Gå til innhold
  • Bli medlem

Fivefingerssko


Eikenes

Anbefalte innlegg

Har brukt søkemotoren, både her og google, men finner ikke helt svar.

Har brukt vibram fivefingers nå i..3-4 år, på alt fra løpetrening, gåturer, styrketrening, osv.

Men har til gode å prøve med oppakning på lengre fjellturer. Noen som har prøvd og har litt erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@TheSleepwalker

Ja, ment som dag-etter-dag-gåing.

Tja, nå bruker jeg mine sko til stort sett ALT, sommertid. Og har ikke støtt på noen problemer, bortsett fra innkjøringsperioden for noen år tilbake. Har brukt de i på løpeturer i skog og mark, og steinterreng. Men altså i såkalt letterreng. Ikke på fjelltur med sekk og 'seig' gåing kilometer etter kilometer, dag etter dag.

Så no offence, men hvordan du tror det er å gå med de på fjell og stein, gir meg ikke noe:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TheSleepwalker

Ja, ment som dag-etter-dag-gåing.

Tja, nå bruker jeg mine sko til stort sett ALT, sommertid. Og har ikke støtt på noen problemer, bortsett fra innkjøringsperioden for noen år tilbake. Har brukt de i på løpeturer i skog og mark, og steinterreng. Men altså i såkalt letterreng. Ikke på fjelltur med sekk og 'seig' gåing kilometer etter kilometer, dag etter dag.

Så no offence, men hvordan du tror det er å gå med de på fjell og stein, gir meg ikke noe:-)

 

Mente du kunne teste ved å gå kanskje en lengre dagstur først, så en overnatting ;) Fikk ikke med meg at du spurte eksplisitt etter erfaringer i eksamenståka her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt dem til læret røyk (tynt, så det sier ikke så mye).

Etter 3-4 år er nok ankler og føtter sterke nok, men du bør være forsiktig med for tung sekk, dvs prøv deg frem. Et sted mellom 10-15 kg burde gå greit. De skoene jeg bruker nå har like mye "støtte" og "stivhet" som fothansker og har de samme begrensningene.

 

Jeg prøvde mine i skog og fjell med blanda resultater. Sti og stein er uproblematisk, men utenfor var det værre - veldig glade i å suge til seg alt av rusk og anklene var veldig utsatt. Løses med lette gamasjer (løkke under langemann gir feste). Det er en annen måte å gå på og det blir enda tydeligere i terreng.

 

 

Tok visst feil mht til læret. Det er sålene som har hull. Gradvis overgang til bare føtter :)

Endret av Grimner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har ikke brukt vff på flerdagers fjelltur med oppakning, men kan komme med noen relaterte innspill.

Jeg er tilhenger av lett utstyr, og lett fottøy. Går stort sett i minimalistsandaler, -sko og vff (femfingre) om mulig. Hater vanlige, trange sko og støvler. Prøver å finne en løsning for lett fottøy på tur. Bruker vff kso trek i lær til terrengløping og tørre, korte fjellturer (timer). Funker fint, men usikker på hvordan flerdagers tur blir med tanke på temperatur (kaldvær, nedbør, myr), fot-/ankelbelastning og beskyttelse i buskas og steinur.

Jeg bestilte vff Lontra til bruk på 3 sesongs fjelltur, da de har grov såle, høy mansjett, og nesten vanntette (neoprenlignende stoff). Dessverre var de for store, og nå er de ute av produksjon. Selger dem gjerne, ubrukte. Bikila Evo WP vurderes som erstatning, men tror dette er mer asfaltsko. Skal uansett ha dem til vinterløping.

Foreslår du drar på neste tur med både fjellsko og et par vff. Det er min plan. Vff kan brukes så langt det går, enten fordi du blir sliten eller kald. Så har du uansett fjellskoa som backup. Vff er jo ypperlig der terrenget tillater, i camp, og til vading hvis det trengs. Blir jo ekstra par kg i sekken, men verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har (ufrivillig) erfaring med en 4 dagers tur sommerstid i Vibram Fivefingers Sprint (glemte igjen skoene hjemme...).
Med sommersekk under 15 kg gikk dette helt topp med tanke på belastning. Eneste som er litt kjedelig er det som er nevnt tidligere her av @Grimner at rusk og rask har lettere for å sette seg fast/komme nedi dersom du har åpne sko. Jeg syntes det ikke var kjekt å vasse rundt i myrområder, da jeg tidvis ble kald/våt og hadde føtter som rosiner, pent pyntet av all slags rusk og rask.

Utover det hadde jeg ingenting å si på. Var nesten bedre enn store støvler spør du meg med tanke på feste i steinurer og for å hoppe over bekker etc.

Lett og ledig:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ikke er så farlig å gå med våte joggesko så lenge det ikke blir så kaldt at man forfryser seg. Det kan føles noe ubehagelig i starten, men det er mye en vanesak. Det føles veldig befriende med lett og behagelige sko, selv med litt skrukkehud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

@Eikenes

Jeg var på en 6 mils tur i Rondane, hvorav 4 av dem ble gått med VFF Lontra i løpet av en kveld og en dag. En del opp og ned, totalt 16 kg bagasje. Nå er ikke det mange dager, men det er noe erfaring.

 

Jeg begynte turen med VFF på beina, og fjellstøvler i sekken som backup. Første etappe gikk fint, følte meg ikke sliten i føttene. Morgen etter første etappe var jeg litt stiv og støl i anklene, men dette merka jeg ikke noe til straks jeg begynte å gå igjen. Etter ytterligere en hel dagsmarsj var jeg fortsatt ikke sliten i føttene, men leggene hadde jobba i løpet av dagen (mer om dette under). 

 

Det som ble problemet, og som førte til at jeg valgte å bytte til støvler etter 2/3 av distansen, var underlag med mye småstein eller middels store steiner, som var for små til at man fordeler noe særlig vekt på dem. I løpet av mange kilometer så ble det et tråkk i ny og ne som gjorde vondt, særlig hvis en spiss stein traff under yttersiden av foten. Var uheldig og fikk "treff" på samme sted to-tre ganger i løpet av dagen, og jeg ble ganske sår av det på den ene foten. Dette underlaget viste seg å være det mest utfordrende, og jeg måtte forandre til å lande på tåballene for å lettere kontrollere nedsetting av resten av foten. Dette gjorde at leggene også måtte jobbe noe mer enn ved vanlig hælgange.

 

Grov ur gikk forøvrig overraskende bra, så lenge jeg passa på å vinkle foten etter steinoverflata, eller lande med tåballene på steinkanten dersom dette var nødvendig. Igjen fører dette til noe mer arbeid for legger.

 

Det siste elementet er bare generelt nødvendigheten av å bedre følge med på underlaget og steget. Med støvler eller sko med stivere såler kan man bare gå på, mens med VFF må man i me større grad vurdere steget for å de spisseste steinene, og unngå å slå tærne. Jeg slo tærne noen ganger, men såla var stiv nok til at det ikke ble vondt. På slutten av andre dagsmarsj ble jeg ganske sliten i huet av å følge med på underlaget.

 

Konklusjonen min så langt er at for folk som er vant til det, så bør en helgetur med VFF og moderat oppakning gå helt fint hva belastning på foten angår. Utfordringene er de vanskelige underlaga, og jeg vurderer derfor å neste gang bruke terrengjoggesko med 25 mm under foten, kontra Lontra sine 7-8 mm, for å bedre ta av for spisse småsteiner.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.