Gå til innhold
  • Bli medlem

Underlag/ sovepose kombinasjon ?


Anbefalte innlegg

Annonse

Kjøpte meg nylig xtherm regular og det er helt klart det beste underlaget jeg har hatt hittil, både på komfort, varme og antiskli. Det er også utrolig lett i forhold til hvor varmt det er og undersiden er av et mere robust materiale en Xlite

Jeg har synmat UL fra før, men det er alt for glatt og når det nærmer seg frysepunktet blir det for kaldt alene.

 

Det er enklere å øke komfort i en sovepose enn på et underlag, det er bare å ta på mer klær (noe man som regel alltid har med) men om man blir kald pga dårlig underlag er det ikke like lett å gjøre noe med det så selv om jeg er en meget vektbevisst person så har jeg funnet ut at når det gjelder underlag er jeg ikke interessert i å presse vekta for mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forskjellen på xlite og xtherm i komfort (annet enn det åpenbare at xtherm er litt tykkere og varmere) er hovedsakelig at xlite har friksjon som en skøytebane og xtherm som en løpebane. Soveposen sitter så godt som limt fast til en xtherm. Dette er på både godt og vondt. Ligger i en nedoverbakke i xlite så kommer du til å skli ned. Dette skjer ikke med xtherm. Problemet med xtherm er at soveposen sitter så godt fast at om du skal flytte på posen så er du nødt til å løfte den av liggeunderlaget. Å flytte på seg inne i et trangt telt kan til tidere være litt knotete, men når du først har funnet den beste stillingen så sitter du fastlimt.

 

Men alt i alt er begge behagelige og gode underlag.

Jeg bruker xtherm med quilt og det fungerer helt fantastisk nettop på grunn av det du nevner :phone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No dritt at alle Therm-a-rest underlag er utsolgt og ikke kan bestilles hos Fjellsport da...har vært sånn i flere uker nå.

Noen som vet om knajlltilbud på xtherm noe sted ? Noen som vet hva de koster på Norby/ Strömstad (er det noe å spare på å reise til EU)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

No dritt at alle Therm-a-rest underlag er utsolgt og ikke kan bestilles hos Fjellsport da...har vært sånn i flere uker nå.

Noen som vet om knajlltilbud på xtherm noe sted ? Noen som vet hva de koster på Norby/ Strömstad (er det noe å spare på å reise til EU)?

 

jeg kjøpte mitt på XXL, fant det ikke i nettbutikken men jeg ringte og spurte om de hadde i butikken og det hadde de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostet ?

 

Fjellsport gir jo rabatt til oss trofaste må vite....15% på 2000,-

Ser det samme underlaget koster 3000,- hos en konkurrent.

Det koster €104,- fra nettbutikk i Tyskland, så at prisene på berget er sinnsyke er det liten tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skyter inn et lite spørsmål her som er litt utenfor trådens tema, men følte ikke det var nødvendig med en egen tråd for dette.

 

Skal kjøpe meg nytt liggeunderlag, men skal ikke ha noe opplåsbare greier - kun et vanlig, gammeldags skum-ligeunderlag. Har hørt mye bra om om Mammut Bamse Extreme, men etter litt googling kom jeg over et liggeunderlaget Kayoba hos Jula. Dette er 2cm tjukt, mot Mammuts 1,4cm - er det feil av meg å tenke at denne Kayoba'n vil isolere bedre enn Mammut? Skum er skum, tenker jeg - eller er det andre forskjeller her? Billigere er det også... :)

At det er litt tyngre og sikkert har litt dårligere kvalitet med tanke på slitestyrke osv kan jeg leve med, jeg tenker her mest på isoleringsevnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är ganska säker på att Kayoba är de som tillverkar Jysk-underlagen. Detta innebär i så fall att avseende kvaliteten så har du rätt, de får lätt revor av kvistar och grenar på marken, de blir tillplattade efter en tids användning och blir då tunnare och isolerar sämre. De goda nyheterna är att isoleringen blir bättre än med ett Bamse (i alla fall de första 30-50 nätterna eller så), samma med komforten. Dessutom kommer antagligen liggunderlaget vara samma vikt eller lättare än Bamse-underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyter inn et lite spørsmål her som er litt utenfor trådens tema, men følte ikke det var nødvendig med en egen tråd for dette.

 

Skal kjøpe meg nytt liggeunderlag, men skal ikke ha noe opplåsbare greier - kun et vanlig, gammeldags skum-ligeunderlag. Har hørt mye bra om om Mammut Bamse Extreme, men etter litt googling kom jeg over et liggeunderlaget Kayoba hos Jula. Dette er 2cm tjukt, mot Mammuts 1,4cm - er det feil av meg å tenke at denne Kayoba'n vil isolere bedre enn Mammut? Skum er skum, tenker jeg - eller er det andre forskjeller her? Billigere er det også... :)

At det er litt tyngre og sikkert har litt dårligere kvalitet med tanke på slitestyrke osv kan jeg leve med, jeg tenker her mest på isoleringsevnen.

