Gå til innhold
  • Bli medlem

Ajungilak tømmer XXL for soveposer


Anbefalte innlegg

Sånn er markedet for soveposer!

XXL paralellimporterer Ajungilac soveposer og selger de billig. Ajungilac Norge kjøper opp alle posene de selger for å holde prisene oppe - og kontrollere markedet.

 

Stygg sak. Sikkert noe man kan skrive seg bak øret neste gang man spør seg selv om man skal importere selv fra utlandet eller støtte "Norske produkter" (Ajungilak var en gang en Norsk produsent) .

 

http://www.dagbladet.no/2015/05/12/nyheter/xxl/ajungilak/okonomi/hegnarno/39140779/

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for linken! Ja det var en megetsigende sak. Nesten så jeg angrer på at jeg har fire Ajungilak poser "på samvittigheten", tre av de har fortsatt ikke nådd pensjonsalderen. Litt dumt å kaste de, men kanskje blir det lagt merke til om jeg i ren protest sover med posene åpen neste gang jeg bruker de? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendt til [email protected]:

Hei dere,

Nå har ikke jeg vært noen storinnkjøper av Ajungilak varer og mye av utstyret mitt er kjøpt i utlandet. Da er det veldig tilfredsstillende å se at jeg med god samvittighet kan fortsette å gjøre det. Takk for at dere hjelper til med å sette det håpløse markedet i Norge i et dårlig lys.

http://www.dagbladet.no/2015/05/12/nyheter/xxl/ajungilak/okonomi/hegnarno/39140779/

Mvh,

Tor Magnus

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager. Tapt omdømme for Ajungilak og hva hindrer XXL i å bare fylle lagrene sine igjen? Hva oppnår man egentlig med dette? Man kontrollerer markedet for Ajungilak-soverposer i en kort periode til XXL har fått importert nye, og man fremstår som en tosk i mediene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Litt off topic: Ajungilak har vel bare et kontor i Norge? Alt rundt produksjon tar Mammut seg av etter oppkjøpet av Ajungilak. Både design og merkevare blir mer og mer Mammut. Er nok ikke lenge før Ajungilak navnet er borte fra alle soveposer - dessverre. Jeg ser at færre soveposer bærer Ajungilak navnet og design blir mer og mer Mammut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men saken er egentlig ikke unik, Norrøna nekter XXL å selge deres produkter. Begrunnelsen er den samme, de ønsker kontroll på distribusjonen.

 

Det er jo en helt annen sak. At Norrøna ikke vil selge varer via XXL hare flere årsaker. En ting er prisen, XXL presser innkjøpsprisen voldsomt. Det andre er at Norrøna har egne butikker flere steder i landet, og har kanskje planer om enda flere. Det tredje kan være omdømmebygging - å selge produkter i lavpriskjeder kan gi feil signal til målgruppen. Det er kanskje derfor andre "prestisjemerker" som bl.a. Arcteryx og Hilleberg heller ikke vil selge via XXL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en helt annen sak. At Norrøna ikke vil selge varer via XXL hare flere årsaker. En ting er prisen, XXL presser innkjøpsprisen voldsomt. Det andre er at Norrøna har egne butikker flere steder i landet, og har kanskje planer om enda flere. Det tredje kan være omdømmebygging - å selge produkter i lavpriskjeder kan gi feil signal til målgruppen. Det er kanskje derfor andre "prestisjemerker" som bl.a. Arcteryx og Hilleberg heller ikke vil selge via XXL.

Norrøna startet først med egne butikker flere år etter at de trakk seg fra XXL, ønsket om full styring på prisen og omdømmebygging var det som gjorde at de ikke ønsket å selge via XXL. Begrunnelsen var rett og slett at XXL solgte for billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det det handler om. Holder man produkter unna store kjeder, så er det mye lettere å holde en kunstig høy pris på produktene, og skape "ekslusivitet". Om produsenter vil selge via store kjeder, så har kjedene såppas stor markeds makt at produsentene må selge varene på kjedens premisser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna startet først med egne butikker flere år etter at de trakk seg fra XXL, ønsket om full styring på prisen og omdømmebygging var det som gjorde at de ikke ønsket å selge via XXL. Begrunnelsen var rett og slett at XXL solgte for billig.

 

Jeg har full forståelse for de som ikke vil selge varene sine via de store kjedene som kun fokuserer på pris. XXL har som mål å konkurrere ut så mange andre sportsbutikker som mulig, og de bruker pris som våpen. Det ble litt rabalder i Tromsø da avisene dokumenterte at det på bakrommet hos XXL hang bilder av de andre sportsbutikkene i byen, med et rødt kryss over de butikkene som allerede hadde måttet stenge.

