Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Eta Spider


Mertur

Anbefalte innlegg

Annonse

En kjapp titt på http://www.primus.se/produkter viser at ETA Pot 1.0 har max diameter 15,2 cm mens ETA Pot 1.8 har max diameter 17,5 cm - vindskjermen som følger med ETA Spider ser da ut til å kunne bli i trangeste laget. Men du er jo ikke nødt til å bruke den medfølgende vindskjermen, er du vel? Hvis du setter Spider-brenneren rett på bakken og enten bruker den uten vindskjerm eller med en annen "generisk" vindskjerm (feks av tykk alu-folie) burde det gå greit å få varme i ETA Pot 1.8 også, vil jeg tro. Virkningsgraden kan nok bli redusert - mye redusertuten vindskjerm og kanskje litt redusert med en som ikke er spesialtilpasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende det går bra, ja :-) Hvis du skulle bestemme deg for å prøve, tror jeg det er lurt å følge med litt ekstra på to-tre momenter:

1) Kjenner du eksosaktig lukt - i så fall har du en ufullstendig forbrenning som du KUN bør ta sjansen på utendørs.

2) Blir varmen fanget under kjele og brenner, sånn at underlaget svis/ryker og kan ta fyr? Tror i så fall at det kan være greit å erstatte ETA-vindskjermen med noe uorignalt og videre, og skjerme underlaget med noe ubrennbart. Skulle underlaget faktisk ta fyr, så er det selvsagt også greit at man ikke har satt gassboksen helt inntil... Blir det skikkelig varmt under der, kan vel også gasslange/koblinger/pakninger stå i fare for å feile?

 

Det foresvever meg at jeg en eller annen gang har lest at Primus sterkt anbefalte minimum 1 cm luftspalte mellom vindskjem og kjele, uten at jeg kan huske hvor jeg leste det eller begrunnelsen for det. Mulig det kan ha noe med 1) og/eller 2) å gjøre? (Det er for øvrig en utfordring at samtlige brennerprodusenter kommer med enkelte sikkerhetsregler som så å si alle brukere blåser i uten at det resulterer i masseinvasjon på brannskadeavdelingene - hvordan vet man da hvilke regler som er proforma ansvarsfraskrivelser og hvilke som er defacto nødvendige for tilstrekkelig sikkerhet? Ikke godt å si...)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej @Mertur,

 

Det går utmärkt att använda 1,8L Primetech pot/ETA pot på Spider stove set. 

En sak ni är duktiga på att nämna är just risken för att kullos utvecklas, och en bra idé är att helt enkelt ta använda köket utan vindskydd om de ska användas i tältet - det brukar ju inte blåsa så mycket inne i tältet.

 

//Klas Bäckman, Primus AB

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Den 22.5.2015 at 10.27, Mertur skrev:

Tusen takk for klart og greit svar, Klas.

Fikk du prøvd dette på tur? Jeg har en 20 cm stekepanne som jeg ønsker å bruke sammen med Spider settet, men hvis dette ikke går må jeg finne en annen løsning, kan ikke kjøpe dette settet bare for å bruke det som vannkoker. Har også en 0,7 liter kjele med diam. 15 cm, så denne skulle vel gå greit å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.