Gå til innhold
  • Bli medlem

Lomsdal-Visten sommerstid med tog


ostr

Anbefalte innlegg

Min fru og jeg har tenkt å dra på tur over +/- en uke. Etter å ha sett litt rundt på fenomenet internett, synes vi denne nasjonalparken virker utrolig vakker. Vi er egentlig ikke ute etter å jage km, men kan godt gå 10-15 km om dagen om det anbefales. Imidlertid finnes det ganske lite informasjon om parken og vi lurer derfor litt om tips til rutevalg osv. Ønsket er å dra dit i slutten av juli og foretrukket reisemåte er tog. Fint med et billig og behagelig fremkomstmiddel for studenter. Det mest ideelle ville derfor kanskje vært å starte på én stasjon og ende opp på en annen, eventuelt en runde. Vil dette være mulig? Er det mulig å få til alt dette og samtidig oppleve noe av det flotte dette området har å by på? Eller vil det bli litt kort tid/stress? Er det videre noe vi ikke har tenkt på? Planen var i og for seg telt, selv om det også kunne vært fint å overnatte på en koie eller to på veien, fortrinnsvis DNT eller åpne koier. Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan i og for seg legge til at ingen av oss har erfaring med friluftsliv i Nord-Norge, men har blitt fortalt at Nordland definitivt er et av landets vakreste fylker, om ikke det vakreste. Har uansett forstått det slik at vi derfor virkelig har gått glipp av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke lagt opp til mer enn 10km om dagen, det er tungt terreng, regn med å bruke minst dobbelt så lang tid som du bruker på DNT-stier. Telt må du ha med.

Et bedagelig alternativ er å bruke en uke fra Mosjøen til Bønå gård med en omvei for eksempel ned til Lomsdalen. Om du snakker med folk på Bønå gård på forhånd kan du avtale båtskyss, tror jeg, så kan de hente deg på andre siden av fjorden. Jeg har lest på en blogg, kanskje var det Martin Bekkelunds, at det er mobildekning på toppen av Middagsfjellet (?). 

 

Så fra Bønå med hurtigbåt til Tjøtta, buss fra Sandnessjøen tilbake til Mosjøen, eventuelt kan du ta fly fra Sandnessjøen (Widerøe). 

Eventuelt må du komme deg helt ned til Tosbotn og buss tilbake til Mosjøen, eller til Trofors, men det er jo en lengre tur. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjøen-Tosbotn er en flott tur som jeg gikk for noen år siden etter å ha lest Marius Nergård Pettersen sin bok. Tok toget til Mosjøen, gikk til Tosbotn og tok buss Tosbotn-Mosjøen. Brukte 5 dager på turen som var tyngre enn både Børgefjell og Hardangervidda, bla fordi det er ikke mulig å lese ut alle hindringer av 1:50000-kartet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjøen-Tosbotn er en flott tur som jeg gikk for noen år siden etter å ha lest Marius Nergård Pettersen sin bok. Tok toget til Mosjøen, gikk til Tosbotn og tok buss Tosbotn-Mosjøen. Brukte 5 dager på turen som var tyngre enn både Børgefjell og Hardangervidda, bla fordi det er ikke mulig å lese ut alle hindringer av 1:50000-kartet.

Slik jeg tolker det, har du da vært i det som skal være to av Nordlands flotte friluftsfileter? Er det mulig å komme med en anbefaling/preferanse? Hvilke typer utfordringer var det du/dere møtte på? Ur? Småkupert? Har i og for seg siklet på både Børgefjell og Lomsdal-Visten. Gjerne noen pros and cons for begge to!

 

Ville ikke lagt opp til mer enn 10km om dagen, det er tungt terreng, regn med å bruke minst dobbelt så lang tid som du bruker på DNT-stier. Telt må du ha med.

Et bedagelig alternativ er å bruke en uke fra Mosjøen til Bønå gård med en omvei for eksempel ned til Lomsdalen. Om du snakker med folk på Bønå gård på forhånd kan du avtale båtskyss, tror jeg, så kan de hente deg på andre siden av fjorden. Jeg har lest på en blogg, kanskje var det Martin Bekkelunds, at det er mobildekning på toppen av Middagsfjellet (?). 

 

Så fra Bønå med hurtigbåt til Tjøtta, buss fra Sandnessjøen tilbake til Mosjøen, eventuelt kan du ta fly fra Sandnessjøen (Widerøe). 