Hvis du er ute etter kvalitetsskumunderlag både når det gjelder slitestyrke, komfort og isoleringsevne så ville jeg gått for therm-a-rest ridgerest. Disse er bedre enn bamse.

http://www.cascadedesigns.com/therm-a-rest/mattresses/camp-and-comfort/ridge-rest-solar/product R-verdi 2,6

http://www.cascadedesigns.com/therm-a-rest/mattresses/trek-and-travel/ridge-rest-solite/product R-verdi 2,8

http://www.cascadedesigns.com/therm-a-rest/mattresses/fast-and-light/z-lite/product R-verdi 3,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är ganska säker på att Kayoba är de som tillverkar Jysk-underlagen. Detta innebär i så fall att avseende kvaliteten så har du rätt, de får lätt revor av kvistar och grenar på marken, de blir tillplattade efter en tids användning och blir då tunnare och isolerar sämre. De goda nyheterna är att isoleringen blir bättre än med ett Bamse (i alla fall de första 30-50 nätterna eller så), samma med komforten. Dessutom kommer antagligen liggunderlaget vara samma vikt eller lättare än Bamse-underlaget.

Takk, akkurat det svaret jeg var ute etter! :D

 

 

Hvis du er ute etter kvalitetsskumunderlag både når det gjelder slitestyrke, komfort og isoleringsevne så ville jeg gått for therm-a-rest ridgerest. Disse er bedre enn bamse.

http://www.cascadedesigns.com/therm-a-rest/mattresses/camp-and-comfort/ridge-rest-solar/product R-verdi 2,6

http://www.cascadedesigns.com/therm-a-rest/mattresses/trek-and-travel/ridge-rest-solite/product R-verdi 2,8

http://www.cascadedesigns.com/therm-a-rest/mattresses/fast-and-light/z-lite/product R-verdi 3,5

 

Takk for tips, men føler ikke jeg har behov for dette da det kun skal brukes noen få netter i året (foreløpig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyter inn et lite spørsmål her som er litt utenfor trådens tema, men følte ikke det var nødvendig med en egen tråd for dette.

 

Skal kjøpe meg nytt liggeunderlag, men skal ikke ha noe opplåsbare greier - kun et vanlig, gammeldags skum-ligeunderlag. Har hørt mye bra om om Mammut Bamse Extreme, men etter litt googling kom jeg over et liggeunderlaget Kayoba hos Jula. Dette er 2cm tjukt, mot Mammuts 1,4cm - er det feil av meg å tenke at denne Kayoba'n vil isolere bedre enn Mammut? Skum er skum, tenker jeg - eller er det andre forskjeller her? Billigere er det også... :)

At det er litt tyngre og sikkert har litt dårligere kvalitet med tanke på slitestyrke osv kan jeg leve med, jeg tenker her mest på isoleringsevnen.

 

 

Jag är ganska säker på att Kayoba är de som tillverkar Jysk-underlagen. Detta innebär i så fall att avseende kvaliteten så har du rätt, de får lätt revor av kvistar och grenar på marken, de blir tillplattade efter en tids användning och blir då tunnare och isolerar sämre. De goda nyheterna är att isoleringen blir bättre än med ett Bamse (i alla fall de första 30-50 nätterna eller så), samma med komforten. Dessutom kommer antagligen liggunderlaget vara samma vikt eller lättare än Bamse-underlaget.

 

Jeg var og kjente på de underlagene på Jula og de er i tilsvarende skum som Jysk sine. Dvs at de komprimeres usedvanlig enkelt og blir paddeflate (all luft klemmes ut). Etter å ha brukt et Jysk underlag sammenbrettet mange ganger så det kun har vært sitteunderlag på FF treff er det helt flatt etterpå. Tar omtrent en uke i boden før det har sugd inn luft igjen og nærmer seg original form.

 

Bergans Extreme komprimeres i liten grad og det er som å sette seg på en kloss med isopor - det føles varmt med en gang og isolerer godt - det er vel derfor det kalles "Closed cell foam". Jeg har aldri prøvd å sove på det.

