Gå til innhold
  • Bli medlem

Disse nye brukerne altså. De spør bare om telt!


Barild

Anbefalte innlegg

Hei.

 

I to år nå har jeg lest på forumet, men hverken registrert bruker eller postet innlegg. Så nå har jeg endelig psyket meg opp. I disse to årene har jeg altså vært på utkikk etter et nytt telt, men nå i sommer så kliner jeg til med innkjøp. 

 

Av det jeg har skjønt her inne på FF er at hvis man skal ha kvalitetstelt så kjøper man Hilleberg, og det er også det jeg ønsker. Har kjøpt ett telt i mitt liv, og det har takket for seg.  

 

Jeg drar oftest på tur med en Golden Retriever, men det hender også at en kamerat er med. Så trenger et telt som er stort nok til begge alternativene. Det er klart flere turer i sommerhalvåret enn vinterhalvåret. Men trenger teltet på vinteren også, men da er det stort sett bare soloturer. Har dere noen gode forslag? 

Har kikket på Nammatj 2, er dog litt skeptisk på om størrelsen på forteltet blir litt for lite. Og i GT versjon, så syns jeg det blir overkill igjen med tanke på størrelse og vekt. 

 

 

To andre spørsmål: Jeg er 179-180 cm høy. Holder det med 180 størrelse på sovepose da? Hva hadde dere valgt mellom Osprey Xenith  og Arcteryx Altra?

 

Tusen takk for meg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hilleberg Kaitum 3GT er et bra helårstelt, av lettere type enn Nammatj. Helsport Fjellheimen 3Camp er også et godt valg av like god kvalitet, selv om Kaitum egner seg bedre på vinteren pga rette endevegger i innerteltet. Det er også slik at du ikke vil finne ett telt som er "optimalt" både sommer og vinter. Men som kompromissløsning er Kaitum godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

To andre spørsmål: Jeg er 179-180 cm høy. Holder det med 180 størrelse på sovepose da? 

 

Tja. Det kan gå om du er slank, men det vil bli mer komfortabelt med en litt større sovepose. Du taper litt varme på at posen er større. Det ideelle er en pose som er ca. 185. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bare skal ha ett telt som også må tåle en hard vinternatt vil jeg slå et slag for Bergans Helium Dome. Meget godt telt til en fornuftig pris (ofte på tilbud hos XXL). God plass til to og en hund. Bakdelen er selvfølgelig at det veier litt mye om du skal bære det alene sommerstid.

 

Det ideelle er selvfølgelig to telt.. Et lett sommertelt og eget vintertelt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titt på Hilleberg Kaitum. Det har fortelt i begge ender. Rette endevegger i innertelt gjør plassutnyttelse litt bedre.

Når det gjelder posen er det ikke bra å få den for kort. Fort at du blir liggende å klemme beina mot enden av posen, da blir det kjølig der.

Kjøp ca 185cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad med ett Nallo 2 GT?

 

Ok, det har lite tunnare duk, men väger väsentligt mindre och är fortsatt av en väldigt god kvalitet.

Kanske inte det valet man gjort för en expedition i antarktis, men för några fjällturer i ny och ne i den norske fjellheimen räcker det gott, selv om det för själaroen är bra att sätta upp tältet lite i lä för vinden om det blåser en massa.

Du har gott om plats för dig och kamraten i innertältet och hunden i yttertältet på sommaren och brukbart med plats för dig och hunden om du blir insnöad i tältet på vintern. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bare skal ha ett telt som også må tåle en hard vinternatt vil jeg slå et slag for Bergans Helium Dome. Meget godt telt til en fornuftig pris (ofte på tilbud hos XXL). God plass til to og en hund. Bakdelen er selvfølgelig at det veier litt mye om du skal bære det alene sommerstid.

 

Det ideelle er selvfølgelig to telt.. Et lett sommertelt og eget vintertelt. :-)

Detta väger ju också nästan halvannat kilo MER än Nammatj 2 GT, och redan där var det ju ett tveksamt val, delvis just på grund av att det väger så mycket. :-)

 

Ellers enig i att två tält är idealet, men kanske det passar TS bättre med en ok kompromiss och endast ett tält.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta väger ju också nästan halvannat kilo MER än Nammatj 2 GT, och redan där var det ju ett tveksamt val, delvis just på grund av att det väger så mycket. :-)

 

Ellers enig i att två tält är idealet, men kanske det passar TS bättre med en ok kompromiss och endast ett tält.

 

Helt sikkert et bra telt, med en mye hyggeligere vekt enn Helium Dome. Jeg er bare allergisk mot tunnelltelt ;-) Mulig det er fordi jeg er 190 høy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert et bra telt, med en mye hyggeligere vekt enn Helium Dome. Jeg er bare allergisk mot tunnelltelt :wink: Mulig det er fordi jeg er 190 høy.

Ingen tvekan om att det är ett bra vintertält, men inte helt efter TS önskade specs. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, takk for alle svar så langt :) 

 

Men hva hvis jeg går bort ifra et helårstelt da. Hvilke sommertelt vil dere tipse meg om da? Så får jeg heller komme tilbake angående et dedikert vintertelt. 