Eventuelt må du komme deg helt ned til Tosbotn og buss tilbake til Mosjøen, eller til Trofors, men det er jo en lengre tur. 

 

Akkurat, takk for info, kanskje rundt 1,5-2 km/t? Hadde jo vært flott å unngå avhengigheten av mobildekning for å komme seg fra A til B. Tolker det dithen at dekningen er mer eller mindre fraværende der inne? Er ikke avhengig av det, men kan da være kjekt å vite. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrenget i L.V er mer kuppert med v-daler som skjærer inn og vanskeliggjør en nord-syd-rute. I tillegg er det kuppert, og det er små stup og kanter på kun noen få meters høyde som også gjør det vanskelig å gå i rette linjer. Opp langs med Breivasselva fant jeg ingen sti (som ellers i L.V), og endte med å klatre neste loddrette stup (i sandaler). Føltes litt farlig, og jeg droppet den delen av historien da jeg kom hjem....

 

Området er en fantastisk naturopplevelse og øde. Jeg så ingen på min vei gjennom L.V, mindre folk der enn i Børgefjell, og DNT-hytter er det vel ingen av stedene tror jeg? Om dere vil gå denne turen og beregner en uke så har dere greit med tid. Skal jo være litt hyggelig med fruen på tur...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innom LV èn tur tidligere og skal ikke skryte på meg å være kjent, men når du nevner tog så ser jeg en mulighet på kartet.

 

Hva med Majavatn stasjon - Seterdalen - Jervskardet - Krysse E6 - Gåsvatnet - (Evt Jordbruvatnan) - Elgviddvatnet og Feitskardet/Stavassdalen ut til Trofors stasjon?

 

Detaljene for en rute kan som sagt tidligere, gjerne forklares av lokale helter da det er vanskelig å finne bra ruter ved å se på kartet. Men alt går. Flott terreng er det, god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Akkurat, takk for info, kanskje rundt 1,5-2 km/t? Hadde jo vært flott å unngå avhengigheten av mobildekning for å komme seg fra A til B. Tolker det dithen at dekningen er mer eller mindre fraværende der inne? Er ikke avhengig av det, men kan da være kjekt å vite. ;)

 

1,5-2 km/t er realistisk, men husk at du vil møte hindringer og kanskje må snu eller legge om ruta her og der. Du trenger ikke skyss for å komme deg til Bønå, men fra Mosjøen til Bønå er det vel bare to-tre dager å gå. Men selvsagt mulig å legge inn en omvei for eksempel innom Lomsdalen, eneste er at det blir å traske litt frem og tilbake. 

 

Legg uansett inn litt marginer, ikke sikkert du treffer bussen tilbake fra Tosbotn etc. 

Mobildekning er det lite av, jeg hadde ikke dekning i det hele tatt på turen. Jeg har altså lest at det er dekning på toppen av Middagsfjellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil reise med tog så er det Trofors eller Mosjøen som gjelder - evt i kombinasjon med buss. På turkart Helgeland finner du en del turforslag + oversikt over åpne koier/gammer. Men: Bortsett fra ruta som brukes til den årlige Sjøbergmarsjen er ingen ruter i Lomsdal-Visten/Njaarke merka. På noen traseer finner du enkelte varder. Lomsdal-Visten er krevende land der du må stå for orienteringa selv. Høgfjellet består stort sett bare av granitt - det betyr at selv ganske små bekker kan bli umulige å vasse ved høg vannføring. Fordelen er at vannstanden synker fort også!

 

Lomsdal-Visten er spesielt - det er relativt krevende - men gir også fantastiske opplevelser når man er forberedt!

 

Ta en kikk på kartet og ruteforslagene så skal du få innspill når du har funnet ut av hvilke ruter som kan passer best for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta tog til Trofors, og Mosjøen bussen til Tosbotn mot Brønnøysund.

http://177nordland.no/index.php?a_id=6383&ac_parent=280

23-703 Brønnøysund-Tosbotn-Mosjøen

Avstand Trofors - Tosbotn er ca. 43km

Avstand Mosjøen Tosbotn ca. 90km gode veier.

Kan ta bussen videre mot Brønnøysund, og bli fraktet i båt fra f.eks. Nevernes Velfjord til Storbørja.
Dette korter ned veien betydelig, og du får både Lomsdalen og Visten med deg.

