Gå til innhold
  • Bli medlem

Å lage en utendørs klatrevegg! HJELP!


ksverd

Anbefalte innlegg

Jeg er en del av et prosjekt som skal lage en klatrevegg, men jeg er veldig usikker på hva som trengs og hvilke utsyr man bør gå for. Planen er at det skal være fester til 4 topptau samt bolder til led. Jeg har lest en del på nettet og funnet ut at titanbolter er en nødvendighet. 

 

Hvordan gjør jeg dette? Hva trengs? Og hvem er kvalifisert til å godkjenne dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Tror ikke du trenger titanbolter, men heller rustfrie bolter av høy kvalitet som er godkjent for klatring. Limbolter (limes med spesiallim) er vel det som er mest holdbart og ser finest ut, men som igjen krever erfaring for å sette riktig. Alternativet er ekspansjonsbolter, som er billigere og enklere å montere  Og så må dere tenke på hvordan dere skal sette boltene i forhold til ruter, kvalitet på fjellet osv.

 

Det kan være lurt å ta kontakt med en klatreklubb eller lignende, og finne noen som har erfaring med borring og montering av bolter (sikkert noen på forumet som kjenner noen..) og som kan gi opplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal lage en klatrevegg. Hva slags klatrevegg.

En trevegg med påskrudde klatregrep

post-4220-0-89927300-1431588123_thumb.jp

 

eller en permanent klatrevegg i en bratt fjellside?

post-4220-0-37323400-1431588142_thumb.jp

 

Bolter i titan er sikkert veldig dyre. Jeg vil tro at bolter i A4-80 kvalitet ville holde, men jeg er ikke klatrer, jeg har bare konstruert stålkonstruksjoner som skal holde i 50 - 100 år ute i Nordsjøen og der er det ofte godt nok med varmgalvaniserte 8.8 bolter. 

Men de fleste sider på nettet som selger bolter til permanente klatrefester anbefaler titan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

@ksverd, fant du ut av det?

 

Jeg er litt i samme båt som deg. Skal om et halvt års tid lage meg en liten utendørs klatrevegg ved hytta. Har lest en del og skal definitivt gå for kvalitet når jeg først skal merke en fjellvegg for evigheten. Så slipper eventuelle arvinger/nye eiere/tilfeldige turfolk (fra fjellforum?) å se rustne arr ute i naturen.

 

Titan er det jeg går for. Ja det er dyrt, men da vet jeg at kvaliteten er der og jeg slipper noensinne å rebolte. Går for ekspansjonsbolter, som @Tobleronen sier er de enklere å montere.

 

Har lett en stund etter noen som fører dette i Norge. Føler jeg har ringt de fleste av de store sportsforretningene nå uten hell. Var innom Sportnett da jeg var sikker på at de hadde slikt, men nei. Kom i prat med en av de som var "senior" der nede, og han nevnte at grunnen til at de store produsentene ikke produserer slike i titan er fordi de vil at produktene skal skiftes ut. Har blitt slikt med alt nå, man kan lage ting meg god kvalitet som varer, men de aller fleste produsenter bryr seg ikke?

Eneste jeg fant i Norge var for øvrig disse: http://www.allrando.no/collections/turutstyr/products/keith-ekspansjonsbolt-med-henger

 

Har ikke hørt om nettbutikken tidligere. Noen her som har erfaring med de? Skal ringe de over pinse å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ksverd, fant du ut av det?

 

Jeg er litt i samme båt som deg. Skal om et halvt års tid lage meg en liten utendørs klatrevegg ved hytta. Har lest en del og skal definitivt gå for kvalitet når jeg først skal merke en fjellvegg for evigheten. Så slipper eventuelle arvinger/nye eiere/tilfeldige turfolk (fra fjellforum?) å se rustne arr ute i naturen.

 

Titan er det jeg går for. Ja det er dyrt, men da vet jeg at kvaliteten er der og jeg slipper noensinne å rebolte. Går for ekspansjonsbolter, som @Tobleronen sier er de enklere å montere.

 

Har lett en stund etter noen som fører dette i Norge. Føler jeg har ringt de fleste av de store sportsforretningene nå uten hell. Var innom Sportnett da jeg var sikker på at de hadde slikt, men nei. Kom i prat med en av de som var "senior" der nede, og han nevnte at grunnen til at de store produsentene ikke produserer slike i titan er fordi de vil at produktene skal skiftes ut. Har blitt slikt med alt nå, man kan lage ting meg god kvalitet som varer, men de aller fleste produsenter bryr seg ikke?

Eneste jeg fant i Norge var for øvrig disse: http://www.allrando.no/collections/turutstyr/products/keith-ekspansjonsbolt-med-henger

 

Har ikke hørt om nettbutikken tidligere. Noen her som har erfaring med de? Skal ringe de over pinse å høre.

Det er nok ikke boltene som er det største problemet ved montering, men å lage hullene som boltene skal stå i.

Hvis du skal bore huller i en solid fjellvegg så bør du ha litt kraftigere redskap enn det som normalt finnes i en hobbysnekkers verktøykasse.

Og så må du ha stillas eller noe annet stødig å stå på. Jeg tror ikke at du klarer det om du rappellerer ned fra oversiden med en Black & Decker  i den ene hånda og tauet eller berget i den andre.

post-4220-0-62233400-1432535564_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å bore mens man henger i ett tau. Må bare vite hvordan man sikrer seg. Tipper norges klatreforbund har oversikt over hvor man skaffer bolter. Det kan også være greit å sette seg litt inn i skikk og bruk med tanke på bolting. Og husk å kontakte grunneier før man setter i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trengs normalt ikke titanbolter til klatrefelt i Norge. Men bruk rustfritt stål til boltene. Disse kan man lettest/billigst få gjennom en klatreklubb som igjen får/kjøper dem fra Klatreforbundet.

