bruke teltet?

 

Og jeg vil tro at om man kommer i en situasjon hvor man av ulike grunner blir liggende i teltet med barn - så er nok Svalbard 6 å foretrekke fremfor Saitaris, men i orkan tar jeg nok heller Saitaris, og da helst med doble stenger mot vinden. Legger ved noen bilder som viser teltene etter at "Ole" hadde herjet ferdig - når de ble satt til tørk, samt bilder av begge teltene mens "Ole" herjet.

post-4990-0-63410000-1432420669_thumb.jp

post-4990-0-49692200-1432420683_thumb.jp

post-4990-0-41419300-1432420706_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god info! Har sendt mail til Helsport for mer info angående de doble stangsettene. Ønsker helst at teltet også kan brukes til voksne på mer krevende turer uten barn. Kan jo ikke få alt i ett såklart, men prøver å finne den beste kombinasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.