Gå til innhold
  • Bli medlem

Dun fra etisk forsvarlig dyrehold eller ikke? Du har valget.


Anbefalte innlegg

Annonse

Supert med en tråd for å opplyse og informere om dette. 

 

Skal ærlig innrømme at for få år siden tenkte jeg ikke tanken på å sjekke hvor dunen kom fra, så slik info som dere kommer med her er viktig for å informere de som ikke er klar over det, at dette faktisk er en problemstilling. Godt initiativ!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærfugldun, men dyrt som fy.

 

Ellers er det mulig for de som bor slik å sanke dun i gamle grågås reder etter de er forlatt.

Kan være alt fra intet til bra med dun i slike brukte reder.

 

Ærfugldun selges bla. her:

 

http://www.lanan.no/no/nettbutikk

 

100,- kr grammet, men får det kanskje billigere i større mengder.

 

Arbeidet disse gjør burde verdsettes mere.

Ærfugl er helt borte her nå, bare sjeldent de er innom.

 

Regner med at når bestanden tar seg opp i ovenfornevnte områder vil disse spre seg litt utover.

Mink, Havørn og oljelekkasjer har tatt knekken på fuglene.

 

Deifovos forliste utenfor Vega 1981 og anslått antall fugl døde var over 20.000

Selv har jeg hørt at tallet var over 40.000 sjøfugl!

I tillegg kommer pattedyr som Oter og sel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærfugldun, men dyrt som fy.

 

Ellers er det mulig for de som bor slik å sanke dun i gamle grågås reder etter de er forlatt.

Kan være alt fra intet til bra med dun i slike brukte reder.

 

Ærfugldun selges bla. her:

 

http://www.lanan.no/no/nettbutikk

 

100,- kr grammet, men får det kanskje billigere i større mengder.

 

Arbeidet disse gjør burde verdsettes mere.

Ærfugl er helt borte her nå, bare sjeldent de er innom.

 

Regner med at når bestanden tar seg opp i ovenfornevnte områder vil disse spre seg litt utover.

Mink, Havørn og oljelekkasjer har tatt knekken på fuglene.

 

Deifovos forliste utenfor Vega 1981 og anslått antall fugl døde var over 20.000

Selv har jeg hørt at tallet var over 40.000 sjøfugl!

I tillegg kommer pattedyr som Oter og sel.

Jeg var faktisk på Lånan i går og harpet dun. Utrolig artig å høre og se hva ærfuglvokterne gjør der ute. Selv om ei dyne koster 40 - 50.000 er ikke timesbetalingen rar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var faktisk på Lånan i går og harpet dun. Utrolig artig å høre og se hva ærfuglvokterne gjør der ute. Selv om ei dyne koster 40 - 50.000 er ikke timesbetalingen rar. 

Heldiggrisen :)

Jeg skulle gjerne vært der selv og sett hvordan det foregår, jeg har bare sett det på TV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forklarer hvorfor polske dunposer er så billige. Jeg tror mange fremdeles vil kjøpe sovepose fra Polen til tross for dette når det er så mye penger å spare. De aller fleste er ikke villig til å ofre billige varer. Vi kjøper allerede klær laget i fattige land av underbetalte arbeidere med elendige arbeidsvilkår. Vi spiser kjøtt fra dyr som klumpes sammen det korte livet de lever. Et lite fåtall er mer bevisste på hva man kjøper og velger velferd, men denne gruppen mennesker er så smal, selv i et av verdens rikeste land som Norge.

 

Jeg føler det er litt bortkastet å lage dyne av edderdun. Det er mer behagelig med en litt mindre komprimerbar dyne. Andedun på 350 cuin fungerer kjempebra. Edderdun skal i følge wikipedia være på 1200 cuin. Ville blitt en fin sovepose eller dunjakke av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var sanking av ærfugldun en næring i kyststrøkene nordover i landet, men i dag er det nesten ingen som gidder å drive med dette. 

Før bygget folk, som drev med dette, små hus som de satte ut til ærfuglene. De passet på fuglene og mange klarte også å holde minken borte fra disse områdene.

Nå når nesten ingen driver med dette lenger er duna blitt dyrere og ærfuglbestanden mye mindre. I noen områder hvor dette var vanlig før, var det også store bestander av ærfugl, men i dag er de nesten helt borte. 

