Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med telt


Stark

Anbefalte innlegg

Har fått det for meg at jeg trenger et nytt sommertelt. Holder på å gå meg aldeles vill i teltjungelen, det er vanskelig å finne fram.

Ser det er mange lignende tråder men drister meg til å spørre likevel.

 

Lurer derfor på om noen kan si meg hvilke telt som bør vurderes hvis kriteriene er som følger:

 

Plass til 1-2 mann, (ok til 2, romslig til 1), god takhøyde dvs helst over meteren, ikke for skrå eller lave endevegger, plass til en på 1,90, tåle normalt vær i norsk høyfjell sommerstid, så lett som mulig dvs max 2 kg, fortelt med plass til sekk og sko. Pris er ikke kjempeviktig, men trenger ikke være dyrere enn nødvendig.

 

Mye som strider mot hverandre her, så noen kompromisser må det vel bli.

 

Anjan, Reinsfjell SL, Tarptent eller andre gode forslag?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"tåle normalt vær i norsk høyfjell sommerstid" Om du kan utdype denne (for en fra Finnmark...), finnes det sikkert mange alternativ, f.eks. Mountain Laurel Designs, med sin superMid i SilNylon (påstått 4-manns, egentlig 3-manns) og innerduk, eller HMG (betydelig dyrere, dog større og kraftigere, dvs fullverdig 2/4-manns). Ellers rene tarps (beste på høyfjellet i kuling, kan i alle fall jeg skrive under på).

 

Har selv SuperMid'en, og anbefaler den under de aller fleste forhold. Kan bli litt tung med innerduken (1,5 kg?), men verdt det, i og med at det er et palass for to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt vær i norsk høyfjell er kanskje et vidt begrep, men teltet må greie ei natt med kuling og regn.

 

Har sett litt på div specs hos noen av de anbefalte til nå.

 

Reinsfjell har desidert best lengde innvendig, 230 mot Scarps 218 og Hubba Hubbas 213.

 

Scarp er høyest med 114, så kommer Reinsfjell med 105 og Hubba Hubba med 100. Hvor stor del av taket som holder den oppgitte høyden er vanskelig å vite utifra tegninger, nytter lite med god høyde hvis det kun gjelder en liten flekk midt i. Samme med lengde, lite vits med god lengde hvis veggene skrår mye.

 

Scarp og Hubba Hubba er lettest med 1,7, Reinsfjell 1,9 (2).

 

Scarp er billigst, 2700 + frakt og toll/mva, Hubba Hubba finner jeg til knapt 5000 og Reinsfjell til knapt 6000.

 

Ingen tvil om at Scarp kommer godt ut, lett, lav pris og god plass.

Hubba hubba blir kanskje litt kort, og er også lavest under taket.

Reinsfjell tiltaler meg på stort sett alt unntatt pris og muligens fargen, har det for meg at det sølvhvite fargen på de to andre bidrar til at det ikke blir riktig like varmt i sola.

Liker imidlertid at teltet er litt anonymt, da er grønt bra.

 

Hvis Reinsfjell kommer på tilbud blir jeg nok å slå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Hilleberg Akto og en Helsport Ringstind 2. Ringstind ble anskaffet på grunn av at Akto kun har plass til en person + bagasje.

http://www.bekkelund.net/2008/07/07/helsport-ringstind-2/

Men nå skal jeg ikke gjøre som vi pleier her på forumet og kun anbefale det jeg har selv. 

Jeg skal heller liste opp det jeg mener er viktig med et telt.

Sommerstid har du vanligvis nok plass til to i et tomannstelt, men vinterstid vil jeg anbefale min. et tremannstelt til to personer.

Stormmatter er nyttig om vinteren, men om sommeren er det like viktig at ytterduken tetter godt mot bakken. Jeg lå en gang i et Fjällräven Scout III

tunneltelt hvor ytterteltet gikk i en liten bue oppover mellom hver plugg. Det blåste opp om natten og jeg skal si at jeg merket det inne i teltet. Det ble iskaldt.

Ikke dumt med stormmatter også om sommeren.

Vekt er viktig, spesielt på lengre turer. En kilo er ikke mye, men en kilo for mye er noe helt annet.

