Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av liggeunderlag til vinteren?


TonjeJ

Anbefalte innlegg

Hei, er ikke så kjent med hva liggeunderlag som er bra. Fikk et i gave, et Therm-a-rest Ridgerest med varmereflekterende aluminiumsmateriale, men har lest at dette er hovedsakelig 3 sesongs liggeunderlag. Skal på hundekjøringsskole og da blir det å være mye på fjellet (Rundt Valdres for det meste.) Er en person som ofte fryser lett, og har ikke råd til alt for dyrt utstyr. Så jeg lurer litt på hva dere bruker om vinteren, og hva dere eventuelt kan anbefale? : )

 

MVH Tonje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vinterstid er det ikke blitt helt uvanlig å bruke to liggeunderlag. Det blir varmere og du kan unne deg komforten et oppblåsbart underlag gir uten at du er ute å seiler sikkerhetsmessig ved punktering. 
Behold det du har og suppler med et oppblåsbart som du legger på toppen du så blir dette bare knall.
Både Thermarest, Exped og Mamut/Ajungilak og helt sikkert flere har sine fornøyde brukere og oppblåsbare underlag som spriker både i vekt, pris og hardførhet (Umulig å få alle tre optimale)
Selv trives jeg meget godt på et ekstra bredt exped-underlag av den solide og "tunge" sorten som er fyllt med dun og blir 9cm tykt når det er blåst opp. Bruker stoltrekk til dette og får da på dagtid en meget komfortabel lenestol med 18cm dun under baken. Virkelig en luksus på tur. Ved bålet bruker du selvsagt det underlaget du allerede har. Oppblåsbare underlag og gnister fra bål er jo en litt uheldig kombinasjon.
Vil du ikke ha oppblåsbart er ikke et reinskinn oppå underlaget å forakte heller!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ståle sier så er to eller tre vanlige underlag en god løsning for å holde varmen på vinteren. Dette er en billig og grei løsning og du kan klare deg i mange år med noen billige underlag og så supplere eller bytte ut etter hvert. Oppblåsbart er veldig komfortabelt, men isolasjonsmessig går det helg greit uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med feltsengen til Thermarest, for du kommer opp fra bakken. Fungerte bra i telt på snø. Jeg bruker i tillegg et Thermarest underlag på senga. Fantastisk godt å sove med denne feltsenga som ikke er så høy at det er fare for velting slik det er på en del høye feltsenger.

post-12032-0-03032400-1432641273_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ridgeresten du har er et utmerket liggeunderlag, det er ikke nødvendig å bytte det ut med et bamse - ridgeresten er både lettere i vekt og har en smule bedre liggekomfort på grunn av mønsteret. Men som alle andre her forteller, du må supplere med ett liggeunderlag til. og det kan koste fra 50-3000 kr, alt etter hva du vil ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersiden av soveposen (ev. den delen som er ned mot liggeunderlaget) Har omtrent ingen effekt når du ligger på den, og klemmer fyllet flatt - derfor trenger du to underlag. Noen elsker jervenduken og vil ikke sove ute uten den. Selv svetter jeg tydeligvis altfor mye, da jeg greier å lage vanndam inne i duken uansett hvor kaldt/varmt/tørt det er ute... (og dermed blir veldig kald.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.