Gå til innhold
  • Bli medlem

Innkjøp av utstyr. Noen med erfaringer å dele?


k0ss

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kom over dette forumet ved en tilfeldighet,

og fant fort mye bra lesestoff her :?

Jeg har planer om å investere i noe nytt utstyr.

Og det er virkelig mye å velge i,

så mye at jeg føler jeg har gått meg vill i jungelen av utvalg.

Hovedsakelig kommer dette til å bli brukt sommer høst og vår.

Håper det er noen her som kan hjelpe meg med tips og erfaringer!

Ryggsekk.

Her har jeg nesten bestemt meg for å kjøpe en bora 80,

jeg har prøvd denne og det virker som ett trygt kjøp.

Enig? Uenig?

Regntrekk.

Hvor gjør dere av liggeunderlaget når regntrekket må på?

Finnes det regntrekk med stropp for liggeunderlaget?

Er poncho / fjellduk ett alternativ?

Telt.

Jeg er ute etter ett enkelt telt, som holder vann og mygg ute.

Ett lett telt, med plass til to.

Stort pluss om det er selvbærende.

Sovepose.

Jeg trenger en ny sovepose.

Ajungilak kompakt sommerpose ett bra kjøp?

Er denne holdbar?

Primus micron.

Noen som har erfaringer med denne?

Kikkert.

Jeg har aldri hatt en, og tror fattern begynner bli lei av at jeg låner hans :?:

Vil bli brukt til allt fra å se på fugler til å se hva som skjuler seg på andre siden av elva.

Viktig at den tåler litt, og at den er liten og lett nok til å ha rundt halsen mens jeg går.

Jeg har null peiling på kikkert, og fint om dere kunne komme med forslag!

På forhånd, takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Primus micron.

Noen som har erfaringer med denne?

Hei,

Kjøpte meg en Micron i sommer og har brukt den på noen turer. Det er en flott brenner som veier utrolig lite, og som dermed tar veldig lite plass. Grei effekt har den også. Piezo-tenneren er også en kjekk ting (selv om det er greit å ha noen fyrstikker i reserve..)

Ulempen er at med en så liten brenner blir alt ganske ustøtt. Man må være ekstra påpasselig for å ikke velte kjeler osv. Det har skjedd meg noen irriterende ganger.. :?: Det er kjedelig å velte ut hele gryteretten rett før den skal serveres p.g.a en ustø brenner.

I tillegg til dette er den ganske utsatt for vind.

Jeg vil anbefale brenneren, men det er alltid en veiing av for og i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den ustø selv om man plasser den på rett underlag?

Det hjelper med et stødig underlag. F.eks så tror jeg Primus sine ekstra bein for gassbokser kan hjelpe. Kjelestøttene på selve brenneren er kanskje i vel spinkleste laget og jeg mener det er disse som forårsaker det meste av ustabiliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er enig i at det kanskje først og fremst er kjelestøttene på brenneren som er synderen. Har selv en Primus Alpin Titan (kjempefornøyd med den), som har resultert i x antall kasserollevelt. Etterhvert har jeg jo lært å holde fast kasserollen hver gang det skal røres om. Alikevel havner jegergryta sammen med lyng, tyttebær, blåbær og kanskje ett par fårelort iblant. Det er jo bare å spa oppi kasserollen og gi et nytt oppkok. Nå med enda mer proteiner enn utgangspunktet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei takk til avføring i maten :-)

Hva med primus power cook? Tror dere denne vil være stødigere?

Men denne vil vel etter det jeg kan se bli betraktelig større.

Jeg ser også at det selges en med navn primus gravity.

Den ser jo veldig stødig ut, men her er ikke gassboksen "intregert",

så denne vil vel ta opp enda mer plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekk

Bora 80 er nok en bra sekk, men jeg syns den er noe tung. For meg er det viktigere med lav vekt enn med polstringer over alt.

Liggeunderlag/regntrekk

Jeg har et gammelt Ajungilak bamse extrem. Det suger ikke vann og er lett samtig som det gir god polstring og isolasjon. Jeg monterer det sammenrullet og stående på sekken. Hvis det regner har jeg regntrekk på sekken og lar underlaget være ubeskyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk Håvard! Jeg får ta turen og se om jeg finner en tilsalgs i nærheten, så jeg får sett selv :-)

Jobru:

Jeg har også Ajungilak bamse extrem og er storfornøyd!

