Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring så langt med hjemmelagede turmåltider


Lindap

Anbefalte innlegg

Siste langhelg fikk vi testet 2 av mine hjemmelagde, tørkede turretter. Den første var blomkålsuppe. Jeg hadde tørket blomkålpuree på et brett og tatt med revet i store stykker. Dette løste dårlig opp. Neste gang skal jeg pulverisere det. Skinken som jeg tørket i skiver og tok med i 2-3 cm store skiver, krevde en del tygging. Ellers var smaken ganske allreit. Øvrige ingredienser var purreløk og melkepulver, samt krydder. Parmesanost ble tilsatt tilstede.

Neste rett var pasta med tomatsaus. Sausen var tørket på brett og tatt med i sin helhet, sammenbrettet. Dette løste opp uten problemet. Andre ingredienser var 5 min pasta, tørkede sjampignonger, cherrietomater og kjøttdeig, samt krydder og chilipepper. Min mann var veldig fornøyd med retten og sa at det smakte som hjemmelaget mat.

Neste helg prøver vi ut de andre rettene, moussaka vha potetmos og couscous med brokkoli og mer.

De neste ukene blir det mer produksjon av de mest vellykkede rettene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan tørka du moussaka? Lagde du alt ferdig og tørka? 

Jeg har lagd indisk og italiensk gryte fra sånn ferdigpose og tørka det og det funka bra, men greit med flere ideer :)

Jeg har skjært eggplantene i skriver og kokt til de var ferdige. Det ble sprøre flakk. Tilsatt tørket karbonadedeig. Ellers brukt vanlig potetmos fra butikken. Tilsatt mye moussakakrydder, salt og pepper. Resultatet er ikke smakt på enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på at jeg også har laget chili con carne. Brukt salatbønner, malt dem i kjøkkenmaskin og tørket. Tørket hakkede tomat og karbonadedeig. Tilsatt chili con carbekrydder. Tilsatt noen grønnsaker. Skal serveres slik eller med ris eller tortilla. Må også testes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte smaker turmat ikke like bra hjemme som på tur. Gjelder også for Real. Men vi tar med en ekstra pose i tilfellet retten blir helt mislykket.

 

Turmat fenomenet er jo velkjent, men i motsatt fortegn er det kanskje spesiellt REAL som feiler på kjøkkenet... :D

 

Tenkte mer på at teknikken fungerer som tenkt før man pakker sekken;

  • Jeg hadde tørket blomkålpuree på et brett og tatt med revet i store stykker. Dette løste dårlig opp. Neste gang skal jeg pulverisere det.
  • Skinken som jeg tørket i skiver og tok med i 2-3 cm store skiver, krevde en del tygging.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Real hjemme er en nedtur ja ;)

 

Men Real på kontoret kan funke! Jeg har en kollega som har skuffen full av Real som han bruker som overtidsmat. Når det eneste man har av kjøkkenutstyr er en kaffeautomat som kan pumpe ut glovarmt vann så fungerer Real overraskende bra på sene overtidskvelder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje prøvd Real verken heime eller på kontoret. Men eg veit av erfaring at det er ordentleg stusseleg mat på tur. Men min eigen mat smakar spesielt godt når andre sitt og pirkar nedi Real-posane sine ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje prøvd Real verken heime eller på kontoret. Men eg veit av erfaring at det er ordentleg stusseleg mat på tur. Men min eigen mat smakar spesielt godt når andre sitt og pirkar nedi Real-posane sine ;)

 

Real smaker spesielt godt når man ser alle kiloene ferskvarer andre må bære på    ;)

 

 

 

Hvor langt må man gå før Real turmat blir godt?

 

Måles vel i timer, ikke kilometer;

Over 2 timer kanskje    :thumbsup:

 

 

 

 

Mulig jeg er den eneste som faktisk synes det smaker helt ok av Real (de jeg har smakt hittil, med unntak av Lapskaus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Real smaker spesielt godt når man ser alle kiloene ferskvarer andre må bære på    ;)

 

 

 

 

Måles vel i timer, ikke kilometer;

Over 2 timer kanskje    :thumbsup:

 

 

 

 

Mulig jeg er den eneste som faktisk synes det smaker helt ok av Real (de jeg har smakt hittil, med unntak av Lapskaus)

Gått mye lengre enn dette uten å ha den store gleden.

 

Real har smakt greit de første gangene jeg har spist en variant, selv om det ikke var sånn kjempegodt, men jeg går så fort lei. Personlig skulle jeg ønske Real hadde mindre smak. De burde lære av pizza grandiosa. Den har så lite smak at man aldri går lei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese om forsøkene, blir nødt til å finne på ett eller annet - om ikke annet så for moro skyld.

 

 

Gått mye lengre enn dette uten å ha den store gleden.

 

Real har smakt greit de første gangene jeg har spist en variant, selv om det ikke var sånn kjempegodt, men jeg går så fort lei. Personlig skulle jeg ønske Real hadde mindre smak. De burde lære av pizza grandiosa. Den har så lite smak at man aldri går lei.

 

Vrimmel, du trenger profesjonell hjelp (og en forsiktig innføring til god mat).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese om forsøkene, blir nødt til å finne på ett eller annet - om ikke annet så for moro skyld.

 

 

 

Vrimmel, du trenger profesjonell hjelp (og en forsiktig innføring til god mat).

Real turmat er ikke akkurat det jeg vil kalle god mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld og i kveld ble det produksjon av blomkålsuppe versjon 2, paella, grønnkålstappe, kylling curry og Fu yong hai, pluss en ny porsjon pasta med tomatsaus.

