Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode grunner til å IKKE velge Hilleberg Kaitum?


Turjenta

Anbefalte innlegg

De evige telt-spørsmål...

 

Jeg jakter på et litt romslig telt som tåler fire sesonger og er mulig å bære med seg. God plass i fortelt og lite kondens som gir våt fotende. Har sett på en haug muligheter og har nesten landa på Kaitum. Så nå vil jeg bare høre motargumentene mot akkurat det, - før jeg eventuelt kjøper det.

 

Så kjør på: hva er dårlig, eller i allefall mindre bra, med Hilleberg Kaitum GT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes ikke noe bedre alt i et løsning enn Kaitum, så jeg kan ikke hjelpe deg der ;)

Det er noe tungt for å være 3 sesongs, og lett for å være et 4 sesongs.

Det beste er selvfølgelig 2 telt, men skal du ha absolutt alt i et så tror jeg du har funnet det rette teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mange du har tenkt å dra på tur med, men Kaitum er et relativt tungt telt sammenlignet med hva man ellers kan få tak i. Hvis du ikke er en lang person så trenger du ikke nødvendigvis rette endevegger. Det er mer komfortabelt, men det legger også på vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikten är väl det stora minus här.

Kaitum är ju bombsäkert alternativ, men i stort sett alla som går på normala turer (inte expeditioner) klarar sig med ett något mindre robust tält, av Hillebergs for exempel ett Nallo som är gott fungerande även på vinterturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom Kaitum og Nallo, er at Kaitum har rette endeveggar i innerteltet. For oss som har føttene langt frå hovudet betyr dette at soveposen held seg tørr i begge endar. Nallo og alle andre telt med skråvegg i innerteltet, er dårlege kompromiss kun for å spare vekt.

Når trådstarter skal ha eit heilåsrtelt utan kondensproblem, er Kaitum langt overlegen Nallo. Sjølv førtidspensjonerte eg eit Nammatj for mange år sidan nettopp på grunn av at skråveggen gav alt for liten liggelengde, særleg vintertid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.