Gå til innhold
  • Bli medlem

valg av lavvo


spacehawk

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal gå til innkjøp av lavvo. Den vil bli brukt ved hytte, men også på turer 1-2 timers gange i fjellet. Fra 4-8 personer (voksne og barn). Tenker i utgangspunktet størrelse 8-10 pers. men vurderer også 12-14. Primært bruk vår, sommer og høst. Jeg skal ikke bruke 10 000 på lavvo (enda :-) ) så tentipi er uaktuelt.

Valgene står mellom helsports billige varianter, men disse har ikke mulighet for innertelt. Evt Varanger siden den har mulighet for innertelt. Men trenger jeg dette?

Et annet alternativ er bison tindra eller tundra. Tindra er rimelig og stor, men har ikke camp-inngang. Tundra har bomullsduk og er billig. Men veier tett på 19 kg i størrelse 8..

Det jeg trenger hjelp til å vurdere opp mot hverandre er innertelt eller ikke, camp eller vanlig lavvo og bomull eller polyester? Er 10 kg ekstra vekt verdt komforten av bomullslavvo? Innspill??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har denne: http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/lavvo/helsport-lavvo-finnmark

Bunnduken er fastmontert mens innerteltet kan tas av. 6-8 pers. 

Anbefales på det varmeste. 

 

Bunnduk er sikkert ikke nødvendig, men jeg synes det er praktisk. Mindre mygg opp fra bakken. Og tørt inne uansett underlag.  

 

Innerteltet er nesten ikke brukt. Men det er mye siden Finnmark lavvoen har gode myggnettinger i dørene og bunnduk. 

Kjøper du en lavvo uten bunnduk ville jeg vurdert innertelt av grunner nevnt over.  

 

Jeg skulle ønske at bunnduken kunne tas av i min lavvo (vinterbruk). 

 

Bomull har jeg ingen erfaring med, men høres tungt ut.. 

 

Utfordringen med en stor lavvo er å finne flat nok leirplass til å få strekt duken. Ellers mister du mye areal i forhold til soveplasser. 

 

Helsport Varanger leveres vel uten bunnduk og innertelt så du kan jo supplere etterhvert hvis du savner det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne: http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/lavvo/helsport-lavvo-finnmark

Bunnduken er fastmontert mens innerteltet kan tas av. 6-8 pers.

Anbefales på det varmeste.

Bunnduk er sikkert ikke nødvendig, men jeg synes det er praktisk. Mindre mygg opp fra bakken. Og tørt inne uansett underlag.

Innerteltet er nesten ikke brukt. Men det er mye siden Finnmark lavvoen har gode myggnettinger i dørene og bunnduk.

Kjøper du en lavvo uten bunnduk ville jeg vurdert innertelt av grunner nevnt over.

Jeg skulle ønske at bunnduken kunne tas av i min lavvo (vinterbruk)

Bomull har jeg ingen erfaring med, men høres tungt ut..

Utfordringen med en stor lavvo er å finne flat nok leirplass til å få strekt duken. Ellers mister du mye areal i forhold til soveplasser.

Helsport Varanger leveres vel uten bunnduk og innertelt så du kan jo supplere etterhvert hvis du savner det.

Hvorfor ta av bunnduk når det er vinter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne: http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/lavvo/helsport-lavvo-finnmark

Bunnduken er fastmontert mens innerteltet kan tas av. 6-8 pers. 

Anbefales på det varmeste. 

 

Bunnduk er sikkert ikke nødvendig, men jeg synes det er praktisk. Mindre mygg opp fra bakken. Og tørt inne uansett underlag.  

 

Innerteltet er nesten ikke brukt. Men det er mye siden Finnmark lavvoen har gode myggnettinger i dørene og bunnduk. 

Kjøper du en lavvo uten bunnduk ville jeg vurdert innertelt av grunner nevnt over.  

 

Jeg skulle ønske at bunnduken kunne tas av i min lavvo (vinterbruk). 

