Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til fattig student


Fersk fjellgeit

Anbefalte innlegg

Hei!
 

Jeg trenger hjelp til mitt første kjøp av telt. Jeg er helt uerfaren når det gjelder friluftsliv og overnatting ute. Jeg har aldri satt opp et telt og jeg har kun ligget i telt som ung speider én natt for 15 år siden (med unntak av noen netter i billigtelt i hagen som barn). Grunnen til at jeg ønsker meg et telt er et sterkt og brennende ønske om å være mer ute og nyte naturen. Dette ønsket har ulmet i meg i mange, mange år og det blir bare sterkere for hver sommer som går. Jeg kjenner at i år er året for å "bli" et friluftsmenneske. Men da trenger jeg altså et telt jeg kan sove i.

 

Som tittelen sier er jeg student og midt i utdannelsen, så jeg har begrenset med penger. Jeg tenker et budsjett på 1500 kroner - er det realistisk at jeg får et telt for denne prisen? Jeg har sett på dette teltet som er på tilbud til 799,- hos xxl http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/telt/bergans-trysil-2-pers-telt/p/1088460_1_style, er det et greit telt?

 

Jeg er alene for tiden, men jeg ønsker likevel et tomannstelt hvis jeg på sikt finner meg en turkompis.

Teltet skal brukes i skog og litt på fjellet over skoggrensen (type de bergenske byfjellene), i vår-, sommer- og tidlig høstsesong. Jeg tenker at det kun blir en eller to netter ute om gangen. Siden jeg aldri har satt opp et telt før er det en fordel om det er enkelt å installere for ett menneske. Jeg har lest litt her inne i forskjellige telttråder og tror jeg har kommet frem til at jeg ønsker grei innerhøyde, så jeg kan sitte (172 cm høy) og et fortelt hvor jeg kan oppbevare sekk og våte klær. 

 

Er dette i det hele tatt mulig med mitt stramme budsjett? Er det noe annet jeg bør ta hensyn til?

 

Håper på gode svar og innspill :-) Jeg gleder meg virkelig til å komme ut i naturen! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville gått for billigste alternativ, og turer under tregrensa (ved usikkert vær)første sesong. F.eks roskilde fra Biltema til 149 kr. Hvis teltlivet fenger vil du etterhvert opparbeide nyttig erfaring om hvilket telt som passer ditt bruk, og gjøre et mye bedre valg hvis du en gang oppgraderer. Er kvaliteten på teltet så som så, kan du slå opp en tarp eller presenning over og holde både deg og utstyr tørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trysil-tältet blir du säkert nöjd med, minuset där är lite låg takhöjd.

 

Om du går för en billigvariant enligt förra inlägget fungerar det helt säkert bra, kolla bara storleken, väggarna i ett tält lutar och man bör ha MINST 30 cm längre golv än kroppslängd, gärna uppåt 50 cm för att fötterna inte ska ligga mot innertältets vägg.

 

Tarp (enkel vattentät duk) är ett billigt och lätt alternativ till tält och kan användas till mycket även när man har skaffat tält en gång. :-)

Se for exempel:

http://www.magasinet.no/display.aspx?prodid=15247

Med tarp kan det behovas lite träning att sätta upp den, det finns massor av varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett billig telt fra Biltema og en billig presenning til 40kr er ett godt utgangspunkt. Har selv sovet mange netter i telt til under 200kr.
Dette går supert under tre grensen og når du har laget deg litt erfaring kan du bruke litt mer penger på telt. det er værtfall mitt tips, har vært i gjennom ca 10 forskjellige telt fra Helsport og Hilleberg nå, og til mitt bruk så har jeg havnet på Helsport Storsylen 2+ (Ikke extrem utgaven.) på singel turer. på turer med fruen bruker vi enten Hilleberg Staika eller Allak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp GoLite-teltet i Kjøp og salg-tråden. Billig og veldig bra til 3-sesongsbruk.

Ville unngått dette som nybegynnertelt med tanke på at man må ha gåstaver for å sette det opp og det ikke følger med plugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også heller satset på et ordentlig brukt telt enn et billig festivaltelt. Ordentlig telt har litt mer komfort i form av at de ikke lekker når det regner, har myggnetting, står godt i vind og har litt plass til bagasjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok mange som mener mye forskjellig(og bra er det), men sannheten er at dette er et veldig bra telt  i forhold til prisen. Det er garantert bedre enn festival- teltene rundt omkring mtp på kvalitet, og jeg ville ikke nølt med å bruke det ute i skog og mark. Kan ikke akkurat si det samme om Biltema- variantene.

 

Ulempen er selvsagt lav takhøyde og et lite fortelt. Det skal godt gjøres å få to sekker inn i forteltet samt å evt tørke klær samtidig. 

 

Et ganske rimelig alternativ Helsport Nordmarka 3: http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/telt/helsport-nordmarka-3-camp-telt/p/1100090_1_style  (usikker på om lenken fungerer).

