Gå til innhold
  • Bli medlem

3-4 dager tur med Røros som endestasjon


Larsdx

Anbefalte innlegg

Noen som kan foreslå en bra tur? I september og tanken er å avslutte på Røros og tog hjem til Oslo derfra.

3-4 dager, maks 100 km. Telt. Jeg bruker kollektivtransport, men kan godt bruke opp til et par tusen på taxi om det må til for et bra utgangspunkt. 

Den åpenbare muligheten er å gå fra Drevsjø, men jeg har gått deler av denne turen før. 

Vestsiden av Femunden er fristende, men her er jeg usikker på startsted. Fra Tynset tror jeg tar for lang tid. 

Er det mulig å gå over Forolhogna? Hvor starter og stopper jeg og hvor kan jeg ta taxi til / fra? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tufsingdalen må være et bra startsted for deg. Sist jeg sjekket, går det også buss 2 ganger om dagen, rundt 7 og rundt 3. Usikker på om denne går fra Os eller Røros, men det finner du lett ut på www.ruter.no . Bussen går ut til Sømådalen. Toget stopper forøvrig også på Os. Evt. taxi mener jeg å huske at kostet rundt 1000-lappen. Både områdene nord og sør for Siksjøen er fine, både med tanke på fiske og lite folk, særlig nord for Siksjøen. Stenfjellet er også et alternativ. Pratet med en grunneier herfra en gang. I utgangspunktet er dette et område tilhørende Rørosinger. Dette stammer fra gruvetiden og i praksis betyr det at det er et fiskekortfritt område der kun lokale har fiskerettigheter. Imidlertid er området visstnok såpass lite besøkt at ihvertfall han jeg pratet med ikke ville stoppe folk som ikke var fra Røros. Syntes det var viktigere at området ble brukt. Eventuelt kunne du også vurdert å ta en dag på Korssjøen og prøve fisket fra båt her. Skal huse landets åttende viktigste storørretstamme og det er like vanlig med ørret over som under kiloet. Tunet i seg selv er idyllisk og tror de eldste bygningene stammer fra 1600-tallet, om ikke eldre. Nordover herfra er jeg mindre kjent, men du kan jo for eksempel krysse broen mellom Rambergssjøen og Håsjøen og ta turen over Ny-Sverige og Skakåsfjellet før du kommer til Røros. Områdene mellom Sålekinna og Tufsingdalen, Stenfjellet og det jeg velger å kalle Siksjølia, etter gården i lia nord for Siksjøen er uansett relativt lite besøkt og du kan gjerne forvente å traske her ganske alene, selv midt i fellesferien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende jeg tar med fiskestang, men det er ikke veldig viktig med fiske på denne turen. Tufsingdalen er et alterantiv å starte ja! 

Om fisket ikke er viktig, kan man jo foreslå å krysse Hummelfjellmassivet på langs, dvs. starte i Tufsingdalen/Sømådalen og få med seg Sålekinne og Gråhøgda, som har to av Norges bedre utsikter. På klarværsdager skal man blant annet kunne se Trondheim fra Gråhøgda. Sålekinna er forøvrig kommunens høyeste topp og kan ha et flott skue utover våre kjente nasjonalparker både i øst og i vest. Jeg blir dessuten overrasket om du ikke får se noen av de store rovfuglene, særlig ørn og falk, på denne ruten. Er ikke akkurat noen overflod av stier i de høyereliggende partiene, men terrenget er oversiktlig og lett å navigere i, særlig med et kart for hånden. Videre kan du for eksempel krysse Nørdalen ved Langtjønna og vandre siste biten rundt Kvernskardet en plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.