 

Angående den soveposen: Der hadde jeg sett for meg Mammut Sphere UL Summer. Men den kommer bare i 180 og 195. Har dere tips om andre poser i samme vektklassen som har størrelse 185 ca? :) Igjen, dere er meget hjelpsomme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen problemer med å bruke 195cm lengde på en sommer-/3-sesongspose og jeg er 175cm. Mye kommer an på hvordan man ligger i posen. Jeg har en 180cm pose og der kan jeg ikke strekke ut beina uten å trykke sammen fotenden og bli kald. 190cm synes jeg er perfekt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, takk for alle svar så langt :)

 

Men hva hvis jeg går bort ifra et helårstelt da. Hvilke sommertelt vil dere tipse meg om da? Så får jeg heller komme tilbake angående et dedikert vintertelt. 

 

Angående den soveposen: Der hadde jeg sett for meg Mammut Sphere UL Summer. Men den kommer bare i 180 og 195. Har dere tips om andre poser i samme vektklassen som har størrelse 185 ca? :) Igjen, dere er meget hjelpsomme. 

Jeg bruker zpacks sin. Den finnes i 185 cm (-7c) og veier 561 gram i wide versjon.

 

http://zpacks.com/quilts/sleepingbag.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, takk for alle svar så langt :)

 

Men hva hvis jeg går bort ifra et helårstelt da. Hvilke sommertelt vil dere tipse meg om da? Så får jeg heller komme tilbake angående et dedikert vintertelt. 

 

Angående den soveposen: Der hadde jeg sett for meg Mammut Sphere UL Summer. Men den kommer bare i 180 og 195. Har dere tips om andre poser i samme vektklassen som har størrelse 185 ca? :) Igjen, dere er meget hjelpsomme. 

Jeg har akkurat kjøpt Helsport Reinsfjell 2 SuperLight som mitt nye tresesongerstelt. Lav vekt og kuppel var utslagsgivende for min del. Jeg syntes mindre tunnelltelt blir for små, med for lav takhøyde. Har rukket å teste det et par netter og det innfrir alle forventninger. Fin takhøyde, fortelt på begge sider og kun 2 kilo. Hadde skikkelig drittvær natt til søndag. Teltet holdt stand, lite kondens og ingen vanngjennomtrengning.

Mer info her: http://www.helsport.no/reinsfjell-superlight

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer også Reinsfjell superlight til sommerbruk. Mest pga luftemulighetene. Det teltet ser ut til å gjøre varme sommermorgener mye bedre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg hatt nytt telt i år så ville det blitt en selvstående sak med to fortelt/innganger nettopp for å kunne huse en turkompis/lillebror/stor bikje ved behov. De to teltene jeg har i dag er begge siktet inn mot solo-bruk siden jeg uansett gjør 9 av 10 turdøgn solo. Det som skiller dem er vekt og størrelser på fortelt. Det letteste blir selvsagt med på langtur mens det mer lukseriøse tyngre teltet har sin rettmessige plass i jakta der transportetapper er korte og det er mer "basecamp" over det hele. Det skal sies at jeg egentlig har veldig sansen for å ha forteltet på langs av liggeretninga slik som jeg har i det minste og til dels savner dette i det største teltet. Volumet på forteltet der er imidlertid i en helt annen dimensjon så det oppveier for at forteltet er "over hodet" og ikke på siden.
Helsport reinsfjell/reinsfjell superlight, Hilleberg Allak, Fjellreven Akka View og lignende telt ville vært høyaktuelle og en av de nevnte blir nok mitt neste telt. Der blir det to fortelt i liggeretning på hver side. Helt optimalt for et tomannstelt spør du meg. Ingen trenger å irritere seg over den andres rot. Teltene er i hovedsak selvstående og er dermed greie på underlag som gir dårlig pluggfeste.
Grunnkonseptet i design ser jeg helt klart at må være slik for min del. Endelig valg av telt/merke koker til sist ned til vekt, pris (tilbud noe sted?) og generell kvalitet/tekniske løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp og innspill folkens. Valget faller på Hilleberg Allak, etter å ha lest diverse brukererfaringer her inne. Sikker på at det vil passe meg både sommer og vinter.

Gleder meg virkelig til å teste et skikkelig kvalitetstelt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp og innspill folkens. Valget faller på Hilleberg Allak, etter å ha lest diverse brukererfaringer her inne. Sikker på at det vil passe meg både sommer og vinter.

Gleder meg virkelig til å teste et skikkelig kvalitetstelt :)

 

Har hatt Allak i flere år, og det er et kjempetelt! Men; viktig å være klar over at forteltene er små. Etter en tid begynte dette å irritere meg, spesielt ved matlaging i drittvær. Er ikke mange som tenker helt over det. God plass i forteltet er faktisk jævla digg, og det var nettopp det som fikk meg til å selge Allak'en og kjøpe et Keron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Nammatj 2 GT, hovedsakelig som solotelt hvor hunden (strihåret vorsther) er med, har brukt det et par ganger sammen med min kjære (ingen av oss er særlig kraftige, men med lengde på 176 og 192 er det naturlig nok en fordel med litt lengde). Nå har vi bare prøvd det med exped underlag og ikke vanlige tynne matter, men med 9 cm exped blir det trangt, og det er forsåvidt trivelig så lenge det er kjæresten man stadig kommer borti, er nok mindre trivelig med noen man ikke ønsker å være fullt så tett på. Hunden har ikke mye plass om han ikke får ligge på underlaget. Jeg for min del vil si at skal teltet være funksjonelt for 2 kamerater og en hund bør det være beregnet på minst 3 Hilleberg personer (og 4 Helsportpersoner). Forteltet på Nammatj GT er derimot stort nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.