Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørkede ingredienser til turmat i butikken


atari

Anbefalte innlegg

Skal prøve meg på egen komposisjon av matretter som skal "rehydreres" på tur og da hadde det vært kjekt med en liste over hva en kan få kjøpt ferdig tørket i butikken. Så langt har jeg funnet:

 

Frukt

Melk

Egg 

Fisk

Tomat

Krydder

Ris

Pasta

Nudler

 

Har ikke funnet tørket kjøtt annet enn beef jerky i Norge. I USA får en bla kjøpt frysetørret kylling på pose.

 

Noen som har funnet andre ting jeg kan legge til listen? Jeg vet det meste kan en tørke selv men nå er jeg ute etter ting en kan få kjøpt.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet hvor man kan kjøpe frysetørket eggepulver og smørpulver i Norge i små mengder (0.5kg)? 

 

Er ikke så glad i havregrøt til frokost over lengre perioder, så tenkte å lage pannekaker med havregryn, mel, tørrmelk, egge/smørpulver når jeg skal på en to-ukers telttur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørpulver? Korleis smør kan vera pulver ved romtemperatur er langt utanfor min forstand. Ta med smør, eller matolje dersom du vil ha endå reinare feitt. Det finnst pakningar på 0,5kg og mindre i din næraste matvarebutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har jeg funnet:

Egg

Hvor fant du tørket egg i Norge? Jeg endte opp med å bestille fra junaiten. Tok til og med kontakt med Prior for å høre men de lager bare eggehvitepulver. :(

Linker til hvor man kan kjøpe disse tingene kan kanskje også være en god idé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også veldig interessert i eggepulver! Har inntrykk at det brukes på mange hoteller til å lage eggerøre med. Det er å lese i noen anmeldelser at hoteller får kritikk for å servere pulver-røre. :-) Tenker at på tur må dette være helt supert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovn på 60 grader.

Visp sammen et brett med egg (24 egg)

Stek til eggerørekonsistens, uten smør/olje.

Fordel ut på 3-4 langpanner/stekebrett, i så små og flate biter man klarer.

Sett i stekeovnen med døra på gløtt (sett brettene i etasjer over hverandre)

Vent 9-10 timer, til eggene er sprø flak.

Knus alt i en foodprosessor ellet lignende.

Voila:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fant du tørket egg i Norge? Jeg endte opp med å bestille fra junaiten. Tok til og med kontakt med Prior for å høre men de lager bare eggehvitepulver. :(

Linker til hvor man kan kjøpe disse tingene kan kanskje også være en god idé?

Mulig jeg tar feil ang eggepulver men mener jeg har sett det til salgs på Ultra. 

 

Tørket frukt selger de i helsekostbutikker: http://www.helseogkost.no/nettbutikk/matvarer/Toerket-frukt-og-toerkede-baer

Tørrmelk selger de i de fleste dagligvarebutikker.

Tørrfisk har de bla. på Meny. Selges også ofte i fiskebutikken.

Soltørket tomat har de i de fleste dagligvarebutikker. Jeg har ikke funnet tomatpulver noe sted.

Krydder, ris, pasta og nudler selges i alle dagligvarebutikker. Når det gjelder ris så bruker jeg Uncle Ben's hurtigris (3 min)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovn på 60 grader.

Visp sammen et brett med egg (24 egg)

Stek til eggerørekonsistens, uten smør/olje.

Fordel ut på 3-4 langpanner/stekebrett, i så små og flate biter man klarer.

Sett i stekeovnen med døra på gløtt (sett brettene i etasjer over hverandre)

Vent 9-10 timer, til eggene er sprø flak.

Knus alt i en foodprosessor ellet lignende.

Voila:-)

OK, men mister ikke eggene "bindingsevnen" på den måten? Hvis man ikke steker til eggerøre, vi de fortsatt ha den "evnen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føsye post mangler potetmos. Kan brukes f eks sammen med en suppepose.

Jeg kan ellers anbefale kjøp av et tørkeapparat. Det gir mange flere muligheter.

I utlandet, f eks Nederland og Belgia, kan du nå kjøpe tørkede insekter av diverse slag. Kan brukes som proteinkilde i retter. Min mann liker dette veldig godt. Jeg har spist et slikt måltid, salat med tørkede insekter, men jeg ble nesten kvalm ved siste skje. Du får gjerne prøve ut hva du tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags retter lager dere av eggepulver? Jeg tenker at det ikke er mye vist i å lage pannekakerøre siden man får kjøpt det ferdig i pose.

Hadde det vært en ide med Fu jong hai? Ikke sikker på skrivematen, men det er et kinesisk rett med omelett, sjampignonger og sursøt tomatsaus. Har lyst å prøve dette ut selv, men mottar gjerne ideer fra dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 deler væske, 1 del eggepulver. Spiller jo ingen rolle om det blir eggerøre, omelett, "speilegg", det skal jo bare gi næring. Hjemmelaget eggepulver blandet med litt væske, salt, pepper, etc. (en klatt smør) lagt i buken på en nyfisket ørret er heeelt der oppe på lista over snadder :)

Pannekakerøre blir det gjerne med ungene. Da lager vi den hjemme på kjøkkenet først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg at det er et vakum på det norske turmarkedet når det kommer til valgfrihet og variasjon i turmat. Skulle være penger å tjene for diverse nettbutikker om de tilbydde mer turmat enn ferdigporsjoner fra real o.l. Personlig kunne jeg tenkt meg mer "porsjonspakker" tørrmelk. Eggepulver har jeg aldri funnet i norske butikker men det ville jo helt klart vært aktuelt å ha med på lengre turer.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg at det er et vakum på det norske turmarkedet når det kommer til valgfrihet og variasjon i turmat. Skulle være penger å tjene for diverse nettbutikker om de tilbydde mer turmat enn ferdigporsjoner fra real o.l. Personlig kunne jeg tenkt meg mer "porsjonspakker" tørrmelk. Eggepulver har jeg aldri funnet i norske butikker men det ville jo helt klart vært aktuelt å ha med på lengre turer.

 

De selger pakker med 3 poser (til 1l hver) tørrmelk på bla Coop Obs:

http://www.nestlenordic.com/vikingmelk/products2.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.