Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av telt og soveposer


Thomas_B

Anbefalte innlegg

Hei! Vi er en familie på 4 og tenker å investere i et godt helårs telt. Synes mange telt er litt trange og har derfor sett litt på Helsport Svalbard 6camp. Noen som har erfaring med dette, evt. andre lignende telt.

Vedr. soveposer så lurer jeg på om noen har erfaring med Helsport Isfjorden XT eller Alta Winter? Ønsker en pose som kan brukes fra høst til vår og kalde sommernetter på fjellet.

Takker for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 måneder senere...

Jeg har Isfjorden XT. Den var sabla varm her i vår når det var rundt 0 grader og snø i luften. Jeg endte med å ha den som dyne den natten.

Eller så synes jeg den er litt trang for min smak. Jeg er dog en lengre herremann, og den er også helt på grensen i lengde til meg. 

 

Har brukt den ned til t-limit - fungerte fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også Wiglo lt 4 og er veldig fornøyd. Har god plass selv når vi er to voksne og to barn, og jeg liker det så godt at jeg gjerne tar det med når vi er bare en voksen og ett barn også. Har ved en anledning vært to voksne og tre barn, og det gikk greit det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evnt kan du jo se på feks helsport Finnmark eller porsanger 4-6. Dette er jo lavvoer, men gir deg god plass og finfin Comfort i form av takhøyde, mulighet for fyring og indianerfølelse (bare ta med noen fjær som du kan sette fast i oannebåndet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt til bruk høst til vår bør minst ha plass til en person mer enn det antallet som det skal brukes til, og er det barn med i bildet så er det kanskje lurt å legge på enda litt til. Spesielt til vinterbruk.

Jeg har ikke erfaring med noen av de teltene som er nevnt her, men jeg har sovet ute en vinternatt før, ja faktisk ganske mange vinternetter og det er ikke tvil om hva jeg ville sett på. Bergans wiglo ser ut til å være et godt valg og hvis det veier litt mye så er det kanskje lurt å tenke pulk i tillegg til ryggsekken.

Hvis man ikke er ute for å teste ut grenser så er det ganske lurt å legge inn litt komfort. Da blir det mye kjekkere å være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv på jakt etter soveposer til allround bruk. Noe lignende dette har jeg vurdert:

 

2x http://www.fjellsport.no/mammut-tyin-exp-winter-bison.html + 3x http://www.fjellsport.no/mammut-tyin-exp-3-season-bison.html + 2 eller 3 av disse http://www.fjellsport.no/mammut-tyin-exp-upgrade-bison.html

 

Tanken var at det var mulig for 5 personer å bruke dette vår,sommer og høst, og til 2 personer vinterstid. Vet ikke helt om tankegangen min er helt på vidda her men føler at en kommer bedre ut slik enn å kjøpe kun rene vinterposer som f.eks Isfjorden XT?   

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også på wiglo da jeg skulle kjøpe familietelt, men endte med helsport fjellheimen light pga vekt. Deilig for meg å kunne dra på tur alene med ungene uten å bære meg (helt) i hjel. Wiglo er romsligere, men har god plass i helsportteltet også.

Om dere ikke er veldig kalde av dere høres alta winter litt mye ut til sommerhalvåret? Både dyrt og tungt å bære på. Jeg er ganske frosseb av meg og sover godt i helsport huldreheimen. Litt kald på høsten, men funker fint med lakenpose.

Har kjøpt egne vinterposer fra Isbjørn. De har fin pris, men er litt tunge. Er ikke så opptatt av det på vinteren når jeg kan stappe alt i pulken.

Helsport syr forresten stormmatter på alle teltene om man vil bruke de om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.