Veiledning for klatrefelt står i dette heftet: http://www.klatring-butikk.no/index.php?nr=90&case=4&id=74&idkategori=64&kat_name=&prod_name=Klatrefelth%E5ndboka&startrow=6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Knutis og vertikal.

Å bolte er å regne som en permanent installasjon, og etikk, faglig kvalitet på jobben må ikke undervurderes. Er mange eksempler på bolting hvor bedre forarbeide ville gjort susen. Vil anbefale at du kontakter noen lokalt som har boltet en del for innspill, da det handler litt om erfaring. Som starttips vil jeg henvise til:

 

Feltutvikling: Rensking, naturlig linjer som ikke bør boltes? Standard for området, type bolt. Steinkvalitet, lim eller ekspansjonsbolt. Lim krever "spesial"kompetanse! 

Sikkerhet, spesielt de første boltene, eller "bold" bolting. Lettere grader bør legge vekt på sikkerhet.. for barn? Rekkevide til bolt.. Unngå at tauet blir "løftet" høyt for å klippes inn dersom man naturlig vil velge ett godt grep lavere, da det øker fall lengden betydelig, og må beregnes så man unngår bakkefall. Fra 3 bolt skal det ideelt legges til grunn at første bolt som skal ta opp fallet kan ryke, og at neste holder, og samtidig skal bakkefall unngås. I motfall vil "overbolting" også kunne ødelegge flyten på ruta..og klatreopplevelsen.

Boltenes plassering ift klatrer og naturlige holdepunkt. Klatre ruten på topptau og marker med kritt ulike plasseringer, se så om de blir "pent/naturlig" (tauføring)/ unaturlig kryssing), unngå tau bak beina og om det følger formelen for bakke/hyllefall mht innbyrdes avstand.

Kvaliteten på boringen er viktig, man må unngå "lommer" så ikke bolten over tid kan bevege seg og løsne, avstand til sprekker, løse partier, homogent fjell osv... Det viktigste er at man borer rett og med samme vinkler hele veien. Dette krever litt håndlag, men like viktig er en god hammerbor og gode bor. Bor 1-2 cm dypere, så kan boltes slår inn og skjules dersom noe går feil. F.eks ikke vil feste seg eller det skal reboltes.  Når bolten er slått inn skal den ha en fin klang (god kontakt), bruk så momentnøkkel ved tilskruing for aktuell nm for boltetypen. Anbefaler 12 mm bolt, f.eks fixe er mye bruk. Norges klatreforbund vurderer ansvaret for klatrefelt og tenker seg en modell hvor lokale klatreklubber har felt ansvarlige, Dvs som ettergår feltet regelmessig og sjekker at det er tipp/topp osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlege er å bruke boltar i rustfritt stål. Boltar kan også skaffast gjennom Norges Boltefond (Climb Norway) i tillegg til det som tidlegare er nemnt i tråden. NKF arrangerer boltekurs innimellom, høyr med din lokale klubb om dei har nokon som har dette kurset slik at boltinga vert forsvarleg og av god kvalitet. Klatreklubbar i NKF sitt system får to gratis kurs frå forbundet per år, så du kan jo også etterspørje at du ynskjer at dei arrangerer eit slikt boltekurs i ditt område som du kan få delta på (mogleg du må melde deg inn i klubb for å få vere med).

 

Elles så bør ein tenkje på at boltar blir slitt, kan bli utsett for korrosjon og forvitring, og om ein brukar boltar og hengarar av ulike metall-legeringar så kan det oppstå rust som svekkjer forankringa over tid. I mitt hovud høyrest det skummelt ut med "vedlikeholdsfritt" og ting som skal vare evig i klatresammenheng då det kan gjere ein slapp på å sjekke tilstanden. Ein bør uansett halde eit auge med det som åra går for å sjekke tilstanden og eventuellt etterstramme om ein nyttar ekspansjonsboltar. 

 

Ved bolting for klatring på led kan det vere greit å ha i bakhovudet at ein bør bolte ganske tett i starten av ruta for å minimere risikoen for bakkefall, og elles tenkje fallpotensiale når ein set resten av boltane. Tenkje seg om: Kan plasseringa av ein bolt der gjere at ein får eit stygt fall, ta hensyn til klipping i normal høgd og klipping med mykje tau ute feks. Tenkje at boltar bør plasserast der ein har godt feste til hender og føter. Fjellkvalitet må ein også sjå på når ein boltar. Ein bør også renske rutene slik at det ikkje er mykje stein som kan falle ned ved klatring og utgjere ein risiko for dei på bakken. Snufeste må også monterast på kvar enkelt led-rute om ein ikkje har tenkt å nytte topptaufesta til det, og ein må vurdere type snufeste ein vil gå for.

 

Til topptaufeste så skal det vere dobbelt opp i alle ledd, altså to boltar per topptaufeste, ikkje for langt i frå kvarandre. Mindre vinkel enn 60 grader ned frå V-en er ein god regel i alle høve. Det kan monterast fast kjetting med ring i, eller ein kan kun ha boltar med hengar slik at klatrarane sjølve monterer slynger og karabinarar. 

 

 

Eg vil i anbefale å ta kontakt med den lokale klatreklubben og høyre om dei har nokre andre innspel til dykk. Det høyres ut som dette er eit prosjekt som gagnar fleire, og då kan det godt vere at klubben vil vere med å hjelpe dykk med utviklinga av feltet.  :ahappy:

 

Legg ved nokre lenkjer som kan vere nyttige: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.