Dette er første gang jeg tester ut tørking av kyllingkjøtt. Jeg har fått tips om at det blir vellykket. Jeg har tørrstekt dem på forhånd, som ved karbonadedeig. Jeg har en følelse av at jeg bruker mye mer grønnsaker per porsjon enn Real gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Real smaker spesielt godt når man ser alle kiloene ferskvarer andre må bære på    ;)

 

 

 

 

Måles vel i timer, ikke kilometer;

Over 2 timer kanskje    :thumbsup:

 

 

 

 

Mulig jeg er den eneste som faktisk synes det smaker helt ok av Real (de jeg har smakt hittil, med unntak av Lapskaus)

Neida, jeg synes de er helt ok :)

Stort sett er jeg på tur i mere enn 6 timer når jeg er i fjellet, og real smaker like nydelig i kveldinga, hver gang :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Real smaker spesielt godt når man ser alle kiloene ferskvarer andre må bære på    ;)

 

 

 

 

Måles vel i timer, ikke kilometer;

Over 2 timer kanskje    :thumbsup:

 

 

 

 

Mulig jeg er den eneste som faktisk synes det smaker helt ok av Real (de jeg har smakt hittil, med unntak av Lapskaus)

Hva er galt med Real Lapskaus?

Den er en av mine favoritter, synes de fleste rettene er ok og bedre enn de konkurrentene jeg har prøvd.

Liker dårlig at de har redusert innholdet i posene, kunne ofte trengt litt større porsjoner.

Vi hadde en tråd om dette i fjor og flere av oss sendte klager til Drytech.

Spurte i min klage om muligheten til å kjøpe de militære utgaven, men fikk ikke svar på det.

 

Og Lindap, dette er ikke et forsøk på å ødelegge tråden din.

Fortsett med dine eksperimenter og å fortelle oss om resultatene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med Real Lapskaus?

Den er en av mine favoritter, synes de fleste rettene er ok og bedre enn de konkurrentene jeg har prøvd.

.....

Bra vi er forskjellige   :thumbsup: 

 

Jeg synes den var kjip. Rar-ish smak som minnet om at det var harskt. Og med det mener jeg det som faktisk smakte noe - var litt som å ha i seg harskt varmt vann. Pakka mi var hel (ikke gått hull på den) og den hadde flere år igjen før den gikk ut på dato).

Storfegryta synes jeg er veldig bra. Heldigvis kjøpte jeg én pakke lapskaus og 30 pakker storfegryte....puh :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rar-ish smak som minnet om at det var harskt.

 

Da er det to av oss.

 

@Vrimmel; kommentaren/spøken min gikk på at du sa noe positivt om Pizza Grandioza, derav uthevelsen. Tenkte ikke på det da, men alt av Real Turmat er langt bedre enn oppvarmede pappstykker. Så om du mot formodning skulle lide av Pizza Grandiosa, så ville RT være en del av avvenningen :)

 

Og, for å spore tråden tilbake, hjemmelaget turmat er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mye heller en pose Real lapskaus eller storfegryte enn å sette tennene i en grandis. Har absolutt ingen problemer med å nyte Real turmat på tur. Men enig med Grimner og andre i at hjemmelaget turmat vinner. Etter at jeg lærte meg å tørke kjøtt i varmluftsovn, er tørket finnbiff (først stekt, så tørket) og Toro stroganoff gryte pluss litt ris blitt en favoritt.

 

Fikk forøvrig et tips her på forumet tidligere at Speider-Sport selger Forsvarets varianter av Real (800 kcal). https://speider-sport.no/real-turmat-800-kcal.html

Koster kr 129,- pr pk. Jeg forsøkte å bestille tidligere i vår, men da var de utsolgt. Forhåpentligvis tilgjengelig igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra padletur, der spiste vi turmatens store overraskelse: taco bønnerett. Jeg trodde det var chili con carne, men så på posen at jeg hadde brukt tacokrydder. Den retten smakte kjempegodt og her er oppskriften til 2 personer:

- salatbønner fra 1 boks, lekket ut og purert

- tomater, husker ikke hvor mye

- 1 paprika

- fennikel

- vårløk

- sjampignonger

- tacokrydder

- 300 gr stekt karbonadedeig i små biter

- buljongpulver

- en pose potetmos

Jeg har tørket alle ingredienser hver for seg. Tacokrydderne var hjemmelaget. Potetmosen kjente vi kke igjen på smaken, men den ga litt ekstra fylde. Hele retten løste seg lett opp i gryten med vann. Retten hadde substans av babymat, men grønnsakene og kjøttdeigen ga litt bite.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen rett som vi prøvde ut var mousaka. Smaken av mousaka var der, men den hadde en merkelig bittersmak. Jeg mistenker at det er skallet til auberginene. Til neste forsøk skal jeg skrelle dem. Det tok litt tid før bitene som var kokt på forhånd ble myke, men de ble det. Neste gang skal jeg ha mindre store biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, leser mye bra i denne tråden, men savner et lurt sted å samle oppskriftene som kommer frem (er de jeg er aller mest interessert i).

Klarer vi å skille ut en tråd som kun har oppskrifter, eller en annen lur løsning på å samle oppskrifter på turmat?

 

Jeg er en av de som mener at real er helt greit det, men er utrolig lei det, og mener at det er mye hyggeligere å lage mat i en stor gryte hvis man er flere på tur.

 

Jeg er stor tilhenger av god mat på tur, og skal prøve å bli en bidragsyter til oppskriftene, men trenger litt mer erfaring på tørkingen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.