Men hvordan fester du det utenpå regntrekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt;

Jeg kjøpte meg et helsport ringstind 2-manns telt i sommer. Har ikke fått brukt det så veldig mye, men når jeg har brukt det har det vært i relativt hardt vær, og jeg er storfornøyd med teltet!

Eneste minus i så fall er at man må bruke en del plugger for å få det opp, men da står det bra også:-)

Uansett, medregnet pluggene, så tar det kort tid å sette opp hvis man har øvd et par ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt:

Har et helsport børgefjell 2 sl og er veldig fornøyd. Lite fortelt gjør at det er trangt til to+bagasje, men luksus for en. 100% vanntett og myggtett. Dette gjelder alle helsport telt jeg har prøvd.

Sjekk også denne: http://www.padleforbundet.no/forum/index.php?topic=88.0

Sovepose:

Har bl a Ajungilak kompakt. Veldig lett og veldig behagelig stoff. Helt grei i fjellet juni-aug. Holdbar - JA. Har brukt min ca 50 døgn i fjellet/padleturer + 1 år nesten hver natt i Kina, Tibet, Nepal, Mexico og Guatemala. Er fremdeles nesten som ny. Anbefales.

Regntrekk:

Mitt dekker underlaget på siden av sekken. Evt kan du ha underlaget i en bossekk. Mitt therm-a-rest har et eget trekk som nok holder det helt ok uansett. Forressten et MEGET bra underlag.

Sekk:

Min er Love alpine et eller annet på 80 L og bæresystemet er genialt. 23 kg (litt mindre mot slutten) - 14 dg i Jotunheimen uten en eneste sår rygghvirvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar epp!

Tror nesten jeg har bestemt meg for å kjøpe kuppeltelt.

Det virker som at hilleberg unna,

blir nevnt i alle tråder hvor det blir spurt om telt her på forumet.

Så det må jeg få sett på live!

Kanskje litt mye penger å betale for noe til min bruk men :)

Ellers sier jeg takk for sovepose erfaringen,

jeg har fremdeles ikke hørt noe negativt om den posen!

La oss si jeg kjøper ett regntrekk som passer sekken.

Jeg har fremdeles ikke sett ett regtrekk med stropper til liggeunderlaget.

Hvordan får man da montert liggeunderlaget på sekken?

under? binde den fast med tau rundt sekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har sett en del på telt og endte opp med Hilleberg Nallo2. Så også på Akto og Unna, men ville ha et tomannstelt siden jeg tror jeg får brukt dette mer enn et enmannstelt. Har nettopp fått teltet mitt, men ikke fått brukt det enda. Ser frem til det blir sesong for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Takk for svar epp!

Tror nesten jeg har bestemt meg for å kjøpe kuppeltelt.

Det virker som at hilleberg unna,

blir nevnt i alle tråder hvor det blir spurt om telt her på forumet.

Så det må jeg få sett på live!

Her er Unna live :)

Det står avsegsselv når du har trædd i stengene, med 4 plugger så tåler det vind, med barduner på, ja så kan det blåse friskt..

post-511-133474410236_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er jeg klar over, teltet er kun ment til sommerbruk.

Jeg har allerede ett ok vintertelt :)

Etter å ha siklet på de dyre (og utrolig fine) hilleberg teltene,

har jeg nå bestemt meg for å se om det finnes noe billigere alternativer.

Jeg trenger tross allt ikke allverden.. Og bikkja kommer sikkert til å rive det i filler uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Etter å ha siklet på de dyre (og utrolig fine) hilleberg teltene,

har jeg nå bestemt meg for å se om det finnes noe billigere alternativer.

Jeg trenger tross allt ikke allverden.. Og bikkja kommer sikkert til å rive det i filler uansett :roll:

Jeg kjøpte telt via BOKKLUBBEN Villmark, hvor de på salgstorget hadde telt til hyggelig pris. Betalte 2000 for ett tunneltelt. Etter å ha sammenliknet så er det helt identisk med Hilleberg Keron 2 manns, sømmer, stoff, detaljer, liner luker osv. Det eneste er at det er umerket. Ett billig og godt alternativ. Verdt å sjekke..!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede tunneltelt, og er ute etter selvbærende til sommerhalvåret.

Teltet ditt høres ut som ett bra kjøp, helt klart :roll:

Skal se mer etter telt på villmarksmessene som kommer til våren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.