Er de som skysser folk / turister over Velfjorden.

Kanskje du finner noen "skyssfolk" her:

http://www.velfjord.no/

Havner du på Tjøtta eller i Sandnessjøen er du helt på bærtur og nærmere de Syv søstre en Lomsdalen / Visten.

Er dere glad i å gå kan dere gå helt til Hundåla og ta ferja inn til Mosjøen.

Mindre glad i å gå, ta turen til Visten fra Tosbotn, få skyss ut til Stokkasjøen, ferje/hurtigbåt fra Stokkasjøen eller Visten inn til Forvik, haik eller vent på buss fra Sandnessjøen til Brønnøysund og så Mosjøen bussen inn til Trofors igjen.
Tar du den andre veien via Tjøtta og Sandnessjøen, gjennom Leirfjord til Mosjøen blir veien ikke fullt så lang mener jeg.

http://177nordland.no/index.php?a_id=3160&ac_parent=280

Vistenfjorden OBS: Anløpssted Tro betjenes ikke inntil videre.

http://177nordland.no/index.php?a_id=3153&ac_parent=280

Tjøtta-Forvik

Mosjøen - Hundåla - Sund - Dagsvik

Lomsdalen%20-%20Visten_zpsrildop8b.png


Og ja området er kupert.

I selve Tosbotn er det meget gode mobilforhold, men sikkert mye dårligere inni området, om ikke helt fraværende flere steder.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havner du på Tjøtta eller i Sandnessjøen er du helt på bærtur og nærmere de Syv søstre en Lomsdalen / Visten.

 

 

Vel, rutebåten innover Visten går vel fra Tjøtta... :-)

 

Det har kommet fram mye fornuftig informasjon i tråden, bl.a. om terrengforholdene, men ingen grunn til å la seg avskrekke. Et forslag er å hoppe av toget på Trofors stasjon, kommunesenteret i Grane kommune, der du kan gjøre diverse innkjøp bare noen titalls meter fra perrongen. Taxi langs grusvei noen km til den ubebodde Stavassdalen. Den gamle Stavassgården ble restaurert for noen år siden, og her er det også overnattingsmuligheter om dere ønsker en "myk start" på turen - under tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rutebåten går mellom Tjøtta og Forvik med områder i Visten som anløp.

Tjøtta og Forvik er altså ende-punkter på denne rute.

Så rutebåten går begge veier, økonomien tilsier gjenbruk av hurtigbåter :D hos fylkeskommunen.

 

Til disse områder med anløp tilhørte også Grytåga,  jobbet der for Helgeland kraftlag ett halvt år og vel så det i 1994 da de moderniserte sin kraftstasjon i Grytåga.

Var da også innom Husvika i Vefsn.

Bodde da en eldre gubbe på ca. 80 år i Grytåga, må være død for lengst.

Helgeland kraftlag hadde maskinist på vakt kontinuerlig i Grytåga, gikk på skift.

Uansett, på Tjøtta og i Sandnessjøen er man på vidvanke hvis man skal innom Lomsdal Visten.

Særlig hvis man kommer fra sør.

Visten tilhører Vevelstad kommune som har Forvik som tettsted.

Tjøtta tilhører Alstahaug kommune som har Sandnessjøen som tettsted.

Lomsdalen tilhører Brønnøy kommune.

 

Men kommer en fra Mosjøen, drar via Sandnessjøen til Tjøtta og så til Visten kan en ta turen motsatt vei.

Fra Visten til Lomsdal og gå til Tosbotn eller Storbørja.

 

http://www.rutebok.no/nriiisstatictables/tables/ruter/t/18-167.htm

 

Men må da ha avtale om å bli hentet i Storbørja av skyssfolk med båt fra den andre side av Velfjord, hvis en ikke går til Tosbotn og venter på bussen.

Bussen stopper i Tosbotn - man skifter buss der fra den ene til en annen buss.

 

Tror bussen bare anløper to ganger daglig med tur / retur Mosjøen via Trofors.

Blir brukt som sykehusbuss for folk fra Brønnøysund og omegn.

Sjekk rutetabell jeg har linket til, da det er en del bussruter innen Velfjordområdet, bla. skolebussruter, men de ender ikke i Brønnøysund, Trofors eller Mosjøen.

