Gå til innhold
  • Bli medlem

Rookie på tur


Anbefalte innlegg

Hei fjellfolk! 

 

 

Jeg har mistet turbuddyen min som stod for matlagingen på teltturene og trenger derfor å gjøre innkjøp av et nytt kokesystem. Jeg hadde egentlig gearet meg inn på et godt gammeldags Trangia stormkjøkken, men etter en overveldende tur innom XXLs smekkfulle hyller demrer det for meg at det har skjedd mye på kokefronten siden jeg gikk i speidern. Jeg lurer derfor på om dere erfarne fjellfolk kan svare meg på hva er det man skal kjøpe nå til dags? Det skal brukes i tre sesonger, bør kunne steke fisk, koke kaffe og være så lett og lite at man kan ha det med på aleneturer. 

 

På forhånd takk for alle tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

240px-Svea_123R.jpg

 

En brenner som i og for seg ikke er spesielt moderne, men som alltid har vært svært populær, er Svea 123. Den kom på midten av 50-tallet, og det virker nesten som om populariteten har tatt seg litt opp igjen de siste årene. Har sett en del tråder om den her på Fjellforum. Den fikk innebygget rensenål etter hvert, og går nå under navnet Svea 123R eller Optimus Svea Climber.

 

Effekten er ikke like rå som de mest moderne brennerne, men den er likevel langt mer effektiv enn Trangia-brenneren. Synes det er bedre å lage mat på denne enn de kraftigste brennerne, rett og slett fordi effekten kan justeres til et veldig lavt nivå, i motsetning til f.eks Primus Omnifuel o.l. 

 

Konstruksjonen gjør den også svært pålitelig, veldig lite som kan gå galt med denne. Passer utmerket for 1-2 personer vår/sommer/høst. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vår-, sommer- og høstbruk bruker jeg gass, slangebrenner med separat gassboks. Gassbrenner er lett, effektivt og ukomplisert, men ulempen er at effekten er dårlig når det blir kaldt. Det kan kompenseres med å bruke gassboksen opp-ned (det krever en brenner med forvarmingsrør, selv er jeg storfornøyd med Primus EasyFuel II.) Nå har Primus også lansert noe de kaller "vintergass" som skal fungere betydelig bedre i lave temperaturer. En gassbrenner med stor diameter fordeler varmen bra, og kan derfor fungere fint med steikepanne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimus Vega er en slangebrenner for gass der en også kan snu boksen opp ned (etter den har brent en liten stund). På brennere der boksen kan snus, taper ikke effekten seg etter hvert som gassboksen tømmes når en snur boksen. Den fungerer også bedre når temperaturen er mellom 0 og 10grader enn toppmonterte brennere.

Av kombinerte brennere er Primus Omnifuel et godt valg, for litt mindre vekt, Omnilite TI.

Svea 123r er alt nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gass er det enkleste å bruke, med mindre pakninger og ting som kan ryke.

Å bruke brennere som må forvarmes er jo bare knot på sommerstid.

 

Det er ikkje meir som kan ryke på ein Svea 123r enn på ein toppmontert gassbrennar. Ein gassbrennar med slange stiller langt dårlegare i så måte.

Og det er ikkje meir knot å forvarme Svea 123r, enn det er å montere ein gassbrennar på boksen, og ta han av att etterpå. Begge deler er svært enkle ting i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker nå godt trangia-settet mitt jeg. Et i 27-serien (Noe mindre enn den vanligste å se i butikken; 25-serien) 27-serien er beregnet på 1-2 pers og er dermed mindre og lettere enn den mer kjente storebroren.
Rødspritkoppen bruker jeg ikke. Rødsprit er alt for ineffektivt etter min smak. Det tar lang tid å koke vann og steking blir bare helt håpløst synes jeg.
Med en gassbrenner eller den mer bråkete multifuelbrenneren som tar både gassbokser og flasker med flytende drivstoff blir det noe helt annet. Jeg er lite ute på vinter så det er oftest gassbrenneren som blir med.
Kokesettet står stødig og trygt mens det brukes selv med breddfulle gryter. Grytene er store nok til å lage skikkelig mat i og stekepanna er stor nok til å steke både bacon, pølser og nyfanget fisk.

20140606_225555.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Det er ikkje meir som kan ryke på ein Svea 123r enn på ein toppmontert gassbrennar. Ein gassbrennar med slange stiller langt dårlegare i så måte.

Og det er ikkje meir knot å forvarme Svea 123r, enn det er å montere ein gassbrennar på boksen, og ta han av att etterpå. Begge deler er svært enkle ting i bruk.

Jeg har ingen erfaring med Svea.

