Gå til innhold
  • Bli medlem

Redusere vekt på telt og sovepose


Ebj

Anbefalte innlegg

Hei
 
Har for det meste benyttet hytter til overnatting, helt intil i fjor sommer da jeg impulskjøpte et telt. Elsker friheten dette gir, og mulighetene til å utforske hittil (for meg) uprøvde fiskevann. 
 
Etter en sykdomsperiode er imidlertid ikke formen på topp til sesongstart, og jeg ser behovet for å redusere vekten på utrustningen for å få den bevegelsesfriheten som jeg ønsker. Jeg ferdes for det meste i "lavlandet", vår, sommer og høst, så utstyret jeg allerede har dekker behovet - det er bare så altfor tungt.
 
Har i dag en Helsport alta wide sovepose (2,5 kg), et rimelig Nanok montis 2manns telt (3,5kg) 4x4m tarp fra magasinet (1kg) og Bergans sleeping mat extreme (0,7kg). Dette putter jeg i en Bergans 90l sekk (1,5kg). Totalt 9,2 kg. 
 
Liker litt komfort på tur, så pr. idag sliter jeg med å komme under 20kg (2-3 netter ute) etter å ha pakket mat, klær, fiskeutstyr og andre "nødvendige" ting i sekken. Målet er å komme ned mot 15 kg, og den raskeste veien dit er vel å investere i lettere telt/sovepose?
 
Sliter spesielt med å finne sovepose, da jeg har behov for en wide versjon. De jeg finner koster gjerne 6-7000, og det må da være litt overkill til mitt bruk?
 
Har ikke betenkeligheter med å bruke penger på friluftsutstyr, men ser heller ikke poenget med å kjøpe polfarerutstyr til mine markaturer:-)
 
Alle tips mottas med takk.
 
 
PS: Muligheten med å droppe teltet og sove under tarpen er absolutt til stede, men da må jeg finne en god løsning i forhold til mygg og knott.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teltet ditt er ganske tungt, da. Trenger du tomannstelt? De nye superlette teltene fra f.eks. Helsport veier fra under ett kilo, avhengig av hvor stort du vil ha det. Til lavlandsbruk er de helt sikkert mer enn gode nok.

Selv valgte jeg et Hilleberg Unna. Det veier to kilo, men er mer solid og har større innvendig rom enn f.eks. Helsport Ringstind.

 

For å få ned vekta på soveposen er det kanskje nødvendig å finne en dunpose. En godt konstruert dunpose på rundt et drøyt kilo (kanskje litt mer i vid utgave) burde være nok til 3-sesongers bruk. Eventuelt kan du supplere med en lett innerpose når det er kaldt, f.eks. Sea to Summit Reactor. Den kan øke temperaturgrensen med flere grader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes 3.5 kg for et tomannstelt virket litt i overkant. Til og med mitt billige Nordmarka 2 er lavere vekt på ca 2.5kg.

 

Her er et på ca. 1900g/ca 1500kr dersom du legger igjen footprinten: http://www.backpackinglight.co.uk/shelters-1/WF102-3.html

 

Sovepose kan du nok også få ned 1-1,5kg. Samme forretning har flere alternativer som ikke ruinerer deg. http://www.backpackinglight.co.uk/category-56.html

Litt vanskelig å være konkret i tipset så du må se selv hva som er best for dine behov. Har aldri brukt de men har lest reviews om de og de har vært gode. Husk at du er utenfor EU, slik de skal trekke av momsen som er oppgitt i prisene i webshoppen. Momsen betaler du til Norge.

Liggeunderaget kan du kutte i også etter mitt syn. 0.7kg er i overkant. Denne kan halveres med et billige 1cm tykt liggeunderlag fra Chlas Ohlson eller Biltema. Med det teltet jeg anbefalte deg ville jeg lagt tarpen hjemme. Du har åpning på sidene og kan ligge i teltet å styre kokingen, og kaffeslurpingen i dårlig vær.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å legge ut pakklista di her. Mange gode slanke-eksperter her inne som sikkert kan kutte ned til 15 kg for deg. Allerede har jeg slanket deg ca 4.5 kg. Hvor sender jeg regninga? :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet ditt er ganske tungt, da. Trenger du tomannstelt? De nye superlette teltene fra f.eks. Helsport veier fra under ett kilo, avhengig av hvor stort du vil ha det. Til lavlandsbruk er de helt sikkert mer enn gode nok.

