Gå til innhold
  • Bli medlem

Solotelt til vinterbruk


Anti

Anbefalte innlegg

Nå er våren kommet, og det nærmer seg feriepenger - også kjent som kjøpe-turutstyr-sesong. Og nå vil jeg ha nytt telt.

 

Jeg ønsker meg et vintertelt med fortelt, til bare meg alene, og kanskje muligens en hund, i ny og ne. Vekt er ikke viktig, da jeg alltid bruker pulk, men teltet må være "tett"  - altså stormmatter eller endukstelt.  Jeg har til nå brukt exped orion extreme når jeg er alene, og det funker helt fint hvis jeg har mulighet til å bygge en svær levegg - men det er ikke alltid det er mulighet for det, og jeg er drittlei av at teltet kollapser i vind, og at forteltene fylles opp av fokksnø. Så jeg leter etter noe vindstabilt.

 

forteltet trenger ikke være kjempestort, men nok til både litt bagasje og pilkehull er bra.  Pris er alltid et stort problem, men hvis jeg finner ut hva jeg vil ha, kan jeg begynne å lete etter brukt eller gode tilbud.

 

Noen gode forslag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Helsport fjellheimen x-trem 2 camp. Får plass til min 144cm lange fjellpulk og et pilkehull. Teltet har god ventilasjon med 2 store ventiler og 1 mindre nede ved fotenden.

Kanskje Pategoniateltet kan være noe? Det veier da veldig mye mere enn fjellheimen, men har også veldig mye mere plass. Renger med det skal være bra vindstabilt :) Jeg klager vertfall ikke på antall barduneringsmuligheter på fjellheimen. Tror det må være rundt 20+ festepunkter

 

Kanskje du vil kjøpe mitt? Tror det har 5 døgn ute.. Vurderer å gå over til 3 campen

post-14504-0-21157200-1431689967_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Helsport fjellheimen x-trem 2 camp. Får plass til min 144cm lange fjellpulk og et pilkehull. Teltet har god ventilasjon med 2 store ventiler og 1 mindre nede ved fotenden.

Kanskje Pategoniateltet kan være noe? Det veier da veldig mye mere enn fjellheimen, men har også veldig mye mere plass. Renger med det skal være bra vindstabilt :) Jeg klager vertfall ikke på antall barduneringsmuligheter på fjellheimen. Tror det må være rundt 20+ festepunkter

 

Kanskje du vil kjøpe mitt? Tror det har 5 døgn ute.. Vurderer å gå over til 3 campen

 

Støtter opp om dette! Selj har jeg akkurat kjøpt 3-campen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare skal campe alene så er et tomannstelt å anbefale vinterstid og hvis forteltet er så stort at du kan grave en solid kuldegrop og stå oppreist når du skal ha vinterklær av og på så er dette en stor fordel. Hvis du har våte klær så legger du bare skistaver eller noen kvister over, setter primusen i bunnen av kuldegropa, og legger de våte klærne over kvistene. Da tørker de ganske fort.

Personlig liker jeg best tunneltelt på grunn av plassen i forteltet. Det er visst ikke så mange telt som leveres med stormmatter, men det finnes noen.

http://helsportweb22.dev.b.web.a2n.no/no/Infosenter/Produkttester/Test_av_tunneltelt

http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=120553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Hilleberg Tarra, noe av det mest solide som finnes. 2 fortelt og "hybrid tunnell" (selvstående, men forteltet må strekkes ut).

Med 2 fortelt forsvinner ikke utstyret ditt ned i pilkehullet og du har alltid en inngang i le:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme dilemmaet som trådstarter denne vinteren. Valget var mellom noe Hilleberg, "Helsport Fjellheimen x-trem 3 camp" eller "Helsport Svea camp 3".

 

Valgte Helsport fordi Xxl selger dem ofte på salg og da mye mer billigere enn Hilleberg pleier å gå for. Om Hilleberg er like bra eller bedre vet jeg ingenting om, men telt er for meg en forbruksvare med stor risiko for skade, så trenger ikke å legge i så store summer per telt.

 

Valgte Svea fremfor Fjellheimen fordi at Svea har rett endevegg i begge ender, og et ekstra bagasjerom til pulken min. Men går jo også an å ha pulken i forteltet på på Fjellheimen også.

 

 

Jeg tror som mange andre her har sagt at Fjellheimen x-trem 3 camp er riktig telt for deg.  Både når det gjelder stormmatter, pris, bagasjeplass og stabilitet. 

 

Mitt forrige vintertelt var for to personer, fant ut at dette ble for lite selv bare til en person og gikk da for tre personers telt.  Vektforskjellen på to og tre personers versjonen av Fjellheimen er på rundt 200-250gram i følge Helsport.

 

 

Telt har økt med pris noe helt inni hampen i de siste månedene, mange har gått opp med 1000,-. Anbefaler å vente og se etter salg her og der. Kjøpte mitt Svea hos XXL med 25% rabatt  i November 2014, og da kostet det 4199,25,- NOK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.