Trist!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette forklarer hvorfor polske dunposer er så billige. Jeg tror mange fremdeles vil kjøpe sovepose fra Polen til tross for dette når det er så mye penger å spare. De aller fleste er ikke villig til å ofre billige varer. Vi kjøper allerede klær laget i fattige land av underbetalte arbeidere med elendige arbeidsvilkår. Vi spiser kjøtt fra dyr som klumpes sammen det korte livet de lever. Et lite fåtall er mer bevisste på hva man kjøper og velger velferd, men denne gruppen mennesker er så smal, selv i et av verdens rikeste land som Norge.

 

Jeg føler det er litt bortkastet å lage dyne av edderdun. Det er mer behagelig med en litt mindre komprimerbar dyne. Andedun på 350 cuin fungerer kjempebra. Edderdun skal i følge wikipedia være på 1200 cuin. Ville blitt en fin sovepose eller dunjakke av det.

Håper disse egoistiske menneskene får et forferdelig kjipt turliv. Bare regn, null fiskebett, tåke på toppturer etc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forklarer hvorfor polske dunposer er så billige. Jeg tror mange fremdeles vil kjøpe sovepose fra Polen til tross for dette når det er så mye penger å spare. De aller fleste er ikke villig til å ofre billige varer. Vi kjøper allerede klær laget i fattige land av underbetalte arbeidere med elendige arbeidsvilkår. Vi spiser kjøtt fra dyr som klumpes sammen det korte livet de lever. Et lite fåtall er mer bevisste på hva man kjøper og velger velferd, men denne gruppen mennesker er så smal, selv i et av verdens rikeste land som Norge.

 

Å dra sluttningen at polske produsenter bruker uetisk dun kun fordi de er rimeligere enn vestlige merker er å dra den litt langt. Spesielt siden det kun er snakk om 2 produsenter de fleste kjøper fra fra Polen når det kommer til kvalitetsutstyr.

 

En sovepose fra Polen koster kanskje halvparten av samme kvalitet fra Western Mountaineering, men husk at du da kjøper direkte fra fabrikk og fra et land med lavere lønnskostnad, det er fullt mulig å selge til denne prisen selv om de må betale omtrent det samme for dunen.

 

Ser man på avsløringer fra andre bransjer så er det også ofte de store kjedene som har mest svin på skogen. For å klare sin 5 kalkyle fra fabrikk til butikk må de presse marginene mye mer enn de små bedriftene som har færre ledd ut til konsumeren trenger å gjøre.

 

Fra Roberts.pl

 

 

The quality of down is also our great concern. Unless requested differently in an order we use high quality 100% goose down from gees living in their natural environment. We do not use so called "eurodown", a mix of goose and duck down. We do not use down taken from living birds.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag skulle nog säga att ju större producent, desto större risk att saker inte har gått rätt till. Bara att se på allt fusk och skumrask man håller på med i matindustrin. Det finns inget som talar för att klädindustrin är bättre.

 

Små europeiska aktörer där man köper direkt från tillverkaren (roberts, valandré med flera) är nog en betydligt bättre lösning skulle jag tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd. Falt meg aldri inn at man ribbet levende fugler.

 

Nå kan vi selvsakt være skeptiske til syntetisk (fosille oljer...) men som alternativ til dun fra fugler ribbet levende faller valget lett for meg. 

 

Er det noen som har noen tips om hvordan man skal få tilbake isoleringsevnen i gamle dunposer som har ligget sammenrullet i laaang tid?

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen tips om hvordan man skal få tilbake isoleringsevnen i gamle dunposer som har ligget sammenrullet i laaang tid?

 

En tur i tørketrommelen på lav varme (gjerne dun program om du har det) sammen med noen tennisballer kan gjøre susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dunpose fra Salewa, hadde jeg visst da for 15år sia hvordan den dunindustrien kan være ville jeg ikke ha kjøpt dunpose. Nå veit jeg ikke om Salewa bruker dun fra levende ribbede gjess eller ikke, men for sikkerhets skyld ville jeg unngå dunposer med mindre en kan være hundre prosent trygg på at duna er skaffa på et etisk forsvarlig vis. Men kan man faktisk være det? Akkurat den usikkerheten gjør at jeg holder meg unna dun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dra sluttningen at polske produsenter bruker uetisk dun kun fordi de er rimeligere enn vestlige merker er å dra den litt langt. Spesielt siden det kun er snakk om 2 produsenter de fleste kjøper fra fra Polen når det kommer til kvalitetsutstyr.