Men jeg synes uansett det er hyggelig å slippe forvarming i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for utrolig bra svar, må si at jeg er utrolig glad for alle som har tatt seg tid til å kikke på dette! :flowers:  Når det er sagt, må jeg nesten få spørre litt oppfølgende spørsmål her. Det er en del ting som blir nevnt som ikke gir mening for meg, siden min kjøkkenerfaring har begrenset seg til rødsprit og bål, så here goes: 

 

@HakonJ Det virker umiddelbart som en genial løsning, men ser litt liten ut til å fordele varme på en panne. Vil den fungere til steking? 

 

 

Til vår-, sommer- og høstbruk bruker jeg gass, slangebrenner med separat gassboks. Gassbrenner er lett, effektivt og ukomplisert, men ulempen er at effekten er dårlig når det blir kaldt. Det kan kompenseres med å bruke gassboksen opp-ned (det krever en brenner med forvarmingsrør, selv er jeg storfornøyd med Primus EasyFuel II.) Nå har Primus også lansert noe de kaller "vintergass" som skal fungere betydelig bedre i lave temperaturer. En gassbrenner med stor diameter fordeler varmen bra, og kan derfor fungere fint med steikepanne.

 

Når du sier slangebrenner, mener du de brennerene der det er en slange som går fra gassboksen og over til brenneren og hva er egentlig et forvarmingsrør? Jeg beklager det sikkert innlysende spørsmålet her, men jeg er ny. 

 

@Omnilite hvorfor skulle det være en fordel å ha en gassbeholder som kan snus på hodet når det er mellom 0 og 10 grader? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier slangebrenner, mener du de brennerene der det er en slange som går fra gassboksen og over til brenneren og hva er egentlig et forvarmingsrør? Jeg beklager det sikkert innlysende spørsmålet her, men jeg er ny. 

Ja, slangebrenner er akkurat det du beskriver. En slik brenner er gjerne mer stødig og stabil på ujevnt underlag enn en typisk toppmontert gassbrenner, der brenneren er på toppen av gassboksen.

Noen slangebrennere har forvarmingsrør, du ser et rør som går i en bue litt til siden for selve brenneren. Se på dette bildet for eksempel:

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/turkjokken/gassbrennere-1/msr-whisperlite-universal.html

For å kunne bruke gassboksen opp-ned må brenneren ha forvarmingsrør. Jeg vil sterkt anbefale en slik brenner hvis du ikke bare skal bruke den i varmt og godt vær.

Selv har jeg en Primus Easyfuel II som jeg har modifisert med en Dremel slik at jeg kan sette en vindskjerm fra et Trangia-sett over den. Se her:

http://www.fjellforum.no/topic/35163-hva-slags-kjøkkensystem-for-forskjellige-årstider-bruker-dere/?p=319856

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sovietunionen, det er brenneren som gjør det mulig å snu boksen dersom den har et forvarmingsrør slik som @Bjørn J beskriver.

Gassen i boksen er egentlig flytende og består av ca 25 %propan, det kan også være litt Isobutan, men mesteparten er Butan.

Butan er flytende under 0°, dvs den blir ikke til gass når det er kaldt. Derfor fungerer heller ikke lightere dersom du har den i sekken når det er kaldt, har du den i lomma varmes den opp av kroppsvarmen.

Så når temperaturen nærmer seg 0 brenner gassen dårligere og dårligere etter hvert som boksen blir tømt, det kommer av at propanen brenner opp først og til slutt er det bare butan igjen, og den fordamper ikke og blir til gass hvis det er kaldt nok. Når gassen brenner blir også boksen kjølt ned, det merker du på utsiden av boksen fordi det blir kondens på den, dette gjør det hele mye "verre".

Har du en brenner med rør over flammen, kan du snu boksen, har ikke brenneren rør, må du IKKE snu boksen. Når du snur boksen vil det komme flytende gass inn i brenneren, dette blir til gass i forvarmingsrøret som er varmet opp av flammen. Trykket i boksen/propanen fungerer da som pumpe og du får brukt butanen også, dermed får du brukt opp hele boksen også når det er ned mot 0.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bjørn J aha, da er jeg med. takk for oppklaringen, det var veldig bra forklart takk for at du tok deg tiden.

@Omnilite ok, supert, takk for super oppklaring og mini kjemitime. Så om jeg forstår deg riktig er konklusjonen at man trenger forvarmingsrør for å kunne bruke boksen opp ned. I tillegg må man ha en konstruksjon med slangebrenner så man i det hele tatt får snudd den.

Tusen takk for innføringen alle, føler meg litt bedre forberedt til turen på xxl nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sovietunionen, drar du til XXL får du en Primus Easyfuel II til 549,- det er ganske rimelig og det er max 1pr kunde.

Neste alternativ er Optimus Vega til 849,- den veier 178g mot Easyfuels 350g.

