Gå til innhold
  • Bli medlem

Engangstelt..


dede

Anbefalte innlegg

Leser litt på forumet her og lurer stadig på om telttur alene er noe for meg.. Tror nok første turen ville vært en gang med god værmelding og ikke fryktelig langt..(mån er planen for de som er kjente i Rogaland). Har faktisk det meste av utstyr, inkl dunsovepose, exped underlag, en kombifuelbrenner (som jeg aldri har brukt og må lære meg..) og selvsagt alt jeg trenger av klær.

Kjenner ingen som er interesserte i å bli med og tror nok jeg skulle klart meg alene:)

Det eneste jeg mangler av utstyr er telt. Noe lett og passe stort.. Men er jo kjipt å kjøpe et dyrt og fint telt for så å finne ut at dette ikke er for meg.. Så kom over Kuppeltelt Roskilde fra Biltema. 1500mm vannsøyle, passe stort, 1,5 kg og 150kr! Både navn og pris indikerer for meg at kvaliteten er bruk og kast og sånn sett liker jeg ikke det. Men for å prøve en gang må jeg vel kunne satse på dette en fin sommerkveld?

PS. Lover å ikke legge igjen teltet i marka men ta det med hjem igjen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo også mulig å låne ett telt eller leie.  Her på bygda får man leid telt av kommunen sin friluftsetat.  Kan jo spørre inne her etter både turkamerat og telt også.    Vi har biltema teltet som leketelt til unga.  Det funker sikkert helt greit ved fint vær og lite vind. Og det er ganske kort (2m nede ved gulvet og blir fort kortere oppover)   Tanken med å bruke ett bedre telt er at du får en bedre opplevelse, Kondens blir fort ett problem i ett slikt telt.    Men uansett telt. Det viktigste er å komme seg ut litt :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Många bra förslag här, att låna eller leie tält går bra, annars är ett billigt och lätt alternativ en tarp, tar du det innan sommaren kommit igång på allvar behövs heller inget myggnett. Till golvduk kan man använda diverse olika plast, som tillskurna sopsäckar, målarplast eller för att få extra isolering mot markkyla bubbelplast.

http://www.magasinet.no/display.aspx?prodid=15247

Fördelen här är att du har ett turutstyr du får bruk för helt till det går i bitar, och det dröjer nog ett tag innan det sker också. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt begrenset hva du egentlig trenger for en natt i skogen sommerstid med gode prognoser fra metereologisk institutt. Det der biltemateltet holder nok lenge. Det samme gjør en tarp slik Lightdan foreslår. I den verste myggsesongen kan det være greit å supplere med myggnett i tillegg under tarpen. Har mang en overnatting under slike forhold under egenkonstruert "nødbivuakk" med rester av rundballplast, søppelsekker eller regnponcho som tak i tilfelle regn. "Fjærmadrass" konstruert av treverk på stedet som seng. Legg til utsikt rett fra soveposen til midnattsola ute i den nordlandske skjærgården og det blir bare velstand. Flotte turer alle som en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg mangler av utstyr er telt. Noe lett og passe stort.. Men er jo kjipt å kjøpe et dyrt og fint telt for så å finne ut at dette ikke er for meg.. Så kom over Kuppeltelt Roskilde fra Biltema. 1500mm vannsøyle, passe stort, 1,5 kg og 150kr! Både navn og pris indikerer for meg at kvaliteten er bruk og kast og sånn sett liker jeg ikke det. Men for å prøve en gang må jeg vel kunne satse på dette en fin sommerkveld?

PS. Lover å ikke legge igjen teltet i marka men ta det med hjem igjen...

 

Og tusen takk for at du ikke kommer til å legge igjen teltet i skauen!

 

Til den prisen virker det helt utmerket, men jeg har et par netter i et lignende telt på fjellet, så jeg vil si: om det blåser, slå det opp i le.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har ett sånt där biltematält. Fast köpt på coop under annat namn. Men det är ihopslavat på samma ställe i Kina.

 

Fungerar rätt OK. Litet. Inget för folk över 180cm. Man får ligga iite på diagonalen. Inga större problem med kondens tackvare takventil. Tål inte hur mycket regn som helst. Lite av ett finväderstält.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mån er en kjempeplass, men litt lengre inne enten opp mot Månvannet eller lengre inne, vil du være mer alene, og litt mer beskyttet mot vind.

 

En liten ting, som har overrasket meg en gang eller to, er temperaturen på natten (dette gjelder på våren).

Med fint, vær blir det varmt i Fidjadalen. Og varmen stiger til værs. Ut på natten kommer det derfor et kald luft fra "snøhvite vidder" lengre opp.  Det kan bli temmelig kjølig - en stund.

 

Ellers er det bare å gå i gang. Det blir kjekt. (Selv har jeg med radio på soloturer....) (Og om du ikke sier det til noen, jeg bruker å ta med "Fjordlandmiddag". Enkelt å få varmt, og lite oppvask.)

 

Røssdalen innerst i Espedalen (Fossan) er også en grei plass for den første telt-turen. Her er det flatt og fint, og selve "parken" ligger beskyttet i skogen. Og det er en "dass".

Her blir du heller ikke alene om været er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også mulig å låne ett telt eller leie.  Her på bygda får man leid telt av kommunen sin friluftsetat.  Kan jo spørre inne her etter både turkamerat og telt også.    Vi har biltema teltet som leketelt til unga.  Det funker sikkert helt greit ved fint vær og lite vind. Og det er ganske kort (2m nede ved gulvet og blir fort kortere oppover)   Tanken med å bruke ett bedre telt er at du får en bedre opplevelse, Kondens blir fort ett problem i ett slikt telt.    Men uansett telt. Det viktigste er å komme seg ut litt :)

Her får man leid friluftsutstyr på Fretex-butikken. Er jo kjempefint for å prøve ut noe nytt uten å kjøpe mye nytt utstyr. Jeg har investert i en del utstyr som telt, underlag og soveposer nå selv om vi foreløpig ikke har kommet oss på tur, men med små unger i hus er jeg sikker på at alt i alle tilfeller vil komme til nytte med årene, men hadde det bare vært meg alene  hadde jeg nok satset på å låne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.