Men går heller inn til / ut fra tettstedet Hommelstø i Velfjord.

 

Mulig turgåer kan høre med Magne Bakken også som eier Tosbotn camping.

 

http://www.tosbotn-camping.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg bør proviantering være gjort på forhånd.

 

I Tosbotn finnes ikke butikk, ble nedlagt ca. 94/95 var butikk to forskjellige steder der tidligere.

Skulle de ta omveien Tjøtta først - motsatt vei, finnes det en butikk på Tjøtta - Jørgensen tror jeg innehaver heter.

Kan hende du må ta ferje fra Forvik hvis du kommer fra sør - til Tjøtta for så å ta hurtigbåt til Visten.

Avhenger av tid på dagen du vil reise.

 

Nærmeste butikk for Tosbotn er Hommelstø - ett samvirkelag - Coop ca. 40km unna, motsatt vei Trofors er det 43km.

Trofors har jernbaneknutepunkt/stoppested.

 

Magne Bakken har campingplass i Tosbotn og er meget godt kjent der.

Vil tro han har noen tips og mulige kontakter som kan være verdt å høre på.

Selv har jeg en fritidsbolig like ved, men er på langt nær like godt kjent.

Selv om jeg har sporet slekta tilbake til ca. 1650 i området noe lengre ut. :D

 

http://velfjord.no/natur/turtips/lomsdal/lomsdal_visten_nasjonalpark.html

 

http://www.velfjord.no/

 

http://www.visithelgeland.com/?id=17753137

 

http://www.177.no/

 

http://www.turkarthelgeland.no/lomsdal-visten.5005528-234249.html

 

http://www.vevelstad.kommune.no/turistinfo

 

 

 

Litt kopiering:

 

Turmålet oppleves av mange som utfordrende og lite tilgjengelig. Derfor var vi spente i forkant av vår turdag der vi skulle gå tur-retur Lomsdalen på en dag. Det viste seg å være helt unødige bekymringer.

Hvordan komme seg enklest til Lomsdalen?

Kommer du langveis fra, anbefaler jeg å sjekke ut overnattinger i Velfjord. Nevernes er innfallsporten til nasjonalparken. Her finner du også kystkultursenteret Nevernes Havn med en egen utstilling dedikert Lomsdal-Visten. For å komme inn til Storbørja og Børjeøyra, som er turens startpunkt trenger du båt. (Kontakt Robert Storvik tlf. 90929374. Det er også mulig å leie båter hos Velfjordferie og Fjordholdt Feriehus i Hommelstø for turer inn til nasjonalparken.)

Allerede fra kaia kan man enkelt følge en tydelig opptråkket sti. Hele veien går man på høyre side av Lomselva. Terrenget er lettgått (bortsett fra en liten stigning opp Nordmarka - før Sæterdalen). Man kan vanskelig ta feil av stien, i hvert fall fram til det nedlagte småbruket i Strompdalen. Til Strompdalen bruker man ca. en og en halv time.

Strompdalen

I Strompdalen passer det fint å ta turens første rast. Stien går videre bak huset og bak Knut Strompdals tidligere botaniske hage. Ganske raskt vil du øyne Lomselva og Medheia - som er starten på Lomsdalen. Ikke lenge etterpå kommer du til den vakre Breivassforsen og Breivasselva, som du må krysse ved å gå over ei hengebro. Litt skummelt, syntes den kvinnelige delen av delegasjonen. Derfra går turen videre langs Lomselva. Her er det også lett terreng, med unntak av ei li delvis med steinrøys før du er oppe på Medheia.

Medheia i Lomsdalen

Fra Medheia til Lomsdalen tar det ca 1 time å gå hele veien i flatt og svært lettgått terreng. Her er ikke stien like tydelig, men hele veien viser rader av merkesteiner tydelig vei mot den endelige destinasjonen. Når du hører fossebrus, anbefales det på det sterkeste å ta en liten avstikker fra stien for å se den mektige Medheifossen. I mine øyne var nettopp denne fossen høydepunktet på turen.

Herfra er det ikke langt inn til gården i Lomsdalen. Etter 30 minutter kommer du til en privateid hytte med en koselig bålplass. Her passer det utmerket å lage seg middag før man tar på tur hjemover. Fra hytta er det bare 10 minutter inn til det som engang var gårdsbruket i Lomsdal.