Ellers er du over på MSR Whisperlite (multifuel) til 1099 og MSR windpro II til 1199,-

De to førstnevnte gjør nok en god jobb om du bare ønsker gass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

@HakonJ Det virker umiddelbart som en genial løsning, men ser litt liten ut til å fordele varme på en panne. Vil den fungere til steking? 

 

 

Flammespredningen er nok minst like god som på overnevnte Optimus Vega og Primus EasyFuel. Bruker den ofte til steking, og har ikke opplevd at varmen er spesielt sentrert i forhold til andre brennere. Merkbart bedre enn en typisk toppmontert gassbrenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus Easyfuel er utan tvil ein god brennar, og truleg fyrstevalget dersom eg skulle kjøpt ein gassbrennar med hovedfokus på matlaging. Kjelestøttene er robust og stødig, og flammebildet er vidt og fungerer godt til steikepannebruk (samme eller i alle fall veldig lik gassbrennaren som Trangia sel til å bruke i stormkjøkkenet). Easyfuel har vore på marknaden i omlag 20 år (utan 'II' i navnet heile tida), så det er vel å rekne som ein klassiker.

Fordelen med ein slangebrennar, i tillegg til det som allereie er nevnt med å kunne snu boksen, er at kjelestøttene er veldig stødige og at heile brennaren er nærare bakken så vindskjerming vert mykje enklare. Ulempa er storleik, vekt og at det er meir som kan gå sundt. Skal du fyrst ha ein robust brennar med slange, er nok Easyfuel ein av dei mest robuste.

Når det gjeld Svea 123r, er flammebildet som andre brennarar, og egnar seg derfor verken betre eller verre enn dei fleste andre brennarane (typiske lettvektsgassbrennarar er unntaket med sine veldig konsentrerte flammer). Under steikepanna kan ein uansett ikkje fyre for fullt, så den meir beskjedne effekten er ikkje noko problem. Brenseltanken har omlag same diameteren som ein 230g gassboks, så han står like stødig eller ustødig som ein gassbrennar som er montert på ein sik boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sovietunionen, det er brenneren som gjør det mulig å snu boksen dersom den har et forvarmingsrør slik som @Bjørn J beskriver.

Gassen i boksen er egentlig flytende og består av ca 25 %propan, det kan også være litt Isobutan, men mesteparten er Butan.

Butan er flytende under 0°, dvs den blir ikke til gass når det er kaldt. Derfor fungerer heller ikke lightere dersom du har den i sekken når det er kaldt, har du den i lomma varmes den opp av kroppsvarmen.

Så når temperaturen nærmer seg 0 brenner gassen dårligere og dårligere etter hvert som boksen blir tømt, det kommer av at propanen brenner opp først og til slutt er det bare butan igjen, og den fordamper ikke og blir til gass hvis det er kaldt nok. Når gassen brenner blir også boksen kjølt ned, det merker du på utsiden av boksen fordi det blir kondens på den, dette gjør det hele mye "verre".

Har du en brenner med rør over flammen, kan du snu boksen, har ikke brenneren rør, må du IKKE snu boksen. Når du snur boksen vil det komme flytende gass inn i brenneren, dette blir til gass i forvarmingsrøret som er varmet opp av flammen. Trykket i boksen/propanen fungerer da som pumpe og du får brukt butanen også, dermed får du brukt opp hele boksen også når det er ned mot 0.

 

Veldig bra forklart     :thumbsup:   :thumbsup:   :thumbsup:   :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus Easyfuel er utan tvil ein god brennar, og truleg fyrstevalget dersom eg skulle kjøpt ein gassbrennar med hovedfokus på matlaging. Kjelestøttene er robust og stødig, og flammebildet er vidt og fungerer godt til steikepannebruk (samme eller i alle fall veldig lik gassbrennaren som Trangia sel til å bruke i stormkjøkkenet). Easyfuel har vore på marknaden i omlag 20 år (utan 'II' i navnet heile tida), så det er vel å rekne som ein klassiker.

 

Det er ganske stor forskjell på Trangia sin gassbrenner og EasyFuel II. Førstnevnte har merkbart mindre "futt" på full guffe, men det verste med den var at den var mye vanskeligere å regulere ned til lav effekt enn EasyFuel. Den var mer ustabil og slukket lettere når maten skulle småkoke på minimum varme.

En annen fordel med å bruke EasyFuel i et (modifisert) Trangia-sett er at den også kan brukes frittstående, uten settet. En Trangiabrenner må være montert i settet for å kunne brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske stor forskjell på Trangia sin gassbrenner og EasyFuel II. Førstnevnte har merkbart mindre "futt" på full guffe, men det verste med den var at den var mye vanskeligere å regulere ned til lav effekt enn EasyFuel. Den var mer ustabil og slukket lettere når maten skulle småkoke på minimum varme.

....

Optimus Nova kan også brukes sammen med stormkjøkken med en liten brakett man kjøper til og bytter ut den originale foten med

 

....