Kjøpte meg et Phoxx skumunderlag på XXL for et par uker siden. Kostet 39 kroner. (Koster 69,- på nettet nå). Jeg er rimelig sikker på at dette er bedre enn både Jysk og Jula sine alternativer, men det er ikke i nærheten av samme klasse som Bergans extreme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamse er hardt, eg reknar med at Bergans extreme er omlag same greia. Det kan ikkje kallast komfortabelt, men det vert ikkje samantrykt og kuldebruer der kroppen klemmer hardast. Det er derfor eit så tynt underlag fungerer så greit på kald bakke. Om eit tjukkare underlag vert klemt saman av kropstyngda, forsvinn også isolasjonsevna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sånn, da er Therm-a-rest NeoAir XTherm L i hus. Prøve oppblåsing i lekasjetest utført uten problemer.

 

MEN..... er det noen som bruker schnozzle-bag-kopien fra Therm-a-rest ? Den virker jo helt ubrukelig egentlig. Bitteliten. Gikk raskere med to blås i ventilen enn å fylle posen og få det inn i underlaget én gang. Eller trenger jeg bare trening ? I tillegg er ventilen tung og posen er så liten at den ikke kan brukes som pakkpose sånn som scnozzle (den mangler jo dessuten lukkemekanisme).

Hadde forventet mer av posen til den prisen.....

 

Kommer nok til å blåse opp på gamlemåten og bare transportere underlaget i en liten ultrasil eller cuben pakkpose. Kanskje noe spesialbestilt fra Mount Bear

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da er Therm-a-rest NeoAir XTherm L i hus. Prøve oppblåsing i lekasjetest utført uten problemer.

 

MEN..... er det noen som bruker schnozzle-bag-kopien fra Therm-a-rest ? Den virker jo helt ubrukelig egentlig. Bitteliten. Gikk raskere med to blås i ventilen enn å fylle posen og få det inn i underlaget én gang. Eller trenger jeg bare trening ? I tillegg er ventilen tung og posen er så liten at den ikke kan brukes som pakkpose sånn som scnozzle (den mangler jo dessuten lukkemekanisme).

Hadde forventet mer av posen til den prisen.....

 

Kommer nok til å blåse opp på gamlemåten og bare transportere underlaget i en liten ultrasil eller cuben pakkpose. Kanskje noe spesialbestilt fra Mount Bear

Den posen er søppel. Kan ikke brukes til noe. Jeg blåser den bare opp og det fungerer fint. 

 

Ellers finnes denne om du føler at du ikke har betalt nok ;)

https://www.sportamore.no/produkt/80926-therm-a-rest-neoair-mini-pump-gra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@7homas påsen till Neoair är som du märkt helt värdelös son pumppåse. Detta är lätt ordnat, ta bara vilken som helst packpåse, linerpåse, plastpåse eller svart sopsäck som är av någorlunda storlek, sväng den i luften så den luftfylls och knip ihop öppningen över ventilen i liggunderlaget med ena handen och tryck luften från påse till liggunderlag med den andra.

Gillar du att ha ett hårt uppblåst liggunderlag får du nog använda munnen till ett eller två pust på slutet, men det tycker jag är helt ok.

Alltid bra med lite multibruk. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt pakkposen de siste årene etter at jeg så hvor mye kondens som dannet seg inni underlaget når jeg blåste det opp med munnen.

 

Går med planer om å lage en DYI schnozzel bag med relativt likt design, ihvertfall mtp ventilløsningen.

 

20-30 ltrs silnylon pakkpose, enten med fleksibel slange limt til pakkposen for å koble til ventilen på underlaget, eller så ofrer jeg den originale pakkposen, og flytter "gummi-saken" over på silnylon pakkposen. 

 

Foreløpig har jeg relativt god tid når jeg er på tur og tar meg dermed "råd" til å knote med den originale pakkposen i noen minutter for å få blåst opp underlaget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trålet internett etter smarte løsninger på pumpepose til Thermarest, fant noen halvgode, men stort sett elendige.

Nå skal dere derimot få innblikk i min vidunderlige verden av geniale modifikasjoner. Eksempel 1: Ta en helt vanlig Exped Schnozzle bag. Ta ett stk lite stykke sandpapir, f.eks fra lappesakene dine.  Fest det på en bitholder på drillen, evt bare litt tålmodighet. Slip jevnt av omtrent en millimeter av plasten på innsiden av oppblåsingsventilen. Prøv deg fram litt etter litt, så den blir passe trang. Bruk.

 

 

I eksempel 2 tar vi for oss billige og sterke sammenleggbare karbonstaver på under 100 gr og 100 kr per stykk til bruk i telt designet for gåstaver, men det blir en annen dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve metoden til Dan med å bruke en pose "bakfram", det høres jo unektelig enkelt ut.

Prøvde med en Lifeventure pose på 15 liter, men det funket ikke så bra. Det funket litt, men den er av et relativt tykt stoff så en ultrasil pose hadde nok vært bedre da den er lettere å klemme tett rundt ventilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.