Om turen

På grunn av utallige motiver som bare skrek etter å bli fotografert brukte vi over 4 timer inn til Lomsdalen. På hjemturen pakket vi derfor ned fotografiapparatet, skrudde opp tempoet et par hakk og brukte bare drøye 3 timer hjem. Totalt kan det være greit å ha 8-9 timer på en turdag til Lomsdalen. Man må ha tid til å ta innover seg alle vakre inntrykk. Etter min mening er naturen som aller vakrest om høsten. Denne turen tok vi i slutten av september - like før elgjakta begynte.

 

http://velfjord.no/natur/turtips/lomsdal/lomsdal_visten_nasjonalpark.html

 

Info om turen

Lomsdal-Visten Nasjonalpark

Tidsbruk: 8 timer totalt
Startsted båt: Nevernes
Startsted gåtur: Storbørja
Lengde: ca. 20 km. tur-retur

 

Som jeg nevnte i tidligere innlegg:

 

Start med båtskyss fra Nevernes - til Storbørja. korteste vei inn til området.

Robert Storvik er nevnt med tlf.  90929374

Ta en tlf. til ham og du får mere info vil jeg tro.

Skader aldri og ha pratet med lokale folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette området er så kupert at rutevalgene er utallige, men  vil foreslå følgende rute: 

 

Ta toget til Trofors, deretter taxi til Stavassdalen. Det går også an å gå dit, blir noen km langs grusvei, så sti fram til Stavassgården. Der går det an å overnatte, se www.stavassdalen.no/. Det er også mulighet å overnatte ved Stavassetra litt lengre inn i dalen. 

 

Gå inn Stavassdalen, rundt Kvitfjellet, gjennom Velfjordskardet til Lomsdalen. 

 

Fra Lomsdalen forbi Breivatnan, Bjørnstokken til Tosbotn. Her er det høvelig med en topptur på Breivasstinden hvis det frister.

 

Buss tilbake til Trofors.

 

Denne ruta er forholdsvis snill, tipper noe over 5 mil, med ei uke har man god tid og kan ta endel avstikkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått mye i området Visten Lomsdal men har bolig i Tosbotn:

 

http://www.fjellforum.no/topic/35284-tosbotn/

 

Var innom 16 Mai, og skal dit igjen i løpet av uka.

Blir der mye av sommeren og høsten grunnet restaurering av bolig.

 

Litt annet om samme område:

 

Sjøbergmarsjen

 

http://www.sjobergmarsjen.com/

 

Informasjonshefte om Kaptein Birger Sjøberg og marsjens historie

 

Bor i Brønnøysund så jeg er lokalkjent for å si det slik, og langt over de 50 år det gjelder alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en flott overraskelse på formiddagen, mange svært utfyllende svar her! Veldig kjekt med all informasjonen rundt videre transport og kontaktpersoner i området. Også svært flott med disse utfyllende beskrivelsene, da kartene for meg virker litt uoversiktlige. Jeg får inntrykk av at Trofors - Tosbotn kanskje er enkleste og beste alternativ om man ikke skal pese avgårde? Da virker det som man slipper unna mange bytter med buss/ferje osv, stemmer det? Som #qwer993 er inne på, er det fint å ha litt tid til overs når man har med fruen på tur.

 

Holder det forresten med Vistfjellan-kartet fra Norge-serien? For det finnes vel ikke noen form for turkart over området? På veien skjønner jeg at Stavassdalen kan være en fin første camp før man vandrer opp Eiterådalen og runder Kvitfjellet. Hvordan ville det eventuelt være å komme seg opp på "platået" fra Litlskardet/Litlskardvatnet retning Henriksvatnet? Ruten til Stark virker også svært fin. Er det noen spesiell grunn til at ingen anbefaler å først busse til Tosbotn og ende opp på Trofors, altså ta ruten andre veien? Får nesten inntrykk av at man burde bodd i denne parken en måned eller så for å yte den tilstrekkelig med den respekten den fortjener. Til tross for at den kalles "Det gjemte landet", synes den virker oppsiktsvekkende lett tilgjengelig med offentlig kommunikasjon, kan jo bare sammenligne med Femundsmarka. Til tross for at reiseveien bare er en brøkdel i avstand, er det nok ikke så mye som skiller i reisetid med offentlig kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også litt spennende med berggrunnen i dette området. Hvordan grunnfjellet påvirker vannstanden i vassdrag, antagelig i motsetning til hva som antagelig skjer i Saltfjellet med kalkgrunnen der. Fossefall er forøvrig høyaktuelt, da disse gjerne gir spektakulære skuer og gode naturopplevelser. Hvordan er det forøvrig med fiske i disse områdene? Grunnfjell tilsier da ihvertfall at vi kan finne klart fjellvann med gode laksefiskforhold, stemmer dette? Finnes det noen samling av fiskekort på denne ruten? Er ikke livsnødvendig, men hadde jo vært hyggelig å kunne ta med seg en stang og en markboks eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, rutebåten innover Visten går vel fra Tjøtta... :-)