200 kroner over budsjett, men du får mye større fortelt og noe bedre takhøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi jeg dro frem mitt gamle som har ligget i boden i 18 år. På Finn var det et identisk (muligens lettere) til 500,- Knalltelt for alle årstider og med god plass for 2, dog noe tyngre enn nyere. Søk på Rundhø på Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at helsport Nordmarka er langt bedre enn noe biltematelt. Men TS mer enn antydet et stramt budsjett, og forslaget om biltematelt og tarp baserer seg på å muliggjøre det som er viktig her; å komme seg ut i marka

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er kjipt å ha et telt med kondens og som man frykter vil lekke. Det er bedre med noe man kan stole på. Ville mye heller gått for Golite-teltet som ble nevnt tidligere i tråden, for eksempel. Det er ikke så komplisert å slå opp denne typen telt, det tar riktignok litt mer tid enn vanlige telt, men jeg er en kløne og lærte meg det likevel på fem min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Bergans-teltet. Det duger i lange baner til friluftsliv under tregrensen. Jeg brukte selv et slik telt i mange år før jeg brukte penger på noe dyrere. Høres ut som om du bare trenger et telt for å komme deg ut. 

 

I sommerhalvåret så trenger man stort sett bare et liggeunderlag og en sovepose og en presenning å ligge under hvis det er fare for regn, så er man igang med friluftslivet. 

 

(Har du tid til å følge med før du kjøper så er bruktmarkedet og loppemarked etc. verdt å følge med på)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergansteltet funker mer enn bra nok!

-Grei plass til to.

-Nok plass til store sekker i yttertelt. Hatt Bergans alpinist 110l, en annen 60l sekk der, to par sko, stormkjøkken osv uten problemer.

-Gode luftemuligheter. Jeg har ikke opplevd kondens på de turene jeg har testet det.

-Virker også som om det står bra i vind og vær.

-Minuset er at det er lav takhøyde (90 cm), så du kan ikke sitte oppreist uten å dytte borti teltduken.

-En annen ting er at du må stramme teltduken i fotenden veldig godt for å slippe at ytterduken ligger inntil innderduken.

Du får mye telt for pengene!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på et dyrt telt og et billig telt er ofte som på sykkel, mindre vekt - høyere pris.

Selvfølgelig er det også noen andre ting som er forskjellig, men som f.eks. på en sykkel så trenger ikke disse tingene bety så mye til å begynne med. For de fleste så betyr det ingen ting om giret på en sykkel heter Deore eller XTR så lenge det virker som det skal, og om teltet veier 1,6 kg eller 2,5 kilo, er laget av dermisax, kerlon eller nylon eller hva det nå heter alt sammen, så trenger ikke dette bety noe så lenge teltet holder vind og vær ute.

Jeg ville ikke hatt noen problemer med dette teltet fra Bergans. Selv hadde jeg i mange år et billig telt fra Ellos. Dette teltet ble brukt veldig mye både sommer og vinter, men det var selvfølgelig noe tyngre enn andre dyrere telt i samme klasse.

(Det var et sølvfarget iglotelt. Det ligger sikkert et bilde av dette teltet her på forumet et sted, nesten nedsnødd og med meg i Røde Kors klær foran. 

http://www.fjellforum.no/topic/31951-telt-her/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at det er mulig å gjøre bedre kjøp blant billigteltene enn det fra Bergans. Jeg ville overhode ikke vært skeptisk til å bruke dette under de forholdene som trådstarter sier.

Klart man kan få bedre telt om man går opp noen tusenlapper, men dette er et sikkert og godt kjøp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at teltet fra Bergans ser ut til å være ett bra kjøp og jeg er helt sikker på at det vil passe utmerket for det tiltenkte bruket.

Det er selvfølgelig ett og annet som kunne vært annerledes med teltet, men det er det samme hvilket telt du ender opp med, når du først får teltet og begynner å ta det i bruk er jeg sikker på at du kommer til å bli fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke undervurder brukt! Følg med på Finn, sjekk frelsesarmeen og oppsøk loppemarked hvis du kan. Du kan virkelig spare penger på den måten. Sovepose er kanskje det jeg ville vært mest skeptisk til som brukt.

 

Dette er et godt råd. Vi er vel mange som handler ting som ender i boder, og som blir lite brukt. Disse tingene havner på bruktforumet her, eller finn, når det ryddes rundtomkring. Gode muligheter til å skaffe seg bra utstyr til en rimelig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et godt råd. Vi er vel mange som handler ting som ender i boder, og som blir lite brukt. Disse tingene havner på bruktforumet her, eller finn, når det ryddes rundtomkring. Gode muligheter til å skaffe seg bra utstyr til en rimelig penge.

Jeg støtter i prinsippet bruktkjøp. Gjenbruk er flott, men det å handle brukt telt på Finn krever større forkunnskaper. Ut fra trådstarters åpningsinnlegg vil hen skaffe seg erfaring i friluftslivet nå, og har derfor lite kunnskaper om dette fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette teltet - og er fornøyd! Passer fint til to personer, og et greit førstegangstelt. Du trenger heller ikke det nyeste av det nye som "nybegynner". Invester i et bedre telt når du har planer om å bruke det på vinterstid og på fjell! Lykke til  :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill og god hjelp! Valget faller på teltet fra Bergans og så oppgraderer jeg heller når jeg har fått mer erfaring med teltlivet og bedre råd. 

 

Inntil videre kommer det nok kun til å bli korte helgeturer dersom værmeldingene er relativt gode, så jeg satser på at jeg kan sitte ute frem til leggetid og ikke kommer til å merke noe særlig til lav takhøyde. Forhåpentligvis kommer dette til å bli et bra hus i sommer og så krysser jeg fingrene for like bra vær som i fjor. ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir säkert förnöjd med detta som första tält.

När du får mer erfarenhet (och pengar) blir det kanske ett nytt tält, men detta kommer antagligen fungera fint i många år och vara ett tält du kan "växa i" under en god stund framover.

 

Lycka till ute i mark och fjäll, hoppas vi ses ute i det gröna en gång! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.