Hvis den varen jeg vil ha er å få hos en sportsbutikk som ikke er tilknyttet en stor kjede, handler jeg heller der, selv om jeg må betale litt mer.

Så at Norrøna, Hilleberg, Arcteryx og andre ikke vil selge via XXL synes jeg er sympatisk, og de har min fulle støtte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det det handler om. Holder man produkter unna store kjeder, så er det mye lettere å holde en kunstig høy pris på produktene, og skape "ekslusivitet". Om produsenter vil selge via store kjeder, så har kjedene såppas stor markeds makt at produsentene må selge varene på kjedens premisser. 

Nettopp, og derfor skjønner jeg godt de produsentene som vil styre premissene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe som skjer i større og større grad. 
 
Leverandørene er redde for at "billigkjedene" dumper prisen, og kvier seg for å handle med dem. Dette av den enkle grunn at leverandøren vil miste flere av sine andre forhandlere, da lønnsomheten på produktene stuper. De vil så sitte igjen med "billigkjeder" som forhandlere (som nå har langt sterkere forhandlingskort med tanke på å presse priser), og et svekket omdømme.
 
:For oss forbrukere betyr dette at kvaliteten på produktene synker, som en følge av at leverandørene må kutte kostnader.
 
Mange leverandører prøver å komme dette problemet til livs ved å lage flere modeller av "samme" vare, og tilby de forskjellige aktørene hver sin, for å unngå prissammenligninger.
 
:For oss kunder betyr dette et uoversiktlig marked, med mange "kunstige" veiledende priser.
 
Billigkjedene kjemper en hard kamp, og måler marginer og kostnader i alle ledd for å være billigst. Dette gjelder også lønnskostnader, og kostnader knyttet til opplæring og utdanning av ansatte.
 
:For oss forbrukere betyr dette at det blir mindre fagkompetanse i butikkene.
 
Og hvorfor blir det slik? Mye av skylden må nok vi forbrukere ta, da vi ukritisk går etter pris når vi handler, og ikke lenger ser verdien av service og fagkunnskap.
 
Eller?
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. 

 

1. webshop. Folk handler på nettbutikker, og spesielt i utlandet for å få billigst mulig produkt.

2. Butikken må konkurrere med webbutikken i Kualalumpur som har 1/100 av utgiftene. (leie av lokale som er godt plasser, lager, selgere, innredning ++)

 

ergo. Er man en nisje butikk som ikke har nettbutikk så er man dødsdømt. Skal butikken overleve må den ofte bli en del av kjede for å få nok "pondus" til å få billig nok varer til at de kan ha tilnærmet sunn drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for de som ikke vil selge varene sine via de store kjedene som kun fokuserer på pris. XXL har som mål å konkurrere ut så mange andre sportsbutikker som mulig, og de bruker pris som våpen. Det ble litt rabalder i Tromsø da avisene dokumenterte at det på bakrommet hos XXL hang bilder av de andre sportsbutikkene i byen, med et rødt kryss over de butikkene som allerede hadde måttet stenge.

Hvis den varen jeg vil ha er å få hos en sportsbutikk som ikke er tilknyttet en stor kjede, handler jeg heller der, selv om jeg må betale litt mer.

Så at Norrøna, Hilleberg, Arcteryx og andre ikke vil selge via XXL synes jeg er sympatisk, og de har min fulle støtte.

 

Forstår argumentasjonen, Men samtidig: Xxl solgte vel omtalte pose for kr 600,-. I nærmeste butikk kostet den ca 1800 sist jeg tittet. Så hvor mye skal man som forbruker betale for å opprettholde de lokale sportsbutikkene? I mange sportsbutikker er det dessuten sjeldnere at man nå treffer på godt voksne ekspeditører, de med erfaring. Det er mest ungdom på laveste lønnstrinn. Og da faller jo litt av fordelen med lokale butikker bort - når kompetansen mangler. Så hva er det da vi betaler så mye ekstra for da? Joda, vi sager til slutt over grenen vi sitter på når vi tenker slik. Så snart må vi nedlegge hele AS Norge og slå oss sammen med Danmark, Sverige og Finland for å høste stordriftsfordeler, omtrent som man tenker i den s.k. kommunereformen. Ellers så bestiller vi vel uansett snart også dagligvarer via ebay, levert fra Kina. Da blir det vel ris og nudler i bøtter og spann.

 

PS: Fjellsport selger posen til 1050 nå i helgen   i dag fredag 15. mai, og det er med 30% rabatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.