Gå til innhold
  • Bli medlem

Bo på fjellet


andsto

Anbefalte innlegg

Hei

 

Først av alt; imorgen er det 17. mai. Gratulere til alle med dagen som kommer.

 

 

Jeg har i noen år hatt en liten fantasi om å bo på fjellet, men aldri gjort noe med det. Men nå er det slik at man blir ikke yngre, og med det har jeg og min fru begynt å leke med tanken litt mer seriøst enn tidligere.

 

Men det er jo et lite hinder; Hva kan man gjøre for inntekt?

 

Jeg kan jo starte med å luke ut forslagene som jeg forestiller meg kommer. NAV, blogg, utrolige "bli rik hjemmefra"-jobber, fotografi etc er uaktuelt da jeg ikke anser dette som realistiske inntektkilder for oss.

 

Vi har ingen mål om å tjene oss rik, men rett og slett "overleve" økonomisk. En inntekt som vil dekke de få utgiftene vi vil ha + noen kroner ekstra.

 

Er det noen som har vært innom samme tanken eller rett og slett bare har forslag om hva man kan gjøre for å få en inntekt?

 

Her mottas alle forslag med stor takk. 

 

 

A

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer jo an på hva en mener med å bo på fjellet. Er jo mange som sier de er på fjellet når de er på Geilo, og da blir mulighetene mange. Tenker du på en liten hytte på Hardangervidda blir det fort litt vanskeligere. Med tanke på jobb er det også helt avhengig av hva en har jobbet med tidligere, har utdanning til eller generelt har kunnskap/evner som. 

 

Noen generelle jobber på fjellet er innen turisme som guider, vertskap eller tjenestetilbyder. Strøjobber for SNO/fjellstyre/Fjelltjenesten (avhengig av hvor i landet) er mulig. Det kan være vedlikehold av bygninger, kjøring av ved, tømming av utedo, osv. Turistanlegg i nærheten av fjellområder har ofte deltidsjobber/sesongjobber. Det er også mange typer jobb med muligheter for hjemmekontor.

 

Mulighetene er mange, det gjelder bare å se de. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bor i Nord anbefaler jeg deg å snakke med Statskog om de har kontor og aktivitet i nærheten av der du ønsker å bo. De har mange utleiehytter og åpne koier som trenger tilsyn/vedlikehold. Der kan det være muligheter for kortere oppdrag og små engasjement. andre muligheter er transport av turister med båt/scooter der dette er aktuelt (som f.eks. Altevatn). 

 

I grunn er det avhengig av hva du kan og hva du ønsker å jobbe med. Enkelt er det nok ikke, men det meste er mulig. Kommer jo helt an på hvor langt inne på fjellet du ønsker å bo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge tenker du/dere å bo på fjellet? noen måneder, et år, resten av livet?

 

Hvilken standard tenker du å ha? Hus nærme fjellet, hytte, gamme, lavvo?

 

Økoturisme er meget populært og antageligvis noe mange kommer til å tjene på de neste 50 årene.

 

Skal du jobbe for Fjelltjenesten eller FeFo må du ha relevant bakgrunn i dag da det er hundrevis med mye utdanning som sliter med å få jobb i de yrkene, meg der i blandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant vel ut i min tid at hvis en ikke er kommet i gjeldsfella, og har en stats/kommune-vennlig (lærer/omsorg/forvaltning) jobb så er "alt" mulig.

Gjeld er vel det som dreper mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.