 

Det har kommet fram mye fornuftig informasjon i tråden, bl.a. om terrengforholdene, men ingen grunn til å la seg avskrekke. Et forslag er å hoppe av toget på Trofors stasjon, kommunesenteret i Grane kommune, der du kan gjøre diverse innkjøp bare noen titalls meter fra perrongen. Taxi langs grusvei noen km til den ubebodde Stavassdalen. Den gamle Stavassgården ble restaurert for noen år siden, og her er det også overnattingsmuligheter om dere ønsker en "myk start" på turen - under tak.

 

Det var ikke meningen å skremme noen, bare å opplyse om at det er tøffere forhold enn vanlig. Har man nok tid går det bra. Jeg hadde litt uflaks med været sist og håper å få tatt turen tilbake enten i år eller neste år. 

Kan du opplyse oss som ikke er fra Helgeland hva en taxitur som skissert her vil koste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å skremme noen, bare å opplyse om at det er tøffere forhold enn vanlig. Har man nok tid går det bra. Jeg hadde litt uflaks med været sist og håper å få tatt turen tilbake enten i år eller neste år. 

Kan du opplyse oss som ikke er fra Helgeland hva en taxitur som skissert her vil koste? 

Og hva koster en busstur mellom Tosbotn og Trofors? Har skjønt det tar 45 min, men har problemer med å finne ut av sonene. Er i og for seg antagelig lurt å opplyse/"skremme" litt om dette, da vi sikkert er flere naive østlendinger som er vant til pannekaketerreng og forventer det samme der oppe, til tross for alle høydekurvene.

 

Mosjøen-Tosbotn er en flott tur som jeg gikk for noen år siden etter å ha lest Marius Nergård Pettersen sin bok. Tok toget til Mosjøen, gikk til Tosbotn og tok buss Tosbotn-Mosjøen. Brukte 5 dager på turen som var tyngre enn både Børgefjell og Hardangervidda, bla fordi det er ikke mulig å lese ut alle hindringer av 1:50000-kartet.

Har selv bestilt denne boka fra biblioteket og venter i spenning på inspirasjonen denne sikkert gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å skremme noen, bare å opplyse om at det er tøffere forhold enn vanlig. Har man nok tid går det bra. Jeg hadde litt uflaks med været sist og håper å få tatt turen tilbake enten i år eller neste år. 

Kan du opplyse oss som ikke er fra Helgeland hva en taxitur som skissert her vil koste? 

 

Skal ikke uttale meg for sikkert om priser, men i alle fall er det 11 km langs grusvei fra Trofors stasjon til snuplassen i Stavassdalen (5,5 km til Stavassveiens begynnelse). God skilting i dette krysset som viser vei mot Stavassdalen, og umulig å ta feil. Kan jo være grei oppvarming å gå denne strekningen gjennom granskogen, om man ikke har for mye tidspress. Veien er svært lite trafikkert.

 

Fra snuplassen / p-plassen  i Stavassdalen er det hengebru over elva, og deretter et par hundre m til den tidligere nevnte Stavassgården. Grei sti videre innover mot Stavatnet. Ganske nøyaktig på kommunegrensen mellom Grane og Vefsn, et stykke inne i dalføret, ligger for øvrig Stavassetra. Her står det ei lita koie som er ulåst og av helt kurant standard. Vedovn og gassaparat finnes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvordan ville det eventuelt være å komme seg opp på "platået" fra Litlskardet/Litlskardvatnet retning Henriksvatnet?