Selv valgte jeg et Hilleberg Unna. Det veier to kilo, men er mer solid og har større innvendig rom enn f.eks. Helsport Ringstind.

 

For å få ned vekta på soveposen er det kanskje nødvendig å finne en dunpose. En godt konstruert dunpose på rundt et drøyt kilo (kanskje litt mer i vid utgave) burde være nok til 3-sesongers bruk. Eventuelt kan du supplere med en lett innerpose når det er kaldt, f.eks. Sea to Summit Reactor. Den kan øke temperaturgrensen med flere grader.

Begge disse teltene er prismessig overkill ifht normalt fritidbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge disse teltene er prismesig overkill ifht normalt fritidbruk.

Ringstind og Unna? Det er jeg ikke enig i - og hva som er prismessig overkill er en individuell vurdering hver enkelt må ta. Noen av oss ser på telt som en investering, et produkt som skal vare i mange år. Både Helsport og Hilleberg sine telt er av meget høy kvalitet, og holder lenge. Og skulle man møte på skikkelig uvær på høsten er det godt å vite at man kan stole på teltet man har søkt ly i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringstind og Unna? Det er jeg ikke enig i - og hva som er prismessig overkill er en individuell vurdering hver enkelt må ta. Noen av oss ser på telt som en investering, et produkt som skal vare i mange år. Både Helsport og Hilleberg sine telt er av meget høy kvalitet, og holder lenge. Og skulle man møte på skikkelig uvær på høsten er det godt å vite at man kan stole på teltet man har søkt ly i.

Dersom man tar seg litt tid til å ser seg rundt, uten merkevarebrillene på vil man nok finne telt til 1/3 av prisen som ikke vil svikte deg vår,sommer eller høst. Gode telt er det utvilsomt de du nevnte, men siden TS ga hint om pristak så syns jeg det var greit å bemerke. Forøvrig kjøper ikke jeg billigere med det for øyet at det bare skal vare noen år! Om man tar vare på utstyret og velge leir med litt omhu vil de fleste nok fint klare seg i et lavere prissjikte uten det "aller hotteste" på logoen.

 

Når det gjelder vintertelt feks til fjellbruk vil jeg være tilbøyelig å være enig om at man må opp i pris, men er rimelig sikker på at det finnes bedre tilbud der og om man leter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter spesielt med å finne sovepose, da jeg har behov for en wide versjon. De jeg finner koster gjerne 6-7000, og det må da være litt overkill til mitt bruk?

Send en mail til folkene på www.roberts.pl

De setter i stand en pose som passer til dine mål og ditt bruk. Det blir mye billigere og ikke minst mye lettere enn den du har nå. Du vil sikkert kunne få noenlunde lik komforttemperatur til 400 euro og under kiloen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle gode tips.

 

Blir nok til at jeg legger litt penger i telt med en gang, heller enn å kjøpe et "midt imellom" og angre til neste sommer. Både Ringstind og Unna er aktuelle, og tarptent hadde jo mange modeller som så bra ut.

 

Så får jeg heller tåle å dra på soveposen et år til:-)

 

 

Nei, det raskaste, og i alle fall billigaste, er å legge att 5kg av dei 'andre "nødvendige" ting i sekken'. Dei er heilt sikkert ikkje nødvendige.

 

Alt er nok ikke nødvendig, noe er direkte unyttig, men det bidrar til å holde turgleden oppe for mitt vedkommende:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en helsport trollheimen på 2.6 kg, angra meg å byttet til mammut compact 3, den wide utgaven, knallfornøyd.den veier 1,8kg.

 

Vet du hvilken skulderbredde mammut posen har? Finner bare lengde på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også sett på Big Agnes sin copper spur-serie som har fokus på både lett vekt og komfort (de har og en lettere serie som er mer minimalistisk). Selvstående telt som er lette å sette opp og tåler bra med vær. Svært god liggelengde og bratte endevegger.

Disse sender til Norge http://www.hikelight.com/shelters.html

 

https://youtu.be/x264d5jhrUg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger selv en litt større sovepose en normalt for å ha det behagelig.

Har en Svadalen fra Helsport, perfekt til vår,sommer og høst.

Så kan du gjøre den om til dun dyne om det blir riktig varmt og godt i teltet.

XXL bruker å ha fine priser på Helsport utstyr.

 

www.helsport.no/svadalen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dukker forhåpentligvis postbudet opp med et Ringstind light 2 en av de nærmeste dagene. Hvis oppgitt vekt stemmer kuttet jeg 1,9 kg til den nette sum av 3594,-

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.