 

Bomull har jeg ingen erfaring med, men høres tungt ut.. 

 

Utfordringen med en stor lavvo er å finne flat nok leirplass til å få strekt duken. Ellers mister du mye areal i forhold til soveplasser. 

 

Helsport Varanger leveres vel uten bunnduk og innertelt så du kan jo supplere etterhvert hvis du savner det.

 

Selv om den ikke er så mye brukt så må jeg si at jeg liker Finnmark selv. Halve bunnduken på min kan jo løsnes å brettes bort i fall man vi ha bål eller lage kuldegrop/sitteplass om vintern. Lav høyde gjør den fort varm og mulig for en stakkar å slå den opp åleine.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ta av bunnduk når det er vinter? :)

I bunnduken er det en luke i midten som kan brettes vekk ved fyring (ca 1X1m hvis jeg ikke husker helt feil). 

Jeg synes den godt kunne vært større. Dermed slipper du å være redd for duken under fyringen. 

 

Kondensen renner ned på duken og samler seg i dammer. Bedre hvis den hadde havnet rett på bakken. 

Dette blir et større problem når bunnduken (og lavvoen) ikke er strukket helt ut.

Bunnduken gjør det nemlig litt vanskeligere å få strekt duken skikkelig.  

 

Dette er ikke noe problem under oppsett på plenen, men har blitt et diskusjonstema på mine turer.

Flatt underlag, ja takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en slik en Bergans Wiglo? Får ganske mye skryt her inne og den store har muligheter for fyring. Tåler visst endel vind, du får utnyttet gulvarealet skikkelig og koster ikke en hel månedslønn. Begynt å poppe opp ganske billig og tilnærmet ubrukt på finn.no også, om du er litt tålmodig. Veier riktignok 12 kg med alt, inkludert innertelt, plugger osv, men det blir det vel med en diger lavvo også. Vekt er vel ikke akkurat førsteprioritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vinteren foretrekker jeg telt uten bunn. Jeg vil også slå et slag for bomullsteltet om vinteren fordi det ikke er så tett som de syntetiske teltene. Snowtrekker-teltene regnes som et av de beste og letteste vinterteltene som man kan fyre med vedovn i. Min modell har soveplass til 3, og det er full ståhøyde. Vekt 10 kg.

post-12032-0-49926700-1432052796_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan er Varanger (helsport) sin? Ser den selges på xxl i en modell som har "tunnel" inngang. Er dette praktisk eller bare en byrde? Tenkte på 8-10 manns lavvo til 3 personer og en liten på 4 ben:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er Varanger (helsport) sin? Ser den selges på xxl i en modell som har "tunnel" inngang. Er dette praktisk eller bare en byrde? Tenkte på 8-10 manns lavvo til 3 personer og en liten på 4 ben:)

Dette rekker mer enn vel. Vi har hatt 12 unger sovende i en slik :-)

Modellen med liten tunnel er praktisk når det regner: Du slipper leire inne i teltet ved inngangen; leiren blir rett utenfor. Jeg har en Tentipi uten tunnel (absurd); vi kjøpte til en absurd senere, og bruker den med glede. Altså ikke nødvendig, men praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette rekker mer enn vel. Vi har hatt 12 unger sovende i en slik :-)

Modellen med liten tunnel er praktisk når det regner: Du slipper leire inne i teltet ved inngangen; leiren blir rett utenfor. Jeg har en Tentipi uten tunnel (absurd); vi kjøpte til en absurd senere, og bruker den med glede. Altså ikke nødvendig, men praktisk.

Absurd er autocorrect av absid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Supert! Da vet jeg det. Tenkte kanskje deg ble litt tungvint å komme seg inn og ut av lavvoen med den. *Krypefølelse*

 

Hei, har du vurdert Helsport sin Varanger Dome?

 

Fås i to størrelser 4-6 og 8-10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.