Jeg pleier å si at teltet ikke bør veie mer enn ca. en kilo pr. person.

Jeg liker også at teltet er laget slik at innertelt og yttertelt kan kobles sammen slik at du kan sette opp hele teltet i en operasjon.

Hvis det regner, noe det ofte gjør her, så er det greit at du slipper å slå opp innerteltet først og oppleve at det blir vått før du får opp ytterteltet.

På noen telt er stengene festet til innerteltet og så trekker du ytterduken over. Denne løsningen passer ikke meg.

Da er det bedre at du setter opp ytterteltet først og henger opp innerteltet inne i ytterteltet. På slike telt kan du ofte feste innerteltet til ytterteltet på forhånd og slå opp / ta ned hele teltet i en operasjon.

(Bergans Compact Winter 2 ser ut til å være et bra telt, men det veier Ca. en kilo for mye.)

Personlig liker jeg telt med tunnelform og gjerne med plass til litt bagasje i motsatt ende av åpningen.

Telt som f.eks. Hilleberg Kaitum er gode og praktiske telt, men de krever en velfylt lommebok. 

http://www.idetfri.no/2011/09/12/hilleberg-kaitum-3-gt/

Helsport Reinsfjell virker interessant. Jeg har et gammelt iglo telt som ligner litt på dette, men jeg synes det har for liten plass i forteltet.

Dovrefjell er mer en form jeg personlig ville sjekket ut litt nærmere hvis jeg skulle ha mer telt.

Det ligger mange tester på nettet og her er en fra 2009. Kanskje den er litt gammel?

 Her er det f.eks. Hilleberg Nammatj 3 GT  og Helsport Svalbard High 3 Camp som får seks på terningen.

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article465790.ece

Tester av telt kan være så mangt, men de kan kanskje gi deg noen tips om hvilke krav du bør stille til et telt og så kan du legge til det du selv mener er viktig, og da burde du komme ganske langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Hilleberg Akto og en Helsport Ringstind 2. Ringstind ble anskaffet på grunn av at Akto kun har plass til en person + bagasje.

http://www.bekkelund.net/2008/07/07/helsport-ringstind-2/

Men nå skal jeg ikke gjøre som vi pleier her på forumet og kun anbefale det jeg har selv. 

Jeg skal heller liste opp det jeg mener er viktig med et telt.

Sommerstid har du vanligvis nok plass til to i et tomannstelt, men vinterstid vil jeg anbefale min. et tremannstelt til to personer.

Stormmatter er nyttig om vinteren, men om sommeren er det like viktig at ytterduken tetter godt mot bakken. Jeg lå en gang i et Fjällräven Scout III

tunneltelt hvor ytterteltet gikk i en liten bue oppover mellom hver plugg. Det blåste opp om natten og jeg skal si at jeg merket det inne i teltet. Det ble iskaldt.

Ikke dumt med stormmatter også om sommeren.

Vekt er viktig, spesielt på lengre turer. En kilo er ikke mye, men en kilo for mye er noe helt annet.

Jeg pleier å si at teltet ikke bør veie mer enn ca. en kilo pr. person.

Jeg liker også at teltet er laget slik at innertelt og yttertelt kan kobles sammen slik at du kan sette opp hele teltet i en operasjon.

Hvis det regner, noe det ofte gjør her, så er det greit at du slipper å slå opp innerteltet først og oppleve at det blir vått før du får opp ytterteltet.

På noen telt er stengene festet til innerteltet og så trekker du ytterduken over. Denne løsningen passer ikke meg.

Da er det bedre at du setter opp ytterteltet først og henger opp innerteltet inne i ytterteltet. På slike telt kan du ofte feste innerteltet til ytterteltet på forhånd og slå opp / ta ned hele teltet i en operasjon.

(Bergans Compact Winter 2 ser ut til å være et bra telt, men det veier Ca. en kilo for mye.)

Personlig liker jeg telt med tunnelform og gjerne med plass til litt bagasje i motsatt ende av åpningen.