 

En sovepose fra Polen koster kanskje halvparten av samme kvalitet fra Western Mountaineering, men husk at du da kjøper direkte fra fabrikk og fra et land med lavere lønnskostnad, det er fullt mulig å selge til denne prisen selv om de må betale omtrent det samme for dunen.

 

Ser man på avsløringer fra andre bransjer så er det også ofte de store kjedene som har mest svin på skogen. For å klare sin 5 kalkyle fra fabrikk til butikk må de presse marginene mye mer enn de små bedriftene som har færre ledd ut til konsumeren trenger å gjøre.

 

Fra Roberts.pl

Det er ikke mer enn et par år siden det ble avdekket helt grusomme forhold i dunproduksjonen i flere europeiske land, bl.a. polen, hvor.dyra levde under helt forferdelige forhold og der foregikk ribbbing av levende fugl (vet ikke hvem.som kjøpte dun av disse produsentene) Jeg har kontaktet bl.a. cumulus, og de garanterer for skikkelig.forhold for dyra. Fult mulig det stemmer, men.vanskelig å vite hva de legger i at dyra behandles bra.. Jeg tror likevel det skal mye til før folk dropper å kjøpe kvalitetsting til en billig penge selvom dyr må lide for det. Det ser man jo i andre bransjer også, hvor dyr utnyttes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er ett kjempebra tiltak. 

 

Kanskje vi burde svartmale en del produsenter med det samme? (Vi kan jo kalle det opplysningstjeneste?) 

 

Min datter på 15 år ville på død og liv ha Canada Goos jakke i vinter. (For det hadde jo alle)

Hun måtte pent sitte og se hvordan de jakkene produseres. Og etter det var ikke den jakken spesielt interessant lenger.

 

Var kanskje veldig brutal mot ho men det har gjort ho veldig mye mer opptatt av hvordan og av hvem klær er laget. 

 

PS! Noen tips om hvordan jeg kan overtale ho til å ikke kjøpe ei designer veske i plast til 3K?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Per: Da jeg var 15 år i 1991 hadde jeg ikke så mye penger som 3000kr mellom henda, det er den beste medisinen mot å kjøpe ei veske til 3000kr - å være fattig er den beste måten å unngå å kjøpe designervesker. Utover det er det ikke mange fordeler å være fattig. Det er helt klart mer penger blant ungdom idag enn i min tid, fenomenet var nok også til stede da også, men jeg trur ikke det var i det omfang som idag - det er vel økt velstand som er årsaken. På veien går andre verdier tapt, men det blir mere tema for en samfunnsdebatt enn akkurat datteren din.

Annet blir om hun har en avisbudjobb feks og sparer opp penger til veska på den måten, da er det egentlig det eneste en kan gjøre å formane om at mote og materialisme ikke representerer de viktigste verdiene vi har i livet. Hun kan jo ikke kreve at dere skal gi henne penger til en overprisa veske, det er deres og familiens budsjett det da går på.

Men om det ikke går inn i denne omgang så er det å håpe at hun ser andre verdier ettersom hun blir eldre og mer moden og kanskje har sett mer av livet. Utover detta har jeg ingen andre råd, men kanskje andre her kan komme med mer. Annet igjennat hun må iallefall velge en veske som i det minste ikke er lagd på bekostning av lidelse og tvang for mennesker eller dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Noen tips om hvordan jeg kan overtale ho til å ikke kjøpe ei designer veske i plast til 3K?

 

Hvis alternativet er at hun kjøper en veske i ekte lær til 10 000+, så slipper du egentlig billig fra det   ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alternativet er at hun kjøper en veske i ekte lær til 10 000+, så slipper du egentlig billig fra det   ;)

 

Uff den traff midt i mellomgulvet. Med 4 jenter under 10 år, så ga du meg kaffegrut rett i øyet :D....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.