En annen fordel med å bruke EasyFuel i et (modifisert) Trangia-sett er at den også kan brukes frittstående, uten settet. En Trangiabrenner må være montert i settet for å kunne brukes.

 

En kan vel strengt talt bruke den brenneren en ønsker om en modifiserer stormkjøkkenent til å passe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske stor forskjell på Trangia sin gassbrenner og EasyFuel II. Førstnevnte har merkbart mindre "futt" på full guffe, men det verste med den var at den var mye vanskeligere å regulere ned til lav effekt enn EasyFuel. Den var mer ustabil og slukket lettere når maten skulle småkoke på minimum varme.

En annen fordel med å bruke EasyFuel i et (modifisert) Trangia-sett er at den også kan brukes frittstående, uten settet. En Trangiabrenner må være montert i settet for å kunne brukes.

Eg har ein misstanke om at Trangia-brennaren har endra seg litt gjennom åra, mogleg også at det har vore ulike produsentar av han. Ei tid stod det 'Primus' på han, og då var det, slik eg har forstått det, akkurat same brennaren som Easyfuel.

Eg har hatt i tankane å kjøpe Trangia-brennaren for å sette i kjelestøttene til Multifuel (som har same kjelestøtter som Easyfuel, men ellers er ein mindre vellukka brennar), men dette er ikkje aktuelt dersom Trangia-brennaren er dårlegare enn Easyfuel-brennaren. Til den prisen som er nevnt i denne tråden, gjev det jo heller ingen meining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har nok EasyFuel-brenneren også endret seg en del. Jeg har EasyFuel II som kom for få år siden, men hva som er forandret i forhold til versjon 1 vet jeg ikke. Så min sammenligning er gjort med EF II og Trangiabrenner som er ca 2 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har heilt sikkert rett. Eg ser at Trangia oppgjev dysestorleik 0,37mm og 2,13kW effekt mot Primus sine 0,4mm og 2,5kW. For alt eg veit, er det den einaste forskjellen. Og når ein veit korleis Trangia har strypt ned effekten på multifuelbrennaren som er basert på Primus Omnifuel, i forhold til at dei tidlegare leverte Nova-brennar med full effekt, kan det sjå ut til at dei har teke konsekvensen av at det kan bli i varmaste laget med full effekt i stormkjøkkenet.

Eg trur fortsatt att tidlegare variantar av Trangia-gassbrennaren hadde same effekt som Easyfuel effekt.

PS: Eg ser at primus.se ikkje opererer med 'II' i Easyfuel-navnet, så forskjellen frå tidlegare modell er truleg liten, men så stor at dei ville markere at det faktis var ein oppdatert versjon den gongen dei la til 'II'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus.se har listet opp Easyfuel Duo og Easyfuel, mens i Norge er bare Easyfuel II tilgjengelig. Duo har adapter for tilkobling til flere typer gassbokser, men ellers ser det ut til at de er like. EF II som selges i Norge har rødfarget piezotenner, mens den på primus.se har sort. Det er sikkert samme brenner - men Primus oppgir effekten på alle EF-brennerne til 3 kW, ikke 2,5.

Jeg har tenkt på om det kunne bli i overkant varmt med Trangia-skjermen over brenneren, men det har gått bra så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Primus oppgir effekten på alle EF-brennerne til 3 kW, ikke 2,5.

 

Dei er ikkje heilt enig med seg sjølv, og dette er avhengig av trykk (altså avhengig av temperatur). Eg såg i bruksanvisninga som ligg til nedlasting på http://www.primus.se/media/pdf-printouts/manuals/Instruction-3277_EasyFuel_II.pdf og der står det "Gassforbruk 175 g/h / 9000 BTU/h / ca. 2,5 kW ved 1 bar gasstrykk." Det var der eg fann informasjon om dysa også. Tilsvarande for Trangia-brennaren: http://trangia.se/core/files/742527_gasburner2012.pdf "Gassforbruk: 150 g/h / 6.700 Btu/h / ca. 2,13 kW butan ved 1 bars trykk."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår siste tur i pinsen hadde 2 norske jenter ved siden av oss laget ordentlig risotte på Trangia rødspritbrenner. Det kunne vi aldri ha funnet på med vår bensinbrenner. Så i noen tilfeller kan det være greit med en brenner med lite futt.

Vi tok på denne turen med vår Biolite brenner. Det er en brenner det du tenner opp tørr ved i små biter og må fylle påhele tiden. Når den er varm, begynner den å produsere strøm og slår på en vift, slik at den brenner veldig godt. I tillegg kan du lade mobilen via sin USB utgang. Denne brenner er kjekt å ha i godt være og når du liker å ha noe å gjøre mens du sysler med matlaging. Vi tar den med på turer med godt meldt vær, sommerforhold og har god tid. Den fungerer helt greit og enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.