Telt som f.eks. Hilleberg Kaitum er gode og praktiske telt, men de krever en velfylt lommebok. 

http://www.idetfri.no/2011/09/12/hilleberg-kaitum-3-gt/

Helsport Reinsfjell virker interessant. Jeg har et gammelt iglo telt som ligner litt på dette, men jeg synes det har for liten plass i forteltet.

Dovrefjell er mer en form jeg personlig ville sjekket ut litt nærmere hvis jeg skulle ha mer telt.

Det ligger mange tester på nettet og her er en fra 2009. Kanskje den er litt gammel?

 Her er det f.eks. Hilleberg Nammatj 3 GT  og Helsport Svalbard High 3 Camp som får seks på terningen.

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article465790.ece

Tester av telt kan være så mangt, men de kan kanskje gi deg noen tips om hvilke krav du bør stille til et telt og så kan du legge til det du selv mener er viktig, og da burde du komme ganske langt.

En ting jeg mener er viktig på et sommertelt, er muligheten for god utluftning. Kun telt med to innganger klarer dette i tilstrekkelig grad føler jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt vær i norsk høyfjell er kanskje et vidt begrep, men teltet må greie ei natt med kuling og regn.

 

Har sett litt på div specs hos noen av de anbefalte til nå.

 

Reinsfjell har desidert best lengde innvendig, 230 mot Scarps 218 og Hubba Hubbas 213.

 

Scarp er høyest med 114, så kommer Reinsfjell med 105 og Hubba Hubba med 100. Hvor stor del av taket som holder den oppgitte høyden er vanskelig å vite utifra tegninger, nytter lite med god høyde hvis det kun gjelder en liten flekk midt i. Samme med lengde, lite vits med god lengde hvis veggene skrår mye.

 

Scarp og Hubba Hubba er lettest med 1,7, Reinsfjell 1,9 (2).

 

Scarp er billigst, 2700 + frakt og toll/mva, Hubba Hubba finner jeg til knapt 5000 og Reinsfjell til knapt 6000.

 

Ingen tvil om at Scarp kommer godt ut, lett, lav pris og god plass.

Hubba hubba blir kanskje litt kort, og er også lavest under taket.

Reinsfjell tiltaler meg på stort sett alt unntatt pris og muligens fargen, har det for meg at det sølvhvite fargen på de to andre bidrar til at det ikke blir riktig like varmt i sola.

Liker imidlertid at teltet er litt anonymt, da er grønt bra.

 

Hvis Reinsfjell kommer på tilbud blir jeg nok å slå til.

Hubba Hubba NX koster 4499,- hos billigste butikk, ifølge prisjakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med Hilleberg Rogen ift Reinsfjell SL?

Ser for meg at Rogen er enda mer godværstelt enn Reinsfjell, at ikke ytterduken går helt ned er ingen fordel når det blåser og regner i fjellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått det for meg at jeg trenger et nytt sommertelt. Holder på å gå meg aldeles vill i teltjungelen, det er vanskelig å finne fram.

Ser det er mange lignende tråder men drister meg til å spørre likevel.

 

Lurer derfor på om noen kan si meg hvilke telt som bør vurderes hvis kriteriene er som følger:

 

Plass til 1-2 mann, (ok til 2, romslig til 1), god takhøyde dvs helst over meteren, ikke for skrå eller lave endevegger, plass til en på 1,90, tåle normalt vær i norsk høyfjell sommerstid, så lett som mulig dvs max 2 kg, fortelt med plass til sekk og sko. Pris er ikke kjempeviktig, men trenger ikke være dyrere enn nødvendig.

 

Mye som strider mot hverandre her, så noen kompromisser må det vel bli.

 

Anjan, Reinsfjell SL, Tarptent eller andre gode forslag?

Mitt forslag:

 

Bergans har et 2-mannstelt på XXL til 799,-

Mulig det veier litt over 2 kg, men bruker du pengene du sparer på et helsestudio så klarer du nok å bære med deg noen hundre gram ekstra vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja er ikke helt det som er saken da...

 

Har et Nammatj fra før, så å erstatte et tungt og bra telt med et  tungt og dårlig er ikke særlig aktuelt.

 

Ingen som har erfaringer med Rogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.