Gå til innhold
  • Bli medlem

Galdhøpiggen


Brynhild

Anbefalte innlegg

Annonse

Mener du selve toppen eller hele ruta opp? Akkurat når selve toppen blir snøfri varierer mye, men det skjer neppe før juli. Nysnø kan komme hele sommeren igjennom. Selv på tampen av sommerne går f.eks. deler av ruta fra Spiterstulen over enkelte snøfelt.

Fra Juvasshytta går du over bre.

Men snø er da vel fint ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nokon her som veit kva tidsperiode Galdhøpiggen ligg snøfri? ....om han då nokon gong er totalt fri for snø...

Det varierer frå år til år, helt klart. Det pleier å være mulig å gå opp dit på beina sist i juni, men det kommer ann på.

Uansett er den turen flott på ski også, men du kan ikke regne med å gå på ski hele veien på våren/tidlig på sommeren.

Helt snøfritt blir det ikke på Galdhøpiggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ruta frå Spiterstulen eg lurte på. Lurte på kor tid det er mogeleg å tussla opp den vegen utan ski. Burde kanskje ha spesifisert spørsmålet litt meir...takkar for alle svar.

Angitt tid er 4 timer opp og 2 timer ned, men det varierer etter hvor god form du er i, hvor fort du går osv. Det er en rimelig bratt, men grei tur. Skal du gå uten ski burde du gå litt utpå sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begynne å gå et stykke ut i juni. Tidligere på sommeren har snøkvaliteten mye å si. Noen ganger er det råttent, andre ganger fastere. Akkurat passe fast snø er mer slitsom å gå på på vei opp, men er behagelig på vei ned igjen.

Tror for øvrig Toms anslag med ca. 10.07 er et bra tips. Er det lite snø kan du godt starte tidligere. Er du usikker ta en rask telefon til spiterstulen. Telefonnummer på hjemmesiden deres: www.spiterstulen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynhild skrev:

Det var ruta frå Spiterstulen eg lurte på. Lurte på kor tid det er mogeleg å tussla opp den vegen utan ski.

Jeg gikk opp fra Spiterstulen den 12. juli 2005 og legger ved et par bilder som viser snøsituasjonen ved toppen.

Det ble forholdsvis mye tramping i snø fra ca. 1.100 m, men greit å gå. Gikk opp på under 4 timer, men i snøen er det tøft nok.

Kjempeflott tur i fint vær, men med et raskt værskifte på toppen - skyene kom utrulig fort!

post-474-133474409688_thumb.jpg

post-474-133474409699_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk der ifjor sent i juli, og jeg hadde ikke gamasjer med meg. Måtte bruke to plastposer for å ikke bli blaut i beina, så det er ganske lurt å gå med gamasjer hvis du er av den typen som liker å gå med tørre sko! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøen blir tvert imot hardere utover sommeren, så her er det noen som tydeligvis ikke har helt greie på hva de snakker om. Det er under snøsmeltingen tidlig på sommeren at den er råtten.

Jeg snakker av erfaring. Klart snøen blir hard innimellom, men det er utover sommeren man også må passe seg for råtten snø. Når det blir varmt mykner snøen opp og blir råtten. Om dette er helt feil, ja, da tror jeg jammen meg jeg har gått i søvne på tur midt på sommeren de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råtten snø er mest vanlig i vårløsninga når snøen miste sin bæreevne. Råtten snø finner man sjelden eller aldri på ettersnøen. Men det kan jo minne om det om man går på Styggebreen i august etter at det har kommet 40 cm våt nysnø en natt.

Hvis du har gått i råtten snø på slutten av sommeren skijente så har du enten gått i feberfantasier :D eller vært steder jeg og Svein neppe har vært. En annen ting er selvsagt at snøen alltid vil være råtten på varme dager der snødybden er tynn over stein, ofte i kanten av snøfeltene. Dette er naturligvis også tilfelle på varme sensommerdager, men råtten snø over større strekk på ettersommeren? Hmm... Det har i alle fall ikke jeg opplevd stort av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vi mener ulikt med råtten snø. Med råtten snø mener jeg snø som "svikter" når man går på den, og ikke som man går igjennom og går i langt opp til knærne.

Jeg har fremdeles min mening og kommer ikke til å endre på den. Ja- snøen blir hard om sommeren, men jeg har flere steder gått i myk, sviktende snø midt på sommeren. F.eks. Geithø ved Sognefjellet i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vi mener ulikt med råtten snø. Med råtten snø mener jeg snø som "svikter" når man går på den, og ikke som man går igjennom og går i langt opp til knærne.

.

Er ikke det at snøen "svikter" og snø man går igjennom akkurat det samme. Blaut snø derimot kan man oppleve langt utpå sommeren på de høyeste og eller snørikeste stedene når sola har varmet en lang dag. Men råtten snø, da er det liksom ikke noen bunn før underlaget da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råtten snø er det skjelden man finner på sensommeren. "Helårs snøen" som ligger hele året, blir som nevnt oppvarmet av solen slik at den er litt løs i det øvre skjiktet. Dette gjør at den synker synker litt, og blir mer kompakt.

Får ofte et enda hardere lag etter en dag med sol oppvarming, da det er tempraturforskjell. Snølaget under er kompakt og hardpakket, og holder en lavere tempratur.

Tenker ikke på snøflekker som kan forsvinne noen år, men snøflekker som ligger hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mener sikkert å spørre om når det er lite nok snø til at den kan bestiges til fots. Da vil jeg svare rundt 10. juli.

Bare for å ha nevnt det: Vi gikk til fots fra Spiterstulen til toppen av Galdhøpiggen den 3.april i fjor. Først der kom skiene på, og de ble ikke tatt av før vi var nede igjen.

Det kan jo ha noe med saken å gjøre at Galdhøpiggrennet ble arrangert dagen før, så det var fin sti oppover 8)

post-1155-13347440983_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.