Et veldig godt spørsmål. Først og fremst - Velfjordskardelva vet jeg ved selvsyn kan ha høy vannføring og være vanskelig å krysse. Er litt usikker på om det er blitt bygget bru over denne, men jeg tviler. Korriger meg gjerne. Hvis elva ikke lar seg passere må du nok ta den litt kjipe veien nedover mot Eiterådalen (Neversletta), der det er bru. Det er likevel ikke snakk om mer enn noen få km ekstra trasking i skogsterreng. Litlskardvatnet ligger for øvrig idyllisk til under Litlskardtinden.

 

Så til spørsmålet ditt - det mest logiske og korteste er nok å gå på sørsida av vatnet (over, eller i nærheten av Vegskardtinden - en temmelig avrundet fjelltopp med noe bratte sider). Men der har jeg aldri gått selv, og kan ikke uttale meg. Derimot har jeg gått den såkalte Sirijordaksla på nordsida av vatnet. Dette er greit terreng, selv om du blir presset skikkelig opp i høyden (like sør for fjelltoppen Vistkjerringa, og videre nedover fjellryggen i vest).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig godt spørsmål. Først og fremst - Velfjordskardelva vet jeg ved selvsyn kan ha høy vannføring og være vanskelig å krysse. Er litt usikker på om det er blitt bygget bru over denne, men jeg tviler. Korriger meg gjerne. Hvis elva ikke lar seg passere må du nok ta den litt kjipe veien nedover mot Eiterådalen (Neversletta), der det er bru. Det er likevel ikke snakk om mer enn noen få km ekstra trasking i skogsterreng. Litlskardvatnet ligger for øvrig idyllisk til under Litlskardtinden.

 

Så til spørsmålet ditt - det mest logiske og korteste er nok å gå på sørsida av vatnet (over, eller i nærheten av Vegskardtinden - en temmelig avrundet fjelltopp med noe bratte sider). Men der har jeg aldri gått selv, og kan ikke uttale meg. Derimot har jeg gått den såkalte Sirijordaksla på nordsida av vatnet. Dette er greit terreng, selv om du blir presset skikkelig opp i høyden (like sør for fjelltoppen Vistkjerringa, og videre nedover fjellryggen i vest).

Akkurat, tror jeg har lest noe om at Vistkjerringa også kanskje kan være verdt et besøk? Ser jo, som du sier, ut som man blir presset opp i høyden uansett om man går opp Vegskardtinden eller Sirijordaksla.

 

Slik jeg ser det, blir derimot fordelen at resten av veien ned til Lomsdalen ser ganske grei ut, bortsett fra elvekryssinger (Ihvertfall på kartet). Hvordan er det så med broer over elvene nede i Lomsdalen? Tenker da på Nedre Grunnvasselva, Henrikdalselva og Lomsdalselva. Ser det er en god del litt større elver mellom Eiterådalen/Neversletta og Lomsdalen. Slik jeg leser kartet, er dette det mest krevende partiet i løpet av ruta når det kommer til elvekryssing. Noen steder som egner seg bedre enn andre? Finnes det broer her i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode tips her. Et alternativ fra Stavassgården er å gå inn Feitskardet.

rute.jpg

Jeg syns kanskje at Lomsdalen er "litt oppskrytt" i forhold til de mer fjerntliggende delene av Nasjonalparken. Men mitt (nåværende) syn på dette er nok farget av at jeg har vært der inne noen ganger og liker meg best litt opp i høyden.

Du kan lese om den turen med ruten over - her http://kjiver.no/Elgvidda09.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode tips her. Et alternativ fra Stavassgården er å gå inn Feitskardet.

rute.jpg

Jeg syns kanskje at Lomsdalen er "litt oppskrytt" i forhold til de mer fjerntliggende delene av Nasjonalparken. Men mitt (nåværende) syn på dette er nok farget av at jeg har vært der inne noen ganger og liker meg best litt opp i høyden.

Du kan lese om den turen med ruten over - her http://kjiver.no/Elgvidda09.htm

Det var også et godt alternativ, dette korter vel av turen noe. Disse fjerntliggende delene blir vel kanskje litt vanskelig tilgjengelig på en uke? Nettopp slike bilder som du har der, er grunnen til at LV frister. Må da være fantastisk å veksle mellom barskog, bjørkeskog og høyfjell for så å avslutte med hav mens man lar resten av verden ta seg en bolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.